Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@09:21:00 GMT

حجم آب سدهای گلستان ۳۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۰۴۲۹

حجم آب سدهای گلستان ۳۵ درصد کاهش یافت

گرگان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در سال جاری میزان بارش باران و حجم ذخیره آب در سدهای گلستان ۳۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نظری ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ما معتقدیم بحث آب بحث زیرساخت است و با فراهم کردن زیرساخت مناسب می‌توانیم زمینه‌ساز تحقق شعار سال شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما در کشوری خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم که تنها ۱۵ درصد خاک آن دارای شرایط آب و هوایی خوبی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه سه اقلیم در استان وجود دارد، اظهار کرد: در اقلیم خشک و نیمه خشک استان ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی، اقلیم خزری ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی و اقلیم کوهستانی ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی را شاهد هستیم.

نظری افزود: از ابتدای سال تاکنون ۳۴۳ میلی‌متر بارندگی داشتیم و این در حالی است که در همین بازه زمانی سال گذشته ۵۲۴ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی درازمدت در استان ۴۱۱ میلی‌متر است، تصریح کرد: ما در بازه زمانی مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش و در بازه زمانی دراز مدت ۱۷ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای گلستان ذخیره شده است، افزود: این حجم آب ۳۲ درصد از حجم سدهارا تشکیل می‌دهد و این در حالی است که در سال گذشته ۲۱۸ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره داشته‌ایم.

سرانه آب هر نفر در گلستان ۱۴۰۰ مترمکعب است

نظری افزود: در کشورهای پر آب سرانه آب برای هر نفر یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب، در کشورهای کم تنش بین هزار تا یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب و در کشورهای بحرانی حدود هزار متر مکعب در نظر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: میزان سرانه در نظر گرفته شده در کشور ما برای هر نفر یک هزار و ۶۰۰ متر مکعب و در استان گلستان یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب است.

نظری گفت: میزان بهره برداری از آب‌های تجدید پذیر در کشور ۸۶ درصد و در استان گلستان ۷۶ درصد است.

مدیرکل آب منطقه‌ای گلستان گفت: ۸۷ درصد بهره وری از آب‌های تجدیدپذیر مربوط به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد آب شرب و سه درصد در بخش صنعت است.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت ما با افزایش تقاضا در مصرف آب رو به رو می‌شویم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه باید در زمینه عرضه و تقاضای آب مدیریت داشته باشیم، افزود: اگر امروز ۸۷ درصد به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد ممکن است در آینده این مقدار به یک درصد کاهش پیدا کند و در این صورت نزاع‌ها بالا می‌رود و بین نسل ما و نسل آینده تنازع به وجود می‌آید.

۷۲ درصد آب های گلستان با سد سازی مهار می شود

نظری اظهار کرد: آب منطقه‌ای متولی آب در استان بوده و ما تلاش می‌کنیم ۷۲ درصد از آب‌های سطحی را با استفاده از سد زدن مهار کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش خوبی در زمینه ساخت سدها ایجاد شده است، تصریح کرد: سد نرم آب در دست اجراست و تنها پروژه‌ای است که از ماده ۵۶ در حال دنبال شدن است و توانایی ذخیره ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب را در خود دارد.

نظری افزود: این سد توانایی تأمین آب مورد نیاز چهار شهر و ۱۳۰ روستا را دارد و حکم پشتبان سد وشمگیر در مواقع کم آبی خواهد داشت.

وی افزود: پروژه سد نرم آب از پیشرفت منطقی برخوردار است و درصد انحراف آن از برنامه عملیاتی‌اش یک درصد است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی سد نرم آب ۷۰ درد بوده و اگر نقدینگی فراهم شود تا سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

نظری اظهار کرد: ساخت این سد یک‌بار در سال ۹۳ تا مرز تعطیل شدن و بیکاری نیروهای شاغل آن کشیده شد اما در سال ۹۴ با مبلغ ۵۲ میلیارد تومان احیا شد و در سال ۹۵ هم با مبلغ ۹۰ میلیارد تومان آن را تأمین اعتبار کردیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: برای تأمین اعتبار این سد مبلغ ۹۲ میلیون یورو معادل ۳۷۰ میلیارد تومان از بانک توسعه وام دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: این سد به شکل مدرن به مدت پنج سال اجرایی می‌شود و با بانک توسعه تمام مذاکرات آن انجام‌شده است.

نظری با بیان اینکه مناقصه مربوط به این سد بین‌المللی بود و حدود ۴۵ شرکت در مناقصه آن شرکت کردند، اظهار کرد: مشکلی که در رابطه با این سد داشتیم بحث گارانتی بانک بود که با مصوبه‎ای از هیئت دولت، دیگر مشکلی در این رابطه نداریم.

وی افزود: اجرای زهکشی اراضی از اولویت‌های استان بوده و تاکنون ۴۵۰ هزار هکتار آن انجام شده که ۲۸۰ هزار هکتار آن به عنوان الویت و ۵۲ هزار هکتار آن در مطالعات اولیه است.

وی اظهار کرد: روان آب‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده و توصیه ما این است که افرادی که از آب‎های سطحی استفاده می‎کنند ۵۰ درصد میزان استفاده از این آب‎ها را کاهش دهند.

نظری بابیان اینکه باید بین ورودی به سفره زیرزمینی و خروجی آن تعادل ایجاد کنیم، افزود: متأسفانه ۲۵ درصد چاه‎های استان کف‎شکنی و لایروبی شده و یا مکان چاه به دلیل افت آب تغییر کرده است که این خبر خوبی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: گرگان در بخش استفاده از آب‌های زیرزمینی و گنبد در بخش استفاده از آب‌های سطحی در استان رتبه دار هستند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۰۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گلستان با بیان اینکه شاخص برخورداری روستاهای استان در صدور سند مالکیت روستایی ۶۹ درصد است افزود: تاکنون ۱۱۴ هزار جلد سند مالکیت روستایی و شهری در گلستان صادر شده‌است. ولی اللهی افزود : گلستان در شاخص برخورداری از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد از میانگین کشوری بالاتر قرار دارد. وی ادامه داد: تعداد ۶۰۶ روستا و ۱۷ شهر استان گلستان تحت مالکیت بنیاد علوی است و امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه انجام شده بین بنیاد مسکن و بنیاد علوی، در آینده نزدیک شاهد صدور اسناد مالکیت سایر روستاهای استان باشیم. ولی‌ اللهی گفت: تثبیت مالکیت ، استفاده از اسناد بعنوان وثیقه بانکی و ارزش افزوده املاک از مزایای صدور سند مالکیت است.

دیگر خبرها

  • آسمان نیمه ابری در گلستان/ بارش پراکنده در ارتفاعات
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • تنها ۸ درصد از فعالان اقتصادی گلستان شناسه «یکتا» دریافت کردند
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود