Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@16:28:15 GMT

نادر فلاح، «خماري» و ايفاي نقش دو برادر دوقلو

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۲۰۳۴۰

خبرگزاري آريا - هفته نامه جهان سينما - احمد محمد اسماعيلي: بدون شک نادر فلاح يکي از نقش پذيرترين بازيگران سينما و تئاتر ايران است که انواع و اقسام نقش ها را در فيلم هاي متفاوت تجربه و بدنه را در سينماي ايران بازي کرده است. فلاح در فيلم «چند متر مکعب عشق» نقش يک مرد مقتدر و ميانسال افغاني را بازي مي کند که نگاه سنگين و غم باري دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدم درونگرايي که شرايط زندگي بر گرده اش فشار وارد کرده است.

امسال هم بازي درخشاني از يک دستفروش خاکستري در فيلم «سد معبر» در روبروي حامد بهداد ارائه کرد. اين بازيگر ارزشمند کرماني فعاليت هاي نمايشي اش را از سال 1368 با بازي در نمايش هاي «شاه بازي، خيال بازي»، «پرده راز»، «هماي و همايون»، «آخرين برومند» به کارگرداني مهدي ثاني در کرمان آغاز کرد. او علاوه بر بازيگري در تئاتر، سينما و تلويزيون، سابقه کارگرداني تئاتر را نيز دارد.

نادر فلاح در زمينه کارگرداني تئاتر، نمايش هايي چون: «دو به دل» (برگزيده جشنواره تئاتر استان کرمان و جشنواره منطقه زاهدان)، «افق در آواي پرندگان زرد» (بخش مسابقه جشنواره بين المللي تئاتر فجر سال 1390) و در زمينه بازيگري تئاتر، نمايش هايي چون «ايست زندگي»، «اژدهاک»، «سياها»، «ويتسک، پادشاه زمين»، «الوتريا»، «گاهي بخند دراکولا»، «ضحاک»، «لعبت بازي در تيم ترنج پته کرمان»، «ايران استراليا»، «پذيرايي» و ... را در کارنامه کاريش دارد.

فلاح از سال 1386 عضو انجمن بازيگران خانه تئاتر کشور شده است. او همچنين رئيس انجمن نمايش استان کرمان از سال 1386 تا 1388 بوده است. فلاح بازي در فيلم هاي سينمايي «چند کيلو خرما براي مراسم تدفين»، «بي پولي»، «سوت پايان»، «پذيرايي ساده»، «جيب بر خيابان جنوبي»، «چند متر مکعب عشق»، «طعم شيرين خيال» و ... را در کارنامه هنري اش دارد.




از کارهاي تلويزيوني او مي توان به «عروس» (پويان طايفه)، «سايه و آفتاب» (محمدرضا آهنج)، «بوي خوش زندگي» (علي شاه حاتمي)، «ششمين نفر» (بهمن گودرزي)، «سرزمين کهن» (کمال تبريزي) اشاره کرد. فلاح چندي پيش براي بازي در فيلم کوتاه «آدم ها دورند» (اشکان احمدي) برنده جايزه اول بازيگري از جشنواره فيلم کوتاه سليمانيه عراق شده است. با فلاح درباره بازي هاي متفاوتش و ويژگي هاي ايفاي دو نقش دو برادر دوقلو در فيلم خماري گفتگويي انجام داده ايم.

معمولا جزو بازيگراني هستيد که تلاش مي کنيد هر بار در نقش هاي متفاوتي بازي کنيد و برخي از بازيگران ديگر فقط در قالب نقش هاي ثابت و يکسان بازي مي کنند. اين ويژگي ها را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

- ببينيد شيوه و نوع بازي را فيلمنامه و ريتم موجود در آن مشخص مي کند. به هر حال اغلب فيلم هاي رئاليستي بازي يکساني نياز دارند. تفاوت در جايي بروز و ظهور پيدا مي کند که با يک فيلم فرميک و تجربه گرا روبرو باشيم. بازيگراني هستند که نوع حرف زدن، ميمک چهره و واکنش هاي شان را در فيلم هاي مختلف تکرار مي کنند.

البته براي تماشاگر ديدن چهره و بازي بازيگر مورد توجه اش با قالب ثابت ممکن است جذاب باشد. بازيگر خوب اينقدر مسلط و درست بايد نقشش را بازي کند که شما خود واقعي اش را فراموش مي کنيد. بازيگري که از تمام ابزارهاي بازيگري متنوع و به جا استفاده مي کند.

در اين دو ساله هم شما با انتخاب هاي متنوعي که انجام داده ايد مثل همين نقش دو برادر مواد فروش فيلم خماري، همچنان بر عقيده تان استوار بوديد؟

- يکم بازيگر بايد بتواند شرايط شخصيتي نقشش را طبق فيلمنامه ايفا کند. گاهي مواقع شرايط چند نقش شبيه به هم است. به طور مثال من نقش يک نظامي افغاني را در چند متر مکعب عشق بازي کردم و ممکن است من نقش يک نظامي ديگري را بازي کنم که نقطه اشتراک شان فقط نظامي گري آن دو نفر است وگرنه خصوصيات متفاوتي از هم دارند. البته در کليت معتقدم اگر بازيگر بتواند نقش متفاوت و دور از هم را از هر جهت بازي کند، اتفاقات بهتري برايش رخ مي دهد.




با کارگردان هاي بزرگ و با تجربه اي مثل کمال تبريزي همکاري داشته ايد. کار کردن با کارگردان هاي جوان مثل داريوش غذباني و محسن قرايي چه ويژگي هايي دارد؟

- در کليت فرقي نمي کند و من بازيگرم و مجري تفکرات کارگردان و خودم را در اختيارش قرار مي دهم. بايد در نظر داشته باشيم من به عنوان بازيگر قبول مي کنم در فيلم فلان کارگردان بازي کنم. طبيعي است که پذيرفته ام با او همکاري و تعامل داشته باشم و اگر اين کار را انجام ندهم غير حرفه اي عمل کرده ام. اگر کارگردان درست و منطقي خواسته هايش را مطرح کند، بازيگر وظيفه دارد کارش را انجام بدهد.

در مواردي بازيگر هم در مورد نقشش پيشنهاداتي ارائه مي کند و کارگردان هم از بهترين هايش استفاده مي کند. در مواردي که با پيشنهاد يک کارگردان فيلم اولي مواجه مي شوم، در وهله اول فيلمنامه براي من ملاک اصلي است و اين که نقشي که من قرار است بازي کنم در موقعيت کلي فيلمنامه چه تاثيري دارد.

از داريوش غذباني چه شناختي داشتيد؟

- شناختي نداشتم. فيلم خماري در دفتر منيژه حکمت توليد مي شد و اين يک شناخت کلي از حرفه اي بودن فضاي توليد به من مي داد. تيم بازيگري هم درست و خوب بسته شده بود.

ايفاي نقش دو برادر دوقلو هم براي بازيگر داراي جذابيت هاي زيادي است؟

- بله و تا به حال چنين نقشي را بازي نکرده بودم و خيلي جذاب بود. دو برادري که به لحاظ خصلت و رفتار بسيار هم متفاوت هستند.

در «طبقه حساس» کمال تبريزي هم نقش يک معتاد را بازي کرده بوديد؟

- بله، اما مواد فروش نبود و شخصيتش خيلي از اين دو برادر دور بود. نکته مهم شخصيتي اين دو برادر پايبند بودن شان به يکسري از اصول اخلاقي بود که برايم جذابيت داشت. آنها يکسري ديالوگ با مادر شخصيت معتاد (پوريا) برقرار مي کنند و نشان مي دهند که چقدر آدم هاي پايبند به اصل خاص خودش هستند و البته در نسخه به نمايش در آمده اين صحنه ها کمتر شده است.

آيا ارادتي که به مادر پوريا ابراز مي کنند واقعي است؟

- بله، اينها مادر پوريا را مثل مادر خودشان مي دانند و به او ابراز ارادت مي کنند و اعتقاد دارند پدر و مادر بالاي سر جا دارند و بايد برايشان احترام قائل بود و يک جورهايي خصلت مادر پويا را مثل مادر خوشان مي دانند.




آيا براي بازي در نقش مواد فروش الگويي خاص از نمونه هاي مشابه داشتيد؟

- نه، کسي و يا نقشي را براي بازي کردن الگوي خودم قرار ندادم و بر اساس الگوهاي ذهني و جنس نقش، معماري اين دو شخصيت را طراحي کردم. در بخش هايي از روند داستان فيلمنامه يکي از نقش هايي که بازي کردم رفت به سمت تيپ سازي، در هر صورت اميدوارم اين دو نقش را درست بازي کرده باشم.

براي فاصله گذاري ميان دو برادر که نقش شان را ايفا مي کنيد چه تمهيداتي به کار برديد؟

- يک چيزهايي در متن وجود داشت و يک چيزهايي را خودم به کارگردان ارائه کردم. در هر صورت دو برادر خصوصيات متفاوت زيادي هم دارند. يکي شان کم حرف و ديگري پر حرف، يکي در حين حرف زدن و راه رفتن افکت هاي بيروني زيادي مثل تکان دادن دست ها دارد و ديگري ايستاتر است. يکي از دو برادر شر و شورتر و ديگري آرام تر است.

آيا از اکران فيلم بعد از دو سال و در گروه هنر و تجربه رضايت داريد؟

- هر بازيگري دوست دارد بازي اش و زحماتي که کشيده در مقياس وسيع تري ديده شود. در هر صورت با توجه به تعداد زياد فيلم هاي متقاضي و ظرفيت محدود اکران بايد از اين اکران هم راضي بود.

آيا از جايگاهي که امروز در بازيگري داريد راضي هستيد؟

- خدا را شکر راضي هستم و هر سال نسبت به سال قبل به خصوص در سينما نقش هاي بهتري بازي مي کنم.

چقدر ظاهر شدن در قالب هاي آدم هاي مختلف چالش برانگيز است؟

- به عنوان بازيگر معتقدم موقعي که کاراکترهاي مختلف را بازي مي کنم، هر کدام شان انسان هايي با جهان خاص خودشان هستند و من بايد اين جهان را به درستي بازي کنم و در اين قضيه کوتاهي و يا بلندي نقش مهم نيست. تعريفم از بازيگري اين است که بايد نقش را ايفا کنم.

مدتي است در حوزه تدريس بيشتر فعاليت مي کنيد؟

- در موسسه ماهان به مديريت امير دژاکام به آموزش بازيگري دوره بداهه سازي و خلاقيت مشغولم و البته اين عنصر خلاقيت در نويسندگي و کارگرداني هم قابل تعريف است و اساسا در تئاتر، بداهه کاري عنصر اثرگذاري است و گروه به يک چيز تثبيت شده مي رسند و خودم زماني که در کلاس هاي آموزشي حضور داشتم، بايد در لحظه براي موقعيت نقشي که بازي مي کردم، بدون اين که فکر کنم، ديالوگ مي نوشتم.

در واقع بداهه سازي، سريع فکر کردن و در لحظه عمل کردن است. به صورت چهار جلسه در ماه اين دوره ها برگزار مي شود و بيشتر کلاس ها به صورت عملي و در شيوه تمرين مداوم و پيوسته انجام مي شود. در هر کلاس 15 هنرجو حضور دارند. موسسه بر اساس پارامترهايي که دارد دست به گزينش هنرجو زده است و اين دوره مهارت بهتر هنرجويانش را افزايش مي دهد. در ميان اين هنرجويان جوان هاي مستعدي وجود دارند.




آيا با توجه به تعداد زياد هنرجويان آموزشگاه هاي خصوصي و فارغ التحصيلان دانشگاه هاي دولتي، بازار کار براي شان وجود دارد؟

- بازار کار با توجه به راه اندازي تعداد زيادي سالن خصوصي در تئاتر همچنان محدود است و نکته مهم ديگر کمبود تماشاگر براي برخي از اين سالن هاي خصوصي است و اين يک چالش بزرگي است و نبود مخاطب، تلاش و زحمات بازيگران و گروه شان را عقيم مي کند. البته برخي از اين نمايش ها کيفيت مطلوبي هم ندارند. الان يکي از ملاک هاي مهم پر شدن سالن، حضور يک چهره شناخته شده بازيگري است و به نظرم امري طبيعي است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۰۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از اکبر فلاح به کمیته فنی مسابقات کشتی نونهالان

بعد از سالها نام اکبر فلاح در جمع اعضای کمیته فنی یک مسابقه کشوری کشتی دیده می‌شود، او قرار است مسابقات کشوری نونهالان را در کنار غلامرضا محمدی و حسن طهماسبی تماشا کند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رقابت‌های کشتی آزاد نونهالان قهرمانی کشور روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار می‌شود، فدراسیون کشتی اسامی اعضای کمیته فنی این رقابت‌ها را به این شرح اعلام کرد: اکبر فلاح، غلامرضا محمدی و حسن طهماسبی.

به این ترتیب فلاح در کنار دو سرمربی تیم‌های ملی جوانان و  نونهالان این رقابت‌ها و عملکرد کشتی‌گیران پایه را زیر نظر خواهد داشت.

این در حالی است که در سالهای اخیر هیچ‌گاه اکبر فلاح عضو کمیته فنی هیچ مسابقه‌ای نشده، اما به نظر می‌رسد این بار با دعوت غلامرضا محمدی مدیر تیم‌های پایه کشتی آزاد قرار است پنجشنبه و جمعه هفته جاری در سالن هفت‌تیر تهران از نزدیک تماشاگر مسابقات باشد.

قهرمان پیشین کشتی جهان بعد از کناره‌گیری از سرمربیگری تیم ملی جوانان، طی سال‌های گذشته باوجود کار سازندگی در جنوب شهر تهران، هیچ پستی و منصبی را در کشتی نپذیرفت تا اینکه بعد از ایجاد تغییرات در کشتی تهران، مدیریت فنی کشتی آزاد پایتخت را قبول کرد و در دومین سال همکاری او، کشتی تهران صاحب دو ملی‌پوش در رده سنی بزرگسالان اعزامی به بازی‌های المپیک شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دعوت از اکبر فلاح به کمیته فنی مسابقات کشتی نونهالان
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی ایفای نقش می‌کند
  • (ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!
  • دو بازی حساس هفته۲۵ لیگ با داوری دو برادر!
  • گولر: بزگترین رویایم قهرمانی چمپیونزلیگ با رئال است
  • آردا گولر: رئال مادرید گفت که من وارث لوکا مودریچ خواهم بود
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • دو برادر در بازی‌های سرنوشت‌ساز استقلال و پرسپولیس
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان