Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:44:14 GMT

فعالیت‌های دانشجویی و صنفی را به رسمیت بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۸۹۸۳

فعالیت‌های دانشجویی و صنفی را به رسمیت بشناسیم

روزنامه اعتماد درستون نگاه روز به قلم غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه،نوشت:البته با تلاشی هم که در همین دوره صورت گرفت، این فاصله تا حد زیادی کاهش پیدا کرد اما آن نسبت، نسبت سنگینی است و تا ترمیم این وضعیت، به نظر می‌رسد که هنوز فاصله داریم. اما در برخورد با دانشجو، به نظر می‌رسد که باید ساز و کارهایی علاوه بر تقویت صندوق رفاه دانشجو، تقویت وام‌های دانشجویی و تقویت خوابگاه‌های خودگردان ایجاد شود و در عین حال، باید شبکه مهمی در ارتباط با گسترش این امکانات از طریق شهرداری‌ها هم فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در تمام کشورها هم اینگونه است که بسیاری از شرکت‌ها، بخش خصوصی و افراد خیر در عرصه تامین امکانات رفاهی دانشجویان فعال می‌شوند که در ایران هم چند سالی است این اتفاق افتاده ولی حرکتش کند است و درخور توجه نیست. علاوه بر اینها به نظر می‌رسد در برخورد با مساله دانشجو که مساله بسیار حساس، فنی و ظریف و تخصصی است؛ باید کارشناسان و مدیرانی تربیت کنیم که محیط‌های دانشجویی را بشناسند و درخور این نسل، به شکل علمی عمل کنند و نوع ارتباط با این قشر را تمرین کنند.

درعین حال، شبکه استفاده از خود دانشجوها برای کمک به مدیریت‌های دانشگاه باید فراهم شود که دانشگاه‌ها هم در ساماندهی برخی فعالیت‌ها دخیل شوند. در این ارتباط، اقداماتی از گذشته انجام شد که متاسفانه در دولت قبل آسیب دید و آن، شوراهای صنفی هستند که می‌توانند به مدیریت‌های دانشگاه کمک کرده و نوعی انطباق با محیط ایجاد کنند و نظارت داشته باشند.

به نظر می‌رسد ما علاوه بر اینکه باید از طرق مختلف؛ بخش خصوصی و خیریه و دولت، بتوانیم فاصله سنگین بین پذیرش دانشجو و امکانات رفاهی را به شکلی پر کنیم، باید تربیت کارشناسان فرهنگی و مدیریت دانشجویی را هم ساماندهی کنیم، باید ارتباط با فضاهایی که از حساسیت بیشتری برخوردار است، با ظرافت‌های ویژه صورت بگیرد. حفظ کرامت و هویت این نسل در فضاهای دانشجویی بسیار مهم است و دانشجو هر چه در اینجا می‌آموزد، فردا در محیط اشتغال خودش آن را به گونه‌ای به جامعه بازمی‌گرداند، پس نقش آموزش کارشناسان و مدیران تخصصی مهم است.

علاوه بر این شبکه‌های داوطلبانه فعالیت‌های دانشجویی مرتبط با خدمات دانشجویی مثل شوراهای صنفی را هم باید آموزش داد و تقویت کرد تا شاهد این نوع مسائل نباشیم. هر چند من در بررسی‌هایی که داشتم، در این دوره بخشی از این روابط اصلاح و ترمیم شد و امکانات رفاهی تا حدودی افزایش پیدا کرد ولی فاصله‌ها زیاد است و پاسخ به نیاز نیروی تخصصی و تقویت شوراهای صنفی، یک کار جدی است که اگر رخ بدهد، می‌توان گفت که شرایط متعادل‌تری را در فضای دانشجویی خواهیم داشت.

با نگاهی که دولت تدبیر دارد و با ویژگی‌های خاص مدیریت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم در دولت یازدهم که امیدواریم در دوره بعد هم تقویت شود، فکر می‌کنم باید فعالیت‌های دانشجویی را در عرصه‌های مختلف؛ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و همچنین فعالیت‌های داوطلبانه دانشجو را به عنوان یک فرصت طلایی در نظر بگیریم. به رسمیت شناختن فعالیت‌های دانشجویی در عرصه‌های مختلف، به خصوص شوراهای صنفی؛ با کاهش اعتراضات و بهبود وضعیت دانشجوها و نظارت متعهدانه‌تر، نسبت مستقیم دارد.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،3،28
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده:شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپانیا: برای عضویت فلسطین در سازمان ملل تلاش خواهیم کرد

گرچه تشکیلات خودگردان فلسطین طی مذاکرات اسلو با به رسمیت شناختن اسراییل می‌کوشید حقوق فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل را زنده کند، اما در عمل تل آویو حاضر به پذیرش این موضوع نشد. لابی‌های صهیونیست در آمریکا نیز با فشار به کاخ سفید تاکنون در به رسمیت شناختن این موضوع از سوی واشنگتن سنگ اندازی کرده اند. با این حال، اکنون فلسطین به دنبال عضویت در سازمان ملل است.

به گزارش الجزیره، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا که به همراه ایرلند از هواداران جدی تشکیل کشور مستقل فلسطین در اتحادیه اروپا به شمار می‌روند، امروز (سه شنبه) اعلام کرد تلاش خود را برای عضویت فلسطین در سازمان ملل به کار خواهد بست. 

وی در سفر به اسلوونی به منظور لابی گری برای فلسطین، گفت: کشور مستقل فلسطین باید در اسرع وقت به رسمیت شناخته شود. ما به دنبال آن هستیم که این کشور به عضویت دائم سازمان ملل درآید. 

رابرت گلوب، نخست وزیر اسلوونی نیز با تایید سخنان همتای اسپانیایی خود، تاکید کرد: برای اسلوونی اکنون تنها این سوال مطرح است که چه زمانی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد. اکنون دیگر، اما و اگر در این زمینه مطرح نیست؛ بلکه آنچه مهم است زمان اعلام این تصمیم است. 

ماه گذشته میلادی مقامات ارشد ایرلند، مالت، اسپانیا، و اسلوونی طی بیانیه‌ای مشترک از آمادگی خود برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین خبر دادند؛ موضوعی که با خشم مقامات صهیونیست همراه شد. 

اکنون تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال تبدیل وضعیت ناظر خود در سازمان ملل به عضویت دائم در این نهاد است. با این حال، عضویت کشور‌ها در سازمان ملل منوط به رای شورای امنیت است که به دلیل برخورداری آمریکا از حق وتو، بعید به نظر می‌رسد واشنگتن با عضویت فلسطین در سازمان ملل موافقت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه وتوی به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط آمریکا
  • فعالیت‌های محرومیت‌زدایی ۱۵ گروه جهادی دانشجویی در گنبدکاووس
  • چین: عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسیم
  • دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسیم
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • نرخ دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران تعیین شد
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • اسپانیا: برای عضویت فلسطین در سازمان ملل تلاش خواهیم کرد