khamenei.ir منتشر کرد؛ واکاوي فرمان «آتشبهاختيار»
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۱۷۸۶۰
خبرگزاري آريا - در انديشه رهبر انقلاب، مهمترين تعابيري که در تقابل معنايي با عقلانيت انقلابي قرار دارند، محاسبه محافظهکارانه، قشرىگرى، تحجّر، اسير اوهام و تخيّلات شدن و سازشکاري است؛ بنابراين در شرايط آتش به اختيار، هيچکدام از نيروهاي انقلابي به اين ورطهها درنخواهند افتاد.
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي(مدظله)، رهبر انقلاب در ديدار رمضاني با دانشجويان، آنها را به تلاش جدي و همهجانبه براي غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه توصيه نمودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ايشان در ضمن اين بحث فرمودند: «من به همهي آن هستههاي فکري و عمليِ جهادي، فکري، فرهنگي در سرتاسر کشور مرتّباً ميگويم: هرکدام کار کنيد؛ مستقل و بهقول ميدان جنگ، آتشبهاختيار.»
اين فرمان رهبر انقلاب با واکنشهاي گسترده و متفاوتي روبهرو شده است.
از اين رو پايگاه اطلاعرساني KHAMENEI.IR در يادداشت زير به واکاوي اين سخن رهبر انقلاب، بر اساس انديشه و اصول حضرت امام خميني (رحمهالله) و بيانات رهبر انقلاب در اين باره پرداخته است.
فکر و عملِ توأمان افسران جنگ نرم
وقتي دربارهي وضعيت «آتش به اختيار» سخن ميگوييم، بايد بدانيم که اين فرمان ناظر به چه کسي صادر شده است؟ مخاطبِ صريحِ اين کلام کيست؟
بر اساس انديشهي حضرت امام خميني رحمهالله و حضرت آيتالله خامنهاي، وقتي از مأموريتهاي نظام اسلامي سخن ميگوييم به تعبير مشترک کليدي و مهمي ميرسيم با عنوان فتحالفتوح انقلاب اسلامي: «امام بزرگوار ما در يک حادثهى مهم جنگى در قضيهى يک عمليات که پيروزىاى به دست رزمندگان آمده بود، يک پيامى دادند؛ در آن پيام اين نکته وجود داشت که فتحالفتوح انقلاب اسلامى، تربيت اين جوانهاست.» 1391/7/12 [1]
امروز اين جوانان تربيتشده، اين «جوانهاي دانشجو و افسران جوان جنگ نرم»، در شرايطي که «جمهوري اسلامي و نظام اسلامي با يک جنگ عظيمي -جنگ نرم- مواجه است» بايد به ميدان بيايند: «گفتيم افسران جوان جنگ نرم؛ نگفتيم سربازان، چون سرباز فقط منتظر است که به او بگويند پيش، برود جلو؛ عقب بيا، بيايد عقب. يعني سرباز هيچگونه از خودش تصميمگيري و اراده ندارد و بايد هر چه فرمانده ميگويد، عمل کند. نگفتيم هم فرماندهانِ طراح قرارگاهها و يگانهاي بزرگ، چون آنها طراحيهاي کلان را ميکنند. افسر جوان در صحنه است؛ هم به دستور عمل ميکند، هم صحنه را درست ميبينيد؛ با جسم خود و جان خود صحنه را ميآزمايد. لذا اينها افسران جوانند؛ دانشجو نقشش اين است. حقيقتاً افسران جوان، فکر هم دارند، عمل هم دارند، تو صحنه هم حضور دارند، اوضاع را هم ميبينند، در چهارچوب هم کار ميکنند.» 1388/6/8 [2]
دشمن به سراغ سنگرهاي معنوي ميآيد
در بحث فرمان «آتش به اختيار به جوانان و افسران جنگ نرم» نکتهي دوم اين است که بايد توجه کنيم اين فرمان در چه فضاي کلّي و شرايطي مطرح شده است؟ به تعبير رهبر انقلاب: «جنگي که وجود دارد، از جنگ نظامي اگر خطرش بيشتر نباشد، کمتر نيست... در جنگ رواني و آنچه که امروز به او جنگ نرم گفته ميشود در دنيا، دشمن به سراغ سنگرهاي معنوي ميآيد که آنها را منهدم کند؛ به سراغ ايمانها، معرفتها، عزمها، پايهها و ارکان اساسي يک نظام و يک کشور؛ دشمن به سراغ اينها ميآيد که اينها را منهدم بکند و نقاط قوّت را در تبليغات خود به نقاط ضعف تبديل کند؛ فرصتهاي يک نظام را به تهديد تبديل کند.» 1388/7/2 [3] جنگي که ابزارهاي خاص خودش را دارد: «جنگ بهوسيلهي ابزارهاي فرهنگي، بهوسيلهي نفوذ، بهوسيلهي دروغ، بهوسيلهي شايعهپراکني؛ با ابزارهاي پيشرفتهاي که امروز وجود دارد، ابزارهاي ارتباطياي که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سي سال قبل نبود، امروز گسترش پيدا کرده.» 1388/9/4 [4]
پس فضاي عمليات و عرصهي مورد نظر، عرصهي جنگ نرم و عقيدتي و فکري است.
معناي «آتش به اختيار»
«آتش به اختيار»، اصالتاً تعبيري نظامي است و البته ميدانيم که استفاده از تعابير نظامي در زبان طبيعي، گاه بسيار پرکاربرد است (مثل واژهي راهبرد، جبهه و...). وقتي اين تعبير در فضاي فرهنگي و عمومي جامعه طرح ميشود، معنايي استعاري مييابد و نشانگرِ وضعيتي است که در نظام هماهنگي و کنشِ فرهنگي جامعه (از لايهي مسئولين تا فعالان فرهنگي در سطح جامعه) اختلال به وجود آمده است.
اگر بخواهيم بر اساس همان فضاي معنايي مبدأ در اين استعاره -که فضايي نظامي است- سخني دقيقتر بگوييم، در ادبيات نظامي، فرايند تدبير و هماهنگي و فرماندهي در سه سطح راهبردي (استراتژيک)، عملياتي و تاکتيکي طرح ميشود و اختلال در قرارگاه عملياتي، زمينهاي براي اعلام شرايط آتش به اختيار براي نيروهاي تاکتيکي خواهد بود.
نکتهي مهم اين است که در اين شرايط (يعني آتش به اختيار)، ارتباط ميان سطح راهبردي و تاکتيکي قطع نيست؛ يعني نيروهاي انقلابي و افسران جوان جنگ نرم ميدانند که دشمن کيست، مسير مقابله با آن چگونه است، اصليترين روشهاي دشمني چيست، مهمترين ابزارها و محملهاي دشمن کدامند، براي انسجام دروني چه بايد کرد؟
مهمترين معارف، باورها و توصيهها (منظومهي فکري اسلام ناب محمدي صلياللهعليهوآله و مکتب امام خميني رحمهالله) که نيروها بايد ميدانستهاند، به آنها گفته شده است و بهطور خلاصه، نيروهاي انقلابي در شرايط حرکت در دالان تاريک نيستند و با وجود غبارهاي فتنه، ميدانند که جهت عَلَمهاي مقتدايشان در کدام سمتوسو است.
مهمترين اولويت اقدام
وقتي افسر جوان جنگ بخواهد در عرصههاي مختلف بهصورت «آتش به اختيار» عمل کند، براي انتخاب تاکتيک مناسب بايد اولويت عمليات خود را بشناسد و مسائل اصلي و فرعي محور خود را بهدرستي شناسايي کند؛ زيرا از زمينههاي صدور فرمان «آتش به اختيار» اساساً همين جابهجايي اصليها و فرعيها است.
در شرايط تهاجم و نفوذ نرم دشمن، غفلت مسئولان و «اصلي-فرعي نکردن امور» و عدم شناخت درست از اولويتها براي اقدام، مايهي آسيبهاي گسترده در ابعاد ملي است.
اين عدم تشخيص صحيح در شرايطي که «دستگاه محاسباتي مسئولان نظام اسلامي» دچار اختلال ميشود، ابعاد و عمق گستردهتري مييابد و هزينههاي فراواني را بر انقلاب و کشور تحميل ميکند.
الزامات رسيدن به تصميم درست در شرايط «آتش به اختيار»
اگر نيروهاي انقلابي و افسران جنگ نرم در شرايط «آتش به اختيار» بخواهند به تصميمهاي درست برسند، لازم است به نکات مهم زير توجه کنند:
1. توجه به اصولِ فکري امام و انقلاب اسلامي:
نيروهاي انقلابي، انديشه و عمل حضرت امام خميني (رحمهالله) و حضرت آيتالله خامنهاي را گزارههايي ديني ميدانند که بر اساس روش اجتهادي از منابع ديني برداشت شدهاند.
مهمترين آفت در برخورد با اين گزارهها «تحريف» آن است؛ و راه مقابله با اين آفت نيز برخورد اجتهادي با انديشهي امام خميني و آيتالله خامنهاي، هم در مرحلهي شناخت اصول و هم در مرحلهي اقدام است: «آن راهى که ميتواند مانع از اين تحريف بشود، بازخوانى اصول امام است. امام يک اصولى دارد، يک مبانىاى دارد؛ اين مبانى در طول ده سال دوران حاکميّت اسلامى و پيش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بيانات گوناگون بيان شده است؛ اصول امام را در اين بيانات ميشود پيدا کرد؛ اين اصول را، اين خطوط را کنار هم که بگذاريم، يک شاکلهاى از امام بزرگوار تشکيل خواهد شد؛ شخصيّت امام اين است. اين اصول را امام در بيانات خود تکرار کرده است؛ اين اصول را گزينشى هم نبايستى انتخاب کرد.» 1394/3/14 [5] و البته مهمترين اصول فکري حضرت امام (رحمهالله) نيز توسط رهبر انقلاب تبيين شده است: «اسلام ناب محمدّى و نفى اسلام آمريکايى»، «اتّکال به کمک الهى، اعتماد به صدق وعدهى الهى و در نقطهى مقابل، بىاعتمادى به قدرتهاى مستکبر و زورگوى جهانى»، «اعتقاد به ارادهى مردم و نيروى مردم و مخالفت با تمرکزهاى دولتى»، «طرفداري جدّى از عدالت اجتماعي و حمايت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با نابرابرى و اشرافيگري»، «مخالفت و مبارزه با قلدران بين المللى و مستکبران و حمايت از مظلومان و جبههي مقاومت»، «توجّه به استقلال کشور و ردّ سلطهپذيرى» و «توجّه به وحدت ملّى و مقابله با توطئههاى تفرقهافکن». 1394/3/14 [6]
2. توجه به عقلانيت انقلابي:
در انديشهي رهبر انقلاب، مهمترين تعابيري که در تقابل معنايي با عقلانيت انقلابي قرار دارند، محاسبهي محافظهکارانه، قشرىگرى، تحجّر، اسير اوهام و تخيّلات خود شدن و سازشکاري (با دشمن) است؛ بنابراين در شرايط آتش به اختيار، هيچکدام از نيروهاي انقلابي به اين ورطهها درنخواهند افتاد.
همچنين توجه به «حکمت» و به کار گرفتن خرد و تدبير و فکر و محاسبات و کار کارشناسى، مطالعهى درست، ملاحظهى جوانب و آثار و تبعات يک اقدام -و حتى گاهى ملاحظهى تبعات يک اظهارنظر- از مهمترين بايستهها در شرايط آتش به اختيار و مبتني بر عقلانيت انقلابي است.
3. نظم و قانونگرايي:
در انديشهي رهبر انقلاب، نظام اسلامي با معماري حضرت امام خميني (رحمهالله) و با توجه به چهار عنصر کليدي بنياد گرفته است: «اسلام، مردم، قانونگرايى و دشمنستيزى»؛ 1380/3/14 [7] و اهميت قانونگرايي در نظام اسلامي، در چنين سطحي قابل طرح است؛ يعني با بيتوجهي به قانون در نظام اسلامي، گويي يکي از مهمترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي و حضرت امام خميني (رحمهالله) بياهميت انگاشته شده است: «هنوز از پيروزى انقلاب دو ماه نگذشته بود که امام همهپرسى دربارهى نظام اسلامى را اعلان کرد، که مردم به نظام جمهورى اسلامى رأى دادند. چند ماه از پيروزى انقلاب نگذشته بود که امام گفت بايد قانون اساسى نوشته شود... هنوز يک سال از پيروزى انقلاب نگذشته بود که مردم در انتخابات رياست جمهورى شرکت کردند؛ بعد از مدت کوتاهى هم مجلس شوراى اسلامى به راه افتاد. بنابراين از اوّل، مبناى کارِ انقلاب بر نظم و قانون بود... اين انقلاب، مظهر نظم و قانون بود... اين را بايد مغتنم شمرد. پايبندى به نظم و قانون و مسئوليتهاى قانونى قوا بايد مورد احترام همه باشد.» 1380/3/14 [8]
**
1. بيانات در ديدار شرکتکنندگان در ششمين همايش ملى نخبگان جوان؛ 1391/7/12
2. بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها؛ 1388/6/8
3. بيانات در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري؛ 1388/7/2
4. بيانات در ديدار جمع کثيري از بسيجيان کشور 1388/9/4
5. بيانات در مراسم بيست و ششمين سالگرد رحلت امام خميني (رحمهالله)؛ 1394/3/14
6. همان
7. بيانات در مراسم دوازدهمين سالگرد رحلت امام خميني (رحمهالله)؛ 1380/3/14
8. همان
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۷۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
ایسنا/گیلان استاندار گیلان با بیان اینکه بیداری ملت های آزاده جهان به واسطه چراغی است که امام راحل با انقلاب اسلامی افروختند، گفت: مشعل انقلاب اسلامی همیشه روشن خواهد ماند.
اسدالله عباسی امروز، یازدهم اردیبهشت ماه در جلسه ستاد ارتحال امام راحل(ره) که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد، انقلاب امام را موجب بیداری ملتهای جهان دانست و اظهار کرد: هم اینک شاهد روشن شدن افکار عمومی مردم جهان نسبت به استکبار هستیم و هر سال نیز بیشتر میشود .
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه مشعل انقلاب اسلامی همیشه روشن میماند و راه امام و شهدا هر ساله پر رهروتر میشود، تصریح کرد: استکبار جهانی با غولهای رسانهای خود مترصد سانسور جنایتهای رژیم جعلی صهیونیستی است، اما باز شاهدیم که بخشی از این جنایتها برملا میشود و در این راستا شاهد واکنش مردم آزاده در سراسر جهان نسبت به این جنایتها هستیم.
وی به سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد نیز اشاره و بیان کرد: امسال کاروانهای پیاده و سواره از استان گیلان عازم مرقد مطهر امام میشوند که کاروان پیادهروی با ظرفیت ۵۰۰ نفر از روز چهارم خردادماه حرکت خود را از رشت آغاز میکنند.
عباسی اضافه کرد: به همین دلیل باید بستههای فرهنگی را برای این کار فرهنگی بزرگ آماده سازیم تا این کاروان بدون کوچکترین مشکلی عازم مرقد مطهر شوند تا در مراسم سالگرد ارتحال حضور یابند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، عظمت و پیام این کار نیز باید به خوبی انعکاس داده شود و به خصوص سعی شود که جوانان بیشتر در کاروان پیاده روی حضور یابند زیرا آنان زمان انقلاب را درک نکردند و با حضور در این کار فرهنگی میتوانند با آرمانهای امام راحل بیشتر آشنا شوند.
انتهای پیام