Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:26:33 GMT

ایرانیزه شدن مهندسی در آزادراه تهران- شمال

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۹۰۲۶

ایرانیزه شدن مهندسی در آزادراه تهران- شمال

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، دیدار معاون اول رییس جمهوری از پروژه آزادراه تهران- شمال و وعده افتتاح آن تا پایان سال 96، در میان روزنامه های امروز 28 خردادماه بازتاب گسترده ای داشت.
اعتراض ها به سوء برداشت از آتش به اختیار در طومار انصار حزب الله و تحلیل عملکرد مجلس سنای آمریکا در امضای تحریم های جدید علیه ایران نیز دیگر رویداد مورد توجه مطبوعات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**آزادراه تهران- شمال روی ریل امید
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، دیروز 27 خردادماه، در بازدید از پروژه آزادراه تهران- شمال، ضمن وعده افتتاح قطعه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر تا پایان سال 96، از آغاز به کار قطعه 2 آن خبر داد و بر ایرانیزه بودن مهندسی این پروژه ابراز خرسندی کرد؛ موضوعی که بن مایه خبری روزنامه های امروز بود.
در همین راستا، روزنامه «ابتکار» زیر عنوان « تلاش دولت برای اتمام اتوبان قرن» به سراغ آزادراه تهران- شمال وبازدید جهانگیری از آن رفت و نوشت: آزادراه تهران- شمال پیر ترین پروژه عمرانی کشور این روزها در مسیر افتتاح در فاز نخست قرار دارد. پروژه ای که به گفته علی اکبر ناطق نوری تعویق‌اش تبدیل به جُک و لطیفه شد، با تغییر چندین پیمانکار خارجی و داخلی و البته با توقف های پی در پی اما طی سه سال گذشته به کار مداوم خود ادامه داد تا جهانگیری روز گذشته در بازدید از این آزادراه، آن را شاهکار مهندسی ایرانی بداند. هرچند پیش از شروع سال وزیر راه و شهرسازی قول افتتاح فاز نخست این پروژه تا بهار 96 را داده بود اما باز هم انتظار 19 ساله تعویق سه ماهه ای داشت تا جهانگیری فصل تابستان را به عنوان زمان افتتاح قطعه نخست این آزادراه اعلام کند.
به گزارش ابتکار، معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران-شمال طی دوسال اخیر پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته ،اظهارداشت: «قطعه یک به طول 32 کیلومتر این آزادراه با پیشرفت فیزیکی مطلوبی روبرو بوده و امیدواریم در سال 96 از این قطعه بهره برداری شود»
روزنامه «اطلاعات» هم از «آغازساخت قطعه 2 آزادراه تهران ـ شمال با حضور دکتر جهانگیری» خبر داد. به گزارش این روزنامه، جهانگیری پس از بازدید از قطعه یک آزاد راه تهران- شمال و آغاز عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم این آزادراه در جمع خبرنگاران افزود: آزادراه تهران- شمال یک راه معمولی نیست، بلکه وجود سازه های بزرگ آن را از پیچیدگی های فنی زیادی برخوردار کرده است.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در بازتاب آغاز به کار قطعه 2 این آزادراه نوشت: قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 22 کیلومتر است، تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 400 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می‌شود.
به گزارش این روزنامه، با برگزاری مناقصه عمومی، اینک چهار پیمانکار ایرانی ساخت این منطقه از آزاد راه را بر عهده دارند و روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری این چهار شرکت به طور رسمی کار خود را در این قطعه آغاز کردند.
روزنامه «جوان» در بازتاب این خبر، از « هر وجب آزاد راه تهران-شمال حداقل 38 میلیون تومان!» خبر داد و نوشت: افتتاح قطعه یک پروژه آزاد‌راه تهران – شمال طبق معمول و مانند افتتاح پروژه قطعه 4 به تعویق افتاد تا بار دیگر نه تنها دولتمردان بلکه مردم شاهد افزایش قیمت تمام‌شده این پروژه عمرانی شوند. هزینه‌هایی که لابد مردم باید از محل عوارض بیشتر بپردازند. البته سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان مجری اصلی این پروژه درباره تأخیرهای چند ساله و در آخرین بازدید در جمع خبرنگاران عذر‌خواهی کرده است. اما آیا عذر‌خواهی یک مسئول می‌تواند جبران هزینه‌های تلف شده ناشی از تأخیر اتمام پروژه را برای مردم بکند؟

**آتش به اختیار «انصارحزب الله» با رنگ و بوی تهدید
طومار گردآوری شده در مراسم نماز جمعه 26 خرداد که توسط دانشجویان حزب‌الله و با هدف مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه تهیه شده بود، با دفاع تمام قد «حسین الله کرم» به همه شبهه ها و تبری جستن ها پاسخ داد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه «شرق» هشدار شورای هماهنگی حزب‌الله نسبت به ورود زنان به ورزشگاه را زیر عنوان «غیرقانونی و غیر شرعی است» آورد و نوشت: باز هم پای حسین الله‌کرم در میان است. حالا مشخص شد که تهیه و انتشار طومار اعتراض به حضور زنان در ورزشگاه، کار انصار حزب‌الله بوده است. درحالی‌که روزهای گذشته جریان‌های اصولگرا در حال تبری‌جستن از این طومار بودند، اما الله‌کرم با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود آب پاکی را روی دست همه آنها ریخت. هم مسئولیت طومار را برعهده گرفت و هم به‌شدت از آن دفاع کرد.
به نوشته شرق، این سومین حضور الله‌کرم و جریان حامی او در عرصه عمومی در سال‌های اخیر است. حضوری که می‌توان از آن، بازگشت دوباره انصار حزب‌الله به خیابان بعد از یک دهه سکون و سکوت را تعبیر کرد.
«برداشت خیابانی از آتش به اختیار» عنوان روزنامه «همدلی» بود که در این گزارش، به واکنش صاحب‌نظران به تلقی انصار حزب‌الله از سخنان رهبر انقلاب پرداخت. «فاضل موسوی» نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با همدلی، این عملکرد الله کرم را هزینه کردن از رهبری عنوان کرد و گفت: نباید از عبارت «آتش به اختیار»رهبری این‌گونه برداشت کرد که هرکس در کشور هر کاری می‌خواهد بکند. اگر کسی بخواهد از سخن رهبری چنین برداشتی کند عین فرصت طلبی است.
«سیدرضا اکرمی» فعال سیاسی اصول‌گرا هم در این گفت و گو، با بیان اینکه اداره کشور به صورت سلیقه‌ای امکان‌پذیر نیست به همدلی گفت: نگاهی که عده‌ای به «آتش به اختیار»دارند درباره یک خانه هم قابل اجرا نیست چه برسد به کشور. باید از آقای الله‌کرم پرسید آیا اجازه می‌دهید اعضای خانواده در باره شما «آتش به اختیار» عمل کنند؟
روزنامه «بهار» هم در گزارشی با عنوان «آتش به اختیار، آتشِ بی اختیار نیست» به بررسی تهدید گروه موسوم به «انصار حزب الله» در مورد ورود زنان به استادیوم پرداخت.
روزنامه «آفتاب یزد» هم به سراغ بازتاب واکنش کاربران به اینترنتی به این «آتش به اختیار» الله کرم رفت.
به گزارش آفتاب یزد، یکی از کاربران توئیت کرده است: «آقای الله‌کرم! آیا آقا در دیدارهای اخیر کلمه‌ای در مورد استادیوم رفتن/ نرفتن زنان فرمودند؟ دغدغه‌شان موارد دیگر نبود؟ برای دغدغه‌های دیگر چه کردید؟»کاربر دیگری عنوان داشته است: «فرمان آتش به اختیار مجوزی در دست فرماندهان جنگ نرم بود نه شما.» فردی نیز گفته است: «دانشجویان جوان شما، چند ترمه تموم می‌کنن دانشگاه رو!»
در سرمقاله روزنامه «فرهیختگان» با عنوان «این کار قطعا آتش به اختیاری نیست» هم می خوانیم: اصولا «آتش به اختیار» موضوعی ایجابی است نه سلبی. برای هموارکردن راه است، نه سنگ‌ریزی. چرا قرار است نقش مکمل را برای دیگرانی بازی کنید که همیشه با هدف تخریب نظام اسلامی سناریوهای خود را می‌پیچند؟ راه نیروهای انقلابی واقعی هیچ‌وقت با این رفتارها مطابق نبوده است، چراکه اعتقاد دارند برای فعالیت صحیح باید اصل اوامر را درست متوجه شد، وگرنه تا ثریا می‌رود دیوار کج. امیدوارم این رفتارها به دلیل عدم دریافت صحیح واژه‌ها و نشان از تفسیر غلط این آقایان باشد، هرچند این نیز هزینه فراوانی برای نظام مظلوم ما دارد.

**تحریم های جدید آمریکا در قاب تحلیل روزنامه ها
امضای بسته جدید تحریم علیه ایران توسط مجلس سنای آمریکا، امروز هم در میان یادداشت و سرمقاله روزنامه ها نقش برجسته ای داشت.
سرمقاله روزنامه شرق «ایران و هم‌گرایی علیه آمریکا و عربستان» به قلم «صباح زنگنه» تحلیلگر روابط بین‌الملل بود که در آن می خوانیم: مواضع و اقدامات اخیر ضد ایرانی دولت و سنای ایالات متحده، اگرچه حاکی از یک برنامه‌ریزی قبلی بوده و با اقدامات پیشین ایالات متحده نیز متناسب است؛ اما تا حدی نیز تحت تأثیر مسائل اخیر در پیوند با برخی کشورهای عرب منطقه- به طور مشخص عربستان سعودی و امارات- اتخاذ شده است. باید گفت هدف از این اقدام بیشتر ایجاد یک فضای روانی و تلاش برای بازگشت فضای ایران‌هراسی در منطقه است.
در بخشی دیگر از این سرمقاله آمده است: ایران به‌عنوان یک کشور دموکراتیک، با‌ثبات و مسئولیت‌پذیر در ارتباط با کشورهای گوناگون، باید مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و طرح‌ها را تبیین کند و مخاطراتی را که اتفاقات اخیر در آمریکا و منطقه برای اقتصاد، امنیت و صلح و ثبات منطقه و جهان در پی دارد، به جهانیان گوشزد کند. نگاه ترامپ و اکثریت جمهوری‌خواهان سنا و کنگره به روسیه، چین، ژاپن، کره و حتی اروپا و استرالیا حتما می‌تواند به وسیله ایران بهتر از قبل تبیین شده و راه را برای ائتلافی علیه خشونت و افراط‌‌گری تکفیری هموار کند.
«حشمت الله فلاحت پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در یادداشتی با عنوان «ما نباید در زمین ترامپ بازی کنیم» که در روزنامه «قانون» منتشر شد، آورد: برجام یک معامله بین المللی است و دنیا در قالب برجام با ایران همکاری می‎کند. در حال حاضر حدود هشتاد درصد از تحریم‎های بین‎المللی ما کنار رفته است و آن بخشی از تحریم‎ها که باقی مانده مربوط به دخالت آمریکایی‎هاست. بنابر این ما و سیاستمداران ما نباید در میدانی بازی کنند که ترامپ و آمریکایی‎ها برای ما طراحی کردند. آن‎ها می‎خواهند شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که ایران برجام را نقض یا پاره کند. برجام باعث شکل گیری مناسبات میان ایران و دنیا شده است و ما درقالب بندهای موجود نیز می‌توانیم اعتراضات خود را به شورای مربوط اعلام کنیم.
«صادق زیباکلام» استاد دانشگاه هم در یادداشتی با عنوان «تک ترامپ، پاتک ایران» که در ستون «اول دفتر» روزنامه «ایران» منتشر شد، نوشت: ممکن است در داخل کشور برخی تندرو‌ها بخواهند از مواضع اخیر تیلرسون بهره‌برداری یا سوء استفاده سیاسی کنند؛ تندرو‌ها و جریاناتی که مخالف مشی و سیاست اعتدالی آقای روحانی است، این سخنان را دستاویز قرار خواهند داد و به دولت آقای روحانی فشار بیشتری می‌آورند تا سیاست‌های آشتی‌جویانه و تنش‌زدایی را کنار گذاشته و به سمت سیاست‌های تخاصمی بود؛ این نگاه غلط است؛ چرا که ما شاهدیم الان سیاست‌های تنش‌زدای روحانی به بار نشسته و اکنون بزرگ‌ترین حامی برجام، نه دولت جمهوری اسلامی ایران بلکه اتحادیه اروپا و قدرت‌های غربی هستند و ژاپن، فرانسه، استرالیا، آلمان و حتی انگلستان حاضر نیستند با ترامپ متحد شوند و برعکس دست همکاری به سوی ایران دراز کرده اند در چنین شرایطی باید به تندروهای داخل توصیه کرد با خویشتنداری نگذارند فضای سیاست خارجی کشور به نفع تندروها و آقای تیلرسون در واشنگتن تغییر وضعیت دهد.
«ضرورت مقابله با تحریم‌های‌آمریکا» هم عنوان یادداشت روزنامه «آرمان» به قلم «حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل هسته‌ای بود که در این یادداشت می خوانیم: از آنجا که تحریم‌ها در فضای همکاری کشورمان با سایر کشورها تاثیر منفی برجا می‌گذارد، ایران نباید نسبت به آن بی‌اعتنا باشد. بنابراین اقدام متقابل نمایندگان مجلس در ایران نه‌تنها تحریک‌کننده نیست، بلکه اقدام سنجیده‌ای است و باید انجام شود، زیرا در غیر این صورت تحریم‌ها علیه ایران ادامه پیدا خواهد کرد.
به بیان نویسنده، علاوه بر مجلس باید کمیته مربوط به برجام جلسه‌ای تشکیل داده و این مساله را مورد بررسی قرار دهد که آیا تحریم‌های اخیر سنا نقض برجام محسوب می‌شود، سپس اقداماتی متناسب با آن از سوی ایران صورت بگیرد. یکی از این اقدامات شکایت ایران از مجلس سنای آمریکا در مجامع بین‌المللی است؛ برای این مهم باید از حقوقدان‌های کارآمد و متخصص در این زمینه یاری جست تا شکایتی علیه آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی تنظیم کنند و موضوع را مورد پیگیری قرار دهند.

پژوهشم**9294** 1601**خبرنگار: فاطمه دهقان نیری**انتشار دهنده: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون

به گزارش خبرگزاری مهر، المیادین از عملیات موشکی جدید مقاومت اسلامی لبنان در شلیک دستکم ۳۰ موشک از جنوب لبنان به منطقه اشغالی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

از سوی دیگر منابع صهیونیستی اذعان کردند که پایگاه نظامی میرون ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی با ده‌ها موشک از جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفته است.

همچنین، حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در راستای حمایت از مردم مقاوم غزه و مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به روستاهای مقاوم جنوب لبنان ومنازل آن، شهرک میرون و شهرک‌های اطراف آن را با دهها موشک کاتیوشا درهم کوبیدند.

کد خبر 6090473

دیگر خبرها

  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران کرج قزوین
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • حمله جدید حزب الله به پایگاه نظامی در عرب العرامشه
  • حمله راکتی سنگین حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل
  • حمله جدید حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست
  • بازدید اهالی رسانه از بزرگراه آزادگان و نشست عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون