Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکوسیستم تالاب بین‌المللی انزلی به صورت مداوم در حال تغییر بوده و مدیریت اکوسیستم و انجام فعالیت‌های پایش برای نجات این تالاب ضروری است. به گزارش خبرگزارش صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، از سال ۹۲ تاکنون چشم‌ها به احیای تالاب انزلی که از سوی جایکا و سازمان محیط زیست در حال انجام بوده است، دوخته شده، اما تاخیر در اجرای این پروژه موجب برخی مشکلات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجموعه تالاب بین‌المللی انزلی با حدود ۱۹۳ کیلومتر مربع در مجاورت شهر بندری انزلی یکی از نزدیک‌ترین تالاب‌ها به شهر رامسر، زادگاه کنوانسیون رامسر است که دوم تیر ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی رامسر ثبت شد.
تالاب انزلی به عنوان یک مرداب بزرگ با آبی تازه و تمیز و تغذیه از طریق رودخانه‌های متعدد با یک ساحل شنی از دریای خزر جدا شده و با سطح گسترده‌ای از نی و پوشش گیاهی فراوان که روی آب شناور بوده، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
تالاب بین‌المللی انزلی در سال ۱۹۹۳ به دلیل مخاطراتی مانند تغییر سطح آب دریای خزر، افزایش رسوبات، آلودگی آب و ... در فهرست مونترو «لیست سیاه کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها» قرار گرفت.
با شرایط سخت تالاب انزلی طبق درخواست دولت ایران، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، پشتیبانی خود را در اجرای طرح جامع مدیریت یکپارچه برای حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی آغاز کرد و این طرح طبق تفاهمنامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و جایکا که در ۱۵ آذر ماه سال ۱۳۹۲ به امضا رسید، اجرایی شد.
منطقه مورد هدف پروژه مذکور شامل تالاب انزلی و حوضه آبخیز آن است که آبخیز سه هزار و ۶۱۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در مناطق کوهستانی به بالاترین ارتفاع سه هزار و ۱۰۵ متر می‌رسد در حالی که تالاب انزلی با مساحت ۱۵۰ کیلومتر مربع در ارتفاع ۲۵ متر زیر طرح دریا قرار دارد.
جمعیت ساکن منطقه پروژه مدیریت یکپارچه تالاب انزلی حدود ۱. ۱ میلیون نفر است که ۶۵۰ هزار نفر از ساکنین آن در رشت زندگی می‌کنند و یک رودخانه منتهی به تالاب از میان آن می‌گذرد.
اجرای پروژه جایکا هم اکنون به سال سوم خود رسیده در حالی که برخی فعالیت‌های پایلوت به دلایل مختلف تاخیر افتاده و هنوز آغاز نشده است و طبق تفاهمنامه مذکور این پروژه باید تا سال ۹۷ به پایان برسد، این طرح دارای زیرکمیته‌های مختلفی است که تعریف هر کدام از آن‌ها در این گزارش نمی‌گنجد.
بنا به این گزارش وضعیت اکوسیستم تالاب بین‌المللی انزلی به صورت مداوم در حال تغییر بوده و مدیریت اکوسیستم و انجام فعالیت‌های پایش برای نجات این تالاب و حذف آن از لیست مونترو ضروری است.
اکوسیستم تالاب انزلی بسیار پیچیده است و عوامل محیطی مانند پوشش گیاهی، عمق آب، کیفیت آب، و... وجود دارد و همبستگی بین عوامل محیط زیست و عوامل تنوع زیستی با استفاده از داده‌های پایش می‌تواند به تهیه برنامه مدیریت تطبیقی به عنوان یک نظام سازمان یافته در اجرای پروژه مذکور کمک کند.
بنا به این گزارش چهار منطقه حفاظت شده در داخل تالاب انزلی واقع شده که بر اساس قانون حفاظت و احیای محیط زیست این نواحی باید به صورت کامل توسط سازمان حفاظت محیط زیست کنترل و حفاظت شود.

تاثیر تصویب قانون احیای تالاب‌ها در ایران

از سوی دیگر رئیس دفتر جایکای ژاپن در ایران با بیان اینکه در پایان سال سوم مدیریت تالاب انزلی هستیم، اظهار کرد: دو سال دیگر به پایان پروژه مدیریت تالاب انزلی باقی مانده است.
یو‌پی‌آر کوبویاشی، افزایش همکاری‌ها توسط سازمان محیط زیست و استانداری و دیگر نهاد‌ها را در مدیریت تالاب انزلی موثر دانست و افزود: این همکاری‌ها موجب تقویت و افزایش همکاری‌ها در سطح مردم و جوامع محلی گیلان برای اجرای بهتر پروژه مدیریت تالاب انزلی شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۱۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام، گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام مصوب گردید و اختصاص یافت.

وی افزود: مشارکت مردم اساس قدرت جمهوری اسلامی در مواقع بحران‌هاست و در پیشگیری از تلفات در مواقع بحران هر قدر مردم بیشتر مشارکت داشته باشند به آن اندازه، خسارت و تلفات کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که ایلام از استان‌های شاخص در مدیریت بحران به ویژه مدیریت سیلاب بود، یادآورشد: امسال از نظر میزان نزولات جوی و بارش، ۱۴ میلیمتر بیش از سال ۹۸ بود که در سال ۹۸ خسارات جانی و زیرساختی و مالی زیادی وارد شد.

نامی با تاکید بر رفع مشکل نخاله‌های ساختمانی و پسماندها در حاشیه جاده و مسیرها، یادآورشد: نیازمند هستیم در کنار کار جهادی شهرداران، مردم نیز بیشترین مشارکت را در این حوزه داشته باشند.

وی بیان داشت: قرارگاه مردم‌نهاد در سازمان مدیریت بحران نهاد تشکیل شده که همه سازمان‌های مردم نهاد در آن قرار می‌گیرند و با فعالیت این قرارگاه تلاش می‌کنیم که مشارکت مردم در مدیریت و پیشگیری از بحران بیشتر شود.

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر این مطلب که کل صنایع باید از پساب‌ها استفاده کنند، گفت: این مهم در قانون بودجه ۱۴۰۳ هم دیده شده و لازم اجرا است.

نامی اضافه کرد: پیوند و هماهنگی خوبی بین مدیران و استاندار ایلام وجود دارد که یک اصل بسیار مهم و پرفایده است و در مواقع بحران می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد.

کد خبر 6089108

دیگر خبرها

  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • درخواست اجرایی شدن قانون کاهش ۳۰ روزه حق عائله‌مندی
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • بودجه دوربین‌های پلیس در انتظار تصویب
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران