Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزارت نفت در پاسخ به انتقاد يک روزنامه درباره سهم ايران از تجارت جهاني گاز اعلام کرد: طرح‌هاي صادرات گاز ايران به کشورهاي مختلف مانند عراق، عمان و حتي اروپا متناسب با منافع ملي کشور و بر اساس منطق اقتصادي و ملاحظات فني در حال اجرا و مطالعه است.

به گزارش شنبه تارنماي وزارت نفت، در اين گزارش آمده است: روزنامه کيهان در ادامه جريان‌سازي‌ها عليه وزارت نفت و دولت يازدهم، در شماره 22 خردادماه موضوع سهم ايران از تجارت جهاني گاز را بهانه قرار داد و از اين طريق خواست عملکرد وزارت نفت در دولت يازدهم را به چالش کشد، البته موضع‌گيري کيهان در قبال دولت يازدهم و وزارت نفت در روزهاي اخير با توجه به تحولات اخير کشور قابل درک است!
در ادامه اين گزارش آمده است: اهل انصاف مي ‌دانند که صنعت نفت پس از يک دوره رکود، عقب‌ماندگي و پس رفت، باوجود همه معضلات و موانع داخلي و خارجي به خصوص تحريم، در دولت يازدهم به شرايط تقريبا عادي بازگشته و با رفع بسياري از مصائب و مشکلات مانند فساد، رانت و عدم شفافيت گام در مسير توسعه و پيشرفت گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«اين شرايط براي برخي که به رانت‌خواري و فساد و فقدان شفافيت عادت کرده بودند و زنگنه و نظام مديريتي وي را مانعي بر سر راه خود ديده و مي‌بينند، گران آمده و تلاش داشته و دارند به هر شکلي اين شرايط را به نفع خود تغيير دهند،. حال آنکه فراموش کرده‌اند دولت دوازدهم بر عهد خود با ملت پابرجاست و فارغ از نام اشخاص مسير درست مديريت صنعت نفت را با قاطعيت ادامه داده و در اين راه از مانع‌تراشي و جريان‌سازي‌هاي کاذب با اهداف سياسي، جناحي و سودجويانه هراس ندارد».
وزارت نفت اعلام کرده است: هر فرد عادي اگر گزارش کيهان را مطالعه کند جداي از اشتباه فاحشي که در تيتر اين گزارش وجود دارد (تاکيد بر رتبه دوم ايران در ذخاير گاز جهان به جاي رتبه نخست)، در همان ليد گزارش به اهداف پشت پرده آن پي مي‌برد.
در ادامه اين گزارش آمده است: گزارش نويس محترم کيهان به صورت کاملا غيرحرفه‌اي تلاش دارد اين‌گونه القا کند که قرار بود ايران در دولت يازدهم و در مدت چهار سال يا به تاکيد گزارش کيهان، در يک سال و نيم پس از اجراي برجام، به يک صادرکننده بزرگ گاز در جهان تبديل شود! گزارش‌ نويس کيهان اگر کمترين اطلاعي از صنعت گاز و صنعت گاز ايران ‌داشت اين ‌گونه در ابتداي مطلب، اشتباه خود را به خواننده ثابت نمي‌کرد که چگونه مي‌شود در مدت چهار سال آن ‌هم، چهارسالي که صنعت نفت با شديدترين تحريم‌ها و سخت‌ترين مشکلات داخلي و منطقه‌اي روبرو بود، مي‌تواند به يک صادرکننده گاز تبديل شود؟!
«ايران بزرگ ترين دارنده ذخاير گاز جهان است و اين يک ظرفيت بزرگ براي کشور است اما بايد به ياد داشت صنعت گاز ايران از نيمه دهه 70 و با تکيه بر منطقه پارس جنوبي به بالندگي رسيد، اگرچه حضور در بازارهاي جهاني گاز از اهداف بلندمدت ايران در صنعت گاز به شمار مي‌آيد اما اولويت نخست بر اساس منطق اقتصادي و حتي سياسي، تامين نيازهاي داخلي در چهار بخش خانگي، صنعتي، نيروگاهي و تامين خوراک صنايع پايين‌دستي بويژه صنعت پتروشيمي است».
در اين جوابيه آمده است: گزارش‌ نويس کيهان فراموش کرده است بنياد و اساس صنعت نوين گاز ايران در دوره قبلي مديريت مهندس زنگنه در دولت‌هاي هفتم و هشتم و با ابتکار عمل وي گذاشته شد، بسياري از طرح‌هاي بزرگي که در صنعت گاز در حال بهره‌برداري يا در مرحله اجراست همگي در آن دوران پايه‌ريزي شد.
همچنين دولت يازدهم در حالي در سال 1392 صنعت نفت و گاز را در اختيار گرفت، که اين صنعت با بدترين شرايط تاريخي خود روبرو بود اما با تدبير و برنامه ‌ريزي، بخش گاز به گونه‌ اي مديريت شد که کشور با وجود همه مشکلات مالي و فني به اهداف تعيين شده برسد و پاسخگوي نيازها باشد.
وزارت نفت تاکيد کرده است: در واقع دستاوردها و اهدافي که بايد در دولت‌هاي نهم و دهم محقق مي‌شد به دليل سوء مديريت همگي به دولت يازدهم منتقل شد و اين دولت با برنامه‌ريزي تلاش کرد هم اهداف گذشته را محقق سازد و هم تا اندازه زيادي براي به روز کردن صنعت نفت و گاز اقدام کند.
«به طور خاص در صنعت گاز بايد اذعان کرد 11 فاز عملياتي پارس جنوبي در دولت يازدهم تکميل و به مرحله بهره‌برداري رسيده است، عمليات اجرايي فازهاي 12، 15و 16، 17 و 18، 19 ،20 و 21 در دولت يازدهم با تدبير و برنامه‌ريزي به پايان رسيده است که فاز 12 با توجه به حجم کار، سرمايه گذاري و توليد سه فاز متعارف پارس‌ جنوبي را شامل مي‌شود. فاز 19 نيز بر اين مبنا، 2 ظرفيت فاز متعارف پارس‌ جنوبي را دربردارد.
با پنج فاز فازهاي 12 و 19 و همچنين فازهاي 15و 16، 17 و 18و 20 و 21 (که هر کدام در يک فاز متعارف تعريف مي‌شوند) در مجموع 11 فاز در دولت يازدهم به ثمر رسيده است. با تکميل اين 11 فاز، در عمل 300 ميليون مترمکعب گاز در روز به توليد گاز ايران از پارس‌ جنوبي اضافه شد که بيش از 2 برابر قبل است».
وزارت نفت تاکيد کرده است: تا پيش از روي کار آمدن دولت يازدهم، ١٠ فاز پارس جنوبي که کار آنها از دولت‎هاي هفتم و هشتم آغاز شده بود، در مدار توليد قرار داشت. توليد گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبي در سال 13٩٢ نزديک به ٢٨٥ ميليون مترمکعب بود، اين ميزان با بهره‌برداري از ١١ فاز جديد پارس‌جنوبي به ٥٤٠ ميليون متر مکعب در روز مي‎رسد.
بر پايه اين گزارش، حدود ١٠٣ ميليون مترمکعب گاز در سال 13٩٣ و حدود ٥٧ ميليون مترمکعب در سال 13٩٤ به ظرفيت توليد گاز ميدان پارس‌ جنوبي اضافه شد و در پايان سال 1395 نيز با افزايش ١٤٠ ميليون مترمکعبي ديگر به اين رقم يک رکورد در توليد گاز کشور رقم خورد.
«در مقطع آغاز به کار دولت يازدهم، فرآورده‌هاي نفتي در سبد سوخت و انرژي کشور با مصرف ساليانه 27 ميليارد ليتري سهمي حدود 43 درصدي داشت که با افزايش توليد گاز و گازرساني بيشتر به صنايع عمده، نيروگاه‌هاي برق و صنايع غيرعمده امسال سهم فرآورده‌هاي نفتي به کمتر از 10 درصد کاهش يافته است».
اين گزارش يادآور مي شود: حجم گازرساني به نيروگاه‌هاي کشور در سال 1393 حدود 50 ميليارد مترمکعب بود که اين ميزان در سال 1394 به 58 ميليارد مترمکعب رسيد، (يعني حدود چهار ميليارد مترمکعب افزايش يافته است) و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال به رکورد تاريخي 67 ميليارد مترمکعب برسد.
وزارت نفت در اين گزارش اعلام کرده است: در بخش گازرساني به صنايع عمده و کارخانه‌هاي توليدي کشور نيز حجم تحويل گاز طبيعي از ابتداي امسال تاکنون با 2ميليارد مترمکعب‌ افزايش، به حدود 32 ميليارد مترمکعب رسيده است. از ابتداي فروردين ماه 1395 تاکنون حدود 90 ميليارد مترمکعب گاز طبيعي تحويل نيروگاه‌ها، صنايع عمده و کارخانه‌هاي کشور شده است که در مقايسه با پارسال نزديک به 6 ميليارد مترمکعب افزايش را نشان مي‌دهد. اين دستاوردها باعث شد که بخش قابل توجهي از سوخت مايع به خصوص گازوئيل از چرخه مصرف داخلي حذف و با هدف کسب درآمد و همچنين صيانت از محيط زيست به خارج از کشور صادر شود.
بر پايه اين گزارش، ‌اکنون 16 ميليون خانوار در شهرها و چهار ميليون خانوار در روستاها از نعمت گاز (به‌طور کلي 1077 شهر و 21600 روستا) برخوردارند که گازرساني به 12 هزار روستاي کشور در سه سال گذشته انجام شد و ساليانه تا پنج هزار روستا در دولت يازدهم گازدار شدند.
بر اين اساس حدود 95 درصد شهرها و 68 درصد روستاها از نعمت گاز برخوردارند که پيش‌بيني مي‌شود اين شاخص در پايان دولت يازدهم به سطح 73 درصد بالغ شود، يکي از افتخارات بزرگ دولت يازدهم، گازرساني به استان سيستان و بلوچستان و به طور خاص شهر زاهدان است که اسفندماه پارسال محقق و تنها مرکز استان باقيمانده به شبکه سراسري گاز وصل شد.
وزارت نفت يادآور شده است: تامين بدون دغدغه خوراک مورد نياز صنايع پايين دستي به خصوص صنايع پتروشيمي و قاعده‌مندسازي قيمت آن از ديگر دستاوردهاي دولت يازدهم در حوزه صنعت گاز بوده است که از ديد گزارش‌نويس کيهان ناديده انگاشته شده است.
«با اين شرايط و درحالي که نيازهاي داخلي براي گاز در اولويت است، آيا توجيهي براي صادرات گاز وجود دارد؟ به طور قطع صادرات گاز براي ايران به عنوان دارنده بزرگترين ذخاير گازي دنيا داراي اهميت است اما اين صادرات با در نظر گرفتن مجموعه‌اي از شرايط از جمله نيازهاي داخلي و جايگزيني مصرف سوخت‌هاي مايع با گاز، تلاش براي صادرات بيشتر نفت، ملاحظات سياسي و امنيتي و همچنين منافع اقتصادي بايد صورت گيرد».
بر پايه اين گزارش، طرح‌هاي مختلفي در حال مطالعه و اجراست تا به صورت منطقي و هماهنگ و متناسب نيازهاي داخلي و خارجي، امر صادرات گاز دنبال شود زيرا صادرات گاز بر خلاف صادرات نفت به لحاظ مالي، فني و اجرايي با پيچيدگي‌هاي بسيار بيشتري روبروست.
وزارت نفت مي افزايد: آنچه باعث تعجب است، توسل گزارش نويس کيهان به مقولاتي مانند کرسنت و ماجراي صادرات گاز به ترکيه است که تلاش دارد به اين بهانه گزارش خود را به اصطلاح کامل کند، آنجا که خود علني اقرار مي‌کند نمي‌توان از مقوله صادرات گاز نوشت و پاي کرسنت به آن باز نشود. اين عبارت نشان مي‎دهد کرسنت مخرج مشترک همه ادعاها و توهم هاي جريان رسانه‌اي مخالف دولت است، البته حنايي که ديگر براي مردم رنگي ندارد.
در اين گزارش تاکيد شده است: در اينجا پرسش مقدر اين است که آيا برخي دوستان، به اين موضوع فکر کرده‌اند که سهم و نقش آن‌ها در بر هم خوردن، تاخير و بي‌سرانجامي قراردادها و طرح‌هاي همکاري نفت و گاز با کشورهاي خارجي چه قدر است؟ آيا سهم خود را در ماجراي کرسنت بررسي کرده‌اند؟
وزارت نفت اعلام کرده است: آيا تامل کرده‌اند که مواضع نادرست و سياسي و همچنين دروغ پردازي و مانع‌تراشي آن‌ها چقدر در بالابردن هزينه‌هاي همکاري ايران با شرکت‌هاي خارجي و توقف آن‌ها موثر بوده است؟ کاش مي‌شد باور کرد که اين جريان سياسي و رسانه‌اي عميقا به مقوله همکاري با کشورهاي خارجي در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و بويژه صنعت نفت و گاز اعتقاد واقعي دارد و پرداختن آن‌ها به موضوع هايي مانند صادرات گاز فقط بهانه‌اي براي تخريب نيست؟
وزارت نفت تاکيد کرده است: در انتها يادآور مي‌شويم که طرح‌هاي صادرات گاز ايران به کشورهاي مختلف از جمله عراق، عمان و حتي اروپا متناسب با منافع ملي کشور و بر اساس منطق اقتصادي و ملاحظات فني در حال اجرا و مطالعه است و هيچ مساله‌اي بجز حفظ منافع ملي کشور در اين روند دخالت ندارد.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1961* دريافت: ميثم طاهري* انتشار: مريم مسعود



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۴۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)

ایسنا/اردبیل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در روزهای ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که استان اردبیل هم در این نمایشگاه حضور خواهد یافت.

این نمایشگاه به‌طور ویژه بر ۶ حوزه شامل «صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات»، «صنعت»، «فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری»، «دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی»، «صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی» و «گروه پتروشیمی» متمرکز است.

غرفه استان اردبیل در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در سالن شماره ۴۱ مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و غرفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل هم در سالن شماره ۳۵ مرکز نمایشگاه‌ها میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • ۳۰ رئیس اتاق بازرگانی به اکسپو ایران می‌آیند
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • حضور رئیس‌جمهور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)