Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-03@03:47:11 GMT

براندازی غیرخشونت‌آمیز سیاست آمریکا در قبال ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۲۳۴۴۱

به گزارش شریان نیوز،الگوی کنش راهبردی آمریکا در برخورد با ایران بر اساس نشانه‌های منازعه کم‌شدت شکل گرفته است. اقدامات کم‌شدت طیف گسترده‌ای از عملیات و فرایندهایی را تشکیل می‌دهد که دارای ریشه‌های اجتماعی و نتایج راهبردی است. در این ارتباط رویکرد برخی از مقامات اجرایی ایالات متحده، بیانگر الگوی کنش سیاسی و امنیتی آمریکا نسبت به ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریک تیلرسون در 20 ژوئن 2017 به این موضوع اشاره داشت که آمریکا از تغییر حکومت ایران از طریق اقدامات صلح‌آمیز حمایت به عمل می‌آورد.

1- نشانه‌های کنش غیرخشونت‌آمیز در سیاست امنیتی آمریکا نسبت به ایران
یکی از شاخص‌های اصلی اقدامات صلح‌آمیز و کنش غیرخشونت‌آمیز در سیاست امنیتی آمریکا را می‌توان بر اساس گسترش جنگ نیابتی و منازعات کم شدت دانست. جنگ نیابتی هزینه محدودی برای ساختار سیاسی آمریکا دارد. آنچه را که در فضای حکمرانی بین‌المللی به عنوان مسوولیت مداخله معروف شده را می‌توان به عنوان بخشی از ساز و کارهای مربوط به اقدامات بی‌ثبات‌کننده آمریکا در حوزه‌های جغرافیایی دانست که دارای نظام‌های سیاسی انقلابی و رادیکال هستند.
سیاست کنش غیرخشونت‌آمیز و براندازی سیاسی در ایران را می‌توان به عنوان بخشی از اهداف راهبردی دونالد ترامپ و ریک تیلرسون دانست که در دوران باراک اوباما نیز به گونه گسترده‌ای به کار گرفته شده است. تحقق چنین اهدافی نیازمند تولید اطلاعات و سازماندهی شبکه‌هایی است که از آن به‌عنوان «دیده بان ایران» نام برده می‌شود. دیده‌بان ایران اکنون طیف گسترده‌ای از فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهد.
نشانه‌های حوزه دیده‌بان ایران در عرصه دیپلماسی، کنش امنیتی، فعالیت‌های رسانه‌ای و ساز وکارهای مربوط به مسیر دوم در دیپلماسی غیررسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هریک از اقدامات یاد شده را می‌توان بخشی از سیاست امنیتی آمریکا برای محدودسازی قدرت تحرک جمهوری اسلامی در محیط منطقه‌ای و سیاست بین‌الملل دانست. به موازات رویکرد تیلرسون شاهد طرح موضوعات دیگری از سوی برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکاست.

2- جنگ نیابتی و تداوم سیاست تحریم در روند محدودسازی قدرت ایران
در این فرایند، می‌توان به رویکرد روزا باکر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در ارتباط با اقدامات تروریستی داعش در تهران اشاره داشت. خانم باکر نه تنها از اقدامات تروریستی انجام شده در تهران توسط داعش حمایت به عمل آورد، بلکه الگوی مقابله با ایران را در چارچوب موازنه هویتی و رویارویی کنش تروریستی مورد ستایش قرار داد. حمایت از داعش توسط اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، شکلی از الگوی کنش نیابتی برای مقابله با قابلیت‌های ساختاری و کارکردی ایران در ساختار داخلی و محیط پیرامونی تلقی می‌شود.
بهره‌گیری از ساز کارهای مربوط به کنش غیرخشونت‌آمیز نمادی از تلاش برای تجزیه ساختار اجتماعی و سیاسی ایران محسوب می‌شود. حمایت از تروریسم و اقدامات تهاجمی علیه ساخت‌های سیاسی ایران توسط داعش و سایر گروه‌های مسلح جنگ نیابتی آمریکا علیه ایران را باید مسیر دوم سیاست امنیتی ایالات متحده و اسرائیل برای محدودسازی قدرت راهبردی ایران دانست. رویکرد خانم باکر بخش دیگری از سیاست امنیتی آمریکا برای ایجاد فرسایش در ساختار سیاسی ایران محسوب می‌شود.
مقامات اجرایی و راهبردی آمریکا در دوران‌های تاریخی مختلف به این موضوع اشاره داشته‌اند که رویارویی با ایران اگر از طریق اقدامات کم شدت حاصل شود، نتایج مطلوب‌تری برای اهداف، منافع و مطلوبیت‌های راهبردی آمریکا ایجاد خواهد کرد. رویکرد ریک تیلرسون و انگاره مطرح شده از سوی خانم روزا باکر، واقعیت‌های جنگ نیابتی و کنش غیرخشونت‌آمیز امریکا برای محدودسازی قدرت ایران را منعکس می‌سازد. رویکرد تیلرسون به موازات اقدامات نمایندگان مجلس سنا مفهوم پیدا می‌کند. اعضای مجلس سنا لایحه تحریم اقتصادی و راهبردی سپاه پاسداران را تنظیم کردند. چنین لایحه‌ای را می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های جنگ کم‌شدت و اقدامات غیرخشونت‌آمیز آمریکا در برخورد با ایران دانست. لایحه تحریم سپاه پاسداران، می‌تواند بحران‌های امنیتی جدیدی را در روابط آینده ایران و آمریکا در محیط منطقه‌ای ایجاد کند.

3- نقش کنگره در تصاعد بحران و تضادهای امنیتی آمریکا در برابر ایران
سیاست غیرخشونت‌آمیز و تحریم نهادهای راهبردی ایران توسط کنگره آمریکا را می‌توان بخشی از سیاست امنیتی آمریکا دانست که توسط برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز تکرار شده است. الگوی کنش و رفتار سیاسی اعضای نمایندگان مجلس آمریکا از این جهت اهمیت دارد که آنان نقش موثری در روند سیاستگذاری و تخصیص بودجه برای نهادهای اجرایی و امنیتی آمریکا دارا هستند. به همین دلیل است که خانم روزا باکر به این موضوع اشاره دارد که گسترش اقدامات نظامی علیه ایران می‌تواند در ایجاد تعادل و موازنه منطقه‌ای تأثیر گذار باشد.
نگرش باکر معطوف به سیاست موازنه راهبردی آمریکا در مقابله با ایران در حوزه‌های امنیتی، هویتی، راهبردی و دیپلماتیک است. راهبرد کلان آمریکا در برخورد با ایران را می‌توان موازنه‌گرایی از درون دانست. ریک تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به این موضوع اشاره داشته است که سیاست محوری آمریکا حمایت از گروه‌های اپوزیسیون درون‌ساختاری برای تغییر تدریجی است. باراک اوباما نیز در سال 2015 به این موضوع اشاره داشت که آمریکا برای انجام تغییرات ساختاری در ایران از الگوی پرشتاب بهره نمی‌گیرد. نگرش اوباما و تیلرسون معطوف به سازو کارهای کنش تدریجی برای تغییر بنیادین در ساختار سیاسی و الگوی کنش رفتاری ایران تلقی می‌شود.

نتیجه‌گیری
کنش غیرخشونت‌آمیز سیاست خارجی و راهبردی آمریکا در برخورد با ایران، نشانه‌های متفاوتی را منعکس می‌سازد. فرسایش از درون، حمایت از تروریسم تهاجمی علیه ایران و تحریم‌های اقتصادی جدید را باید در زمره نشانه‌هاو سازوکارهایی دانست که اقدامات غیرخشونت‌آمیز با اهداف راهبردی معطوف به براندازی را امکان‌پذیر می‌سازد. واقعیت‌های موجود بیانگر آن است که ساز کارها و الگوی جنگ نیابتی آمریکا علیه ایران، زیرساخت‌های بحران امنیتی و افزایش تضادهای درون ساختاری را می‌توان نمادی از فرسایش ساخت قدرت در ایران دانست.
شکل جدیدی از سیاست آمریکا در ارتباط با ایران بر اساس نشانه‌های تحریم اقتصادی سپاه پاسداران، گسترش جنگ نیابتی علیه ساختار امنیتی ایران و حمایت غیرمستقیم از اپوزیسیون درون ساختاری سازماندهی شده است. هریک از اقدامات یاد شده بر اساس هدایت سرویس‌های بین‌المللی و حمایت از گروه‌هایی انجام می‌گیرد که آمریکا از آنان به‌عنوان اپوزیسیون درون ساختاری یاد می‌کند. هریک از الگوهای یاد شده نشانه‌ای از گسترش شکاف علیه جهان اسلام، کشورهای منطقه‌ای و ساختار سیاسی ایران را منعکس می‌سازد.

* دکتر ابراهیم متقی صبح نو

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

آفتاب‌‌نیوز :

در متن این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهاد‌های آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی.

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی: (Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیرو‌های عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر (Brad Cooper): فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes):مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه.

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهاد‌های فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • اژه‌ای: حکومت وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • اعلام جرم پلیس علیه سازمان‌هایی که در قبال کاهش سوانح ترافیکی کرمانشاه کوتاهی می کنند
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • سیاست های دو گانه غربی در قبال مسئله اسرائیل غاصب و فلسطین
  • دروغگویی BBC برای خون‌شویی
  • اجتماع دانشگاهیان خاش در حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی طرفدار غزه
  • آخرین اقدامات برای جلوگیری از ورود تروریست ها به ایران از پاکستان