Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهرود - برگزاری افطاری‌های ساده و به دور از تجملات روح معنویت را در جامعه تقویت و حضور جوانان معرفت شناس را در مراسم های معنوی پر رنگ تر می کند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - مهنار همتی: بعد شهر بسطام در شب لیالی قدر میزبان هزار روزه‌داری بود که در جوار امامزاده محمد(ص) بادل‌هایی آکنده از امید و آرزو مهمان صحن سلطان العارفین بایزید بسطامی بودند، هر فردی تلاش می‌کرد تا گوشه‌ای از این خوان الهی بردارد درست مثل چیدن توت از درخت که فرد خیر میوه‌ها را تکانده و هر یک با نگه‌داشتن گوشه چادرشب می‌کوشد تا بهره‌ای از این نعمت الهی بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوان خادم از شب گذشته در تدارک این ضیافت هستند که تقریباً از ساعات بعدازظهر این جنب و جوش رو به فزونی می‌رود عطر نان تازه در فضای سالن اجتماعات بایزید بسطامی آکنده است داخل فضا بانوانی را می‌توان دید که مشغول بسته‌بندی نان‌ها هستند، داخل صحن حیاط مردان مشغول پهن کردن فرش‌ و جارو هستند و کبوترها چه عاشقانه بر فراز این گنبد لاجوردی پرواز می‌کنند و انگار به هر میهمانی که با تکان دادن زنجیر ورودی اذن ورود می‌خواهد، خوش‌آمد می‌گویند.

برپایی افطاری‌های ساده نیازمندان را از خوان نعمات الهی بهره‌مند می‌کند

کارشناس فرهنگی اداره اوقاف شهر بسطام درباره حضور جوانان در مجالس لیالی قدر در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: حضور جوانان در فضاهای معنوی و بقاع متبرکه زمانی میسر خواهد بود که به آن‌ها مسئولیت و میدان داده شود انجام کارهای فرهنگی نظیر افطاری تا اقدامات بزرگ‌تر هنگامی مؤثر است که ظرفیت و جایگاه آن‌ها شناخته‌شده باشد.

حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی در ادامه تصریح کرد: ایجاد حلقه‌های جوانان که خود آن‌ها در برنامه‌ها تصمیم‌گیرنده باشند مانند جز خوانی ویژه نوجوانان و ایجاد انگیزه‌های لازم می‌تواند به جذب ایشان کمک کند به‌شرط آنکه ظرفیت مناسب با فضای بیرونی با نگاه معنوی را بتوانیم برای آن‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: ترویج افطاری‌های ساده و خارج شدن از تجملات، اطعام فقرا با استفاده از ظرفیت خیران باید در جامعه نهادینه شود چراکه مشاهده می‌کنیم افطاری‌های لوکس معنویت را از کالبد جامعه گرفته است و این نه‌تنها کمکی به فقرا نخواهد کرد بلکه با ایجاد چشم و هم‌چشمی‌های قومی و خانوادگی صله‌رحم را که مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) است را، دچار آسیب می‌کند لذا باید با افطاری‌های ساده که متعلق به هیچ گروه و دسته‌ای نیست نیازمندان را از خوان نعمت الهی بهره‌مند کرد.

همکاری ۶۰ خادم در تهیه افطاری یک هزار نفری

رئیس هیئت‌امنای امام‌زاده محمد شهر بسطام به خبرنگار مهر درباره افطاری‌های گسترده به مناسب‌هایی مانند لیالی قدر، می‌گوید: امام‌زاده محمد(ص) برنامه‌های متنوعی را برای ماه مبارک رمضان پیش‌بینی و تدارک دیده است ازجمله اینکه برای تهیه افطاری یک هزارنفری حدود ۶۰نفر در این ضیافت همکاری داشتند.

عباسعلی اسماعیلی بابیان اینکه معمولاً افطاری‌های گسترده توسط خیران انجام می‌شود، تصریح کرد: ۳۰۰خادم افتخاری در مجموعه امامزاده مشغول فعالیت هستند که نزدیک به دو سه روز برای تدارک این ضیافت فعالیت می‌کنند که باید گفت خدمت به روزه‌داران شرایط خاصی را می‌طلبد که خداوند نصیب هر فردی نمی‌کند.

وی افزود: یکی از مزیت‌های افطاری اطعام نیازمندان و مستمندان محروم جامعه است که برخلاف مساجد درب امام‌زاده محمد(ص) برای ورود همه اقشار مختلف باز است که حتی بعد از افطار مابقی غذاها نیز بین نیازمندان و محرومان توزیع می‌شود.

۸۰بانوی خادم در زیر سایه امام زاده محمد(ص)

یکی از خادمان امام‌زاده محمد(ص) درباره افطاری‌های یک هزارنفری و اطعام نیازمندان به خبرنگار مهرمی‌گوید: کار کردن برای امام‌زاده شادی خاصی دارد شاید تا چند ساعت پیش قدری روزه‌داری اثر گذاشته بود اما اکنون نه‌تنها احساس خستگی نمی‌کنیم بلکه باعث شد تا از درون نیز احساس شعف کنیم.

طیبه کریم ادامه داد: قریب به سه سال است که گروه خادمان تشکیل‌شده و شامل هشت گروه ده‌نفری و درمجموع ۸۰بانو، خادم امام‌زاده هستند و باید گفت امام‌زاده محمد(ص) برکت شهر بسطام محسوب می‌شود که گویا همه افراد را در دستان پرمهر خود پناه می‌دهد.

وی افزود: جوانان برای پیوستن به خادمان امام‌زاده محمد(ص) بسطام اشتیاق زیادی دارند اما زیر ۲۵سال سن و مجرد به دلیل اینکه پختگی لازم را ندارند عضو نمی‌کنیم اما استثناهایی هم وجود دارد که با نشان دادن لیاقت و شایستگی خود ازجمله خادمان مجموعه بایزید بسطامی شدند.

تنها خواسته‌ام از امام‌زاده سفر کربلا است

کوچک‌ترین خادم امام‌زاده محمد(ص) که با ۱۸سال سن، اهل روستای علی‌آباد است به خبرنگار مهر، می‌گوید: نه مسافت راه و نه کم سن بودن هیچ‌کدام مانعی برای انتخاب راه من نمی‌شود و تنها خواسته‌ای که از امام‌زاده دارم سفر کربلا است شاید کوچک باشم و لیاقت لازم را هنوز نتوانستم کسب کنم اما این آرزویی است که از ته دل دارم که امیدوارم به‌زودی محقق شود.

محدثه سادات موسوی در ادامه تصریح کرد: نزدیک اذان زمانی که روزه‌داری را به سفره افطار دعوت می‌کنیم از درون احساس شور و شعف به انسان دست می‌دهد و گویا خداوند شیرینی وصف‌ناپذیری را در کام می‌چشاند که باعث می‌شود بعد از تعطیلی مدرسه در محل خدمت حاضر شوم.

وی افزود: مردم شهر بسطام در این‌گونه مراسم‌با همبستگی با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند شغل اکثر مردم باغداری و کشاورزی است و بانی‌های خیر معمولاً از محصولات حاصل دست رنج خود مهمانان روزه‌داررا اطعام می‌دهند.

تقوابه تقویت علم و معرفت کمک می‌کند

یکی دیگر از خادمان امام‌زاده محمد(ص) به مدت سی سال است در این کار فعالیت دارد نیز به خبرنگار مهرمی‌گوید: خدمت برای مردم و امام‌زاده افتخار بزرگی است، از کودکی به همراه پدر خود به این مکان مقدس می‌آمدم و تا به امروز این راه را ادامه دادم حضور جوانان در اماکن متبرکه را می‌توان به تربیت خانواده نسبت داد که باید با افزایش آگاهی اجازه نداد شیطان بر قلب‌ها نفوذ پیدا کند.

حاج محمدرضا کاملی ادامه داد: اگر انسان کاری را بر اساس منطق فکری انجام دهد مشکلی متوجه او نخواهد بود لذا تقوا عاملی است که به تقویت علم و معرفت کمک می‌کند.

وی افزود: تقوا و معرفت زمانی از صمیم قلب صورت گیرد هیچ عاملی نمی‌تواند انسان را از آن جدا کند لذا افرادی که می‌گویند باوجود فنّاوری و پیشرفت‌های علمی نمی‌توان به خداشناسی پرداخت سخت در اشتباه هستند بدون معرفت‌شناسی، انسان نمی‌تواند در کار خود موفق شود.

لحظه ملکوتی اذان شوق را در دلها ایجاد می کند

فرج ترابی بانی افطاری نیز که در لحظات ملکوتی اذان مغرب اشک شوق بر چشمانش جاری است به خبرنگار مهر، می‌گوید: اینکه بتوانی برای بندگان خدا خدمت کنی احساس بسیار خوبی است و تنها در این لحظات می‌توان دست‌ها را مانند مناره‌های مسجد به‌سوی آسمان بلند کرد و برای فرج آقا امام زمان(عج)، برطرف شدن مشکلات جوانان، سلامتی بیماران و رفع مشکلات مردم دعا کرد.

به بالای آسمان که نگاه می‌کنی آخرین بازمانده‌های پرندگان به‌سوی خانه و آشیانه خود درحرکت هستند و کبوترهای امام‌زاده نیز به بالای گنبد لاجوردی الجایتو پناه می‌برند عطر اذان در فضا می‌پیچد کوچک و بزرگ به‌صف ایستادند در گوشه‌ای می‌توان دو توریست را دید که آن‌ها نیز محو تماشای روح معنویت پیچیده در فضای مجموعه بایزید بسطامی هستند.

نماز پایان می‌یابد و مردم مهمان سفره الهی می‌شوند صدای آن‌ها را می‌توان شنید که با تکریم و احترام به هم می‌گویند روزه نماز قبول حق.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۸۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) گفت: در مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم هستیم و انسان را در مدار تعالیم و سنت‌های الهی قرار دهیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین امین‌رضا کمالی امروز در مراسم گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و گرامیداشت هفته کار و بسیج کارگری در ستاد سپاه انصارالرضا(ع)، گفت: در ایام هفته عقیدتی سیاسی بسیج و هفته کار و بسیج کارگری قرار داریم که یاد شهید استاد مرتضی مطهری، شهید شاخص هفته عقیدتی سیاسی بسیج و استاد متفکر و همچنین شهید برونسی شهید شاخص هفته کار و بسیج کارگری را گرامی می‌داریم.

وی بیان کرد: به تعبیر امام راحل(ره)، هنر مجموعه عقیدتی سیاسی این است که دل‌ها را به سوی خدا حرکت و تعالی بخشد، عقیدتی سیاسی مجموعه‌ای در نمایندگی ولی فقیه در سپاه این است که کار آن تعمیق معنویت است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) گفت: مباحث آموزشی که در مجموعه عقیدتی سیاسی تدریس می‌شود با مباحث آموزشی دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی متفاوت است و به فرموده استاد  مطهری، در آموزش‌های مجموعه عقیدتی سیاسی به دنبال الهی شدن انسان‌ها و ارجاع دادن بندگان خدا به معنویت و جایگاه اصلی خودشان هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌های ما باید به سمت تعالی فکری و روحی حرکت کند، گفت: ما در مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم هستیم و اینکه انسان را در مدار تعالیم و سنت‌های الهی قرار دهیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) بیان کرد: در هر میدانی ما به پیروزی رسیدیم قدرت و عنایت پروردگار باعث و علت اصلی این موفقیت‌ها بوده است که لازم است این جایگاه بالایی که امروز در جهان به واسطه معنویت به دستم آوردیم را قدر بدانیم و شاکر خداوند باشیم.

کمالی ادامه داد: مجموعه عقیدتی سیاسی در سپاه به دنبال نهادینه کردن معنویت و تقوای الهی در بین کارکنان سپاه است و حرکت بر مدار تفکر الهی و تکیه به نیروی ایمان است که در تمامی صحنه‌ها ما را به پیروزی رساند.

وی ادامه داد: هنر شهید مطهری این بود که جریان‌ها و اندیشه‌های انحرافی که با تفکر اسلام و نیروی ایمان مردم مقابله می‌کرد را شناسایی و به مردم معرفی می‌کرد و با نحله‌های واحی و پوچ آن زمان مبارزه می‌کرد؛ بر ما ضروری است که امروز راه این شهید بزرگوار را ادامه دهیم و در شرایطی که شبیخون دشمنان اذهان ما و جوانان را هدف قرار داده با استفاده از تفکر ناب شهید مطهری و به کار بردن آن در جامعه در تله‌های انحرافی دشمنان گرفتار نشویم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) بیان کرد: علملیات وعده صادق نشان داد که به واسطه حرکت سربازان اسلام در مدار تفکر الهی؛ با وجود تمام تدابیر امنیتی دشمن توانستیم رژیم صهیونیستی را شکست دهیم و این عملیات مقتدرانه و پیروزمندانه باعث تعجب جهان شد.

کمالی با بیان اینکه، عملیات «وعده صادق» تحقق وعده الهی به واسطه تکیه بر دو عنصر ایمان و عمل صالح بود، گفت: مجموعه عقیدتی سیاسی در سپاه به دنبال نهادینه کردن این دو عنصر مهم در بین کارکنان سپاه و بسیجیان است.

انتهای پیام/102/

دیگر خبرها

  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • زمان اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان اعلام شد
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • ببینید | نماز جماعت ۵ هزاری نفری در آمریکا
  • اقامه نماز جماعت ۵ هزار نفری در قلب آمریکا (فیلم)
  • نماز جماعت ۵ هزاری نفری در قلب آمریکا + فیلم