Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش>پزشکی - دانشمندان دریافته‌اند که با مطالعه اثرات تخریبی دود دخانیات بر DNA افراد می‌توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه نیوز مدیکال، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا با بررسی تاثیر مخربی که دود سیگار و انواع دخانیات بر روی DNA افراد می‌گذارد دریافتند می‌توان از این شناخت برای پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های ناشی از دود دخانیات اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه اثراتی که دود دخانیات بر روی DNA افراد می‌گذارد به دانشمندان کمک می‌کند تا علت بروز و ابتلا به انواع سرطان‌هایی که از استعمال یا استشمام دود دخانیات حاصل می‌شود را شناسایی کرده و بتوانند از وقوع آن جلوگیری کنند.

گروه تحقیقاتی موفق به ابداع تکنیک مفیدی برای نقشه‌برداری از یک ژنوم که در حال بازیابی و بازسازی به سبب آسیب ناشی از دود دخانیات (BPDE) است، شدند.

ژنوم (Genome) انسان همه ماده ژنتیکی یک فرد است که در اصل محتوای ژنتیکی یاخته آن فرد که شامل DNA هسته،کلروپلاست و میتوکندری است، می‌باشد. ژنوم دستورالعمل‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده را دارا می‌باشد.

"BPDE" یا هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه، ترکیبی است که از سوختن ناقص توتون و تنباکو حاصل می شود و سرطان‌زا می‌باشد.

محققان بر این باورند که شناخت دقیق چگونگی تخریب DNA توسط "BPDE" به آنها کمک می‌کند تا نحوه آغاز سرطان‌های ناشی از دود دخانیات و جلوگیری از آنها را دریابند.

دکتر عزیز سانکار دانشمند برنده جایزه نوبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ماده سرطان‌زا موجب مرگ 30 درصد از درگذشتگان در آمریکا بر اثر ابتلا به سرطان شده است. این هشداری جدی است مبنی بر این که استعمال دخانیات و یا قرار گرفتن در معرض دود آن تا چه اندازه خطرناک و مضر است.

این پژوهش به دانشمندان کمک می‌کند تا برای ترمیم ژنوم‌ها داروهای موثر بسازند.

به گفته کارشناسان اغلب کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند به تاثیرات غیرعادی و پنهان آن بر روی بدنشان آگاهی ندارند. برای مثال بسیاری نمی‌دانند که براساس تحقیقات انجام گرفته، استعمال دخانیات احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

۵۴۵۴

کلید واژه‌ها : سلامت -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۵۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر ورزش شدید بر سرطان

آفتاب‌‌نیوز :

محققان معتقدند ورزش با شدت بالا باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی و در نتیجه کاهش در دسترس بودن انرژی مورد نیاز برای رشد تومور‌ها می‌شود.

با استفاده از داده‌های یک مطالعه، محققان ۷۲ درصد سرطان متاستاتیک کمتری را در شرکت کنندگانی که به طور منظم در فعالیت‌های هوازی با شدت بالا شرکت می‌کردند، یافتند.

در مطالعه دیگری که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که فعالیت هوازی باعث کاهش ایجاد تومور‌های متاستاتیک در غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد حیوانات می‌شود.

سرطان متاستاز شده، سرطانی است که از جایی که شروع شده به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است.

محققان با تحقیق خود مکانیسم پشت اثر پیشگیرانه ورزش را شناسایی کردند. آن‌ها دریافتند که فعالیت بدنی باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی می‌شود که به معنای انرژی کمتر در دسترس تومور است.

به عبارت ساده‌تر، ورزش اندام‌های ما را برنامه ریزی مجدد می‌کند تا به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشند که باعث می‌شود مواد مغذی کمتری برای رشد تومور در دسترس باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان