Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@22:42:17 GMT

بیماری که مردان باید جدی بگیرند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۱۶۲۹۷

بیماری که مردان باید جدی بگیرند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا،سفید شدن مو مکانیسم‌های مشابهی از قبیل التهاب، ترمیم دی ان آ و تغییرات هورمونی به همراه دارند و با افزایش سن، مسیرهای بیولوژیکی یکسانی را طی می‌کنند. همین موضوع سبب شده است پژوهشگران مطالعات تازه‌ای را در زمینه ارتباط روند سفیدشدن مو با احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر، بدون درنظر گرفتن عوامل خطر این بیماری، آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی 545 مرد بالغ مشکوک به بیماری‌های عروق کرونر، با توجه به میزان موی سفید آنان نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری های عروق کرونر در افرادی که موی سفید بیشتری دارند، بیشتر است. این ارتباط بدون درنظرگرفتن سن و عوامل خطری مانند فشار خون، دیابت، سابقه خانوادگی و استعمال سیگار است.

این مطالعه نشان می‌دهد سفیدی مو نشان‌دهنده سن بیولوژیکی است و می‌تواند علامت هشداری برای بیماری های قلبی عروقی باشد؛ البته به تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط نشانه های پوستی با بیماری های قلبی نیاز است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه محسوب می شوند.

مطالعات انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که چند عادت به ظاهر بی ضرر، احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

1-نشستن طولانی مدت: نشستن بیشتر از پنج ساعت در روز، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است. نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل، به معنای زندگی بی تحرک است که زمینه را برای بیماری های قلبی فراهم می کند. می توان با پنج دقیقه پیاده روی پس از 45 دقیقه نشستن، اثر مخرب نشستن را خنثی کرد. این پیاده روی کوتاه به رگ‌ها کمک می کند که حالت انعطاف پذیری خود را حفظ کنند و گردش خون در بدن بهبود یابد.

2-عدم توانایی در کنترل خشم: خشم همراه با اضطراب، یکی از دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. افرادی که به سرعت عصبانی می شوند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. خشم همراه با استرس سبب افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب و تصلب شرایین می شود. بهتر است هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشید؛ این کار اولین و مهمترین قدم در کنترل خشم است.

3- نگرش بدبینانه: بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماری های قلبی، احتمال دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و افسردگی را افزایش می دهد.

4-کم خوابی:ضرر کم خوابی برای بدن به اندازه استرس است. کم خوابی سبب اختلال در هورمون های کورتیزول و آدرنالین می شود و احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهد. هشت ساعت خواب برای بزرگسالان توصیه شده است.

5-عدم توجه به بهداشت دهان و دندان:نفوذ باکتری های حاصل از بیماری های لثه به عروق کرونر قلب، یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. متخصصان توصیه می کنند که علاوه بر مراجعه دوره ای به پزشک و استفاده از مسواک و دهان‌شویه، استفاده از نخ دندان نیز جدی گرفته شود.

6- بی توجهی به چکاپ دوره ای:خیلی از بیماری های قلبی را در صورت مراجعه به موقع به پزشک، می توان به راحتی درمان کرد. مراجعه منظم به پزشک یکی از مهمترین روش های پیشگیری از بیماری های قلبی است.


منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟