Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد نیک سرشت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انتشار مقاله پژوهشی خود در مجله‌ی Ultrasonics Sonochemistry با رتبه‌ی Q1 و IF=4.556 با موضوع سوخت های پاک و سخنرانی در دومین کنگره سوخت زیستی در اوایل دسامبر به میزبانی دالاس، ایالات متحده با موضوع رویکرد نوآورانه نسبت به سوخت سبز خبرداد.
وی افزود: این پروژه تحقیقاتی با عنوان تولید سوخت بیودیزل با کمک امواج فراصوت و بااستفاده از کپسوله کردن هتروپلی‌اسید PTA و PWA درساختار چهارچوب فلز-آلی MIL-53(Fe) به عنوان یک کاتالیزور کارآمد و قابل بازیافت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیک سرشت با بیان اینکه مسئله آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات زیستی در کشور ما مطرح است، یادآور شد: تنفس در هوای آلوده تا حد بحران رسیده‌ و این موضوع باعث بروز مشکلات زیستی برای شهروندان شده است.
وی اظهار کرد: افزایش قیمت نفت‌خام، کاهش منابع نفتی و نیز افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی سبب انجام تحقیقات بسیاری در راستای تولید انرژی‌های جایگزین برای سوخت‌های فسیلی شده که از‌میان سوخت‌های جایگزین، بیودیزل یکی از مناسب‌ترین سوخت‌ها جهت جایگزینی با سوخت‌دیزل معرفی‌شده‌است.
وی در خصوص مزایای استفاده از سوخت بیو دیزل به جای دیزل گفت: با کاهش منابع نفتی بیودیزل نقش بسیار مهمی در تقویت امنیت انرژی ملی دارد همچنین بیودیزل به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر، جایگزین سوخت‌های فسیلی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
این استاد و پژوهشگر دانشگاه اضافه کرد: تقاضای فزاینده محصولات روغنی برای تولید بیودیزل بر درآمد خالص مزارع اثر مثبت دارد و این سوخت پاک برخلاف سوخت های دیزلی با کمترین آلایندگی فاقد آلاینده‌هایی نظیر ترکیبات نیتروژن، مونواکسید کربن، دی‌اکسید کربن و ذرات جامد معلق از گاز خروجی اگزوز موتورهای دیزلی است.
وی یادآور شد: پژوهشگران تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با سایر منابع انرژی جایگزین مانند انرژی هسته‌‍‌ای، هیدروژنی و ...انجام داده اند و با وجود دست یابی به موفقیت اما آنچه که استفاده‌ی روزافزون از این منابع انرژی را محدود می‌کند هزینه بالا و نیاز به تکنولوژی پیچیده جهت استفاده از این منابع انرژی است.
وی تاکید کرد: اما برای استفاده از سوخت بیودیزل نیازی به تغییر در ساختار موتورهای دیزلی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند نیست و حتی کارایی این سوخت نسبت به سوخت های فسیلی رایج به علت ویژگی روانکاری موتور بیشتر است.
به گفته نیک سرشت سازگاری این سوخت پاک با محیط زیست باعث شده که بیودیزل به‌عنوان یکی از خوش‌آتیه‌ترین جایگزین‌های سوخت اتومبیل‌ها مطرح شود و در سال‌های اخیر صنعت بیودیزل در کشورهای مختلف دنیا به سرعت توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه کشور ما از معدود کشورهای‌است که به طور کامل از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند، افزود: در حال حاضر حتی کشورهای حوزه خلیج فارس هرچند با درصد پایین (2%) این سوخت استفاده می کنند و بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تولید بیودیزل می‌تواند تا سال 2019 به میزان تقریبی 41 میلیارد لیتر برسد.
وی یادآور شد: کشور ما از معدود کشورهای‌است که به طور کامل از سوخت‌های فسیلی آلاینده استفاده می‌کند در حالی که بیشتر کشورهای دنیا حتی کشورهای حوزه خلیج فارس هرچند با درصد پایین (2%) از مخلوط بیودیزل با گازوئیل استفاده می کنند.
مهدی علی محمدی، اسرا دانیالی، زهرا میرزایی و مهسا رجبی‌نژاد از دانشجویان ارشد دانشگاه پیام نور مرکز ایلام و احمد افضلی‌نیا، عباس میرزایی به عنوان مشاوران پروژه تحقیقاتی با احمد نیک سرشت همکاری و مشارکت داشتند.
خبرنگار: زهرا موسوی **انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7172/6034

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۴۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاهان به‌دنبال نهمین برد مقابل استقلال خوزستان

تیم فوتبال سپاهان در حالی به مصاف استقلال خوزستان می‌رود که در آمار بازی‌های رو در رو عملکرد قابل توجهی مقابل این تیم دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سپاهان و استقلال خوزستان تاکنون ۱۳ بار در لیگ برتر رو در روی هم قرار گرفته‌اند که هشت بار سپاهان پیروز شده است و در سوی مقابل استقلال خوزستان تنها یک بار موفق به شکست سپاهان شده است، ضمن اینکه چهار تقابل دو تیم نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

در ۱۳ تقابل لیگ برتری دو تیم ۳۹ گل به ثمر رسیده است که ۲۶ گل سهم سپاهان و ۱۳ گل سهم استقلال خوزستان بوده است.

بهترین پیروزی سپاهان برابر استقلال خوزستان پیروزی سه بر یک بوده است که یک بار در اصفهان و دو بار در اهواز رقم خورده است.

آمار رویارویی‌های استقلال خوزستان و سپاهان

کد خبر 751057

دیگر خبرها

  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۷۸۹ نفر رسید
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در تهران
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • سپاهان به‌دنبال نهمین برد مقابل استقلال خوزستان
  • ناسا هر ساعت تمام آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند
  • عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین