Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین اسماعیلیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: گلبهار، نیشابور، طرقبه، قوچان، خواف، سبزوار و بردسکن از جمله شهرهای دارای تنش آبی هستند و میزان کسری آب در 29 شهر دارای تنش 785 لیتر در ثانیه است.
وی با بیان اینکه سال گذشته نیز 30 شهر استان با جمعیت یک میلیون و 250 هزار نفر در شرایط تنش آب قرار داشت، اظهار کرد: میزان کسری آب در این شهرها 855 لیتر در ثانیه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: با توجه به افت چاه های زیرزمینی و توسعه شهرها در افق 1400 از 73 شهر استان 53 شهر با کسری آب به میزان 2 هزار و 849 لیتر در ثانیه مواجه خواهد بود و در افق 1420 نیز 71 شهر دارای کسری آب به میزان 6 هزار و 948 لیتر در ثانیه خواهد بود.
اسماعیلیان با بیان اینکه برای تابستان امسال باید 785 لیتر در ثانیه افزایش تامین آب انجام شود، افزود: در این راستا 41 حلقه چاه جدید باید حفر و 38 حلقه چاه نیز باید تجهیز شود که عملیات اجرایی این پروژه ها از مهر ماه پارسال آغاز شده است.
وی اظهار کرد: اجرای 96 کیلومتر خطوط انتقال آب و احداث 10 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب نیز از دیگر پروژه هایی است که در قالب طرحهای اضطراری تامین آب در سال جاری در دست اجراست.
وی حداقل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه ها را 540 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تاکنون حدود 25 درصد از این اعتبارات در قالب اعتبارات استانی تامین شده است.
اسماعیلیان افزود: در هشت سال گذشته 225 حلقه چاه در شهرهای استان حفر و حدود پنج هزار لیتر در ثانیه ظرفیت تامین آب ایجاد شد.
وی اظهار کرد: سه هزار و 500 لیتر در ثانیه از این ظرفیت ایجاد شده صرف جبران کاهش آبدهی چاه ها شد لذا با توجه به برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در صورت حفر چاه جدید رقم خاصی به میزان آبدهی چاه ها افزوده نمی شود.
وی با بیان اینکه حداکثر ظرفیت فعلی تامین آب در 73 شهر استان هفت هزار و 600 لیتر در ثانیه است گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی در دهه های اخیر سطح سفره های آب زیرزمینی استان سالانه یک متر مکعب افت می کند و از 37 دشت آبی استان 34 دشت در شرایط بحرانی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: میزان برداشت آب از منابع آب زیرزمینی در استان به نسبت منابع تجدید پذیر بسیار زیاد است بطوریکه براساس استاندارد جهانی در شرایط مطلوب حداکثر باید 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر در هر کشور برداشت شود اما این رقم در خراسان رضوی به طور متوسط سالانه 130 درصد است.
وی بیان کرد : از این رو نه تنها کل منابع آب تجدیدپذیر در استان استخراج می شود بلکه 30 درصد از ذخایر قبلی نیز استفاده می شود.
وی ادامه داد: بیلان منفی دشتهای آب استان یک میلیارد و 167 متر مکعب است و در 25 سال گذشته 30 میلیارد متر مکعب از منابع استراتژیک آبهای زیرزمینی کم شده است.
اسماعیلیان از اجرای پروژه فاضلاب در 11 شهر استان خبر داد و گفت: 28 درصد جمعیت زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی زیرپوشش خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند.
وی افزود: پیش بینی می شود اعتبارات مصوب سال جاری این شرکت تا پایان سال به یکهزار میلیارد ریال برسد.
ماموریت شرکت آب و فاضلاب استان 6 میلیون نفری خراسان رضوی آبرسانی به 73 شهر این خطه به جز کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد است.
جمعیت زیرپوشش شبکه آبرسانی در این شهرها یک میلیون و 750 هزار نفر است که آب آشامیدنی آنها از طریق 450 حلقه چاه تامین می شود.
7505 / 6053 خبرنگار: ندا جواهرفر** منتشرکننده: محمد حسین علی مقدم

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۲۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سازه‌های آبخیزداری در حوزه شهری بیرجند، مهرشهر، مرک و دیگر مناطق وجود دارد و هم اکنون اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه باقران در مرحله یک و ۲ را داریم.

او افزود: در پی بارندگی‌های اخیر نیز ۲ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سازه‌های آبخیزاری بیرجند داشته ایم.

نصرآبادی بیان کرد: در حوزه منابع طبیعی نیز به طور کلی از ۱۵ میلیون هکتار اراضی در استان ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است و در حوزه‌های مدیریتی و پیشگیری، اجرایی و مقابله با متخلفین فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد که هم استانی‌ها می‌توانند موارد تخلف را از طریق شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اعلام کنند.

بیشتر بخوانید

بستر رودخانه ۸ روستا لایروبی و آزادسازی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: به طور مثال قطع درخت و گونه‌های گیاهی حتی اگر در باغ شخصی باشد مطلقاً ممنوع است و می‌بایست با مجوز انجام شود.

ماجرای کلیپ پخش شده با عنوان کوهخواری در جاده بند امیرشاه بیرجند چه بود؟

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی با عنوان کوهخواری در بند امیرشاه بیرجند توسط برخی از کانال‌ها و رسانه‌ها بدون صحت سنجی منتشر شد.

او افزود: عنوان کوهخواری صحت ندارد؛ جاده بند امیرشاه به سمت مزار کوه چندین سال است که دچار ریزش کوه شده و محدوده ریزش شناسایی شده به همین دلیل از حدود ۶ ماه قبل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این جاده جهت ایمنی مسیر تردد در حال انجام کار است.

نصرآبادی بیان کرد: این اقدام برای حذف قسمتی که ریزش کوه دارد و کم کردن از حادثه خیزی آن‌ قسمت در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین اقدامات بالادستی که در آنجا صورت گرفته در اراضی شخصی و در قالب طرح مصوب دولتی گردشگری و کاملا قانونی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • بهسازی چاه‌ روستای کرخنگان مروست
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون