Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@12:43:22 GMT

يک بار بوي سير و عمري درد ماندگار

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۲۲۰۲۳

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا - خانه شهلا با بمب شيميايي فروريخت، پروانه هم يکسال بعد، فقط بوي سير را حس کرد اما نمي دانست اين بو، اثر بمبي همچون بمب ويرانگر خانه شهلاست.

اين دو زن ، گرفتار يک بمباران عادي نبودند که فقط خانه شان ويران شود و يا بوي سيري حس کنند؛ بلکه آنان به همراه هزاران زن و مرد ديگر درغرب کشور به دردهايي مشترک گرفتارند که تا ابد در وجودشان ماندني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرفه پياپي، امانش را بريده است؛ بخاطر عوارض بمباران شيميايي، ريه و پوستش درگير شده است؛ آن زمان فقط 13 سال داشت و اکنون زني 42 ساله است که حدود 29 سال است با عوارض شيميايي دست و پنجه نرم مي کند و زندگيش را با هزاران سختي سپري مي کند.
شهلا، اهل سردشت است. روز هفتم تيرماه سال 1366 بود که بمب، مستقيم به خانه آنها اصابت کرد و به يکباره 10 تن از اعضاي خانواده و نيز عمويش را از دست داد.
شهلا به مادرجوانش فکر مي کند که آن زمان باردار بود و فقط دو هفته باقي مانده بود تا نوزادي به دنيا بياورد؛ اما متاسفانه در اين حادثه اسفناک مادر را از دست داد ؛ آنهم روز بعد از اين فاجعه در حالي که جنيني در شکمش بود.
مادر رفت، اما شهلا و کساني که زنده ماندند ، همه از 10 تا 70 درصد شيميايي شدند و اين است ،هديه بمباران شيميايي سردشت.
اين بازمانده بمباران شيميايي سردشت فکر نمي کرد که تا الان و بعد از حدود 29سال با عوارض اين بمباران ، همچنان دست و پنجه نرم کند؛ مي گويد: «روز اول هيچکدام از ما مشکلي نداشتيم اما بوي ماده شيميايي که در خانه ما پيچيده شده بود خيلي بد بود؛چون فضاي خانه بوي بسيار نامطبوعي داشت، به همراه پدر، برادر و خانواده عمويم به سمت تپه اي به نام «ماراغان» در سردشت رفتيم که اکنون اين تپه به شهرک جانبازان تبديل شده است.»
« روز بعد از اين فاجعه، نوه عمويم بدنش قرمز شد و بعد همه، حالت تهوع هاي شديد گرفتيم و به مرور، پوستمان قرمز شد.»
«آن زمان سردشت بيمارستان خاصي نداشت و همه با هم به مهاباد رفتيم و با هزار جور مشقت و سختي و بخاطر وضعيت جسماني که داشتيم به بيمارستاني در مهاباد رسيديم و مسئولان بيمارستان به ما گفتند بايد دوش بگيريم. آنوقت ، دوش گرفتن همان و نابينايي موقت همان؛ ديگر، چشمانمان نمي ديد. دو هفته آنجا بوديم.»
شهلا ، موقع صحبت کردن ، آنقدر پشت سر هم سرفه مي کند که حرف هايش در لابلاي سرفه ها نامشخص و نامفهوم مي شود؛ ‌بعد از لحظه اي که آرام تر مي شود دوباره به صحبت کردن ادامه مي دهد و مي گويد:« براي ادامه درمان بايد به تبريز مي رفتيم، ادامه درمان مان را در آنجا انجام داديم، ‌البته از هفتم تا 25 تيرماه، پسرعمويم به اسپانيا و پدرم به اتريش براي مداوا اعزام شدند که در اين ميان پسرعمويم تاب ماندن نداشت و شهيد شد.
وي از دردهايي که دخترعمويش با عوارض شيميايي تحمل مي کند نيز مي گويد که بيشتر روزهاي سپري شده اين 29 سال را در بيمارستان گذرانده است ؛ او اکنون جانباز 70 درصدي است.
شهلا هم خانه نشين شده است . او خود را بيشتر به يک زنداني تشبيه مي کند؛ هر چند که از سال 72 که ازدواج کرده است و ساکن تهران است، اما به گفته خودش به علت عوارض شديد شيميايي نمي تواند حتي فعاليت هاي روزانه اي براي سرگرمي داشته باشد.
وي، اکنون دو پسر دارد و بايد پا به پاي بچه هايش باشد اما به دليل مشکلاتي که دارد نمي تواند آنان را براي تفريح و شادماني در خارج از منزل همراهي کند.
همه چيز براي اين زن سردشتي مشکل زاست ؛ هم گرما و هم سرما. او در اين خصوص اظهار مي دارد: «اگر در هواي سرد، بيرون بروم ، بيمار مي شوم و خيلي وقت ها حتي محوطه خانه مان را هم نمي توانم ببينم وقتي بيرون مي روم خيلي برايم سخت است و حتما بستري مي شوم.»
شايد مشکلات شهلا که در مرکز ايران ساکن است نسبت به همشهري هايش کمتر باشد و دليلش هم اين است که سردشت با اين همه جانباز شيميايي، بيمارستان و متخصص ريه خاصي را ندارد و آنهايي که در سردشت بسر مي برند بايد به شهرهاي ديگر براي گرفتن خدمات درماني بروند.
او ادامه مي دهد: اين در حالي است اکنون که من در تهران هستم به محض بروز مشکل، سريعا به بيمارستان و پزشک متخصص ريه مراجعه مي کنم.
او ، جانباز 40 درصدي است اما از نظر اين بازمانده بمباران شيميايي اين ميزان درصد، خيلي کم است . خودش مي گويد که با پارتي بازي مي تواند اين درصد را بيشتر کند؛ چرا که از نظر برخي پزشکان ، چون بمب، خانه پدري شهلا افتاده است مي بايست درصد جانبازي او هم کمتر از 50 درصد نباشد اين در حالي است که شهلا ، 40 و پدرش، فقط 30 درصد جانبازي دارند.
شهلا که سال 66 شيميايي شده در سال 76 پرونده جانبازي تشکيل داده است در خصوص چرايي اين تشکيل پرونده دير هنگام، چنين پاسخ مي دهد:« چون خيلي اذيت مي کردند.اکنون نيز تمام داروهايم را خودم تهيه مي کنم و تاکنون هيچ دارويي از بنياد شهيد نگرفته ام. واکسن آنلفوانزا مي زنم ؛ اين واکسن را فقط يکسال از بنياد شهيد دريافت کردم اما سال هاي بعد، خودم بايد براي دريافت اين واکسن اقدام مي کردم. »
او ادامه مي دهد: «از سال 79 مستمري بگير بنياد شهيد شدم چون همسرم کارمند بانک است، دفترچه بانک آنها را دارم و دفترچه بنياد شهيد را ندارم فقط کارت جانبازي را دارم؛ من اصلا از خدمات بنياد شهيد استفاده نمي کنم، چون خدمات بانک، راحت تر است و در بيمارستان هاي ديگر غير از بيمارستان هاي وابسته به بنيادشهيد بستري مي شوم؛ چون گفتند بايد يک دفترچه داشته باشم. »
اين بانوي جانباز از بيمارستان ساسان متنفر است و مي گويد: آن يکي دو باري که آنجا بستري شدم براي هفت پشتم بس است چون به جانبازان يک جور خاص نگاه مي کنند.
او از خدمات بنيادشهيد هم راضي نيست و اظهار مي دارد: هيچ خدمتي به ما نمي دهند حتي داروهايي را که مي گيريم خيلي گران است که بخشي از آن را بيمه پرداخت مي کند و بخش ديگر از آنها را آزاد، دريافت مي کنم.
وي انتظارش از بنياد شهيد را اينگونه بيان مي کند: اين همه خواهش مي کنم کجا را بگيرم آدم هيچي نگويد بهتر است، اما انتظار داريم بيشتر به جانبازان شيميايي رسيدگي کنند چون براي امثال من که توان بيرون رفتن از خانه را ندارند بايد امکاناتي در اختيارشان قرار گيرد تا بتوانند راحت تر زندگي کنند.
«فرزندان من چه گناهي دارند که بايد من را در اين شرايط بسيار سخت تحمل کنند پس بايد امکاناتي فراهم شود تا آنان از موقعيت خودشان استفاده کنند.کار ما فقط نيازمند پارتي است اگر پارتي نداشته باشيم نمي توانيم از هيچ امکاناتي استفاده کنيم.»
شهلا افسوس مي خورد از اين نگاه هاي خاص به جانبازان ، نگاه هايي که جانبازان را افرادي محتاج تلقي مي کنند.

** بوي سير مي آمد
خانه شهلا با بمب شيميايي فروريخت اما پروانه که کمي آنسوتر بود فقط بوي سير را حس کرد . او نمي دانست اين سير اثر بمبي شبيه همان بمبي است که خانه شهلا را خراب کرد.
پروانه گنجي ديگر جانباز شيميايي متولد 1356 است که در کرمانشاه و قصر شيرين، شيميايي شده است؛ همراه او سه خواهر، دو برادر و مادر هم جانباز شيميايي هستند که اکنون هر کدام ، 10 درصد جانبازي دارند و يکي از برادرانش هم که شهيد شده است .
وي زمان شيميايي شدنشان را سال 67 عنوان مي کند و مي افزايد: تا جايي که مي دانم کلاس اول راهنمايي بودم آن زمان 11 سال داشتم و اکنون پاهايم و صورتم هم بخاطر عوارض شيميايي لکه دار شده و پزشک معالجم گفته است اين لکه ها به خاطر عوارض شيميايي است.
پروانه ، خواهري دارد و هفت ، هشت سالي مي شود که بخاطر عوارض شيميايي، دچار مشکلات روحي شده است.
وي نحوه شيميايي شدن خود و خانواده اش را اينگونه بيان مي کند: در آن زمان در منطقه اي زيارتي به نام «بابا يادگار» بوديم که يکدفعه احساس کرديم بوي سير مي آيد؛ غافل از اينکه اين بو، مربوط به حملات شيميايي بوده است و متاسفانه شماري از کساني که در آن منطقه زيارتي بودند شهيد شدند؛ ما هم که زنده مانديم به دردهايي در ناحيه قلب، پوست، صورت و پا دچار شديم و بسياري از عوارض شيميايي نيز به منجر به بروز مشکل عصبي براي ما شد و تا الان ادامه دارد.
وي از گران بودن داروهاي موردنياز براي درمان دردهايش انتقاد مي کند و مي افزايد: اينقدر داروهايم گران است که پزشک معالج پوست من در هر بار مراجعه، داروهايي تجويز مي کند که بيش از 200 هزار تومان هزينه به من تحميل مي کند به همين خاطر به دليل هزينه بالا، درمان را قطع کرده ام.
وي از خدمات بنيادشهيد به ويژه در بخش درصد جانبازي،‌پرداخت نکردن حقوق و رسيدگي نکردن به وضعيت جسماني و روحي شان انتقاد مي کند و مي گويد: تنها خدمتي که به ما مي دهند استفاده از بيمارستان هاي ساسان و خاتم الانبياء است که همه خدمات رايگان است اما اين بيمارستان ها خدمات مربوط به پوست را اصلا قبول ندارد.
وي از بنيادشهيد و امور ايثارگران مي خواهد براي جلوگيري از بروز مشکلات بيشتر، حداقل درصد جانبازي را افزايش دهند و براي جبران بخشي از مشکلات نيز به او ، حقوقي هرچند ناچيز پرداخت کنند.
وي به برخي از مشکلات زندگي اش نيز اشاره مي کند اينکه به دليل اعتياد همسرش ، طلاق گرفته است و اکنون دخترش تحت پوشش کميته امداد است.پروانه نمي تواند مخارج زندگي را تامين کند و به گفته خودش تن به ازدواج دوم داده است .
هزينه هاي بالاي زندگي، خواهر پروانه را هم دچار مشکل کرده است و تحت پوشش بهزيستي است و ماهانه 40 هزار تومان به او مي دهد.
بمباران شيميايي سردشت بمباراني بود که نيروي هوايي عراق از هفتم تير1366 با استفاده از بمب ‌هاي شيميايي در چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربايجان غربي) انجام شد، در اين حمله 110 تن از ساکنان غيرنظامي شهر کشته شدند و هشت هزار تن ديگر نيز در معرض گازهاي سمي قرار گرفتند و مسموم شدند.
طبق آمارهاي رسمي از شهر 12 هزار نفري سردشت، هشت هزار تن ، مصدوم شدند که اين آمار شامل مصدومان خفيف نيز مي شد و حداقل چهار هزار و 500 تن از مصدومان نياز به درمان داشتند که سه هزار تن آنها در شهر سردشت به صورت سرپايي درمان شدند و سپس در روستاهاي مجاور مدتي را سپري کردند تا آلودگي شهر کاملا رفع شد و مابقي مصدومان که يک هزار و 500 تن بودند حال وخيم تري داشتند.
اين افراد در نهايت به خارج از سردشت اعزام شدند و 600 تن از اين گروه به تهران و مابقي به چند شهر شمال غربي کشور اعزام شدند، البته تعدادي از هموطنان، شهيد شدند و بسياري هفته هاي زيادي را در بيمارستان گذراندند و اکنون نيز از عوارض شديد ريوي و چشمي و پوستي رنج مي برند.
کل آمار شهدا در بمباران سردشت، 130 تن بود که 20 تن آنها در سردشت در همان دقايق و ساعات نخستين پس از بمباران شهيد شدند ،10 تن در حين انتقال از سردشت به شهادت رسيدند و 100 تن طي مدت هفت تا 30 روز پس از حادثه به تدريج در بخش هاي مراقبت ويژه بيمارستان هاي مختلف کشور به شهادت رسيدند.
به همين منظور و با توجه به مشکلاتي که از سوي جانبازان زن شيميايي مطرح شد، ‌با چند تن از مسئولان و کارشناسان بنيادشهيد براي رسيدگي بهتر به وضعيت آنها مصاحبه شد.

** هر جانبازي اعتراض دارد به معاونت درمان بنياد مراجعه کند
ايرج عربي، مديرکل درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران تعداد جانبازان شيميايي کشور را 69 هزار تن عنوان مي کند و مي افزايد: يک هزار و 230 تن از اين شمار را زناني مي دهند که در شرايط شديد مشکلات اعصاب و روان بسر مي برند.
عربي با بيان اينکه حدود سه تا چهار هزار تن از جانبازان شيميايي، زنان هستند، اظهار مي کند که براي بانوان شيميايي دو تا سه کميسيون خاص داريم و اغلب پزشکان آنان نيز از بانوان هستند و از تمام خدمات ارايه شده به ديگر جانبازان به بانوان هم ارائه مي شود.
عربي با بيان اينکه بانوان جانباز، جزيي از جامعه جانبازي ما هستند و نمي توانيم جانباز شيميايي را 40 درصد و يک خانم با همان شرايط را 70 درصد جانبازي بدهيم، مي گويد:البته براي بانوان نگاه مثبت تري داريم چون بسياري از آنها از ناحيه صورت که بخشي از زيبايي است دچار مشکل شده اند و به طور يقين جانبازي بانوان درصد هاي بالاتري دارد.
وي خاطرنشان مي کند: البته در شرايط رفاهي بيشتر مي توان به اين افراد خدمات ارائه داد و در واقع با ميزان40 درصدي بايد امکانات ويژه به آنها داده شود و اين مسائل را مي توان تامين کرد.
وي در عين حال ادامه مي دهد: هرکدام از جانبازان که نسبت به درصد جانبازي خود اعتراض دارند مي توانند به دفتر معاونت درمان بنيادشهيد مراجعه کنند و اگر تعداد آنها به حدنصاب برسد کميسيون خاص براي آنها برگزار خواهد شد و اگر تعداد کم باشد در کميسيون عالي با حضور پزشکان خانم به اعتراض آنان رسيدگي مي شود.
وي خاطرنشان مي کند که در کميسيون عالي، پزشکاني مجرب تر و آموزش ديده تر حضور دارند و جانباز را دعوت مي کنيم تا درصد جانبازي آنها بررسي شود چون در اين کميسيون ويزيت مجدد مي شوند.
مديرکل درمان بنيادشهيد و امور ايثارگران مي گويد:‌ جانبازان شيميايي يک طيف شناخته شده اند و اينکه مي گويند بيرون نمي توانند بروند يک مقدار دور از ذهن است و چون شيميايي محدويت ايجاد مي کند ولي اينجوري نيست که ديگر نتوانند بيرون از خانه بيايند، البته بايد امکانات ويژه در اختيار اين افراد قرار گيرد.
وي به برخي خدمات بهداشتي و درماني که به جانبازان شيميايي ارائه مي شود نيز اشاره مي کند و مي گويد: حتي اگر موهاي آنها کم پشت شده باشد به آنها گلاه گيس داده مي شود اگر پوست آنها مشکل دارد بايد کرم هاي ويژه به آنها داده شود. جانبازان شيميايي از يکسري خدمات به نسبت گروه هاي جانبازي استفاده مي کنند که مسکن، خودرو و يکسري خدمات پروتز، عصا، واکر و ويلچر از جمله اين خدمات است.
مديرکل درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران به تدوين پروتکل ويژه براي جانبازان شيميايي براي ارائه خدمات به آنان و همچنين راه اندازي مرکز جانبازان شيميايي در آينده نزديک در بيمارستان خاتم الانبيا اشاره مي کند و اظهار مي دارد: اقدامات خوبي براي ارائه خدمات به جانبازان شيميايي در کشور در حال انجام است که 2 اقدام يادشده مي تواند در ارائه خدمات مطلوب تر به آنها تاثيرگذار باشد. اکنون پروتکل يا راهنماي باليني چشم براي جانبازان شيميايي در کشور در مرکز شيميايي بنياد شهيد تدوين و اين پروتکل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ارسال شده است.
وي تصريح مي کند:به محض اينکه وزارت بهداشت اين پروتکل را تصويب کند، براي ابلاغ آن به مراکز درماني و بيمارستاني اقدام خواهيم کرد تا براساس اين پروتکل به جانباز شيميايي چشمي در کشور خدمات ارائه شود.
عربي با بيان اينکه تدوين اين پروتکل ها براي نخستين بار در کشور انجام شده است، ادامه مي دهد: اين پروتکل به گونه اي تدوين شده است که تمام خدماتي که يک جانباز شيميايي چشمي نياز دارد در آن پيش بيني شده است و ديگر براي ارائه خدمات به اين افراد نيازي نيست که خدمات غير از موارد مطرح شده در اين پروتکل ارائه شود.
به گفته اين مقام مسئول در بنياد شهيد پروتکل مورد نظر، توسط کارشناسان و پزشکان متخصص و فوق تخصص تنظيم و به طور دقيق نيازهاي جانبازان شيميايي در هر گروه چشمي، اعصاب و روان و يا شيميايي ديده شده است.
مديرکل درمان بنيادشهيد و امور ايثارگران تصريح مي کند : در مورد گروه هاي مختلف جانبازان شيميايي و اعصاب و روان نيز برنامه هاي درماني تدوين مي شود تا هنگام مراجعه به مراکز درماني و بيمارستاني خدماتي که در اين پروتکل قيد شده است به اين جانبازان ارائه شود چرا که در برخي موارد مشاهده مي شود خدمات ارائه شده، باعث بروز مشکلاتي براي اين قشر مي شود.
عربي ادامه مي دهد: همچنين براي جانبازاني که دچار حمله قلبي يا تنگي نفس مي شوند برنامه هايي نوشته مي شود تا کادر درماني و پزشکان از طريق پروتکل خدمات موردنياز آنان را ارائه دهند.
عربي به تدوين برنامه و پروتکل براي نيازهاي کمک تنفسي جانبازان نيز اشاره مي کند و مي افزايد: همه اين اقدامات براي اين است که جانبازان کشور دچار مشکلات اداري براي دريافت خدمات نشوند.
مديرکل درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران به آمار حدود 69 هزار نفري تعداد مجروحان شيميايي در کشور اشاره مي کند و اينکه براي ارائه خدمات به اين افراد از پزشکان فوق تخصص خارجي جهت درمان آنها دعوت مي شود و تاکنون اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده است.
وي درباره مرکز مصدومان شيميايي در اداره کل درماني بنيادشهيد هم مي گويد: قرار است اين مرکز که در گذشته در بيمارستان بقيه الله مستقر بود و به دليل مشکل مکاني غيرفعال شده بود به زودي احيا شود؛اکنون براي اين مرکز مشکل مکاني وجود دارد که به زودي در بيمارستان خاتم الانبياء راه اندازي مي شود تا تمام خدمات به بيماران شيميايي ارائه شود.
وي با بيان اينکه خدمات کامل در اين مرکز ارائه مي شود، مي گويد: اعتبارات موردنياز براي مرکز مصدومان شيميايي، پيش بيني و مکان آن مشخص شده است و با توجه به اينکه تجهيزات لازم را دارد به زودي راه اندازي خواهد شد.

** همه جانبازان شيميايي از حمايت بنياد بهره مند هستند
محسن انصاري ، قائم مقام بنيادشهيد و امور ايثارگران نيز مي گويد: جانبازان شيميايي و کساني که در حملات شيميايي مصدوم شدند همه از حمايت هاي بنيادشهيد بهره مند هستند، البته شمار بانوان نسبت به مردان خيلي کمتر است؛خدمات مختلفي به آنها داده مي شود و تمام اين افراد بيمه پايه و تکميلي هستند و تمام داروهاي خودشان را براساس پروتکل دارويي که با وزارت بهداشت داريم، دريافت مي کنند.
وي خاطرنشان مي کند: همچنين اگر نياز به بستري داشته باشند بيمارستان ساسان يک بيمارستان تخصصي شيميايي است و در دنيا حرف اول را در مسائل درماني مصدومان و جانبازان شيميايي مي زند.
انصاري در عين حال اين نکته را هم ياد آور مي شود: افرادي در زمان حاضر در کشور بسر مي برند که مصدوم شيميايي شده اند اما خودشان اطلاع ندارند و اينها با آزمايش هاي ريوي، چشمي و پوستي مي توانند از شيميايي بودنشان آگاه شوند.
قائم مقام بنيادشهيد درباره اعتراض برخي از بانوان براي افزايش درصد جانبازي خود نيز اضافه مي کند: اين بانوان براي درصد جانبازي مي توانند پس از گذشت دو سال از تعيين درصد جانبازي، اطلاعات جديد خودشان را به کميسيون پزشکي بنيادشهيد ارائه دهند و پس از دريافت مدارک مجددا در کميسيون پزشکي بنيادشهيد درصد جانبازي اين افراد مورد بررسي قرار مي گيرد.

**همه خدمات را به بانوان جانباز ارايه مي دهيم
حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن موذني، معاون امور اجتماعي و فرهنگي بنيادشهيد و امور ايثارگران در اين خصوص مي گويد که بنياد شهيد ، تمام خدمات را به جامعه ايثارگران از جمله بانوان ايثارگر ارايه مي دهد.
موذني مي افزايد: همانطور که براي تمامي خانواده هاي شهدا و ايثارگران خدمات مطلوبي ارائه مي شود براي زنان شيميايي نيز خدمات مناسبي داده مي شود؛ هيچ مشکلي در حوزه تحصيل و اردوهاي زيارتي و سياحتي آنان ، وجود ندارد و هر خدمتي که به خانواده هاي شهدا، جانبازان و ايثارگران داده مي شود، زنان شيميايي نيز مي توانند از اين خدمات بهره مند شوند.
موذني در پاسخ به اين سوال که برخي از بانوان شيميايي در دريافت خدمات فرهنگي با مشکل مواجه اند، نيز اظهار مي کند: ما تبعيضي در ارائه خدمات به جامعه هدف نداريم و همان خدماتي که به خانواده هاي معظم شهدا يا جانبازان، ايثارگران و آزادگان داده مي شود به زنان شيميايي نيز ارائه مي شود.
وي تصريح مي کند: اينکه ممکن است خدمات کم باشد، قبول داريم اما هيچ تفاوتي براي ارائه خدمات نداريم. جانبازان اگر در استاني و يا مرکز درماني ضعفي وجود دارد مي توانند به صورت موردي به ما انعکاس دهند تا رسيدگي کنيم.
معاون امور اجتماعي و فرهنگي بنيادشهيد مي گويد: ما تمام مشکلات اين افراد را به استان ها ارايه مي دهيم و در برخي استان هاي مرزي بخشنامه ويژه داريم که بايد اين مشکلات انعکاس داده شود تا مسئولان به آنها رسيدگي کنند.
براساس آمار بنيادشهيد، در زمان حاضر آمار جانبازان زير 25 درصد 331 هزار و 555 تن، جانبازان 25 درصد و بالاتر 233 هزار و 267 تن، جانبازان 50 تا 69 درصد 25 هزار و 481 و جانبازان بالاي 70 درصد حدود 9 هزار و 688 است؛ ضمن اينکه حدود هفت هزار جانباز اعصاب و روان شديد در کشور بسر مي برند.
اجتمام**7268 ** 1776
گزارشگر: مهناز بيرانوند ** انتشار: ليلا خطيب زاده
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۲۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد

تغییرات اساسی برای شغل‌های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه‌ها و تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر اعلام شد.

به گزارش ایسنا، اداره کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد پیرو اطلاعیه انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام برای شرکت در دومین آزمون خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر دومین اصلاحات و اضافات مربوط به آن در تارنمای مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی www.hrt.ir با تغییرات اساسی بارگذاری شده است.

با توجه به اینکه برای شغلهای مرتبط با وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاههای مشارکت کننده تغییرات اساسی در این اصلاحات و اضافات دومین آزمون خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر انجام شده، مهلت ثبت نام و ویرایش شغل محلهای انتخابی توسط داوطلبین تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تمدید گردیده است.

بنابراین ان دسته از متقاضیاتی که تاکنون فرآیند ثبت نام خود را تکمیل ننموده‌اند می‌بایست نهایتا قبل از پایان مهلت تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند و ان دسته از داوطلبینی که ثبت نام خود را تکمیل نموده اما حسب مندرجات در این اصلاحات و اضافات نیاز و یا قصد ویرایش شغل محلهای خود را دارند می بایست با مراجعه به پروفایل خود نهایتا تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تغییرات لازم در انتخاب خود را ثبت کنند.

شایان ذکر است با توجه به زمانهای تمدید شده برای مهلت ثبت نام و ویرایش آن تاریخ برگزاری این آزمون استخدامی به روز پنج شنبه مورخ ۱۷ خراداد ماه ۱۴۰۳ موکول گردید و داوطلبین شرکت در این آزمون استخدامی لازم است منابع آزمون را که در دفترچه راهنمای این آزمون استخدامی آمده مطالعه نمایند و با آمادگی کامل با سایر مشمولین رقابت کنند. همچنین کارت ورود به جلسه نیز از روز ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۳ بر روی سامانه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و از طریق پروفایل کاربری قابل دسترس خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود اصلاحات و اضافات درج شده در این اطلاعیه، مربوط به وزارت نفت، بانک ملی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. 

تاکید می گردد متقاضیان مشمول بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه ضمن اینکه ضروری است شغل محل‌های خود را متناسب با وضعیت تحصیلی و جغرافیایی خود و شرایط احراز همان شغل انتخاب نمایند. از آنجا که مهلت تعیین شده برای ثبت نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر آخرین فرصت جهت شرکت در این آزمون استخدامی می‌باشد لازم است در اسرع وقت نسبت به ثبت نام و در صورت نیاز ویرایش شغلهای انتخابی خود در روزهای ابتدایی اقدام نموده و به روزهای پایانی مهلت تعیین شده نهایی موکول نکنند و در صورت بروز هرگونه مشکل موضوع را سریعاً به نزدیک‌ترین بنیاد محل سکونت خود اطلاع دهند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است
  • اصلاحات دفترچه راهنمای آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
  • صعود شیرین یک پرسپولیسی دور از پرسپولیس
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد