Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@07:12:05 GMT

ورزشکاران دورگه‌ ايراني؛ قهرمان‌هاي غريب!

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۷۷۲۸

خبرگزاري آريا - روزنامه هفت صبح - علي رستگار: حضور الکساندر نوري در ايران و استقبال از او ما را ياد ديگر قهرمان ها و چهره هاي ايراني الاصل رشته هاي مختلف ورزش حرفه اي جهان انداخت.

الکساندر نوري سرمربي ايراني تبار وردربرمن خوب موقعي به ايران آمد. استقبال گرامي از او شد و حسابي به او خوشامد گفتند. شايد چون همه حال خوبي داشتند و خودشان را براي جشن صعود به جام جهاني آماده مي کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين يک روي ماجراست. روي ديگر رفتار خود الکساندر نوري نسبت به ايران است. او با اينکه در ايران متولد نشده اما بارها نسبت به کشورش ابراز علاقه کرده و براي فرزندانش نام هاي فارسي انتخاب کرده. يا مثلا مهيار منشي پور پوکسوري که در فرانسه اسم و رسمي دارد اما چند بار مثل زمان زلزله بم به ايران سفر کرده و بارها از حس خوبش نسبت به ايران گفته.

با اين حال ورزشکاران دورگه يا دومليتي ديگري هستند که در سطوح عالي مسابقه مي دهند اما نه نامي از ايران مي آورند و نه اصلا ما آنها را مي شناسيم. شناخت آنها و رشته اي که در آن فعاليت مي کنند هم البته جالب توجه است. خيلي از ما اصلا خبر نداريم که چندين ايراني تبار در رشته هايي مثل راگبي، بيسبال و هاکي روي يخ در سطح بين المللي در حال فعاليت هستند و افتخار کسب مي کنند.

1. مهيار منشي پور

به او لقب «تايسون کوچک» داده اند. بوکسور ريزنقشي که تا همين چند سال پيش وسط رينگ مبارزه مي کرد و موفقيت هاي چشمگيري به دست مي آورد. مهيار منشي پور متولد 1354 در بم کرمان است. شهري که سه دهه بعد، در زمان زلزله بم و براي کمک به همشهري هايش به آنجا بازگشت. حالا هم گاهي به ايران سر مي زند. تابستان سال پيش دختر شش ساله اش را به ايران آورده بود تا با زادگاه پدرش آشنا کند و حتي چند جلسه تمريني هم براي جوانان متقاضي برگزار کرد.





مهيار در سن 17 سالگي به فرانسه مهاجرت کرده بود. رفت که آنجا پزشکي بخواند اما به تريبت بدني تغيير رشته داد و همزمان تبديل به يک بوکسور حرفه اي شد. با 55 کيلو وزن و 164 سانتي متر قد.

او بين سال هاي 2003 تا 2006 قهرمان بلامنازع اتحاديه جهاني بوکس بود. در فرانسه و اروپا هم حرف اول را مي زد. بعدها تبديل به يک مدير ورزشي در فرانسه شد. مسئوليت هاي کليدي مديريتي در ورزش اين کشور بر عهده او گذاشته شده و حتي در مقطعي شايعه شده بود شايد او در کابينه سارکوزي وزير ورزش شود. مهيار منشي پور سفير صلح يونسکو هم هست.



2. رضا مددي

در جهان و بين طرفداران رشته «ام ام اي» به «گرگ عصباني» مشهور است اما در ايران او را با نام «رضا مددي» مي شناسند. مبارزي که در «قفس» حريفانش را ناک اوت مي کند. خرداد ماه سال 1357 در نارمک تهران متولد شد. بعدها مستندي از زندگي او ساختند با نام «از نارمک تا ريودوژانيرو».





رضا مددي تا دوران نوجواني در ايران بود و بعد به سوئد مهاجرت کرد. در دوران نوجواني به باشگاهي در محله باغ فيض مي رفت و رشته کشتي را در آنجا شروع کرد. بعدها به سمت رشته هنر ورزشي ترکيبي و مسابقات ام.ام.اي کشيده شد. قهرماني در اروپا و سوئد حاصل موفقيت هاي او در سال هاي اوجش است.

مددي چند سال از اين مسابقات کنار رفت اما 10 سال بعد دوباره بازگشت که اين بار نتوانست موفقيت هاي پيشينش را تکرار کند. او چند سال پيش جان يک پدر و دختر خردسال را که در حال غرض شدن در يک درياچه بودند نجات داد. رسانه هاي سوئدي اين ماجرا را با آب و تاب منعکس کردند و رضا مددي به يک قهرمان در افکار عمومي اين کشور تبديل شد.



3. ارغوان رضايي

ارغوان رضايي در فرانسه متولد شده تا اواسط دهه 80 شمسي در ايران چهره شناخته شده اي نبود. او در سال هاي اوج فعاليت حرفه اي خود به ايران سفر کرد و روي جلد خيلي از نشريات آن زمان رفت.





رضايي بين سال هاي 2004 تا 2010 به پديده تنيس زنان جهان تبديل شد و حتي به رتبه 21 فدراسيون جهاني تنيس هم رسيد. محبوبيت روزافزون او در ايران چند سال پيش با يک چالش جدي مواجه شد. ارغوان رضايي در حاشيه يک مراسم رسمي که از نخبگان خارج از کشور دعوت شده بود راکت هاي خود را به محمود احمدي نژاد رييس جمهور وقت اهدا کرد. همين باعث به وجود آمدن حاشيه هايي براي او شد تا جايي که مجبور شد مصاحبه کند و بگويد راکت هايش را به نيت تقديم کردن به مردم ايران اهدا کرده و نه شخص رييس جمهور وقت.

چند سالي هست از ارغوان رضايي نه در مسابقات حرفه اي خبري هست و نه در رسانه هاي ايران. آخرين خبري که از او داريم شکايتش از پدرش ارسلان رضايي به اتهام اخاذي و تهديد به مرگ است که البته ظاهرا مدرک قابل اعتنايي هم نتوانسته ارائه بدهد. قبل تر يک بار پدر او نامزد غيررسمي اش را تهديد به برخورد فيزيکي کرده بود و به همين دليل از حضور در ورزشگاه ها منع شده بود.



4. منصور بهرامي

يک تنيسور حرفه اي ايراني الاصل باشگاه ايراني هاي مشهور در فرانسه را کامل مي کند. منصور بهرامي 61 سال پيش در اراک به دنيا آمد. از سال هاي پيش از انقلاب در ايران تنيس بازي مي کرد و چند مقام در سطح آسيا کسب کرده بود. او در سال 1359 اما به فرانسه مهاجرت کرد. اوج افتخارات او در سال هاي پاياني دهه شصت رقم خورد که به رتبه 192 تنيسورهاي جهان رسيد. او در سال 1393 وقتي با دنياي حرفه اي تنيس خداحافظي کرد يک تور ويژه پيشکسوتان اين رشته راه اندازي کرد که با استقبال بين المللي مواجه شد.





بهرامي حالا به علت انجام حرکات نمايشي و ضربات هنرمندانه اش با راکت و توپ تنيس هنوز هم طرفدار دارد. کليپ هايي از حرکات او در سرويس هاي اشتراک ويدئو مرتب منتشر مي شود و هزاران بازديدکننده دارد. در جريان اختلافات ارغوان رضايي و پدرش نام منصور بهرامي هم به ميان آمده بود. ارسلان رضايي مي گفت دخالت هاي بهرامي باعث شده ميان او و دخترش شکراب شود. منصور بهرامي البته اين اتهام را رد کرد و گفت کلا سالي يک يا دو بار بيشتر ارغوان رضايي را نمي بيند. يک بار هم به درخواست خود پدر ارغوان قصد پادرمياني داشته تا اختلافات آنها حل شود که نتيجه نداده است.



5. الکساندر نوري

استقبال خوبي از او به عمل آمد شايد چون خوب زماني به ايران آمد. الکساندر نوري سرمربي ايراني تبار تيم فوتبال وردربرمن آلمان براي تماشاي ديدار ايران و ازبکستان به ايران آمد. با کارلوس کي روش ديدار کرد و رسانه ها حسابي او را تحويل گرفتند.





الکساندر نوري متولد 1358 در آلمان است. در دوراني که فوتباليست بود خيلي موفقيت چشمگيري کسب نکرد. مهم ترين باشگاهي که در آن بازي کرد همين وردربرمن بود که الان سرمربي آن شده. در دوران مربيگري اما با سرعت خيره کننده اي پيشرفت کرد. از سال 2011 در يک باشگاه گمنام آلماني کمک مربي شد و سه سال بعد همين مسئوليت را در وردربرمن به او سپردند.

در سال 2016 يک شکست سنگين باعث برکناري سرمربي قبل تيم شد و الکساندر نوري بر حسب يک اتفاق جايگزين او شد. نوري نتايجي فراتر از حد انتظار کسب کرد و در نهايت به عنوان تيم هشتم جدول بوندس ليگا فصل را به پايان رساند.

پدر او اصالتا اهل رشت و مادرش آلماني است. خودش در آلمان به دنيا آمده و عجيب اينکه نام هاي فارسي مينو و آريان براي فرزندانش انتخاب کرده. نتايج وردربرمن در اين فصل آنقدر قانع کننده بود که مديران اين باشگاه قرارداد او را تا سال 2019 تمديد کردند.



6. تورج هوشمندزاده

اگر عکس تورج هوشمندزاده را به کسي نشان بدهيد احتمالا باور نمي کند که او يک ايراني است. اندام و رنگ پوست او شباهتي به ايراني ها ندارد. هر چقدر تورج در ايران شناخته شده نيست اما امريکايي ها او را خوب مي شناسند. البته با نام TJ. شايد به اين دليل که رشته ورزشي او در ايران طرفداري ندارد.





تي.جي بازيکن حرفه اي ليگ فوتبال آمريکاي ان.اف.ال بود. او از يک پدري ايراني و يک مادر سياهپوست آمريکايي به دنيا آمده است. او حالا يک مجري و کارشناس تلويزيوني است اما در دوران فعاليت حرفه اي افتخارات زيادي کسب کرده بود. او در سال 2007 به عنوان بهترين دريافت کننده ليگ حرفه اي فوتبال آمريکايي انتخاب شد و سابقه حضور در تيم ستارگان آمريکا هم دارد.

تي.جي در سال 2009 با يک قرارداد 40 ميليون دلاري به تيم سياتل سي هاکس پيوست. آخرين تيم هوشمندزاده که الان 39 سال سن دارد هم اوکلند رايدرز بود. اگرچه راگبي در ايران طرفدار ندارد اما تعداد ورزشکاران ايراني تبار که در آمريکا در سطح اول فعاليت کرده اند جالب توجه است. نام هايي مثل شهريار پوردانش، اريک بختياري، آندره حيدري و حميد محمودي همگي متولد ايران هستند و الان در آمريکا و کانادا فوتبال آمريکايي بازي مي کنند.



7. فريد پوردرويش، ميکا زيبانژاد و ديگران

عجيب تر از موفقيت ايراني ها در فوتبال آمريکايي، حضورشان در رشته هاي مثل هاکي روي يخ و بيسبال است. رشته هايي که هميشه در ايران مهجور و ناشناخته است. ميکا زيبانژاد الان 24 سال سن دارد و اصليت ايراني- فنلاندي دارد. او در سوئد بزرگ شده و الان در تيم هاکي روي يخ نيويورک رنجرز در ليگ ملي آمريکا NHK بازي مي کند و با لباس تيم ملي سوئد به ميدان مي رود.





در بيسبال هم فريد پوردرويش را داريم که از پدري ايراني و مادري ژاپني متولد شده. او در تيم بيسبال تگزاس رنجرز بازي مي کند و با تيم ملي ژاپن به المپيک پکن و جام جهاني بيسبال هم رفته است. او با نام «يو درويش» در رسانه هاي بين المللي شناخته مي شود.

در فوتبال بهرنگ صفري مدافع تيم بازل سوييس و آريا جسور هاسه گاوا دورگه ايراني ژاپني را داريم. در شناي زنان ليلا وزيري هست که با پرچم آمريکا مسابقه مي دهد و چند مقام جهاني دست يافته. يک دونده سرعت ايراني- مراکشي به نام آدام جميلي را داريم که براي انگلستان مسابقه مي دهد و در مسابقات 2014 اروپا مقام قهرماني کسب کرده بود و چندين نام ديگر که اسم و عکس آن ها هميشه براي ما غريبه است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۷۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!

به گزارش خبرنگار مهر، قوانینی که برگزارکنندگان بازی های المپیک برای تعیین تعداد اعضا و همراهان کاروان ورزش کشورهای شرکت کننده وضع کرده اند، نه تنها محدودیت هایی را برای اعزام مربیان ایجاد کرده است بلکه منجر به کوچک شدن کادر سرپرستی اعزامی به این بازی ها هم خواهد شد.

برگزارکنندگان بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به هر کشور به نسبت تعداد سهمیه هایی که ورزشکارانش کسب می کنند، مجوز اعزام همراه می دهند. این همراهان شامل اعضای کادر فنی (سرمربی، مربی، سرپرست و ...) و همچنین اعضای کادر سرپرستی می شود.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی به چالش ورزش ایران در المپیک برای اعزام مربیان اشاره کرده بود و اینکه با توجه به سهمیه های کسب شده تا به امروز، ورزش ایران با چالش اعزام اعضای کادر فنی همراه می شود. این چالش اما گریبان مسوولان برای تعیین کادر سرپرستی را هم خواهد گرفت چرا که مجوز اعزام تعداد همراهانی که برگزارکنندگان بازی ها به ازای سهمیه های ورزشکاران تخصیص می دهند، شامل کادر سرپرستی هم می شود.

ورزش ایران تا به امروز در ۹ رشته صاحب ۳۲ سهمیه برای بازی های المپیک پاریس شده است. طبق آنچه کمیته برگزاری بازی‌های المپیک به آن تاکید دارد، تقریباً به ازای حدود ۵۰ درصد از کل سهمیه‌هایی که ورزش هر کشور کسب کرده، مجوز برای اعزام همراه داده می شود. با این اوصاف مسوولان ورزش ایران فعلا مجاز به معرفی حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر - غیر از ورزشکاران - برای قرار گرفتن در ترکیب کاروان اعزامی هستند.

بنابراین نه تنها در تعیین اعضای کادر فنی هر یک از تیم ها و رشته های اعزامی محدودیت اعمال می شود بلکه کادر سرپرستی کاروان ایران نیز متاثر از این موضوع جمع و جورتر از همیشه خواهد شد.

برای بازی های المپیک ۲۰۲۰ علاوه بر نصرالله سجادی که سرپرست کاروان ورزش ایران بود، ۱۱ نفر هم عضور کادر سرپرستی بودند و با حکم رسمی که از سیدرضا صالحی امیری رییس وقت کمیته ملی المپیک گرفته بودند به توکیواعزام شدند اما به نظر می رسد با توجه به قوانین، ترکیب کادر سرپرستی اعزامی به پاریس به نصف دوره قبل یا کمتر از آن کاهش یابد.

شاید به همین دلیل باشد که تا به امروز و در فاصله حدود ۹۰ روز مانده به بازی های المپیک، هنوز اعضای کادر سرپرستی کاروان ایران به صورت رسمی معرفی نشده اند. البته جلسات «ستاد آماده سازی کاروان اعزامی به المپیک» به صورت منظم و با حضور تمام افراد در حوزه های مختلف پشتیبانی، حراست، رسانه و ... در حال پیگیری است اما به جز مناف هاشمی که مهر ۱۴۰۱ حکم خود را به عنوان سرپرست کاروان گرفت، برای دیگر اعضا حکمی صادر نشده است.

سی و سومین دوره بازی های المپیک ۵ تا ۲۱ مرداد در پاریس برگزار می شود.

کد خبر 6087474 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر ندارد
  • ایران مقتدرانه قهرمان شد/ درخشش ووشوکاران ایرانی با کسب ۲۰ مدال رنگارنگ
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران؛ میرزازاده و کیانی بهترین ورزشکاران از نگاه مردم
  • ورزشکاران از افتخارات کشور هستند