Web Analytics Made Easy - Statcounter

ازجمله سنت‌های مرسوم میان اعراب حاشیه خلیج‌فارس، دادن افطاری به مهمان است. آداب و رسوم مردم کشورهای این منطقه زیاد تفاوت ندارد. به گزارش سرویس فضای مجازیخبرگزاری صدا و سیما؛آداب و رسوم مردم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درماه مبارک رمضان خیلی با یکدیگر تفاوت ندارد. همه این کشورها دارای موقعیت جغرافیایی نزدیک به هم و عادات و سنت‌های مشابه در ماه رمضان هستند ولی هر یک از این کشورها به خودی خود وجه تمایزی نسبت به کشور دیگر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعراب حاشیه‌ خلیج‌فارس تلاش می‌کنند تا قبل از ورود به این ماه مبارک، اختلافات را کنار بگذارند و به‌طور منظم به دیدار یکدیگر بروند و برطبق سنن اسلامی، صله رحم به جا آورند.در زیر با برخی آداب و رسوم کشورهای عرب حاشیه‌ خلیج‌فارس آشنا می‌شوید:عربستاناین کشور همچنان به‌عنوان شاخص‌ترین کشور عرب در زمینه برگزاری مراسم‌های معنوی ماه مبارک رمضان به‌شمار می‌رود. کشوری که دارای بیشترین مکان‌های مقدس اسلامی در جهان است و مردم این کشور و مسلمانان جهان همواره برای زیارت به دو شهر مکه و مدینه سفر می‌کنند. شب‌های ماه مبارک رمضان در این شهر فضای معنوی خاصی حاکم است.خانواده‌های عربستان عادات خاصی دارند، از جمله اینکه به‌خاطر خوش‌یمنی و نوید ماه مبارک رمضان لوازم و اثاثیه منزل خود را تغییر می‌دهند. در عربستان هزاران مسلمان در ایام ماه رمضان از سپیده صبح در تمام نقاط برای ادای مناسک عمره و عبادت اقدام می‌کنند. بعد از نماز عشاء نیز به راز و نیاز و دعا می‌پردازند.غذای مردم عربستان در ماه رمضان خرما، قهوه عربی، گوشت چرخ کرده و ماهی است.


کویتاین کشور که در شمال خلیج‌فارس واقع است، به برگزاری آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان معروف شده است. مردان مسن، جوانان و هر کسی که توانایی کار کردن دارند، باید در مکان‌های مذهبی و مکان‌هایی که برای آیین‌های اسلامی مهیا شده است، حاضر شوند. در ماه رمضان مجالس وعظ و سخنرانی به‌وسیله عالمان دینی برگزار می‌شود.همچنین خانم‌های خانه‌دار کویتی برای فرزندان کوچک خود که غذاهای بیگانه را نمی‌خورند، غذاهای متداول کویتی طبخ می‌کنند. ماه رمضان را سبب تغییر در شیوه غذاهای متداول می‌دانند و معتقدند که غذاهای غربی علاوه بر نظام غذایی، نظام اجتماعی و دینی را هم برهم می‌زند.قطرقطری‌ها در برگزاری مراسم‌های خاصی همچون «غبقه» ید طولایی دارند. در این مراسم که در منزل بزرگان قوم و قبیله و همراه با صرف افطار و شام برگزار می‌شود، علاوه بر فرزندان و وابستگان، سایر مردم برای ادای احترام و انجام دید و بازدید در مجلس حضور می‌یابند.هم‌زمان با برگزاری دید و بازدید، کودکان حاضر در مراسم به اجرای آداب و رسوم آیینی اقدام می‌کنند.مسلمانان قطر معمولا از نیمه دوم ماه شعبان برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می‌شوند و براساس عادت در این ماه، جشن‌هایی را که ریشه در فرهنگ اجتماعی آن‌ها دارد، برگزار می‌کنند.شب‌های رمضان در قطر با سایر کشورها فرق می‌کند. مسلمانان پس از برپایی نماز عشاء و «تروایح» (ویژه اهل تسنن) نشست‌های رمضانی را که شامل دو نشست ویژه مردان و بانوان است، برپا و در این نشست‌ها شیرینی، چای و قهوه عربی توزیع می‌کنند.
عماندر کشور پادشاهی عمان، بازارهای ویژه‌ای برای ماه رمضان برپا می‌کند که مردم برای خرید لوازم و مایحتاج ماه رمضان خود به این بازارها می‌روند و به خرید فانوس و چراغ‌های مختلف که رسم بیشتر کشورهای عربی و اسلامی است، می‌پردازند. سپس انواع خرما، حلوا و مواد موردنیاز سفره‌های افطار را فراهم می‌کنند. معمولا کشورهای ایران، هند، پاکستان و چین بیشترین میزان محصولات قابل فروش در این بازارها را دارند.در این ماه دولت ساعت کار کارکنان را تغییر می‌دهد. ساعت کار آنها صبح‌ها دیرتر آغاز می‌شود و عصرها زودتر پایان می‌یابد.همه مردم عمان چه کوچک و چه بزرگ از زمانی‌که هلال ماه را می‌بینند تا زمان عید فطر به مساجد می‌روند و نماز می‌خوانند. بعد از نماز، برنامه‌های دینی و فرهنگی متفاوتی دارند که وزارت اوقاف و امور دینی آن‌ها را تنظیم می‌کند. در این مراسم، زنان وکودکان در کلاس‌های درس برای تلاوت قرآن حاضر می‌شوند.
اماراتمراسم افطار در خاک دولت امارات تابع شرایط خاصی است. مردم در زمان افطار با هر وسیله‌ای که دارند در سواحل دریا حاضر می‌شوند و با برپایی چادر، در کنار خانواده‌های دیگر به خوردن افطار مشغول می‌شوند. در این میان مردم اقدام به تبادل غذای افطار با یکدیگر می کنند و بدین وسیله محبت و فرهنگ نوع‌دوستی میان آن‌ها افزایش می‌یابد. حوالی عصر و زمان افطار، در سواحل امارات بازارهایی برای خرید ماهی و مواد غذایی مختلف به وجود می‌آید و مردم مایحتاج خود را از انجا تهیه می کنند.علاوه بر این، هر کس با هر دین و هر موقعیتی باید جلوی چشم دیگران روزه باشد. هتل‌ها معمولاً جایی را برای غذا خوردن مسافران اختصاص می‌دهند و غذا را به اتاق‌ها می‌فرستند، اما غذا خوردن باید حتماً دور از چشم دیگران انجام شود. در دبی‌ کافه‌ها و باشگاه‌ها تعطیل و مسابقات و برنامه‌های ورزشی نیز تا پایان ماه رمضان، متوقف می‌شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی بعد از ظهر شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها همراهی خیرین و نیکوکاران را مایه دلگرمی دانست و اظهار کرد: هم اکنون سه هزار ۱۳۳ یتیم و ده هزار و ۲۲۱ فرزند از خانواده محسنین در استان گیلان از حمایت حامیان نیکوکار بهره مند می‌شوند که علاوه بر دریافت کمک هزینه معیشت، بسیاری از مشکلات درمانی، تحصیلی و مسکن این افراد، از طریق گزارش همکاران اکرام به حامیان و عنایت این بزرگواران مرتفع گردیده است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان، با اشاره به اینکه طی ماه رمضان امسال در قالب پویش باران مهربانی ۵۸۰۰ نفر به عنوان حامی جدید در طرح اکرام ایتام و محسنین ثبت نام کرده‌اند، افزود: این امر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۷ درصد افزایش یافته است و هم اکنون حدود چهل هزار حامی در این طرح مشارکت دارند.

وی در ادامه، با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از یکصد میلیارد تومان توسط حامیان به فرزندان معنوی شأن اهدا شد، اضافه کرد: حدود ۸۳ میلیارد تومان از میزان کمک‌های اهدایی حامیان نقدی و مابقی به صورت کالا و خدمات ضروری برابر نیازهای فرزندان از سوی این عزیزان اهدا گردید.

اهرابی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از فرزندان ایتام و محسنین هستند که دارای حامی نبوده یا دریافت مراحم بسیار پایینی دارند، گفت: مردم نوعدوست و خیر، جهت حمایت یک یا چند فرزند معنوی می‌توانند با مراجعه و ثبت نام در سایت ekram.emdad.ir نسبت به انتخاب فرزند معنوی با شرایط مورد نظر خود (سن، جنسیت، سادات، بیمار، محل سکونت) اقدام و همچنین حامیان با مراجعه حضوری یا تلفنی به واحدهای اکرام ادارات امداد استان می‌توانند نسبت به شرح وضعیت زندگی این افراد آگاهی پیدا کرده و سپس فرزند معنوی خود را جهت حمایت انتخاب نمایند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان، ادامه داد: ارسال عدد ۱۳ به سر شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ نیز از روش‌های دیگر برای ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین می‌باشد.

وی ضمن تقدیر از اعتماد حامیان و خیرین گفت: به منظور تسهیل در روش‌های پرداخت برای هر فرزند معنوی یک شماره کارت اختصاصی در نظر گرفته می‌شود که حامیان می‌توانند بدون شناسه واریز و از طریق سایت و یا کلیه درگاه‌های بانکی و اپلیکیشن‌های موجود، نسبت به واریز مستقیم هدایای نقدی به حساب فرزندان معنوی اقدام نموده و گزارش پرداخت را در سایت مشاهده کنند.

اهرابی در پایان با قدردانی از همراهی همیشگی مردم نیکوکار گیلان، عنوان کرد: مردم خیر استان در قالب پویش اطعام مهدوی به منظور تهیه بسته‌های افطاری ساده، غذای گرم و بسته معیشتی برای اقشار کم برخوردار، بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان مشارکت کردند.

کد خبر 6090008

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • انتقاد یک امام جمعه از واگذاری استقلال تهران | این بی عدالتی و جفا به مردم است
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • دشمن همواره در تلاش است نام خلیج فارس را تغییر دهد
  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • انتقاد تند یک امام جمعه از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس /چرا سرمایه این هلدینگ خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود /این خیانت است
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند