کتیبه دو هزار ساله اسیر صندوق آهنی
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۱۶۶۳۱
فرهنگ>هنر - همشهری آنلاین:
چیزی شبیه به یک صندوقچه اسرار است، صندوقی فلزی و مستطیل شکل که از حدود هشت سال پیش دور تا دور کتیبه آشوری «بانیپال» ایلامی را پوشانده تا او را از هر آسیب و گزند طبیعی و انسانی در امان نگه دارد.
به گزارش ایسنا، کنار رودخانه گُلگُل و در ۳۰ کیلومتری استان ایلام، کتیبهای بیش از دو هزار ساله را درون یک قفسه گذاشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگیکه حدود هشت سال پیش نیز این کتیبه را از نزدیک دیده بود و بعد از این مدت زمان، یک هفته پیش بار دیگر از این اثر ارزشمند دیدن کرده است، با صحنهی متفاوتی از حفاظت نسبت به این کتیبهی ارزشمند مواجه میشود.
دبیر انجمن مهرگان، با بیان اینکه علاوه بر کتیبههایی که در موزهها قرار گرفتهاند، سه سنگنگاره آشوری که هنوز در مکان خود هستند، بیشتر در ایران وجود ندارد که دو کتیبه در استان ایلام و دیگری در شهرستان کامیاران استان کردستان قرار دارند، واکنش خود نسبت به آنچه دیده را با این پرسش، بیان میکند: اگر این اقدام در راستای حفاظت از این کتیبه انجام شده است، بنابراین باید سنگ نگارههای ساسانی و هخامنشی فراوان کشور که بیشتر در کوههای استان فارس به صورت پراکنده و دور افتاده هستند، نیز به همین روش از گزند آسیبها دور شوند؟
او معتقد است:این روش پوشاندن کتیبهی تاریخی قاچاقچیان را برای ایجاد آسیب بیشتر به این اثر تشویق میکند.
وی همچنین با بیان اینکه اطلاعات موجود در صفحههای مجازی درباره ی این کتیبه با اشکالاتی روبهروست، توضیح میکند: «این سنگ نگاره از دوران آشوری در منطقه گُل گُل ملکشاهی قرار دارد و شامل نوشتههایی به خط میخی آشوری و نقش یک پادشاه، فرمانروا یا سرباز است که کلاه خودی دارد و نقش ماه و ستاره در کنار او دیده میشود. این سنگ نوشته در داخل تنگه صخرهای قرار دارد و در سال ۶۴۵ پیش از میلاد پس از آنکه آشوربانی پال بر ایلام پیروز میشود، آن کندهکاری شده است. مکان قرار گیری این سنگ نوشته بر سر راه باستانی ایلام به آشور قرار دارد، آن در سال ۱۹۷۲ توسط لویی واندنبرگ بلژیکی کشف شده است. و لویی لوین روی آن مقالهای نوشته است.»
آریا ادامه میدهد: «ارتفاع سنگ نگاره از سطح زمین ۲۷۰سانتی متر است. متن کتیبه از فتح ایلام و انقراض تمدن ایلام باستان به وسیله آشوری ها حکایت میکند.این سنگ نگاره به شماره ۱۴۱۸ درششم دی ماه ۱۳۵۵ به ثبت ملی رسیده است.»
برای دیدن قدیمیترین کتیبه آشوری هماهنگ کنید
امارویا ارجمندی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلامدر این زمینه به ایسنا میگوید: این روش حفاظت بهترین روشی است که در حال حاضر میتوانستیم در مقابل آسیبهایی که احتمال دارد به نقش برجسته آشور بانیپال وارد شود، داشته باشیم، تا آن را از گزند آسیبهای انسانی و طبیعی محافظت کرده باشیم.
وی با بیان اینکه موقعیت قرار گرفتن این نقش برجسته در یک نقطه نامناسب برای حضور دائمی نیروهای یگان حفاظت و مکانی پرتردد برای افراد بیکار است که هر لحظه احتمال وارد کردن آسیب به این اثر ارزشمند را دارند، ادامه میدهد:کسی که میخواهد از این اثر بازدید کند باید قبل از وارد شدن به این منطقه با اداره کل میراث فرهنگی استان یا اداره شهرستان هماهنگ کنند. در غیر این صورت امکان دیدن نقش برجسته را ندارد.
او با بیان اینکه از حدود هشت سال گذشته این نقش برجسته در چنین شرایطی محفاظت میشود، ادامه میدهد: با وجود قرار دادن چنین قفسهای در مقابل آن امکان دیدن نقشبرجسته وجود دارد، اما اگر کسی تمایل دارد آن را بدون هیچ حفاظی ببیند باید به اداره میراث فرهنگی استان یا شهرستان اعلام کند تا در زمان مشخص بتوان درِ آن را باز کرد.
ارجمندی با تاکید بر اینکه برای ایجاد این محافظ مشورتها و بازدیدهایی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است، ادامه میدهد: در شرایط امروزی برای جلوگیری از آسیبهای طبیعی یک سقف محافظ آهنی بالای کتیبه نصب شده و دور کتیبه نیز یک قفسه توری قرار گرفته است که با این وجود میتوان آن را دید.
براساس توضیحی که اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام دربارهی این کتیبهی ارزشمند روی تابلوی قرار گرفته در نزدیکی این بنا قرار داده، نوشته شده است؛ «سنگنوشته گل گل ملکشاهی یکی از آثار ارزشمند دوران پیش از تاریخ استان ایلام است و سندی معتبر از قلمرو ایلامیان در این منطقه میباشد. این منطقه بعدها با حمله آشوربانی پال پادشاه وقت دولت آشور به غارت و نابودی کشیده شد و متن این سنگ نوشته حکایت از حمله آشوریان دارد و به خط میخی آشوری بر روی این صخره که در مسیر جاده ارتباطی آن دوره قرار داشته است به دستور پادشاه وقت برای عبرت آیندگان حکاکی شده است. عبارت نوشته شده در این سنگ نوشته بر روی نقش پادشاه آشور حک گردیده است. این اثر گرانبها در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.»
منبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۶۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برندگان پولیتزر ۲۰۲۴ در بخش روزنامهنگاری و کتابمعرفی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انپیآر، صد و هشتمین دوره جوایز پولیتزر که بهعنوان معتبرترین جایزه در حوزه روزنامهنگاری و ادبیات آمریکا شناخته میشود، شامگاه دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در پسزمینهای غیرمعمول و غمانگیز برندگان خود را معرفی کرد.
هیات مدیره پولیتزر چند روز پیش در بیانیهای از خبرنگاران دانشجو که تظاهرات دانشگاهی در حمایت از فلسطینیها و علیه کشتار مردم غزه را پوشش میدادند، قدردانی کرد و اذعان داشت که آنها اغلب در برابر خطرات بزرگ شخصی و دانشگاهی قرار میگیرند.
امسال ۲۳ جایزه برای نوشتههای یک سال اخیر اهدا شد و جوایز نقدی ۱۵۰۰۰ دلاری به دریافت کنندگان بیشتر جوایز و یک مدال طلا به سازمان خبری برنده جایزه خدمات عمومی تعلق گرفت.
نیویورک تایمز امسال یکی از ۳ جایزه پولیتزر خود را برای پوشش خبری جنگ غزه در بخش گزارش بینالمللی به دست آورد. تایمز همچنین جایزه پولیتزر در بخش گزارش و گزارش تحقیقی را کسب کرد. واشینگتن پست با ۳ جایزه در بخش تفسیر، نگارش سرمقاله و گزارش ملی با تایمز برابری کرد.
برندگان جوایز روزنامه نگاری ۲۰۲۴
خدمات عمومی: پروپابلیکا
جاشوا کاپلان، جاستین الیوت، برت مورفی، الکس میرجسکی و کرستن برگ، برای گزارشی پیشگامانه که دیوار ضخیم محرمانه اطراف دادگاه عالی را شکافت تا نشان دهد چگونه یک گروه کوچک از میلیاردرهای با نفوذ سیاسی، قضات را به خود جلب کردند.
گزارش فوری خبری: کارکنان «لوک آوت سانتاکروز»
به دلیل پوشش دقیق و چابک متمرکز بر جامعه، در تعطیلات آخر هفته، سیل فاجعه بار و رانش گل که هزاران نفر از ساکنان را آواره کرد و بیش از ۱۰۰۰ خانه و کسب و کار را ویران کرد.
گزارش تحقیقی: به هانا درایر از نیویورک تایمز
برای مجموعه ای از گزارشهای عمیق که نشان دهنده گستره خیره کننده کار کودکان مهاجر در سراسر آمریکاست و شکستهای شرکتی و دولتی آن را تداوم میبخشد.
گزارش تشریحی: سارا استیلمن از نیویورکر
برای ارایه کیفرخواستی جدی درباره اتکای سیستم حقوقی به اتهام جنایت قتل و پیامدهای متفاوت آن، که اغلب برای جوامع رنگین پوست ویرانگر است.
گزارش محلی: سارا کانوی از اداره شهر و ترینا رینولدز-تیلر از موسسه نامریی
برای گزارشهای تحقیقی درباره دختران و زنان سیاه پوست ناپدید شده در شیکاگو که نشان داد چگونه نژادپرستی سیستماتیک و بیتوجهی اداره پلیس به بحران کمک کرده است.
گزارش ملی: به صورت مشترک به رویترز و واشینگتن پست
رویترز برای مجموعهای از گزارشهای پاسخ دهنده با تمرکز بر تجارت خودرو و هوافضای ایلان ماسک، که با عمق قابلتوجه خود موجب تحقیقات رسمی درباره عملکرد شرکتهای او در اروپا و آمریکا شدند.
به کارکنان واشینگتن پست برای بررسی دقیق تفنگ نیمه خودکار AR-۱۵، که خوانندگان را وادار کرد تا با وحشت به سلاحی که اغلب برای تیراندازیهای دسته جمعی در آمریکا استفاده میشود، فکر کنند.
گزارش بینالمللی: کارکنان نیویورک تایمز
برای پوشش گسترده و افشاگرانه حمله حماس در جنوب اسراییل در ۷ اکتبر، شکست اطلاعاتی اسراییل و واکنش گسترده و مرگبار ارتش اسراییل در غزه.
گزارش: نیویورک تایمز
به کتی انگلهارت برای تصویری منصفانه از مبارزات حقوقی و عاطفی یک خانواده در طول زوال عقل پیشرونده مادر خانواده.
تفسیر: واشینگتن پست
به ولادیمیر کارا مورزا برای یادداشتهای پرشور که با خطرات شخصی بزرگ از سلول زندانش نوشته شده بود و نسبت به پیامدهای مخالفت در روسیه و اصرار بر آیندهای دموکراتیک برای کشورش هشدار میداد.
نقد: لس آنجلس تایمز
به جاستین چانگ برای نقد فیلم بسیار خاطرهانگیز و ژانر که بازتابی از تجربه سینمای معاصر دارد.
سرمقاله: واشینگتن پست
به دیوید ای.هافمن برای مجموعهای متقاعد کننده درباره فنآوریهای جدید و تاکتیکهایی که رژیمهای مستبد برای سرکوب مخالفان در عصر دیجیتال به کار میبرند و نحوه مبارزه با آنها.
گزارش و تفسیر مصور: نیویورکر
به مدار دلاکروز برای داستان تصویریاش در زندان جزیره رایکرز که با استفاده از تصاویر سیاه و سفید جسورانهای نشان میدهد که زندانیان و کارکنان از طریق کتاب انسانسازی میکنند.
عکاسی خبری فوری: ستاد عکس رویترز
برای عکسهای خام و فوری مربوط به حمله مرگبار حماس در اسراییل در هفتم اکتبر و اولین هفتههای حمله ویرانگر اسراییل به غزه.
گزارش تصویری: ستاد عکس آسوشیتدپرس
برای عکسهای تکاندهندهای که جمعیتهای بیسابقه مهاجران و سفر طاقتفرسای آنها از کلمبیا تا مرز آمریکا را تصویر میکنند.
گزارش صوتی: کارکنان موسسه نامریی شیکاگو و USG Audio کالیفرنیا
برای مجموعه پرقدرتی که جنایت نفرتانگیز شیکاگو در دهه ۱۹۹۰ را بازبینی میکند.
برندگان بخش کتاب
داستان: «دیده بان شب» نوشته جین آن فیلیپس
رمانی زیبا که داستانش در ویرجینیای غربی پس از جنگ داخلی میگذرد و با تمرکز بر مادری نوشته شده که با دختر ۱۲ سالهاش که به شدت مجروح شده به بیمارستانی پناه میبرند و وی که مدتها توسط یک سرباز کنفدراسیون مورد آزار بوده، حالا برای بهبودی دخترش و یک کهنه سرباز جنگ تلاش میکند.
نمایشنامه: «اعتماد اولیه» نوشته ابونی بوت
یک داستان ساده و زیبا از مردی آسیب دیده از نظر عاطفی که شغل جدید، دوستان جدید و حس جدیدی از ارزش پیدا میکند و نشان میدهد چگونه رفتارهای کوچک مهربانانه میتواند زندگی یک فرد را تغییر دهد و زندگی همه جامعه را غنا بخشد.
تاریخ: «بدون حق زندگی صادقانه: مبارزات کارگران سیاهپوست بوستون در دوران جنگ داخلی»، نوشته ژاکلین جونز
بازسازی نفسگیر و دست اولی از زندگی آزاد سیاهپوستان در بوستون که درک ما از میراث تحریم در شهر را به شکلی عمیق تغییر میدهد و واقعیت چالشبرانگیز برای ساکنان سیاه پوست آن را روشن میسازد.
زندگینامه: به دو کتاب به صورت مشترک اهدا شد:
۱. «کینگ: یک زندگی» نوشته جاناتان ایگ
پرترهای افشاگرانه از مارتین لوتر کینگ جونیور که از منابع جدیدی برای غنی کردن درک ما از هر مرحله از زندگی رهبر حقوق مدنی بهره گرفته و نقاط قوت و ضعف، از جمله زیر سوال بردن خود و افسردگی وی را با عزم جزم وی روشن میسازد.
۲. «استاد-برده-شوهر-زن: سفری حماسی از بردهداری تا آزادی» نوشته ایلیون وو
روایتی غنی درباره زوجی به نام کرفت؛ زن و شوهر بردهای که سال ۱۸۴۸ از جورجیا فرار کردند و الن که روشنپوست بود در شکل یک مرد نجیبزاده سفیدپوست معلول و ویلیام به عنوان خدمتکار او، از فرضیات جاافتاده جامعه درباره نژاد، طبقه فرار و خود را در برابر چشم همگان مخفی میکنند تا سفرشان به شمال را محقق سازند.
خاطرات یا زندگینامه: «تابستان شکست ناپذیر لیلیانا: جستجوی یک خواهر برای عدالت» نوشته کریستینا ریورا گارزا
روایتی از خواهر ۲۰ ساله نویسنده، که توسط دوست پسر سابقش به قتل رسیده و ترکیبی از خاطرات، روزنامهنگاری تحقیقی و گزارشی را در هم میآمیزد.
کتاب غیرداستانی: «یک روز از زندگی عابد سلامه: آناتومی تراژدی اورشلیم»، اثر ناتان ترال
روایتی دقیق و صمیمی از زندگی تحت اشغال اسراییل در کرانه باختری رود اردن که از طریق تصویر پرترهای از یک پدر فلسطینی شکل میگیرد. پسر ۵ ساله او در یک تصادف آتشین اتوبوس مدرسه جان خود را از دست میدهد و تیمهای نجات اسراییل و فلسطین به دلیل مقررات امنیتی با تاخیر به محل میرسند.
شعر: «تریپاس: اشعار» سروده براندون سام
مجموعهای که عمیقاً با پیچیدگیهای میراث دوگانه مکزیکی و چینی شاعر درگیر است و منزلت زندگی کاری خانوادهاش را برجسته میکند و به جای تضاد به دنبال وحدت و جامعه میرود.
جایزه موسیقی: «آداجیو (برای وادادا لئو اسمیت)» اثر تایشان سوری
یک کنسرتو ساکسیفون که با طیف وسیعی از بافتها ارایه شده است.
تقدیر ویژه
۱. هیات پولیتزر تقدیر ویژهای از نویسنده و منتقد فقید گرگ تیت میکند که زبان او – برگرفته از ادبیات، دانشگاه، فرهنگ عامه و هیپ هاپ – به اندازه محتوای ایدههایش تأثیرگذار بود و زیباییشناسی، نوآوری و اصالت فکری او بر نسل های بعدی، به ویژه نویسندگان و منتقدان رنگین پوست تاثیر گذاشت.
۲. در سالهای اخیر، هیات پولیتزر از خبرنگارانی که جنگهای اوکراین و افغانستان را پوشش میدهند، تقدیر کرد. امسال، هیات از کار شجاعانه روزنامه نگاران و کارکنان رسانههایی که جنگ غزه را پوشش میدهند، قدردانی میکند. آنها در شرایطی وحشتناک، در تلاش هشتند تا داستان فلسطینیها و دیگرانی را که در غزه جان خود را از دست دادند، روایت کنند. این جنگ جان شاعران و نویسندگان را نیز گرفته است. از آنجا که جوایز پولیتزر به مقولههای روزنامهنگاری، هنر و ادبیات احترام میگذارد، ما شاهد از دست دادن سوابق ارزشمند تجربه انسانی هستیم.
کد خبر 6098846