برخی مدیران امروز مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم میدانند
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۲۲۶۵۱
قم- استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آنچه که در سقیفه اتفاق افتاد، برای امام علی(ع) تکلیف آور نبود، یک نویسنده پر مشتری پیش از انقلاب گفت که تشیع امروز، یک تشیع صفوی است و تشیع علوی غیر از این است، امروز هم برخی از مدیران کشور از شاگردان آن نویسنده هستند که مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم میدانست.
به گزارش قدس آنلاین، آیتالله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه یکشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به صبر امام علی(ع) پس از رحلت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: امام علی(ع) بهترین کار را پس از مرگ پیامبر(ص) سکوت دانست، راه دیگر برای این امام معصوم مقابله با غاصبان خلافت با دست بسته بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: صبر امام علی(ع) پس از رحلت رسول اکرم(ص) به احتیاط و عقل نزدیک بود، البته این امام معصوم پس از غصب خلافت خود حاضر به بیعت با خلیفه تعیین شده در سقیفه نشد تا زمانی که مساله ارتداد گروهی از مسلمانان پیش آمد و مرتدین به جنگ با مسلمانان پرداختند و اصل اسلام در خطر قرار گرفت.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) فرمود من در حالی صبر کردم میراثی که رسول اکرم(ص) برای من باقی گذاشت، غارت شد، پیامبر(ص) در غدیرخم، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود اعلام کرد، اما مردم با بی توجهی به این مساله با شخص دیگری برای خلافت بیعت کردند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به پذیرش خلافت توسط امام علی(ع) اظهار کرد: پس از مرگ خلیفه سوم، جمعیت زیادی برای بیعت با امام علی(ع) به نزد او رفتند، جمعیت آن قدر زیاد بود که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) زیر دست و پا ماندند و امام علی(ع) این وضعیت را که دید، خلافت را قبول کرد.
وی ادامه داد: در همان ابتدای دوران خلافت امام علی(ع)، چند نفر از کسانی که به این امام معصوم برای پذیرش خلافت اصرار کرده بودند، در مقابل امام علی(ع) قرار گرفتند و ناکثین نامیده شدند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دشمنان امام علی(ع) در دوره خلافت این امام معصوم سه جنگ جمل، صفین و نهروان را به امام علی(ع) تحمیل کردند، مردم بدون اختلاف برای خلافت سراغ امام علی(ع) آمدند، اما برخی از افراد تاب و تحمل عدالت این امام معصوم را نداشتند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به بیعت شکنان در عصر امام علی(ع) اظهار کرد: همان کسانی که با این امام معصوم بیعت کردند، بیعت خود را شکستند و با امام علی(ع) جنگیدند، جنگ این افراد با این امام معصوم آگاهانه بود، دلیل جنگ آنها، دنیا بود و برای رسیدن به دنیا با امام علی(ع) جنگیدند.
وی ادامه داد: افرادی که زینتهای دنیا مایه اعجاب آنها شده بود، به جنگ با امام علی(ع) پرداختند، این امام معصوم نان جو میخورد، اما دشمنان او به دنبال رسیدن به دنیا بودند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) خلافت را قبول کرد، چون با حضور مردم حجت برای او تمام شد، همچنین دلیل دیگر این است خداوند علما را مکلف کرده است که در برابر ستمگری ظالمان و محرومیت گرسنگان ساکت نباشند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اختلاف طبقاتی در جامعه اظهار کرد: گاهی درآمد سالیانه چند خانواده را به یک کارمند در یک ماه میدهند، اما در آن سو در یک خانواده شهید دو دختر است که تنها یک چادر دارند.
وی ادامه داد: آنچه که در سقیفه اتفاق افتاد، برای امام علی(ع) تکلیف آور نبود، یک نویسنده پر مشتری پیش از انقلاب گفت که تشیع امروز، یک تشیع صفوی است و تشیع علوی غیر از این است، امروز هم برخی از مدیران کشور از شاگردان آن نویسنده هستند که مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم میدانست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نسبت به نهج البلاغه در جامعه کمتر توجه میشود، نمیتوانیم خودمان را پیروی امام علی(ع) بدانیم، ولی نهج البلاغه و شرحهای آن را نخوانیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ریشه دین عقیده است، عقیده در اثر تبلیغات غلط تحریف میشود، دین صحیح نیاز به عقاید صحیح دارد و این عقاید باید از منابع صحیح باشد.
منبع: فارس
منبع: قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۲۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش میکنیم
حکومت طالبان در بیانیهای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش میکند. - اخبار بین الملل -
به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیهای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».
بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانیهای ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».
حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش میکند تا ثمره قربانیها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ میکند».
گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستانکودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش میکرد، اما با واکنش جدی مردم روبهرو شد و رفتهرفته قیامهای مردمی در این کشور شکل گرفت.
وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپیها به قدرت رسیدند، با شکلگیری آهستهآهسته مقاومت در برابر آنها، سربازان روس برای حمایت از نظام دستنشاندهشان وارد افغانستان شدند.
در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.
انتهای پیام/.