Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پنج شنبه گذشته وزارت خارجه ی آمریکا اسناد محرمانهمهمی از وقایع کودتای ٢٨ مرداد علیه دولت مصدق انتشار داده است. این جزوه که بالغ بر ١٠٠٠ صفحه است، جدا از تحلیل های تاریخی بسیار جذاب که نماد دیپلماسی قوی و فنّی آمریکایی ها در طول اتفاقات است، حاوی نکاتی در مورد اختلاف مصدق و آیت الله کاشانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح طلبان بی آنکه متن گزارش را خوانده باشند، از خبری که از صدای آمریکا شنیده اند شروع کرده اند به هجمه علیه آیت الله کاشانی. به علت همراهی با آمریکایی ها در کودتا علیه مصدق!!

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی سابق دولت اصلاحات، پا را فراتر ازین گذاشته و پیشنهاد داده حالا که نقش ایت الله کاشانی در کودتا مشخص شد، نام خیابان ایشان را عوض کنید! در نهایت بی شرمی. بی آنکه بداند یا بخواند، یا حتی بخواهد بداند، این هجمه ی موذیانه را علیه تاریخ به راه انداخته است.

اصل قصه اما:

در تمامی این هزار صفحه، حتی در یک مورد هم از همراهی آیت الله کاشانی با آمریکایی ها در کودتا سخن نرفته. تنها جایی که تازه به نقل از زاهدی مطالبی آمده، مربوط به ١١ ماه پیش از کودتا است و اتفاق نظر آیت الله کاشانی و حزب توده، برای برکناری مصدق! جریانی که در نهایت به هنگام کودتا از مصدق حمایت کرد. همین و تنها همین!

آیت‌الله کاشانی با کودتا علیه مصدق همراهی کرد؟

با این همه عبدالهی در این مورد نوشت: دروغ بزرگی ابتدا توسط بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی توییت شد و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت دوم خرداد هم آن را پی گرفت تا در شبکه های اجتماعی موجی بسازند مبنی بر اینکه آیت الله کاشانی با کودتای ٢٨ مرداد علیه مصدق همراهی کرده است!

هم خبرنگار بی بی سی و هم سخنگوی دولت دوم خرداد منبع این ادعای خود را اسناد تازه منتشر شده CIA می دانند و البته از همان ابتدای طرح این بحث و در پاسخ به این سوال که حداقل یکی از آن اسنادی که ادعای شما را ثبت کند به ما هم نشان دهید، میگویند:اسنادی که منتشر شده خیلی زیاد است لذا نمیتوان در وقت کم همه را بررسی کرد اما علی الحساب از ما بپذیرید که آقای کاشانی با کودتا همراهی کرده!

استدلالهای فراوانی وجود دارد که کذب بودن محض این ادعای بی بی سی-رمضانزاده را به وضوح نشان میدهد، از جمله نامه هشدار امیز آیت الله کاشانی به مصدق که او را نسبت به تدارک امریکاییها برای کودتا علیه خودش هشدار میدهد که البته با بی اعتنایی دکتر مصدق روبرو می شود! احمقانه ترین تصور این است که فکر کنیم کسی که با کودتا همراهی داشته همان کودتا را به فردی که کودتا علیه اوست لو بدهد! اما فارغ از این مباحث، بنده به همراه برخی دوستان تلاش کردیم این اسناد را بررسی کنیم، مسلما امکان بررسی همه اسناد در این وقت میسر نیست اما تاکنون هرچه یافتیم نشان میدهد آمریکایی‌ها به اقای مصدق بسیار امیدوارترند تا آقای کاشانی و در همه موارد اختلاف بین این دو تاکید می‌کنند که باید جانب مصدق را داشت چرا که ایشان حداقل به ارزشهای غربی باور دارد ولی اقای کاشانی اسلامگراست.

در برخی اسناد هم به صراحت امده است که سیا معقتد است آیت الله کاشانی با دولت کودتا(زاهدی) همراهی نخواهد کرد بلکه علیه او اقدام میکند.

در یک سند دیگر(تصویر پایین) هم به روشنی آمده است: در صورتی که کاشانی به قدرت برسد، نتیجه احتمالی در ایران وضعی به مراتب بدتر برای منافع غرب نسبت به وضع فعلی خواهد بود. رسیدن به توافق با حکومت (کاشانی) برای حل مناقشه نفتی نسبت به دولت فعلی دشوارتر خواهد بود و آن دولت، در برابر نفوذ غرب مقاوم‌تر عمل خواهد کرد.

اینکه چگونه با این دست اسناد می‌توان معجزه کرد و حمایت آیت‌الله کاشانی از کودتا علیه مصدق را درآورد، هنری است که غیر از بی‌بی‌سی و سخنگوی دولت دوم خرداد بعید است در ید قدرت کسی باشد.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت حدنگار و تک‌برگ اراضی خجیر به نام دولت صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تعیین تکلیف و ساماندهی اراضی ملی و دولتی و به‌طور مشخص صدور اسناد مالکیت برای پلاک ثبتی ۳۸ اصلی موسوم به خجیر، گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده و مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال و تشکیل کارگروه‌های متعدد، طی هفته گذشته سند مالکیت حدنگار و تک‌برگ به مساحت چهار هزار و ۲۵۱ هکتار از اراضی موسوم به خجیر که در مجاورت شهرهای تهران و پردیس قرار دارد، به نام دولت صادر شد.

وی افزود: این اراضی که بخش مهمی از اراضی پلاک ۳۸ اصلی خجیر هستند و دربردارنده اراضی مناطق حفاظت شده محیط زیست، اراضی و تأسیسات و ساختمان‌های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، بخشی از اراضی ملی و منابع طبیعی و همچنین بخشی از بستر رودخانه جاجرود و سد ماملو می‌باشند، پیش از این همواره مورد تعرض، دست‌بُرد و طمع زمین‌خواران بودند.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین با اشاره به روند پیگیری‌های قضائی انجام شده در خصوص واگذاری اراضی پلاک ثبتی ۷۷/۲ محمودآباد شهرستان فیروزکوه به شرکت تعاونی «پ» البرز، گفت: در سال ۱۳۸۵ و در حالی‌که اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و کمیسیون‌های ذیربط تنها با واگذاری دو هکتار از اراضی پلاک ۲ فرعی از ۷۷ اصلی شهرستان فیروزکوه به شرکت دامپروری «پ» البرز موافقت کرده بودند، پس از معرفی به دفترخانه اسناد متأسفانه بر اثر اشتباهی که صورت می‌گیرد، سند مساحت دو هزار و ۸۱۳ هکتار، شامل کل پلاک ۲ فرعی از ۷۷ اصلی فیروزکوه، به نام شرکت مذکور می‌شود.

وی با بیان اینکه از آن سال تاکنون علی‌رغم اطلاع مراجع ذیربط، اقدامی در جهت اصلاح اسناد به عمل نیامده و شرکت مذکور علاوه بر اخذ سند، اقدام به تصرف کامل اراضی مذکور نموده و به هیچ وجه حاضر به استرداد این اراضی نبوده است، گفت: پس از پیگیری‌های گسترده صورت گرفته، اسناد مالکیتی که به اشتباه صادر شده بود باطل شد و سند مالکیت دو هزار و ۶۴۰ هکتار از این اراضی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ گردید و مابقی نیز در دستورکار قرار دارد.

کد خبر 6098466

دیگر خبرها

  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • سند مالکیت حدنگار و تک‌برگ اراضی خجیر به نام دولت صادر شد
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • مدیرکل ثبت شرکت‌ها: ۷۴۴ هزار شرکت صوری در کشور داریم
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور/فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود