Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@00:20:06 GMT

ریشه روزه در انسان‌شناسی اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۱۱۶۹۹

حجت‌الاسلام ایزدپناه معتقد است که روزه ریشه در انسان‌شناسی اسلامی دارد و تقسیم انسان به روح و جسم از مبانی فلسفی روزه می‌تواند باشد که غایت آن ارتباط سلامت میان این دو بعد وجود انسان است.به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس ایزدپناه، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در پاسخ به این پرسش که چه نسبتی میان جهان‌بینی اسلامی و روزه‌ وجود دارد؟ گفت: موضوع مهمی که در باب روزه مطرح است، توجه به مبانی فلسفی کلامی روزه در اندیشه قرآنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پرسش مطرح است که چرا قرآن کریم سنت روزه را واجب کرده است؟ چنانکه قرآن نماز را واجب کرده است و همان‌طور که امر به معروف و نهی از منکر را واجب قرار داده است.ایزدپناه ادامه داد: این قبیل واجبات و محرمات یک سری مبانی دارند و ما نمی‌توانیم این واجبات و محرمات را که مربوط به حوزه تکالیف و وظایف فردی و اجتماعی هستند، به صورت بریده از مبانی فلسفی و کلامی تبیین کنیم.عضو هیئت علمی دانشگاه قم، تصریح کرد: مسئله مهم این است که بهترین مبنا برای توجیه تکالیف فردی و اجتماعی از جمله روزه چیست؟ البته امر به معرف و نهی از منکر به اصلاح اجتماعی مربوط می‌شود و وجوب این عبادت بیشتر جنبه اصلاح اجتماعی دارد اما روزه و همان طور نماز، بیشتر هدفش جنبه فردی است و به حوزه خودسازی فرد و شخص مربوط می‌شود، به عبارت دیگر این احکام به حوزه تقویت اخلاقی و اصلاح فردی مربوط هستند.ایزدپناه افزود: ‌پرسش این است که روزه به خصوص با توجه به اینکه که ما اکنون در ماه مبارک رمضان هستیم، چه مبانی فلسفی و کلامی دارد؟ ما باید به سوی این مسئله برویم که آیا انسان دارای روحی و جسمی است؟ انسان یک جسم فیزیکی دارد که نیاز به سلامتی دارد، چنانچه روح و روان آدمی نیاز به سلامتی دارد.وی با بیان اینکه در فلسفه اسلامی توجه خاصی به این مسئله شده است که نهایتا انسان دارای جسم است و دارای روح، گفت: از طرف دیگر بین این دو یک رابطه و پیوند عمیقی وجود دارد. یعنی سلامتی جسمی در سلامتی روحی تاثیر می‌گذارد، چنانکه سلامتی روحی تاثیر در سلامتی جسمی خواهد داشت.ایزدپناه ادامه داد: روزه و تکالیفی مانند نماز در عبادات اسلامی هم تاثیرات جسمانی و هم تاثیرات روانی و نفسانی دارد. به خصوص روزه که تاثیرات جسمانی بسیار بزرگ و عمیقی دارد و در روایات اسلامی نیز به آن اشاره شده است و ما در آموزه‌های دینی داریم که روزه بگیرید تا سالم بشوید. سلامتی روحی و روانی هم مهم است و پیوند عمیقی با سلامتی روانی دارد و تا جسم سالم نباشد، روح و روان انسان نیز سالم نخواهد بود.وی افزود: این‌ها یک سلسله مباحث فلسفی است و پایه و اساس روزه و وجوب روزه از دیدگاه قرآن در انسان شناسی اسلامی ریشه دارد و اینکه انسان دارای جسم و روح است و میان این دو رابطه و پیوند عمیق و مستحکمی است و بدون سلامتی جسمی، سلامتی روحی و روانی ناممکن خواهد بود، چنانکه بدون سلامتی روحی هم سلامتی جسمی نخواهیم داشت.تمایز وجوب روزه و توصیه پزشکعضو هیئت علمی دانشگاه قم، تصریح کرد: چنانکه همین روزه مبانی کلامی هم دارد. اسلام که برای سلامتی جسم و روح وجه ندارد، مانند عنایت و توجه یک پزشک و یا وزارت بهداری به سلامتی جسمی و روانی نیست. این نوع سلامتی مورد توجه پزشکان و وزارت مربوطه هست، اما تاثیر روزه و نظر قرآن که وجوب روزه است با توصیه یک پزشک چه تفاوتی دارد؟ این مبانی می‌گویند این سلامتی جسمی و روحی بدون ارتباط با خدا، بدون ارتباط با معاد و مسئله معاد باوری و خداباوری معنا و مفهومی نمی‌یابد.وی ادامه داد: این جاست که معلوم می‌شود این سلامتی جسمی و روحی به قصد تقرب الی الله مطرح می‌شود و آباد کردن معاد و آخرت و اینجاست که مسئله نیت مهم است و روزه بدون قربت الی الله قابل قبول نیست، چون اگر با این نیت روزه انجام نشود، میشود یک توصیه پزشکی و یا مثلا وجوب نماز می‌شود توصیه یک پزشک که برای مثال برای نرمش و ورزش انجام می‌شود. این جاست که اهداف بالاتری در کار است که قرآن هم نظر دارد به سلامتی جسمی و هم سلامتی روحی و روانی و این‌ها را پایه و ابزاری می‌داند برای تقرب الی الله.ایزدپناه با بیان اینکه روزه بدون نیت، بدون معنویت خواهد بود، گفت: در نظر گرفتن خدا شرط روزه‌داری است و این‌ عبادات بدون نیت چندان ارزش و اهمیتی نخواهند داشت. اینجاست که وقتی قرآن می‌گوید روزه برای شما واجب شده است تا اینکه شما تقوای الهی پیشه کنید و تربیتی معنوی پیدا کنید که ایمان پایه و اساس آن هست.عضو هیئت علمی دانشگاه قم، ادامه داد:‌ ما می‌توانیم بگوییم که همه واجبات و محرمات اسلامی یک سری مبانی دارد که در فلسفه است و به وجودشناسی و انسان‌شناسی مربوط می‌شود. در نظر داشته باشیم که هر فلسفه‌ای نمی‌تواند پایه و اساس نماز و روزه قرآن را تدوین کند. فلسفه یا فلسفه‌های اسلامی در این راستا باشند و در این مورد خصوص فلسفه ملاصدرا، علامه طباطبائی و استاد مطهری می‌تواند مورد عنایت بیشتری باشند زیرا این نظام‌های فلسفی می‌توانند مبانی عبادات اسلامی از جمله روزه را تدوین کنند و ما نمی‌توانیم از فلسفه‌های غربی جایگاه مشخصی برای عبادات معین کنیم.ایزدپناه در پایان گفت:‌ بنابراین روزه از واجبات مهم اسلامی است و ریشه در فلسفه انسان‌شناختی اسلامی و چنانکه مبانی کلامی هم دارد و روزه منهای معاد و خدا به یک دستور پزشکی تبدیل می‌شود و نتیجه بهتری نخواهد داشت.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای برنامه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌های تابعه ابن دانشگاه گفت: درمان رایگان کودکان یک سرمایه گذاری بسیار مفید روی سلامتی آن‌ها در بزرگسالی است. - اخبار اجتماعی -

 دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از آغاز اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و اظهار کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور کامل در حال اجراست.

وی افزود: تا هفته‌های گذشته برخی از بیمارستان‌ها در استنباط و اجرای آیین‌نامه این برنامه دچار مشکلات کوچکی بودند و در مواردی، پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به اخذ مبالغی بر اساس قوانین قبلی از خانواده‌های کودکان زیر هفت سال اقدام کرده بودند که در همه این موارد، بازرسان معاونت درمان تذکر دادند و مشکلات اجرایی این آیین‌نامه مرتفع شد بنابراین الان هیچ بیمارستانی نیست که از کودکان زیر 7 سال بابت درمان و بستری مبلغی دریافت کند. 

قناعتی گفت: براساس این برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند صددرصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توان‌بخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی و جراحی‌ها را پرداخت کنند. 

وی درباره اثرات مثبت اجرای این برنامه گفت: ‌سلامت کودکان زیر هفت سال برای جامعه بسیار مهم است؛ مطالعات نشان داده هر یک دلار هزینه‌کرد برای سلامتی کودکان، معادل هفت دلار هزینه‌ای است که برای سلامتی بزرگسالان خرج می‌شود بنابراین این اقدام سرمایه‌گذاری بسیار پرفایده است.

ماجرای آغاز درمان رایگان کودکان زیر 7 سال از امروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر سلامتی در دوران کودکی متضمن سلامتی در دوران بزرگسالی نیز هست. به عبارت دیگر کودکی که سلامت باشد و از نظر بیماری‌ها شناسایی و درمان شود یک عمر در سلامت زندگی خواهد کرد و بنابراین هزینه‌های نظام سلامت نیز از این طریق کاهش پیدا خواهد کرد. 

قناعتی خاطرنشان کرد: همچنین اگر اصول سلامتی کودک رعایت شود کودک بهره هوشی بالاتر خواهد داشت و در عملکرد شغلی‌اش نیز موفق‌تر خواهد بود که این موضوع به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. افرادی که کودکی خود را به سلامت طی کرده‌اند در تحصیلات خود نیز موفق‌تر خواهند بود و به بالندگی کشور در حوزه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک می‌کنند. از طرفی میزان آسیب‌های اجتماعی نیز در افرادی که کودکی خود را به سلامتی طی می‌کنند کمتر است و بنابراین جوامع را نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده بروز برخی از انواع بیماری‌ها در کودکی باعث اختلال در رشد کامل مغزی کودکان خواهد شد، بیان کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که باهدف ارتقای سلامتی کودکان در حال اجراست با افزایش کمک به رشد مغزی کودکان، باعث کاهش احتمال بزهکاری و کاهش شکل‌گیری شخصیت‌های ضداجتماعی می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سلامت روانی و معنوی کودکان نیز بخشی از ابعاد سلامتی آنها را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که از بدو تولد تا هفت سالگی، شخصیت اصلی کودک شکل می‌گیرد؛ تربیت خانواده‌ها باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ همنوع‌دوستی، شجاعت، ایثارگری و ... باشد اما متأسفانه الان شاهد این هستیم که والدین به راحتی گوشی تلفن همراه خود را در دسترس خردسالان قرار می‌دهند که این موضوع روی رشد فرهنگی کودک اثرگذار خواهد بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادواره ۱۸۵ شهید معلم و دانش آموز گتوند برگزار گردید
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • جریمه ۳ میلیارد ریالی برای قاچاق کود شیمیایی
  • برای سلامتی خودتان، ته‌دیگ را کنار بگذارید (فیلم)
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار