خوابهای خود را در یک وبسایت به اشتراک بگذارید/نمایشِ ترسهای روزمره روی صحنه+عکس
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۱۸۸۵
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مطبوعاتی پرفورمنس تئاتریکال «خانه بوشاسپ درازدست» به کارگردانی علی اتحاد با حضور کارگردان، تهیهکننده و بازیگران آن شامل مهدی پاکدل، رعنا آزادیور و اندیشه فولادوند در گالری رج؛ ظهر امروز (شنبه 27 خردادماه) برگزار شد.
علی اتحاد (کارگردان نمایش خانه بوشاسپ درازدست) در این نشست گفت: زبان کارهای پیشین من زبان آرکائیک داشته است اما این کار زبانی عامیانه و محاورهای دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در سالهای گذشته همیشه در پی متنهای ارکائیک بودم. بعد از دیدن بازی مهدی پاکدل در نمایش «افسون معبد سوخته» حیرت کردم چون هم فضای این نمایش و هم بازیهای خیلی خوب مهدی پاکدل به چیزی که من در این نمایش میخواستم قرابت داشت و به این علت سراغ او رفتم.
کارگردان نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» در مورد اولین بازی تئاتری رعنا آزادیور در نمایش خود گفت: چون خانم آزادیور تجربه اجرای زنده نداشتند، نمیخواستم خاطرهی بدی از این تجربه داشته باشد تا این بازیگر را از ادامه همکاری در بازیهای نمایشی دیگر بازدارد.
وی در مورد فضاهای وحشت این نمایش نیز گفت: من ژانر وحشت را دوست دارم ولی نه به این دلیل که بخواهم مخاطبم را بترسانم صرفا به این خاطر که فضاهای این ژانر با فضاهای ذهنی خودم نزدیک است. ممکن است مخاطب بعد از دیدن نمایش اصلا دچار ترس هم نشود چون کار من از اساس قصد نداشته که مخاطبش را بترساند.
علی اتحاد درباره عنوان این نمایش تصریح کرد: بوشاسپ از کلمههای فارسی کهن است و در اوستا هم چندین بار تکرار شده است. بوشاسپ دیو خواب است که به صفت کاهلی هم شهرت دارد ولی در این نمایش تنها به وجه دیو خواب بودنش پرداخته شده است. بوشاسپ همیشه با لقب درازدست همراه بوده است. در واقع میتوان گفت که بوشاسپ همان بختک قلمداد میشود که دشمن او خروس است که مردم را از خواب بیدار میکند.
وی در ادامه گفت: این نمایش بهانهای شد تا ما وبسایتی را جهت به اشتراک گذاشتن خوابها طراحی کنیم. این وبسایت با عنوان خانه بوشاسپ در فضای مجازی قابل دسترسی است. در این وبسایت میتوان خوابهای خود را چه به صورت نوشتاری و چه به صورت صوتی به اشتراک گذاشت و همین اتفاق میتواند ماده خامی باشد برای علاقمندان به نوشتن داستان و نمایش درباره خوابها و کابوسها.
کارگردان نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» از غیاب مهگل صفدری در این نشست خبر داد: مهگل صفدری، خواننده گروه آوازی تهران و عضو گروه حافظ ناظری هم از بازیگرهای این نمایش هستند که متاسفانه امروز نتوانستند در این نشست خبری حضور بهم برسانند.
همچنین در این نشست مجید رحیمی جعفری، تهیهکننده نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» برنامه خرید بلیتهای این نمایش را توضیح و از راهاندازه اَپی در این حوزه خبر داد.
در ادامه این نشست، اندیشه فولادوند (بازیگر این نمایش) در پاسخ به این سوال که چقدر فضای نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» به شعرهای شما نزدیک است، گفت: علی اتحاد با شعرهای من مخرج مشترکی ندارد و میدانم که با فضای شعری من در ارتباط نیست چراکه شعر من از فضای خیابانی استفاده میکند ولی زبان علی اتحاد در کارهای نمایشیاش زبان ارکائیک و به دور از فضاهای روزمره است. وقتی او کار را به من پیشنهاد کرد چون کارش را دوست داشتم، بازی در این نمایش را قبول کردم. علی اتحاد بر جهان داستانش کاملا احاطه دارد. او خودش از بچگی با ادبیات و شعر کلاسیک فارسی سروکار داشته و من هم اصولا برای چنین آدمهایی احترام خاصی قائل هستم.
سپس رعنا آزادیور در پاسخ به اینکه چقدر با فضای نمایش ارتباط برقرار کرده، گفت: نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» با فضاهای ذهنی و سلیقهای من متفاوت است و هیچ ضمانتی هم نمیکنم که در آینده دوباره در چنین فضاهایی کار کنم ولی در خصوص این کار باید بگویم که چون این کار را بهطور مشخص دوست داشتم، بازی در آن را پذیرفتم.
مهدی پاکدل، دیگر بازیگر نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» در ادامه این نشست گفت: کابوس من در زندگی این است که کابوس نمیبینم البته خواب میبینم ولی به سرعت فراموش میکنم. فضای داستانپردازی علی اتحاد و نزدیکی کارش با فضای ذهنی من چیزی بود که توجهام را به این کار جلب کرد.
پاکدل افزود: من ذهن اجرایی دارم یعنی اگر ایده قابل اجرایی داشته باشم در طول کار روی صحنه؛ کارگردان را در جریان میگذارم ولی چیزی که در علی اتحاد برای من عجیب است کار کردنِ مداوم او روی دنیای متن داستانش است اگر ایدهای از سوی من به کارگردان منتقل شده (که فکر نمیکنم چنین اتفاقی افتاده باشد) فقط مربوط به سر صحنه است و دنیای من، دنیای متن داستان نیست.
از قرار معلوم هر شب بخشی از نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» روی صحنه میرود و در جریان یک قرعهکشی این امکان برای تماشاگران وجود خواهد داشت که ۵ شب به تماشای ۵ اپیزود مختلف بنشینند. این نمایش درباره ترسهایی است که هر یک از ما در زندگی با آن مواجه شده یا میشویم.
نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» تیرماه در یکی از سالنهای پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
این نمایش هر شب ساعت ۲۱ به تهیهکنندگی مجید رحیمی جعفری روی صحنه خواهد رفت و بلیتفروشی آن بزودی آغاز میشود.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک اردیبهشت بیبدیل
شیوه برگزاری هفدهمین دورهشیوه برگزاری نیز بهدلیل گسترش اجرای عمومی بیبدیل است، چنانچه در فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی نیز آمده است؛ در راستای گسترش فرهنگ رضوی با استفاده از ظرفیتهای حوزه تئاتر و دسترسی بیشتر عموم مخاطبان به تولیدات تئاتر، ستاد برگزاری، این دوره از جشنواره را به صورت غیرمتمرکز و با رویکرد تقویت اجرای عمومی آثار در محل تولید برگزار خواهد کرد. به این صورت که دبیرخانه پس از ارزیابی نهایی آثار متقاضی، ۱۵ اثر را بهعنوان آثار منتخب معرفی و با صاحبان آثار برای اجرای عمومی(۱۰ تا ۱۵ نوبت) در شهرهای محل تولید تفاهمنامه همکاری منعقد خواهد کرد. این گروهها طبق گاهشمار دبیرخانه، آثار خود را در شهرهای محل تولید، اجرای عمومی خواهند کرد. علاوه بر اجرای صحنهای (زنده)، فیلم آثار منتخب طی جدول تنظیمی، از تلویزیون تئاتر ایران به نمایش گذاشته خواهد شد تا تمامی علاقهمندان و هنرمندان سراسر کشور امکان تماشای آثار را داشته باشند. در اختتامیه جشنوارههای بینالمللی امام رضا علیهالسلام در مشهد از کارگردانان این آثار تقدیر خواهد شد.
۱۶ اجرا با موضوع فرهنگ رضوی
هیأت انتخاب متون جشنواره متشکل از هوشنگ هیهاوند، نوشین تبریزی و ایوب آقاخانی پس از خوانش و ارزیابی ۱۴۵ اثر متقاضی حضور در هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی ۳۸ نمایشنامه منتخب را برای حضور در مرحله انتخاب آثار معرفی کرد. در مرحله انتخاب اجراهای برگزیده از میان ۳۱ اجرای رسیده به دفتر جشنواره در نهایت ۱۳ اجرا توسط ۹ داور برگزیده شد ودرنهایت درکنار سه اجرای دعوت شده از سوی اتابک نادری، دبیر جشنواره ۱۶اثر به جدول اجراها راه یافت.داوری هم به لحاظ انتخاب ۹ داور از نگاه موشکافانهتری برخوردار شده بود زیرا ازطیف وسیعتری از هنرمندان و چهرههای شناخته شده تئاتر کشور بهعنوان اعضای هیأت انتخاب، دعوت به همکاری شده بود.کیومرث مرادی کارگردان، مدرس تئاتر، رضا آشفته نویسنده و منتقد تئاتر، ندا ثابتی نویسنده و کارگردان تئاتر،رضا خدادادبیگی نویسنده و کارگردانِ اهل زاهدان، مجتبی رستمیفر نویسنده و کارگردان اهل اهواز، یعقوب صدیقجمالی نویسنده و کارگردان اهل تبریز، بهار کریمزاده بازیگر و کارگردان، جهانشیر یاراحمدی کارگردان و پژوهشگر اهل بوشهر و علی یعقوبزاده بازیگر و کارگردان در انجام فرآیند انتخاب آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، ستاد برگزاری جشنواره را یاری کردند.
صحنههای تئاتر کشور میزبان امام رئوف
تاریخ و زمان اجرای آثار منتخب جشنواره که به شکل اجرای عموم در سالنها و شهرهای مختلف به صحنه میروند، مشخص شد. ۱۵نمایش منتخب جشنواره و نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی به دعوت دبیر جشنواره، به شرح زیر اجرا خواهند شد:
۱- نمایش«آبگینه» نوشته سعید تشکری و کارگردانی مریم رضازاده از استان البرز از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت در فرهنگسرای هنر نظرآباد به صحنه میرود.
۲- نمایش «آبیگونه» نوشته و به کارگردانی کاوه مهدوی از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به صحنه میرود.
۳- نمایش «تولد یکسالگی» نوشته شادی غفوریان و به کارگردانی بهاره فاضلیراد در شهر مشهد، در تماشاخانه حسین نوری و تاریخ ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت اجرا خواهد داشت.
۴- نمایش «پانما» نوشته و به کارگردانی مجید کاظمزاده مژدهی از تاریخ ۱ تا ۱۰ اردیبهشت در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی صحنهای خواهد داشت.
۵- نمایش «روزهای اتفاقی» نوشته کامران شهلایی و کارگردانی پوریا رضایی از تاریخ ۵ تا ۱۵ اردیبهشت در فرهنگسرای آینه شهر اراک به صحنه خواهد رفت.
۶- نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی خواهد داشت.
۷- نمایش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» نوشته سیروس همتی و کارگردانی مشترک سیدابراهیم شبیری و پوریا قصابی از۱۳ تا ۲۷ اردیبهشت در تماشاخانه صورتک قوچان اجرای عمومی صحنهای خواهد داشت.
۸- نمایش«دارشکنه» نوشته وبه کارگردانی محمدرضا شاهمردی از۱۷تا۲۱اردیبهشت در سالن لایق شیراز به صحنه خواهد رفت.
۹- نمایش«دللرزه» نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی فاطمه بایرامزاده از اول تا ۱۰ اردیبهشت در تئاترشهر تبریز به صحنه خواهد رفت.
۱۰- نمایش«صدمین تکه» نوشته و به کارگردانی بهناز دوستی از اول تا ۱۰اردیبهشت درسالن بلکباکس شهرساری بهصحنه خواهد رفت.
۱۱- نمایش«کانلمیکن» نوشته و به کارگردانی سیدعلی موسویان از ۲۶ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاترشهر تهران به صحنه میرود.
۱۲- نمایش«یاخته» نوشته مهدی سیمریز و به کارگردانی میثم نویریان از ۵ تا ۲۵ اردیبهشت در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران اجرای عمومی خواهد داشت.
۱۳- نمایش«گلبهار» نوشته و به کارگردانی هاشم پورمحمدی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت در تئاترشهر کرمانشاه به صحنه میرود.
۱۴- نمایش«گوهر»نوشته سیروس همتی وبه کارگردانی سیدمحسن هاشمی از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در تماشاخانه هنر شهر تربتحیدریه اجرای عمومی خواهد داشت.
۱۵- نمایش«هشت + میلیون» نوشته رضا عرفانی و به کارگردانی محمد حسنزاده از ۱۰ تا ۳۰ اردیبهشت در کارخانه نوآوری شهر مشهد به صحنه میرود.
۱۶- همچنین نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز به صحنه میرود.
هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی ازبرنامههای بیستویکمین جشنواره فرهنگی هنری امامرضا(ع)است که به ریاست فرهاد قائمیان در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار میشود.
دورنمای جشنواره تئاتر رضوی
اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی گفت: اگر میخواهیم تئاتر رضوی رشد کند باید نگاه درستی را تعریف کنیم. هر اثری که بر مبنای باورهای دینی و بهنام اخلاق تولید و اجرا شود، کاری رضوی است. باید از نگاه شعاری و شتابزده دور شویم. هرچه مخاطبشناسی اثر بیشتر باشد برای ما مهم است و در اولویت قرار میگیرد. در این دوره از جشنواره رضوی خواستیم نگاه حرفهایتر به مبنای تولید آثار داشته باشیم و از نگاه کلیشهای دور شویم. این دوره جشنواره غیرمتمرکز است و در آن به یک جهتدهی متفاوت رسیدیم. آثار در شهر خود تولید و اجرای عمومی خواهند داشت و ما گزینشی از اجراهای عمومی داریم. وی تاکید کرد: تئاتر را برای جایزهگرفتن و هیجانات جشنوارهای کار نکنیم، چون هدف تولید تئاتر برای مخاطب است. بررسی کردیم در جشنوارهها هزینههایی از بودجه تئاتر صرف کارهایی میشود که در اصل باید در قالب کمکهزینه تولیدات به سفره هنرمندان تئاتر برگردد. دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی افزود: تئاتر رضوی فاصلهای با نگاهی جهانی ندارد و حتی اهل تسنن یا هرکسی که نگاه به شخصیت و زندگی امامرضا(ع) دارد، میتواند اثر نوشته و در جشنواره شرکت کند. در گذشته اکثرا تئاترها برای مخاطبان اجرا نمیشد و فقط هنرمندان به تماشای آثار یکدیگر مینشستند، ولی حالا بهجای هزینههای سفر و اسکان، تمامی حمایت خود را برای تولید آثار و اجرای عمومی در شهرهای خود معطوف میکنیم. طبق برنامهریزی شورا تصمیم داریم از سال آینده به سمت بینالمللیشدن حرکت کنیم. نادری گفت: به نظر من بهجای میزبانی از یک یا دو نمایش در ایران، صادرکردن کارهای با مضمون دینی و رضوی بسیار اهمیت دارد. کارهای برگزیده شاید با رایزنیهایی که در آینده خواهیم داشت و در صورت ایجاد شرایط در کشورهای همسایه چند اجرا خواهند داشت. در دوره بعدی جشنواره باید به سمت برگزاری رپرتوآر آثار برگزیده در شهرهای مختلف کشور حرکت کنیم. این اتفاقی است که میتواند در دوره هجدهم تئاتر رضوی رقم بخورد.