Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، عباس جرجانی در سومین نشست شورای اطلاع رسانی شرکت شهرک های صنعتی استان در محل یکی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند افزود: دولت امکاناتی را از جمله ابلاغ مجدد طرح رونق واحدهای تولیدی، در اردیبهشت ماه در دستور کارقرار داد، و در این ارتباط نشستی با بانک های عامل استان پیش بینی شد تا اقدام های لازم در سال 96 به زودی آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون 6 واحد تولیدی در شهرستانهای بیرجند، قاینات و طبس که در گرو بانک بودند با واگذاری به سرمایه گذار جدید مجددا به چرخه تولید بازگشت.

** با همکاری بانک ها، تمایل به سرمایه گذاری در حال افزایش است
وی ادامه داد: همکاری و همراهی بانک ها سبب شد، مردم و سرمایه گذاران به سمت واحدهایی که دارای زیرساخت های آماده اند ترغیب شوند و میل به سرمایه گذاری در استان افزایش یابد.
جرجانی اظهار کرد: در سال 96، سرمایه گذاران به سمت واحدهایی که زیرساخت آنها آماده است، روی می آورند، بانک ها شرایط بسیار خوبی از جمله پایین بودن میزان پرداخت اولیه، نحوه مزایده و واگذاری راحت تر را در قالب طرح رونق تولید لحاظ می کنند.
وی با اشاره به اینکه صنعت دچار بحران است، اما امیدواری برای بازگشت مجدد رونق وجود دارد، یادآور شد: به دلیل شرایط اقتصادی بعد از سال 93، تعدای از واحدها که از چرخه تولید خارج شدند، با تدابیر اتخاذ شده سال های 94 و 95 به ترتیب 17 و 11 واحد مجددا راه اندازی شد.

** اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی استان
وی به پایش واحدهای صنعتی در سال 95 اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح 600 پرسش نامه بین واحدهای صنعتی استان به جز واحدهای بزرگ توزیع به نحوی که ابتدا خودآزمایی و سپس راستی آزمایی انجام شد.
مدیرعامل شهرک های صنعتی استان تاکید کرد: بر اساس پایش انجام شده، 39 درصد شاغلان واحدها دیپلم و فوق دیپلم و 43 درصد زیر دیپلم بودند که در مجموع 82 درصد واحدها از نیروی دارای مدرک تحصیلی بالای فوق دیپلم استفاده نکردند.

** لازمه توسعه خراسان جنوبی افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه است
این کارشناس ارشد شهرک های صنعتی با تاکید به افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه ، بیان کرد: بر اساس نتایج پایش واحدهای صنعتی، رشته هایی را که در استان تدریس می شود، کارخانه نیاز ندارند یا دارندگان مدرک تحصیلی بالا تمایل چندانی به حضور در واحدهای تولیدی ندارند.

** استقرار 384 واحد تولیدی شهرک های صنعتی، 311 کارخانه فعال است
به گفته جرجانی از 384 واحد تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان، 24 درصد مستمر فعالیت دارند، 38 درصد زیر ظرفیت و 19درصد فعالیت مقطعی دارند.
جرجانی اضافه کرد: بیشترین تهدید مربوط به 38 درصد واحدهای تولیدی است که کمتر از ظرفیت مشغول کارند، از سال گذشته رصد شدند تا به جمع واحدهای راکد ملحق نشوند.
جرجانی با بیان اینکه از 384 واحد تولیدی 311 مورد با طرفیت های مختلف فعالیت دارند اظهار کرد: 37 درصد واحدها با اشباع بازار رو به روند، 26 درصد دچار تغییر الگوی مصرف و نبود تقاضا، واردات کالای مشابه و 26 درصد نیز توان رقابت ندارند.
مدیرعامل شهرک های صنعتی استان در ادامه به مشکل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: در این ارتباط 30 درصد واحدها یکسان نبودن کیفیت در تحویل مواد اولیه را مهم می دانند و هفت درصد مواد نامرغوب استفاده کردند.
وی عنوان کرد: مشکل بی ثباتی قیمت سال گذشته حرفع شد، اما 27 درصد واحدها در این زمینه گلایه داشتند.

** هزینه های حمل و نقل در استان بالاست
وی اظهار کرد: 21 درصد واحدها با مشکل بالا بودن هزینه حمل و نقل مواد اولیه رو به روند، این عامل در افزایش هزینه ی تولید تاثیرگذار است، باید زیرساخت های سیستم حمل و نقل ریلی، زمینی و حتی هوایی خراسان جنوبی توسعه پیدا کند.
جرجانی یادآور شد: مشکلی با قوانین تامین اجتماعی نداریم، مشکلی که در نیروی کار اثر گذار است، قیمت تمام شده محصول است، برای مناطق محرومی مانند خراسان جنوبی باید شرایط متفاوتی لحاظ شود، سهم کارفرما برای پرداخت حق بیمه در خراسان جنوبی مانند تهران 23 درصد است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان می گوید: 21 درصد مشکل واحدهای تولیدی مربوط به بیمه تامین اجتماعی از لحاظ پرداخت هاست.
جرجانی با بیان اینکه 20 درصد ماشین آلات واحدهای تولیدی فرسوده است، افزود: بالا بودن هزینه های تعمیر و استهلاک ماشین آلات، مصرف انرژی را نیز به شدت افزایش داده است.

** تغییر خط تولید واحدهای بدون توجیه اقتصادی به صلاح است
جرجانی بیان کرد: بر اساس بررسی هایی انجام شده برخی واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی ندارند به مدیران عامل این واحدها پیشنهاد شد با استفاده از طرح رونق تولید به تغییر الگوی مصرف روی بیاورند.
مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان با اشاره به اینکه ارایه تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی که توجیه اقتصادی ندارند منطقی نیست، ادامه داد: برخی واحدها برای ادامه کار باید نسبت به تغییر الگوی مصرف و به روز رسانی خط تولید اقدام کنند.

** بازسازی ماشین آلات در اولویت کارخانه ها باشد
به گفته جرجانی، بازسازی ماشین آلات از دیگر اولویت هایی است که شرکت هایی تولیدی باید در این زمینه اقدام کنند.
وی به ارایه تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی و طرح های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی استان پارسال اشاره کرد و افزود: در این ارتباط واحدهای جهاد کشاورزی با شهرک های صنعتی در نظر گرفته شد، امسال واحدهای جهاد جداگانه تسهیلات دریافت خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اضافه کرد: پارسال در مجموع 163 طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی از جهاد کشارزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت زیرمجموعه وزارت صنایع ثبت نام کردند که 106 واحد بررسی شد.
جرجانی ادامه داد: از این تعداد 41 طرح توسط بانک ها بررسی شد که با مسئولان 35 طرح قرارداد بسته شد که از طریق سامانه بهینه یاب 83 میلیارد ریال تسهیلات طرح رونق به این طرح ها پرداخت شد.
به گفته وی، برخی واحدها به عنوان واحدهای خط قرمز که زیر ظرفیت فعال بودند (38 درصد) دچار خطا هستند که سال گذشته تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کردند.

** پرداخت 2 هزار و 350 میلیارد ریال از محل طرح رونق اقتصادی به واحدهای صنعتی
وی عنوان کرد: در مجموع 268 واحد از طریق سایت بهینه یاب از تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ هزار و 670 میلیارد ریال استفاده کردند.
این مسئول اظهار کرد: در مجموع برای طرح های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی (35 واحد) و 268 واحدهای صنعتی که سرمایه در گردش دریافت کردند، هزار و 730 میلیارد ریال از محل سایت بهینه یاب تسهیلات پرداخت شد.
وی اضافه کرد: همچنین 540 میلیارد ریال به صورت مستقیم توسط بانکها پرداخت شد، در مجموع 2 هزار و 350 میلیارد ریال از محل طرح رونق اقتصادی به صورت مستقیم و سایت بهینه یاب به واحدهای صنعتی پرداخت شد.
مدیرعامل شهرک های صنعتی استان افزود: با توجه به اینکه دولت در پایان سال قبل برای ادامه طرح در سال 96 موافقت کرد، برخی پرونده ها در حال بررسی است، به زودی به حدود 60 واحد تسهیلات پرداخت شد.

**طرح های تخفیفی به تشویقی تبدیل شد
جرجانی یادآور شد: امسال اقدام دیگری که در شرکت شهرک های صنعتی انجام شد، تمام دستورالعمل ها در سازمان صنایع کوچک به روز رسانی شد و به صورت فایل کامل در سایت شرکت موجود است.
این مسئول با بیان این که طرح های تخفیفی به تشویقی تبدیل شد یادآور شد: واحد هایی که به موقع راه اندازی شود تا 35 درصد ساخت و ساز و پروانه بهره برداری و پایان کار آن اخذ شود تا 30 درصد علاوه بر 50 درصد مناطق محروم، اقساط آن واحد بخشیده خواهد شد.
وی افزود: در مجموع در شهرک های صنعتی استان 23 تا 24 درصد واحدهای تولیدی تعطیل است در سال 92 این عدد 28.5 تا 29 درصد بود.
وی ادامه داد: ابتدای سال 95 این رقم به 28 درصد رسید و بعد از تصویب طرح رونق واحدهای تولیدی این عدد پنج درصد کاهش یافت، اکنون از مجموع 354 واحد ، 74 واحد در اختیار بانک است و 40 واحد به دلیل اینکه توجیه اقتصادی ندارند، تعطیل است.
به گفته جرجانی از مجموع واحد تولیدی شهرک ها و نواحی صنعتی استان، حدود 150 واحد مربوط به شهرستان بیرجند است.

** واحد سازه فولادی تعطیل شده در بیرجند با دریافت تسهیلات رونق یافت
یک فعال اقتصادی در این جلسه افزود: واحد تحت مدیریت وی تقریبا به عنوان نخستین کارخانه سازه های فلزی پیچ و مهره ای خراسان جنوبی سال 85 راه اندازی و سال 94 رسما تعطیل شد و مردادماه سال گذشته با تغییر مدیریت و برخی اعضای هیات مدیره و استفاده از تسهیلات رونق تولید مجدد آغاز به کار کرد.
به گفته محمد رضا لطیفی، تا پایان سال گذشته حدود 15 تا 20 نفر کارکنان این واحد بیمه بودند، اواخر پارسال با چهار میلیارد و 700مبلیون ریال تجهیزات خریداری شد، با افزایش ظرفیت کارخانه، اواخر فرودین 96تعداد بیمه شده ها به حدود 70 تا 80 نفر رسید .
وی بیان کرد: با کمک و مشاوره کارشناسان شهرک های صنعتی استان، این تعداد کارگر جذب شد و با افزایش ظرفیت تولید، تعداد نیروها به حدود 100 نفر خواهد رسید.
وی رکود بازار مسکن را از چالش های پیش رو چنین واحدهای دانست و تاکید کرد:
هرچه بازار مسکن و ساخت و سازها رونق بگیرد فعالیت این قبیل مجموعه ها بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: این مسایل سبب شد رقابت ها خیلی نزدیک شود، به ویژه بعد از تب و تاب و اولیه تقسیم استان، بازار کارخانه به دلیل وجود کارخانه های مشابه اشباع شد، امروز از پنج پروژه در دست اجرای این کارخانه تنها یک پروژه مربوط به استان و مابقی مربوط به خارج از استان است.

** عمده مشکل واحدهای تولیدی انتقال مواد اولیه و محصول است
به گفته این فعال اقتصادی، یکی از مشکلات عمده موضوع انتقال مواد اولیه و محصولات است، در جایی(شرق کشور) قرار گرفته ایم که در بحث های رقابتی حمل و نقل نقش تعیین کننده ای دارد، اگر این امر مهم در استان حل شود موقعیت بسیار خوبی برای رقابت در استان های مختلف خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه مشکل حمل و نقل رقابت ها را بسیار سخت می کند، عنوان کرد: در مجموع 20 میلیارد ریال سرمایه در گردش و چهار میلیارد و 700 میلیون ریال خرید تجهیزات انجام شد، تلاش داریم امسال تجهیزات به روز رسانی شود و متناسب با نیاز بازار نسبت به جذب نیرو و اشتغال نقش بهتری ایفا کنیم.
این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گفته است: میزان تولید ماهانه در گذشته 300 تن بود، اکنون به 400 تن افزایش یافت و تعداد نیروها از 15تا 20نفر به 70تا 80 نفر نیز افزایش یافت و بازگشت مجدد به چرخه تولید سبب بهبود وضعیت این کارخانه شد.

** آموزش نیروهای کار به منظور بهره وری
لطیفی افزود: بعد از راه اندازی مجدد کارخانه، تمام نیروها به منظور بهره وری و ارتقای نیرو، دوره های آموزشی لازم را می گذرانند.
وی یادآور شد: یکی از مباحث مهم در مدیریت واحدهای تولیدی، آموزش نیرو متناسب با نیاز بازاراست، در غیر این صورت بهره وری کم و کارخانه با زیان رو به رو خواهد شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۸۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی و رفع مشکلات ۱۷ طرح تولیدی و صنعتی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان گفت: مشکلات ۱۷ طرح تولیدی و صنعتی مرتبط با چرخه اقتصادی این استان بررسی و رفع این مشکلات مصوب شد.
بهنام خسروی افزود: بیشترین مشکلات این طرح‌های تولیدی و صنعتی با بانک‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت آب منطقه‌ای استان بود.
وی افزود: پس از بررسی‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری مسئولان چهارمحال و بختیاری زمینه رفع مشکلات این طرح‌ها فراهم و راهکار‌های عملیاتی برای اجرای آن مصوب شد.
خسروی گفت: در این راستا وضعیت تسهیلات بانکی ۲ طرح تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری تعیین‌تکلیف شد.
وی یادآور شد: همچنین با تصمیم اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال بختیاری مشکلات سه طرح تولیدی و صنعتی دیگر رفع شد که باعث تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها در آینده‌ای نزدیک می‌شود.
هم اکنون در این استان بیش از هزار واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد از این مجموعه واحد‌های بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد‌های صنعتی کوچک هستند.
تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تأسیس و افزون بر ۴۰۰ طرح با سرمایه گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که برای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

دیگر خبرها

  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • بررسی و رفع مشکلات ۱۷ طرح تولیدی و صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد