Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@23:14:17 GMT

گذری بر زندگی موذن های ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۰۹۸۴۲

گذری بر زندگی موذن های ایرانی

گوش ما ایرانی ها از بدو تولد به صدای هر روزه اذان عادت کرده است؛ نوایی که هر کدامشان به واسطه موذن هایشان در گذر زمان و پخش شان از رادیو و تلویزیون سهم زیادی در خاطرات شنوایی ما دارند. به گزارش سرویس فضای مجازیخبرگزاری صدا و سیما؛وقتی چشم و پایمان به دنیا باز می شود. به رسم ایرانی بودنمان اولین نجوایی که مهمان گوش هایمان می شود، صدای اذان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوایی که رفته رفته عادتمان می شود در طول روز، رفت و آمدهایآفتاب را با صدای آن بدرقه کنیم و کارهایمان را با ساعت «قبل از اذان» و«بعد از اذان» تنظیم کنیم؛ برای همین می توان گفت که صدای اذان برای همه ایرانیان آشناترین نواییاست که به شنیدن هر روزه اش خو می گیریم و به وقت شلوغی و اضطراب های روزمرهبا گوش دادنش برای چند دقیقه هم که شده آرام می شویم؛ از همین رو این نوای هرروزه در زندگی مردم ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.ماه رمضان و گوش سپردن بیش از پیش به اذان های افطار و سحر، بهانه خوبی بود که نگاهیبه همه اذان های ماندگار و خاطره انگیز چند دهه اخیر بیندازیم.اذان موذن زاده اردبیلیاگر نگوییم همه؛ ولی می توانیم به راحتی بگوییم که در گوش و خاطره بیشتر ما اذان یعنی،اذان روح افزای رحیم موذن زاده اردبیلی؛ مرحوم موذن زاده معتقد بود که اذان گفتن اتفاقی موروثی در خاندانشانبوده است، میراثی که در این خانواده چیزی بیش از 150 سال قدمت دارد.شاهد این ادعا را می توان از روی نام خانوادگی«موذن زاده» پیدا کرد و صدای خوش این طایفه را نه فقطدر صدای رحیم موذن زاده که در نوحه های دلنشین سلیم موذن زاده هم یافت.اما آشناترین صدای این خاندان همان اذان معروف در آواز بیات ترک است. اذانی کهبه روزهای سال 1334 که مرحوم موذن زاد تصمیم می گیرد یکاذان یادگاری بگوید، بر می گردد.وی گوید:« ...این اذان را با دهان روزه پر کردمتا قربه الی‌الله باشد. این یک کار مادی نبود، بلکه معنوی بود.»اذان حسین صبحدلاین اذان هم یکی از ماندگارترین اذان هایی است که در تمام این سالها گوشمان را بهشنیدن آنها عادت داده ایم. اذانی که مرحوم حسین صبحدل آن را در اوج دوره خفقان رژیم پهلوی خوانده است.این موذن از همان دوران کودکی به خواندن اذان در مساجد علاقه داشت،تا اینکه در سال های بعد او یکی از زیباترین اذان های کشورمان را در حسینیه ارشاد خواند. در دوره پهلویبه خاطر پخش نشدن اذان از رادیو و تلویزیون این کار در محافل انقلابی پخشمی شد تا جایی که بعدها از اذان مرحوم صبحدل با نام اذان انقلاب یاد می کنند.

اذان حسن رضائیاناین اذان در اواسط دهه شصت توسط حسن رضائیان خوانده شد. اینقاری قرآن می گوید همیشه برای اذان گفتن فاکتورهای خاصیداشته چون معتقد است که اذان گفتن یک شعار است و این شعار باید با حس و حال خاصی خوانده شود.در سالهای بین66 تا 67 در رادیو اذان وی برای همیشه به ثبت رسیده است.

شیخ محمد آقاتیاذان این موذن نیز در ردیف موذن های برجسته می باشد.موذنی که از همان کودکی در زمینه تلاوت قرآن و اذان استعدادخاصی داشته است. مرحوم آقاتی در ایام جوانی وقتی در ماه مبارک رمضان به روستای پدری‌اش می رفتدر پشت بام حسینیه آنجا مناجات و دعا می‌خواند و اذان می‌گفت، جالب اینجاستکه این موذن هیچ وقت استادی نداشت.در یکی از شب‌های سال 1320 که محمد آقاتی بالای پشتبام حسینیه بود، تولیت آن زمان مسجد گوهرشاد نیز در این روستا حضور داشتبا شنیدن لحن زیبای اذان و مناجات محمدآقاتی، به او می گوید که به شیخ بگویید فردا به مسجد گوهرشاد بیاید.در آن وقت مسجد گوهرشاد بلندگو نداشت و این تنها صدای شیخ آقاتی بود که ازگلدسته‌های مسجد گوهرشاد به گوش مردم می رسید ؛ اما ماجرایاذانی که ما بعدها آن را از رادیو تلویزیون شنیدیم به هفت سال بعد در سال 1327 شمسی برمی گردد اودر همان سال اولین اذان معروف خود را در سه نوبت در رادیوتهران ضبط کرد تا صدایش برای همیشه در گوش و خاطره همه ایرانیان ثبت شود.مصطفی غلوشبین همه قاریان و موذن های ایرانی،موذن های غیر ایرانی دیگری را هم می توان پیدا کرد که ما در همه این سالها گوشمان به شنیدن اذان هایشان عادت کرده است.یکی از آنها؛ اذان "مصطفی غلوش" مصری است. ویموذن اهل تسنن بودند ولی اذانش به سبک شیعیان بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۹۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی یازدهم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مخاطبان سیمای مرکز آذربایجان غربی می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را با مراجعه به این جدول پیگیری کنند

اولدوز۰۰:۰۰
ثمرقند۰۰:۴۵
مستند۰۱:۰۰پخش زنده
سیری در ورزش۰۲:۰۰
گون آیدین۰۳:۳۰
اذان نغمه سی۰۴:۳۰
ویژه اذان صبح۰۵:۱۵
نقاب۰۵:۴۵
دعای عهد۰۶:۰۰
هر روز ورزش۰۶:۱۵
مستند۰۶:۳۰
سریال۰۷:۰۰
گون آیدین۰۸:۰۰
مستند۰۹:۰۰
کردی۰۹:۳۰
با خبرنگاران۰۹:۴۵
کردی۱۰:۰۰
ائویمیز (خانواده)۱۰:۳۰
اذان نغمه سی۱۱:۴۵
ویژه اذان ظهر۱۲:۱۵
خبر۱۳:۰۰
اولکمیز۱۳:۳۰
سینمایی۱۴:۱۵
با خبرنگاران۱۵:۴۵
ساباتی ژین۱۶:۳۰
ائویمیز۱۷:۰۰
ویژه اذان مغرب۱۸:۰۰
تاج زاگرس۱۹:۱۵
خبر۲۰:۰۰
خانه و مدرسه۲۰:۳۰
اولدوز۲۱:۰۰
سریال۲۲:۰۰
خبر آذری۲۳:۰۰
شب زنده داران۲۳:۳۰

دیگر خبرها

  • مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • اوقات شرعی چهار شنبه ۱۲ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی دوازدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی یازدهم اردیبهشت
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت
  • اوقات شرعی فردا یازدهم اردیبهشت در شیراز
  • امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند