Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شنبه تارنمای دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات، «محمدرضا هدایتی» درباره طراحی و ساخت سامانه های رباتیک هوشمند زیر آب در این دانشکده گفت: تاکنون چندین عملیات با استفاده از این ابزار و کارگروه تخصصی- عملیاتی به انجام رسیده است و با اجرای این طرح برای نخستین بار در کشور امکان پایش و سلامت سنجی تاسیسات بستر دریا مانند کابل های فیبرنوری، اشیا و شناورهای غرق شده فراهم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از ساخت و تحویل چند نمونه به سازمان های داخلی و خارجی مانند مالزی، سریلانکا و سوریه خبر داد و افزود: امسال طراحی و ساخت نمونه پیشرفته ای از این سامانه برای عملیات پایش و خدمات مهندسی زیر آب در دستور کار قرار دارد.
هدایتی از طراحی و ساخت فیبر پنجره براگ (اف.بی.جی-FBG) برای نخستین بار در ایران با کاربری در بخش (اف.تی.تی. ایکس- FTTX) مخابرات و پایش وضعیت سازه های مختلف به عنوان حسگر دقیق ارتعاشات و حرارت خبر داد و گفت: مرحله بعدی این طرح پیاده سازی سامانه های پایش سازه های مهم با استفاده از این حسگرهاست که تاکنون چندین طرح در این زمینه انجام دادیم که از جمله آن می توان به همکاری با سازمان بنادر و کشتیرانی اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، توری براگ فیبری نوعی بازتابنده توزیع شده براگ است که در قسمت کوچکی از فیبر نوری ساخته می‌شود که طول موج خاصی از نور را بازتاب می‌کند و بقیه طول موج‌ها را عبور می‌دهد. این اثر با ایجاد یک تغییر متناوب در ضریب شکست مغزی فیبر، که یک آینه دی الکتریک بازتابنده یک طول موج مشخص را تولید می‌کند، ایجاد می‌شود.
بنابراین توری براگ فیبری به عنوان فیلتر نوری همخط برای بستن طول موج‌های خاص یا بازتاباندن یک طول موج خاص استفاده می‌شود.
عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات درباره تحقیقات بخش انرژی های نو و تولید نمونه هایی از سامانه های خورشیدی فوتوولتاییک و روشنایی پی.وی (PV) خبر داد و افزود: طراحی و ساخت میکروتوربین های بادی برای تولید انرژی الکتریکی از باد را در دست داریم که به همراه سامانه سرمایشی خورشیدی می تواند انرژی مورد نیاز مجموعه مخابراتی در مکان های دور افتاده را تامین کند.
به گفته وی، یک طرح تحقیقاتی و مهندسی در عراق در دست اقدام است.
این مسوول درباره تحقیق در زمینه طراحی و ساخت باتری های چندمنظوره با کاربرد در بخش انرژهای نو و همچنین خودرو گفت: با همکاری شرکت پارس طرحی برای تولید باتری با عمر بیشتر، قیمت مناسب تر، آلودگی محیط زیستی کمتر، نیاز به نگهداری کمتر و بویژه جلوگیری از خروج ارز از کشور و استفاده در بی.تی.اس های مخابرات سیار و مرکزهای مخابراتی دورافتاده کلید خورده است و مقدمات تحقیق در زمینه خط تولید را طی می کند.
هدایتی از تحقیق در زمینه طراحی و ساخت کولرهای خورشیدی و فیبرنوری روشنایی خبر داد و گفت: در محل های عمیق همچون تونل های چندمنظوره، معدن های زیرزمینی و حتی تونل های مترو که به روشنایی بدون جریان الکتریسیته نیاز داریم، فیبرنوری با قابلیت ارسال روشنایی کاربرد دارد و تحقیقات اولیه این پروژه در قالب تفاهمنامه ای با شرکتی از مجموعه شستا در حال پیگیری است.
به گفته وی، پایش و سلامت سنجی فیبرنوری در سه بخش بررسی های پیش از نصب، حین نصب و پایش دوره ای پس از نصب و عیب یابی زیردریایی از دیگر طرح های انجام شده در سال های گذشته بود اما با وجود تاکید پیاپی مسوولان به ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر استفاده از تولید داخل تاکنون اراده ای برای بهره گیری از این تولیدات دیده نشده است.
هدایتی به شعار امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: 75 درصد مشاغل آینده جهان در بخش آی.سی.تی پدید می آید که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب می توان از ظرفیت های این بخش برای تحول در زمینه اشتغال بهره گرفت.
وی ادامه داد: بخش های گردشگری و صنایع دستی ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال دارد که در این زمینه با طراحی نرم افزار کاربردی هوشمند جامع توریسم با قابلیت گزارش دهی به ذی نفعان برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران به خارجی ها و تضمین سفر امن و بی مخاطره، توانستیم بیش از 500 شغل ایجاد کنیم که در صورت حمایت و معرفی بیشتر به جامعه هدف، امکان گسترش خدمت رسانی در سراسر کشور و اشتغالزایی بیشتر فراهم می شود.
برنامه ریزی برای ایجاد مراکز آموزش کارآفرینی به منظور آموزش آی.سی.تی به دانش آموزان در مناطق دور افتاده و راه اندازی آزمایشی خانه کارآفرینی آی.سی.تی در منطقه دربند از تابستان امسال از دیگر طرح های این دانشکده است.
وی تولید انبوه ربات های آموزشی دانشجویان برای مدرسه ها و دبیرستان ها را از دیگر طرح هایی برشمرد که سود آن نیز متعلق به دانشجویان است و گفت: ربات های آموزشی گزینه مناسبی برای گروه های مختلف سنی است تا همراه با بازی در زمینه علم الکترونیک دانش کسب کنند.
کاهش وابستگی به خارج یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است که با بومی سازی تجهیزات در داخل ممکن می شود.
دانشکده پست و مخابرات با رویکرد بومی سازی فناوری های به روز جهانی به طراحی برنامه هایی برای تحقق این هدف اقدام کرده است تا با کمک آخرین یافته های جهانی و توجه به برونزایی اقتصاد مقاومتی، برای رفع مشکلات داخلی تجهیزات بومی فراهم کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2078*1961* تنظیم: محمدمهدی بهرامی* انتشار: مریم مسعود

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی در راه بوشهر/ صدور هشدار نارنجی

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از اواخر وقت فردا با نفوذ تدریجی سامانه بارشی به استان و تداوم فعالیت آن تا روز جمعه، بارش باران، رگبار، رعدوبرق، وزش باد، تندباد‌های لحظه‌ای، ایجاد گردوخاک و در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فرج‌اله شکوهی‌پور با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی جوی و دریایی تاکید کرد: آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، شکستن درختان و خسارت به سازه‌های سبک و ناپایدار به‌دلیل وزش باد، لغزندگی جاده‌ها، وقوع رعدوبرق و خطر آتش‌سوزی تأسیسات برق شهری و تأسیسات و مخازن نفتی و گازی، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، مواج‌شدن دریا و سواحل استان بوشهر و خطر غرق شدن شناور‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: جهت وزش باد فردا به‌تدریج شمال غربی تا شمال شرقی با سرعت ۱۰ تا ۳۸ گاهی بیش‌از ۴۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج دریا امروز ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر و در فرا ساحل شمالی تا ۱۵۰ سانتیمتر و از فردا به‌تدریج ۹۰ تا ۱۵۰ گاهی تا ۱۸۰ سانتیمتر خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: فردا در بندر بوشهر زمان مد اول دریا ساعت ۰۱:۲۰ دقیقه بامداد، جزر اول ساعت ۰۴:۰۰، مد دوم ساعت ۱۱:۴۰ و جزر دوم ساعت ۲۰:۰۰ خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سامانه بارشی در راه بوشهر/ صدور هشدار نارنجی
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا