Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@07:51:20 GMT

سلول‌های بنیادی ناجی بیماران سرطانی 

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۱۹۰۲

سلول‌های بنیادی ناجی بیماران سرطانی 

به گزارش ایسکانیوز، بدن ما از سلول های مختلفی تشکیل شده است که در حکم آجرهای یک ساختمان هستند. انواع مختلف سلول های بدن، محل مشخص و عمر معینی دارند. یعنی در واقع، باید تنها در جای خود قرار بگیرند و به بافت‌هاو نقاط دیگر بدن دست‌درازی نکنند.
به علاوه پس از سپری شدن عمرشان، باید خود را آماده از بین رفتن کنند تا سلول های جدیدی جایگزین آنها شوند و از این طریق کارایی دستگاه‌های مختلف بدن همواره در سطحی مطلوب حفظ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابراین، همانطور که متوجه شدید سیستم‌های بدن در حال تعمیر و بازسازی مداوم هستند تا سلول های کارکرده و پیر جای خود را با سلول های جوان و نیرومند جایگزین کنند. همچنین در صورتی که یک قسمت از ساختمان بدن تخریب شده باشد یا سلولی از محل و محدوده خود تخطی کرده یا جابجا شده باشد، اصلاح و بازسازی شود. از طریق این دو فرایند است که توازن و تعادل بی نظیری در بدن بوجود می‌آید.
سرطان در اثر نافرمانی سلول های بدن از این توازن و تعادل رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، سلول هایی نافرمان (سلول های سرطانی) پدید می‌آیند که پس از پایان یافتن عمرشان، به حیات خود ادامه می دهند. این سلول های نافرمان گاه تنها به رشد و تکثیر خود در محل خود ادامه می‌دهند و در نتیجه عرصه را برای فعالیت طبیعی سلول های دیگر تنگ می‌کنند.
اما نوعی از سلولهای سرطانی که بسیار مهاجم و مخرب هستند به محل‌های دیگر بدن دست‌اندازی می‌کنند و فرصت حیات را از سلول های سالم و طبیعی می‌گیرند (که به این حالت متاستاز می‌گویند).
سرطان خون (لوسمی)
سرطان خون یکی از انواع مهاجم و مخرب سرطان است که در اثر نقص در سلول های بنیادی خونساز بدن رخ می‌دهد. سلولهای بنیادی خونساز، مادر انواع سلولهای خونی هستند. بنابراین، چنانچه این سلولها به‌درستی عمل نکنند انواع سلولهای خونی نظیر گلبول های قرمز (برای تغذیه و اکسیژن رسانی به بافت های بدن مورد نیازند)، گلبول‌های سفید (برای دفاع از بدن در برابر میکروب ها و عوامل مهاجم خارجی ضروری‌اند) و پلاکت‌ها (برای انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی لازمند) دچار نقص و آسیب جدی می شوند.
در نتیجه، فرد مبتلا به سرطان خون دچار کم‌خونی و ضعف، عفونت‌های مکرر و همچنین خونریزی‌های ناخواسته و خودبخودی می‌شود. درموارد پیشرفته نیز سلول های بدخیم خونی به ارگان‌های مختلف بدن متاستاز می‌دهند. همانطور که ذکر شد، نقص در سلول های بنیادی خونساز عامل سرطان خون است. با آنکه سرطان خون بیماری مهلکی است اما از طریق دانش امروز درمان‌پذیر است. پیوند سلول های بنیادی خونساز از فرد سالم به بیمار مؤثرترین درمان برای موارد مقاوم این بیماری است. از این طریق، سلول های بنیادی فرد سالم جایگزین سلولهای بنیادی آسیب‌دیده مغز استخوان فرد بیمار می‌شود و علاوه بر این به بازسازی و اصلاح سیستم ایمنی و قسمت‌های آسیب‌دیده سیستم خونساز کمک می‌کند.
افراد سالمی که داوطلب باشند سلول های بنیادی خود را به همنوع بیمارشان اهدا کنند، در فرایند درمان این بیماری شریک هستند. سلول های بنیادی اهداشده، پس از پیوند، باعث بهبود چشمگیر، و تولید و تکثیر سلوهای خونی سالم در فرد بیمار می‌شوند. هر انسانی می‌تواند در این حرکت خداپسندانه سهیم شود.
200

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۱۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، آزمایش بالینی واکسن مذکور توسط صندوق بنیاد NHS بیمارستان های کالج لندن رهبری می شود.

دکتر هدر شاو به پتانسیل این واکسن برای درمان افراد مبتلا به ملانوما نیز اشاره کرده است. واکسن هم اکنون برای بررسی کارآمدی در درمان سرطان های دیگر مانند ریه، مثانه و کلیه تحت آزمایش است. در مرحله قبلی آزمایش واکسن ریسک عود کردن ملانوما در بیماران را کاهش داد.

این واکسن که به طور دقیقmRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) نام دارد، درمان نئو آنتی ژن است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا نوع خاصی از سرطان را در بدن بیمار دنبال کند. هنگامیکه این واکسن با یک داروی ایمونو تراپی به نام پمبرولیزوماب (کیترودا) ترکیب می شود، خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

شاو در این باره می گوید: این روش یک درمان شخصی سازی شده و از بسیاری جهات بسیار هوشمندتر از واکسن است.

او در ادامه افزود: هدف اصلی این تحقیقات درمان دائمی بیماران مبتلا به سرطان است.

یکی از نخستین افرادی که این واکسن را دریافت می کند استیویانگ ۵۲ ساله از انگلیس است. او در این باره می گوید: این بهترین شانس من برای متوقف کردن مسیر سرطان است.

به گفته شاو به نظر می رسد درمان مذکور عوارض جانبی قابل تحملی مانند خستگی و درد در بازو دارد.

۲ سال قبل مرحله دوم آزمایش این واکسن نتایج نویدبخشی را نشان داد. در آن مرحله بیماران یک میلی گرم واکسن ام آر ان ای را به مدت ۳ هفته دریافت کردند. آنها همچنین هر ۳ هفته یکبار به مدت یک سال ۲۰۰ میلی گرم کیترودا مصرف کردند.

کد خبر 6089678 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی