Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@03:03:35 GMT

تفاوت ستاره با ساير اجرام آسماني

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۲۳۳۲۸

خبرگزاري آريا - چطور مي‌توان يک ستاره‌ي واقعي را از يک شبه ستاره تشخيص داد. ترنت دوپوي، ستاره شناسي که يک دهه به گردآوري اطلاعات پرداخته است، اکنون پاسخ اين سوال را دارد.
به گزارش خبرگزاري آريا، با وجود اجرام فراواني که در محدوده ي بين سيارات غول پيکر و ستارگان کوچک قرار مي‌گيرند، دانشمندان تلاش کردند به پاسخي ساده برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ دوپوي آن را به جرم محدود مي‌کند.
دوپوي از دانشگاه تگزاس مي‌گويد: «جرم مهم‌ترين خاصيت ستاره است زيرا بر روند زندگي آن‌ها تاثير مي‌گذارد.»
ما در اينجا روي زمين از آن نفع مي‌بريم زيرا منطقه‌ي گلديلاک خورشيد ما به دليل جرم مناسب آن براي همجوشي هسته اي در هسته‌ي آن به مدت ميلياردها سال دوام داشته است. اين مسئله به تداوم و تکامل حيات در کره‌ي زمين کمک کرده است.
اما همه چيز در منظومه شمسي چندان آرام و با ثبات نيست. ستاره هايي با جرم بيشتر، سوخت هسته اي خود را سريع‌تر مي‌سوزانند، جوان‌تر مي‌ميرند و با انفجار عظيمي تبديل به ابرنواختر مي‌شوند.
اجرام با جرم کمتر مانند کوتوله هاي قهوه اي، جرمي بيشتر از يک سياره در اختيار دارند اما براي تبديل شدن به يک ستاره‌ي کامل کافي نيست. از آن‌ها با عنوان ستاره هاي شکست خورده ياد مي‌شود و به‌وفور در جهان يافت مي‌شوند اما نور کم آن‌ها باعث مي‌شود بررسي آن‌ها سخت باشد.
اين اجرام مرموز کمک مي‌کنند پلي روي شکاف بين ستارگان و سيارات ايجاد شود اما اين امر تا همين اواخر صورت نگرفت.
دوپوي توضيح مي‌دهد: «زماني که به آسمان نگاه مي‌کنيم و ستارگان درخشان را مي‌بينيم، تنها بخشي از داستان را مشاهده مي‌کنيم. هر چيزي که بتواند ستاره باشد، درنهايت ستاره نمي‌شود. فهميدن اينکه چرا اين پروسه گاهي شکست مي‌خورد به اندازه ي درک موفقيت آن اهميت دارد.»
ستارگاني مانند خورشيد به دليل واکنش هاي هسته اي مي‌درخشند که دائما هيدروژن هسته ي آن را به هليوم تبديل مي‌کند. اين واکنش ها تعيين مي‌کنند يک ستاره تا چه حد درخشان باشد. هرچه هسته داغ تر باشد واکنش ها شديدتر و متعاقب آن ستاره درخشان تر خواهد بود. همان‌طور که انتظار مي‌رود ستاره هايي با جرم کمتر به دليل مرکز خنک تر، کم نور تر نيز هستند.
اجازه ندهيد اسم آن‌ها شما را گول بزنند، کوتوله‌هاي قهوه اي هميشه قهوه اي نيستند. اين اجرام درواقع هنگام شکل گيري سرخ هستند، سپس هنگامي که پس از تريليون سال به آهستگي رو به انتهاي کار مي‌روند، سياه رنگ مي‌شوند.
آن‌ها باوجود سنگين تر بودن از سيارات، جرم کمي در هسته ي خود دارند که به اندازه کافي براي واکنش هاي هسته اي داغ نيست.
دوپوي و مايکل لويي از دانشگاه هاوايي ده سال گذشته را صرف مطالعه ي 31 جفت دوتايي از کوتوله هاي قهوه اي کردند. آن‌ها توانستند اولين مطالعه با نمونه‌ي بالاي کوتوله هاي قهوه اي را انجام دهند.
طبق گفته هاي دوپوي يک شي آسماني بايد وزني معادل 70 برابر مشتري داشته باشد تا همجوشي هسته اي را شروع کند.
آن‌ها همچنين اعلام کردند يک دماي تفکيک دهنده وجود دارد و هر شي اي خنک تر از 1600 درجه کلوين(تقريبا 1315 درجه سلسيوس و2400 درجه فارنهايت) به عنوان کوتوله قهوه اي دسته بندي مي‌شوند.
اين مطالعه به ستاره شناسان کمک مي‌کند درک بهتري از شرايط تشکيل و تکامل ستارگان و گاهي شکست در تشکيل و تبديل شدن به کوتوله قهوه اي داشته باشند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۳۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت بین بادکش و حجامت + فیلم

حجامت یکی از روش‌های درمانی سنتی محسوب می‌شود که باید قبل و بعد از ان اصولی را رعایت کرد تا بعدا برای بدن مشکلی به وجود نیاورد. حجامت نیز یکی دیگر از شیوه‌های درمانی است که در آن سیستم ایمنی بدن به واسطه خون گیری تحریک و تقویت می‌شود.

بین دو روش درمانی سنتی حجامت و بادکش تفاوت‌های وجود دارد که حسین خیراندیش متخصص طب سنتی به بیان تفاوت بین این دو روش درمانی پرداخته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • (ویدئو) تفاوت بین بادکش و حجامت
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • توییت طعنه‌آمیز همسر ویتور روکه پس از شکست بارسلونا مقابل ژیرونا! / عکس
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • نشانی یوسف آسمانی به زمین رسید
  • تفاوت بین بادکش و حجامت + فیلم
  • فیلم| تصاویری از خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان
  • (ویدئو) تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن
  • پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش