Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-30@00:42:24 GMT

برج گرنفل لندن، نماد شکاف اقتصادی در جامعه انگلیس

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۲۲۳۱۴

برج گرنفل لندن، نماد شکاف اقتصادی در جامعه انگلیس

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، پنج روز پس از آتش‌سوزی برج گرنفل، پوسته تکیده و سیاه این ساختمان 24طبقه در غرب شهر لندن به نماد شکاف میان فقیر و غنی در جامعه انگلیس تبدیل شده است.

نزدیک به 70نفر از ساکنان گرنفل در آتشی که نیمه‌شب چهارشنبه در کمتر از یک ساعت این ساختمان را در هم‌پیچید، جان باختند و هنوز 18نفر در بیمارستان تحت مداوا هستند که حال 9نفر از آنها وخیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام شهرداری لندن، در برج گرنفل حدود 500نفر زندگی می‌کرده‌اند. بازماندگان این حادثه اما در اعتراض به عملکرد مسئولان و دولت انگلیس روزها و شب‌های گذشته را در خیابان‌های اطراف برج و در مقابل ساختمان شورای منطقه سپری کرده‌اند. آنها حتی روز شنبه به دفتر شورا یورش بردند و با پلیس درگیر شدند تا شاید صدای اعتراض‌شان را به گوش مقام‌های دولتی برسانند. اعتراض آنها بی‌توجهی مسئولان است. آنها می‌گویند از مدت‌ها قبل در مورد وضعیت ایمنی ساختمان هشدار داده بودند اما کسی به هشدارهای آنها توجه نکرده است. آنها می‌گویند چون فقیر هستند مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

گزارش دیروز روزنامه گاردین از تخلف در روند بازسازی برج گرنفل بر خشم معترضان و بازماندگان این حادثه افزود. گرنفل سال قبل با صرف هزینه هنگفت از سوی شورای منطقه بازسازی شد اما اکنون مشخص شده است که شرکت مجری به جای استفاده از پوشش عایق ضدحریق، از عایقی ارزان‌تر در نمای ساختمان استفاده کرده؛ عایقی که عامل اصلی گسترش آتش‌سوزی به کل ساختمان و گرفتارشدن ساکنان تشخیص داده شده است. تفاوت قیمت این دو عایق در هر مترمربع، 2پوند (حدود 10هزار تومان) بوده است.

برج گرنفل در حاشیه منطقه کنسینگتون، یکی از گران‌قیمت‌ترین مناطق لندن و البته جهان قرار دارد. خیابان‌های این منطقه پر است از ساختمان‌های بزرگی که یا محل زندگی سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌های انگلیسی است یا میلیاردرهای اروپایی و روسی. بسیاری از ساختمان‌های لوکس این منطقه هم خالی هستند؛ چرا که صاحبانشان‌ صرفا جهت سرمایه‌گذاری آنها را خریداری کرده‌اند. در لندن چنین ترکیبی بسیار معمول است. بسیاری از مناطق فقیرنشین شهر در کنار مناطق متمول واقع شده‌اند.

بلندمرتبه‌نشینی در لندن طی دهه‌های اخیر اوج گرفته و اکنون این شهر صاحب برج‌های متعدد است. طبق آمار شهرداری لندن، پایتخت انگلیس اکنون بیش از 700برج دارد که حدود 8درصد از جمعیت شهر را در خود جای داده‌اند. برخی همچون برج گرنفل طی سال‌های پس از جنگ جهانی ساخته شده‌اند و از سوی شهرداری و شورای مناطق اداره می‌شوند و محل زندگی خانواده‌های فقیر هستند و برخی دیگر، محل زندگی ثروتمندان. چند خیابان آن‌طرف‌تر از گرنفل، واحدهای برج 21طبقه مرچنت اسکوئر، از یک‌میلیون تا 7.5میلیون پوند خرید و فروش می‌شوند.

ساکنان منطقه کنسینگتون با درآمد متوسط 123 هزار پوند در سال بالاترین درآمد را در کل انگلیس دارند؛ این در حالی است که متوسط درآمد در این کشور حدود 32هزار و 700 پوند است. در هیچ منطقه ای از شهر لندن، چنین شکاف درآمدی وجود ندارد. این موضوع پیش از آتش سوزی در برج گرنفل، هیچ گاه مورد توجه مردم و رسانه‌های این کشور قرار نگرفته بود.

آتش گرنفل، پرده از شکاف عمیق اقتصادی در جامعه شهری لندن برداشته که به اعتقاد بسیاری از معترضان به‌دلیل سیاست‌های ریاضتی دولت طی سال‌های اخیر، عمیق‌تر هم شده است. برای انگلیسی که جامعه‌اش طی یک سال گذشته به‌خاطر اختلاف نظر بر سر ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا دوپاره شده، اکنون ماجرای گرنفل رویارویی فقیر و غنی را هم رقم زده است. گرنفل سوخته، اکنون نماد بی‌توجهی به زندگی طبقه کمتربرخوردار در پایتخت انگلیس است.

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۲۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نوار غزه ۳۰ برابر مساحت خود آوار دارد
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • موعود شمخانی کیست؟
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • دولت انگلیس بخشی از محور نسل‌کشی در غزه است
  • ابراز خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی و حامیانش در لندن
  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه