Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی از مبارزه با کرم همه چیز خوار در سطح 1500 هکتار از مزارع پنبه این استان خبر داد.

محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به بروز آفت کاردرینا(کرم همه چیز خوار) در بین مزارع این استان گفت: متاسفانه میزبان‌هایی که این آفت بر خلاف میزبان های دیگر دارد زیاد است و همه چیز حتی گیاهان وحشی از نیز می‌خورد و هم اکنون این آفت در بسیاری از مزارع گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، ذرت، نخود و چغندر قند دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه میزان زاد و ولد این آفت نیز زیاد است، افزود: هر حشره از این کرم تا 1700 تخم می‌گذارد این درحالیست که سن گندم یک افت بسیار حائز اهمیت است تا 75 تخم می‌گذارد.

رضایی ادامه داد: از سوی دیگر هر 25 روز نسل آن تکرار می‌شود بنابراین برای مبارزه با آن باید هر 10 روز امر مبارزه در مزارع انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این آفت جزء آفات پروانه ای است که شب پرواز بوده و زمان فعالیت آن هنگام شب است، اظهار کرد: زمان مبارزه با این آفت به هنگام شب است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در سطح 5900 هکتار با آفت کاردرینا مبارزه شده است، بیان کرد: از این میزان 1500 هکتار مربوط به مزارع پنه و 3000 هکتار مربوط به مزارع چغندر قند است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با بیان اینکه 120 هکتار از مزارع چغندر قند استان به علت حضور این آفت باید برگردانده شود، گفت: البته این سطح از مزارع دیر کشت شده بود و با کشاورزان اعلام شده بود که از کشت چغندرقند در آن بازه زمانی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: سمپاشی به هنگام شب، آبیاری و تغذیه گیاهی از مهمترین اقداماتی که کشاورز باید برای مبارزه با این آفت انجام دهد که در این صورت در عملیات مبارزه ای نیز موفق خواهد شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۴۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره جهادکشاورزی اسدآباد از افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در سال‌جاری در این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته میزان سطح زیرکشت کلزای این شهرستان حدود ۱۴۸ هکتار بوده که این میزان در سال زراعی جاری به ۳۷۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعهد کشت کلزا شهرستان اسدآباد در سال‌جاری حدود ۷۰۰ هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان تعهد بیش از ۵۰ درصد تعهد محقق شده و ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان انجام شد.

مرادی، یکی از جمله مشکلات کشاورزان کلزاکار را سرمازدگی برشمرد و یادآور شد: امسال سرمازدگی سطح زیرکشت کلزا در این شهرستان موجب شد تا از ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان حدود ۲۰ هکتار آن دچار بدسبزی و سرمازدگی و شوک شود که با این اتفاق در حال حاضر سطح زیرکشت موجود حدود ۳۵۰ هکتار است.

وی از پیش‌بینی برداشت ۸۷۵ تا ۱۰۰۰ تن کلزا از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا میانگین ۲.۵ تا ۳ تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

مرادی، تعداد کلزاکاران این شهرستان را ۱۲۸ نفر برشمرد و مطرح کرد: محصول کلزای شهرستان به کارخانه روغن نهاوند ارسال می‌شود، ضمن اینکه از سال گذشته در شهرستان بهار نیز یک سیلو برای تحویل و خرید تضمینی کلزاکاران اسدآبادی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد