Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا صحبت از پوست لطیف و حساس می‌شود همه پوست کودکان را مثال می‌زنیم. پوست کودک با افراد بزرگسال متفاوت است و این‌ همه لطافت و زیبایی قطعا به مراقبت بیشتری احتیاج دارد، به‌ ویژه در این فصل از سال که هوا هم به‌ شدت پوست را خشک می‌کند. همواره شنیده‌ایم برای مراقبت از پوست در طول شبانه‌روز چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد و چه فاکتورهای حفاظتی را رعایت کرد، اما کم‌تر اشاره‌ای به نحوه مراقبت از پوست کودک (توسط پزشک) شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر مادری به‌ ویژه از سنین نوزادی تا قبل از دوران مدرسه به دلیل اینکه پوست کودکش حساس است و سریع‌تر ملتهب می‌شود با مشاهده کوچک‌ ترین واکنشی نگران می‌شود. در این مطلب از دکتر سلام به برخی از نگرانی های مادران در این زمینه پاسخ داده شده است، با دکتر سلام همراه باشید.

به پوست کودک‌تان ضد آفتاب بزنید

– مراقبت‌های پوست کودک عموما باید از سن 6 ماهگی آغاز شود. از همین سنین استفاده از ضد آفتاب مخصوص کودکان با فاکتور محافظتی یا SPF 30 به بالا توصیه می‌شود. ضد آفتاب باید در تمام قسمت‌هایی از پوست که در معرض آفتاب است، استفاده شود. به غیر از صورت، روی دست‌ها و پاهای کودک هم لایه‌ای ضد آفتاب بزنید.

جذب ویتامین D الزامی است

– از آنجا که جذب ویتامین D از طریق پوست امکان‌پذیر است، کودک‌تان باید حداقل 2 تا 3 بار در هفته و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد. به همین منظور در این بازه زمانی استفاده از ضد آفتاب برای کودک فراموش نشود، به‌ ویژه در ساعت‌هایی بین 9 صبح تا 3 بعدازظهر.

شوینده‌های مناسب کودک

– با توجه به جنس پوست و موی کودک‌تان، باید از محصولات مناسب پوست چرب، مختلط، خشک و معمولی استفاده کنید، چرا که کودکان هم مثل بزرگسالان پوست‌های متفاوتی دارند.

در این باره بیشتر بخوانید: محصولات بهداشتی خطرساز برای پوست کودکان

میزان شست‌ و شو به حداقل برسد

برای کودکانی که زمینه آلرژی یا آتوپیک دارند و مستعد خشکی پوست و خارش بدن هستند، ضمن مراجعه به پزشک متخصص، باید از شوینده‌های فاقد مواد صابونی و دارای مرطوب‌ کننده استفاده شود. میزان شست‌ و شوی صورت، بدن و سر این کودکان محدود می‌شود به دو مرتبه شست‌ و شوی سر و بدن در طول هفته و شست‌ و شوی صورت هم یک بار در طول روز کفایت می‌کند.

صابون‌های بدون رایحه

– صابون‌هایی که تحت عنوان «بار» در بازار موجود است عطر و بو ندارند و به صابون‌ها و شست‌ و شو دهنده‌های مایع ارجحیت دارند. این صابون‌ها به مادرانی توصیه می‌شود که جنس پوست کودک‌شان خشک است.

لوسیون بعد از حمام فراموش نشود

– برای همه کودکان بعد از استحمام و استخر رفتن باید از لوسیون‌های مناسب استفاده شود. چه بهتر که برای پشت دست و صورت کودک، از کرم مرطوب‌ کننده و برای باقی بدنش از لوسیون استفاده کنید.

شامپوهایی مناسب کودکان

– شامپوهای مخصوص کودک نه اسیدی است و نه قلیایی و به دلیل داشتن مواد بی‌ حس‌ کننده از سوزش چشم جلوگیری می‌کند. یک نکته هم داخل پرانتز برای خانواده‌ها: شامپوهای کودک متناسب با موهای نازک و پوست لطیف کودک تولید می‌شود و مناسب موی بزرگ‌سالان نیست!

لباس‌های ضد حساسیت

– بهتر است لباس‌هایی که برای کودکان‌تان تهیه می‌کنید از جنس الیاف و نخ باشد و رنگ روشنی داشته باشد. از پوشاکی به جنس پلی‌ استر، پلاستیک و… برای کودک استفاده نکنید. همچنین برای جلوگیری از ابتلای بیماری‌های پوستی و خشکیِ پوست کودک در قسمت کشاله‌های ران، حتما از پوشک مناسب استفاده کنید تا از التهاب و قرمز شدن پوست کودک‌تان جلوگیری کنید.

لایه‌ای محافظتی به نام لوسیون!

– کودکان به دلیل جنب‌ و جوش بالا به‌ سرعت رطوبت پوست‌شان را از دست می‌دهند. به همین دلیل استفاده از لوسیون و روغن‌های مخصوص بدن بچه‌ها، بین 3 تا 4 مرتبه در طول روز توصیه می‌شود. استفاده از لوسیون ضمن حفظ چربی و رطوبت پوست کودک همچون لایه‌ای محافظتی عمل می‌کند.

– به دلیل اینکه هنوز غده‌های چربی پوست در آغاز تولد کامل تشکیل نشده است، پوست کودک چربی کم‌تری داشته و به محافظت بیشتری احتیاج دارد.

– پوست کودک نازک و ظریف است و مقاومت کم‌تری در مقابل باکتری‌ها، مواد حساسیت‌زا و آفتاب دارد.

– پس از استحمام و استخر رفتن کودک، استفاده از روغن بچه می‌تواند جایگزین مناسبی برای چربی از دست‌ رفته پوست باشد و آثار خشکی پوست را جبران کند.

– خیلی‌ها فکر می‌کنند حمام کردن روزانه کودک سبب می‌شود بهداشت فردی مناسب‌تری داشته باشد، در صورتی که استحمام بیش از حد سبب آسیب و در نهایت خشکی پوست کودک می‌شود.

– به‌ ویژه در این فصل از سال از بیرون بردن کودک تا ساعت‌ها پس از استحمام جلوگیری کنید. برای بازگرداندن رطوبت از دست‌ رفته پوست با شوینده‌ها حتما از روغن یا لوسیون مناسب استفاده کنید.

مطلب مرتبط: افزایش سلامت کودکان با رعایت بهداشت دست ها

منبع: دکتر سلام

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

پوریا جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط بین نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها ی کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر وشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

گفتنی است این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 6094092

دیگر خبرها

  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟