Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش بی‌باک نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس شهدی کومله گفت: ایران با برخورداری از 54 درصد وسعت کل منطقه برنج خیز آسیای مرکزی و غربی، نزدیک به 61 درصد کل تولید این منطقه را انجام می‌دهد.
وی با بیان این که تقاضا برای برنج در منطقه آسیای مرکزی و غربی رو به افزایش است، اظهار داشت: به منظور رویارویی با افزایش تقاضا، برقراری امنیت غذایی و کاهش فقر به افزایش 25 درصدی تولید برنج در این منطقه تا سال 2035 نیازمندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهدی کومله با اشاره به این که مصرف برنج در آسیای مرکزی و غربی از سال 1980 تاکنون 3 برابر شده است، گفت: بنا به پیش بینی موسسه تحقیقات بین المللی برنج (IRRI) مصرف برنج در این ناحیه از حدود 9 میلیون تن فعلی به 16.5میلیون تن در سال 2035 افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این رشد تقاضا در بعضی از کشورهای خاورمیانه نیز رخ می‌دهد.
رییس مرکز بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی گفت: پیش بینی می شود کشور ایران و عراق به تنهایی نزدیک به 50 درصد تقاضای برنج را در این منطقه تا سال 2035 به خود اختصاص دهند.
شهدی کومله اذعان داشت: مشارکت، همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی اساس فعالیت و تاسیس آن است،ضمن آن که تلاش می شود این کشورها برای دستیابی به پیشرفت های جدید علمی و افزایش عملکرد تولید،همکاری های تحقیقاتی و علمی با جامعه علمی جهانی برنج نیز داشته باشند.
وی گفت: هم اکنون 10 کشور ایران، آذربایجان، ترکیه، عراق، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان زیر پوشش مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی هستند.
رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی تاثیر تغییرات جهانی آب و هوا بر تولید برنج از طریق افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش جمعیت و کاهش سطح زیر کشت اراضی به علت تغییر کاربری و عرضه درصد کمی از میزان تولید جهانی برنج در بازار داد و ستد را از مهمترین چالش‌های تولید محصول برنج در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد.
وی گفت: با توجه به چالش‌های موجود این مرکز اهداف 15 گانه از جمله ارتقای سطح همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر و سایر موسسه‌های بین المللی ،توسعه روابط علمی، تحقیقاتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای این ناحیه با محوریت ایران به دلیل برخورداری از امتیاز میزبانی دائمی ،توسعه کشت‌های فراسرزمینی و افزایش عملکرد کمی، کیفی و پایداری تولید برنج ،کمک به خودکفایی در کشورهای عضو این مرکز، سازماندهی و ارتقای سطح دانش و تخصص بهره برداران، کشاورزان و کارشناسان از طریق آموزش، پژوهش و مشاوره، همکاری و مشارکت و سازماندهی انجمن‌ها و اتحادیه‌های دولتی و غیر دولتی از جمله این اهداف هستند.

انتهای پیام/ب


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند امارات عربی متحده دیگر به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد و به دنبال افزایش تولید است.

به گزارش ایسنا، در حالی که بازار جهانی نفت، مشتاقانه منتظر تصمیم آینده اوپک پلاس و تغییر بالقوه در استراتژی کاهش تولید فعلی است، بیشتر نگاه‌ها به سمت عربستان سعودی یا مدیران آرامکو دوخته شده است. با این حال، یک بازیگر جدید وجود دارد که در حال حاضر به تغییر چشمگیر استراتژی تولید بدون تائید اوپک، اشاره می‌کند.

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند با توجه به نوسانات فعلی بازارهای نفت و افزایش تقاضا، امارات عربی متحده، دیگر نسبت به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد. همزمان، منابع آگاه در شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، به افزایش تولید قریب‌الوقوع اشاره کرده اند. افراد مطلع در داخل این شرکت فاش کرده اند ادنوک سرگرم بررسی افزایش تولید به حدود ۴.۸۵ تا ۴.۸۷ میلیون بشکه در روز است که استراتژی فعلی اوپک را نقض می‌کند. این حرکت تعجب آور نیست، زیرا ادنوک، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در توسعه ظرفیت تولید خود انجام داده که تاکنون، به دلیل پایبندی امارات به تصمیمات اوپک، محدود شده است.

طبق اظهارات منابع رسمی، ظرفیت کل تولید در حال حاضر ۴.۵ میلیون بشکه در روز است اما انتظار می‌رود که افزایش یابد و احتمالا به زودی به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. هدف تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا ژوئن سال ۲۰۲۴، نرخ بالایی است اما شدنی است.

ادنوک یا امارات عربی متحده، به وضوح نیاز به این افزایش تولید یک‌جانبه را می‌بینند. آنها خود را به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی ملی نفت با هدف رقابت با هفت شرکت بزرگ نفت جهان معرفی می‌کنند. سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک، نیاز به تغییر را درک کرده  و برنامه‌هایی را برای خرید دارایی‌های بالادستی و پایین دستی دنبال می‌کند.

با وجود پیامدهای احتمالی تصمیم یک‌جانبه ابوظبی در اوپک، بازیگران مهم در بازار بین‌المللی نفت، ممکن است رویکرد عدم مداخله را در پیش بگیرند. صندوق بین‌المللی پول بر ضرورت حجم تولید و درآمد بیشتر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرده است. عربستان سعودی، به خصوص برای نیازهای بودجه‌ای دولت خود، به قیمت بسیار بالاتر نفت نیاز دارد.

طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی برای تامین مالی بودجه خود، به قیمت نفت حدود ۹۶.۳۰ دلار در هر بشکه، نیاز دارد. این ارزیابی بر اساس تولید فعلی حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام توسط این کشور است.

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز منطقه‌ای خود اعلام کرد که قیمت سربه سر فعلی حدود ۲۱ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این وام دهنده در اکتبر سال ۲۰۲۳ است. در آن زمان، عربستان سعودی هنوز حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد. قیمت سربه سر جدید، بسیار بالاتر از قیمت جهانی نفت در حال حاضر است.

ابوظبی قصد بهره برداری مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود را دارد و در صورت تسهیل محدودیت عرضه نفت در ژوئن، به خرید خود در بخش‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز با بودجه افزایش یافته، ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همه نشانه‌ها حاکی از فشار برای تغییر استراتژی اوپک، به خصوص از سوی ابوظبی است. بازیگران بازار باید به دقت سیگنال‌های امارات را دنبال کنند زیرا فرمان کنترل اوپک ممکن است از دست ریاض خارج شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • گرد و غبار آسمان شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت
  • لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی