Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛تبلیغات جزء لاینفک دنیای امروز است. تبلیغاتچی‌ها حتی از نصب بیلبورد و بنر در سطح شهرها فراتر رفته‌اند و از هر امکانی برای تبلیغ کالاهای تجاری، فرستادن پیام‌های خاص و تاثیرگذاری بر شهروندانی که ساعاتی از شبانه ‌روز را در فضای عمومی به‌ سر می‌برند، استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه شاهد اوج گرفتن تبلیغات در مترو بوده‌ایم، اتوبوس‌های شهری نیز به بنرهای متحرکی تبدیل شده‌اند که کالایی خاص را تبلیغ می‌کنند یا پیامی ویژه به دیگران منتقل می کنند.

روز گذشته بود که اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: هر گونه تبلیغ بر شیشه اتوبوس‌ها ممنوع است چرا که اتوبوس‌های شهر با این تبلیغات شبیه به اتوبوس‌ زندان‌ها شده و مسافران داخل اتوبوس نمی‌دانند که در کجا هستند و حتی پنجره اتوبوس‌ها امکان باز و بسته شدن ندارد.

تبلیغات بر روی بدنه و شیشه اتوبوس‌ها و و سایل نقلیه عمومی مزایا و معایبی دارد که باید درست مورد بررسی قرار بگیرد.تبليغات و آگهی بر روی اتوبوس يكی از موثرترين و جذابترین نوع تبليغات است، این نوع تبلیغات را می‌توان بیلبوردهای متحرک نامید. در اين شيوه به دليل اينكه اتوبوس در سطح شهر در حال تردد است ، محدوده وسيعی از شهر و میلیون‌ها بیننده را تحت پوشش تبليغات قرار می‌دهد و طيف وسيعی از مخاطبين از شمال شهر تا جنوب شهر و از شرق تا غرب را دربر می‌گيرد، این نوع تبلیغات به دلیل هزینه پایین نسبت به سایر تبلیغات و تاثیرگذاری بالا ، همچنین به دلیل نزدیکی زیاد تبلیغات به مخاطب از لحاظ ارتفاع اتوبوس از جمله محبوبترین‌ نوع تبلیغات در میان صاحبان برند و محصولات است.

تبليغات بر بدنه اتوبوس يكي از پيشرفته‌ترين شكل تبليغات محيطی اماكن عمومی شهر به شمار می‌رود. از طريق اتوبوس آگهی می‌توان تبليغات سه‌بعدی روانی ايجاد كرد كه مدام در سطح شهر در حال رفت و آمد هستند و از اين طريق می‌توانند ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار كنند.

اما یکی از معایب این آگهی‌های به اصطلاح متحرک این است که فرد درون اتوبوس هیچ اشرافی به بیرون از محیط وسیله نقلیه ندارد و از دیدن مناظر طبیعی محروم است. مشکل دیگر این طرح این است که تا زمانی که اتوبوس در ایستگاه توقف نکرده است، مسافر نمی‌تواند بیرون را ببینید و بداند در کدام محدوده یا ایستگاه است و همین موضوع باعث ازدحام شدید جمعیت هنگام سوار و پیاده شدن می‌شود.

از دیگر معایب آگهی‌دار بودن بدنه و شیشه‌ اتوبوس‌ها این است که مسافر خود را در درون یک قفس حس می‌کند، جون تقریبا ارتباطی با بیرون و محیط خارج از اتوبوس ندارد، و در فصل گرما مسافرانی که داخل اتوبوس‌ها هستند بر اثر این تبلیغات بر روی شیشه‌ها احساس گرمای شدیدی می‌کنند و در صورت خراب بودن کولر و سیستم تهویه اتوبوس چون پنجره اتوبوس‌ها نیز امکان باز و بسته شدن ندارد جهنمی در داخل اتوبوس ایجاد می‌شود.

همانطور که گفته شد از مزایای تبلیغات بر روی اتوبوس‌ها می‌توان به متحرک بودن و دسترسی آسان اگهی اشاره کرد. اما همین مزیت می‌تواند یک عیب نیز بزرگ باشد، زیرا این تبلیغات پر زرق و برق روی بدنه و شیشه‌های اتوبوس‌ها حواس اطرافیان را پرت و ذهن را درگیرمی‌کند و این موضوع هم برای رانندگان خطرناک است و هم برای عابران پیاده؛ چرا که منجر به تصادف می شود.

مزایای تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه عمومی
کاهش نرخ کرایه ها و درآمد زایی برای راننده‌ها
تولید شغل‌های جدید
ارتقای فرهنگ شهروندی
قیمت مناسب تبلیغات بر روی وسایل نقلیه عمومی
تنوع بصری در سیمای شهری

معایب تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه عمومی

به دلیل ابعاد کوچک‌تراتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نسبت به بیلبوردهای عظیم‌الجثه، وسایل نقلیه عمومی فضای کمتری برای تبلیغ در اختیار دارند.
تبلیغات اتوبوس‌ها شهری در اکثر موارد به صورت یک تابلو یا یک نوار روی بدنه است که یکدستی رنگ وسیله را از بین می‌برد.
از بدنه اتومبیل‌های شخصی به ندرت برای تبلیغات استفاده می‌شود.
از بین بردن تمرکز راننده‌ها و عابران

برابر ماده 207 آيين نامه راهنمايی و رانندگی نصب هر نوع علائم و الصاق يا نصب يا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عكس و نوشتن عبارات و ترسيم نقوش روی شيشه‌ها يا بدنه درونی يا بيرونی وسيله نقليه به منظور تبليغ، نمايش و مانند آن ممنوع استمگر بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور و در مورد جاده‌ها به تصویب وزارت راه ‌‌و ترابری برسد.

برابر ماده 8 آيين نامه پليس راهور هر نوع تبليغ در داخل و خارج خودروهای شرکتی ممنوع بوده واين‌گونه خودروها صرفا مجاز به درج نام شرکت برابر ضوابط و مشخصاتی که توسط پليس راهور ناجا تدوين می‌گردد خواهند بود.

برابر جدول تخلفات كد 2069 نصب هر گونه علايم يا الصاق هر نوع نوشته، آگهی و تصاوير بر بدنه خارجی وسايل نقليه و قسمت درونی وسايل نقليه عمومی مسافربری بدون داشتن مجوز لازم در مراکز استا‌ن ها مبلغ 300000 ریال جريمه پيش‌بيني شده است که پليس در صورت روئيت با متخلفين برخورد می‌ کند.

ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور (ابلاغی وزارت کشور به شماره 121930/1/3/37 مورخ 89/8/11)

ماده 207 آیین‌نامه راهنمای و رانندگی یازده ماده با تبصره‌های فراوان دارد که ماده پنجم آن مربوط به قوانین اتوبوس‌ها است. انواع تبلیغات مجاز در بدنه خارجی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، صرفاً بر روی بدنه‌های طرفین (راست و چپ)، مجاز بوده و بر روی بدنه‌های جلو و عقب ممنوع است.

تبصره1: هر نوع تبلیغات در خارج اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها بر چراغ‌ها و شیشه‌ها (جلو، عقب، طرفین، آیینه‌ها) ممنوع است.

تبصره2: انواع تبلیغات در خارج اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها صرفاً می‌تواند به صورت تصاویر ثابت باشد.

تبصره3: تردد اینگونه خودروها در معابر برون شهری ممنوع است.

حال باید دید که ایا وسایل نقلیه عمومی همچون B.R.T مجوز درج آگهی بر روی بدنه و شیشه خود را دارند یا دست‌های پشت پرده راه را برای آنان باز کرده است...

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی+ عکس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، امروز چهارشنبه شماری از شهرک نشینان صهیونیست با حمایت شدید نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی تعرض کردند.

در جریان این تعرض صهیونیست ها اقدام به برگزاری مناسک تحریک آمیز تلمودی در قبله اول مسلمانان جهان کردند. همچنین یکی از شهرک نشینان در اقدامی تحریک آمیز برای برانگیختن احساسات مسلمانان، پرچم اسرائیل را با خود حمل می کرد.

در روزهای اخیر گروه های مختلف فلسطینی درباره پیامدهای تعرضات گسترده صهیونیست ها به مسجدالاقصی هشدار داده و از فلسطینیان نیز خواسته اند با حضور گسترده در این مکان مقدس اسلامی با اقدامات شهرک نشینان به ویژه در زمینه آوردن قربانی به صحن مسجدالاقصی در ایام اعیاد یهودی مقابله کنند.

کد خبر 6094052 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • فعالیت در حوزه مهدویت به بدنه دانشگاه سرایت کند
  • تعدادی از اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی به دلیل نبود راننده پایه یک در پارکینگ‌ها مانده است
  • اکران «قهرمانان ایران» در یکی از بزرگترین بیلبوردهای شهر تهران
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • تعرض تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی+ عکس
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوس‌رانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز