Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز |

در سال ۱۹۹۴ و در چنین روزهایی هواپیمای غول پیکر بوئینگ ۷۷۷ اولین پرواز خود را انجام داد و عصری جدید را در دنیای هوانوردی آغاز نمود. هر چند دهه یک بار هواپیمای جدیدی معرفی شده و توانایی های شرکت های سازنده هواپیماهای مسافربری را به رخ می کشد. در سال ۱۹۵۷ شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ساخت اولین جت مسافربری ۷۰۷ خود قاعده ی بازی در خطوط هوایی را تغییر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۹۶۹، بار دیگر این کمپانی با معرف جمبوجت ۷۴۷ همگان را غافلگیر کرد و در سال ۱۹۹۴ با به پرواز در آمدن اولین هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ بار دیگر همگان خلاقیت و نبوغ مهندسان این شرکت را ستودند.

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ بعد از گذشت بیش از دو دهه از اولین پرواز خود هنوز هم قابل اطمینان ترین هواپیمای مسافربری برای شرکت های خطوط هوایی در سراسر جهان به شمار می آید. از سال ۱۹۹۴ تا ماه می سال کنونی شرکت بوئینگ توانسته بیش از ۱٫۹۱۱ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را به فروش برساند که آن را به پرفروش ترین هواپیمای مسافربری مقیاس بزرگ در تاریخچه ی این کمپانی تبدیل می کند.

در ادامه ی این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به تاریخچه ی پرافتخار به شاهکاری که کمپانی بوئینگ به خاطر ساخت آن به خود می بالد.

راه هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ از زمانی آغاز شد که در اکتبر سال ۱۹۹۰ خطوط هواپیمایی یونایتد ایرلاینز سفارش ساخت یک هواپیمای دو موتوره ی بزرگ تر از بوئینگ ۷۶۷ را به مسئولین کمپانی بوئینگ ارائه داد.

مسئولین یونایتد ایرلاینز می خواستند که این هواپیمای سفارشی کوچک تر از جمبوجت ۷۴۷ باشد.

طرح ساخت هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ تحت نظر آلن مولالی اجرا شد که در سال ۲۰۰۶ برای به دست گرفتن سمت مدیر عاملی شرکت فورد موتور، بوئینگ را ترک کرد.

در طول ریاست هشت ساله ی مولالی در کمپانی فورد وی با موفقیت توانست شرکت خود را از بحران های مالی نجات دهد بدون این که نیازی به کمک و وام دولتی داشته باشد. همه او را بهترین مدیر عامل شرکت فورد در طول سال های بعد از هنری فورد می دانند.

از همان ابتدا مسئولین شرکت بوئینگ می دانستند که بوئینگ ۷۷۷ محصول ویژه و پرطرفداری خواهد بود. بوئینگ ۷۷۷ اولین هواپیمای مسافربری بود که کاملاً با استفاده از کامپیوتر طراحی می شد.

با استفاده از گرافیک های سه بعدی کامپیوتری، مهندسان شرکت بوئینگ توانستند به صورت دیجیتالی قطعات بوئینگ ۷۷۷ را به هم وصل کنند که نیاز به مدل های هزینه بردار و زمان بر گلی را مرتفع می کرد.

برای ساخت بوئینگ ۷۷۷، کمپانی بوئینگ واحد خود در اوِرِت واشنگتن را انتخاب کرد.

اگر چه مدل ۷۷۷-۲۰۰ از مدل ۷۷۷ کوچک تر است اما با طول تقریبی ۶۴ متر و بال هایی به طول بیش از ۵۸ متر و وزن ۳۰ تن همچنان یک هواپیمای بسیار بزرگ به شمار می آید.

موتورهای جت توربوفن این هواپیمای غول پیکر توسط شرکت رولز رویس، پرَت اند ویتنی و جی ای ساخته شده و بزرگ ترین موتورهایی به شمار می آیند که تاکنون روی یک هواپیما نصب شده اند.

در این تصویر یکی از چرخ دنده های سه محوره اصلی فرود هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را می بینید.

کابین خلبان دو نفره و کاملاً دیجیتال هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ یک شاهکار هنری به شمار می آید.

در قسمت درجه یک این هواپیما مسافران می توانند کاملاً دراز بکشند.

در قسمت معمولی هواپیما نیز مسافران پرواز آرام و خوشایندی را تجربه کرده و تمامی تجهیزات سرگرم کننده برای آن ها تدارک دیده شده است.

در ۲۱ ژوئن سال ۱۹۹۴ زحمات تمامی کارکنان شرکت بوئینگ با به پرواز درآمدن اولین هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ به ثمر نشست.

این هواپیمای پیشرفته می توانست بین ۳۰۵ تا ۴۴۰ مسافر را با پروازی به مسافت ۱۳٫۳۱۰ کیلومتر به مقصد برساند. هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ می توانست با سرعت ۹۹۰ کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ۳۷٫۹۰۰ پایی پرواز کند.

در ژوئن سال ۱۹۹۵ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ برای اولین بار در خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز به پرواز درآمد و عصر جدیدی را در دنیای هوانوردی آغاز نمود.

به طور سنتی منطق ایجاب می کرد که هواپیماهای با قدرت پرواز در مسافت های طولانی باید تعداد موتورهای بیشتری داشته باشند تا ایمنی ان ها بالا برود. به همین دلیل هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷، داگلاس دی سی ۸ و بعدها بوئینگ ۷۴۷ همه ۴ موتوره بودند. بدین ترتیب در صورتی که یکی از موتورها از کار می افتاد سه موتور دیگر توانایی نگه داشتن هواپیما در آسمان را داشتند.

با پیشرفت تکنولوژی توربوفن، هواپیماهای سه موتوره ی کوچکتری مانند مک دانل داگلاس دی سی ۱۰ و لاکهید ال ۱۰۱۱ مشتریان بیشتری پیدا کردند.

در همین دوره اولین جت های بلند دو موتوره از قبیل ایرباس A300B2 برای مسافت های نیمه طولانی مورد استفاده قرار گرفتند.

در سال ۱۹۸۵، اداره ی هوانوردی فدرال ایالات متحده محدودیت های خود در مورد مسافت هایی که جت های دو موتوره می توانند طی کنند را کاهش داد. این موضوع باعث شد که بوئینگ ۷۶۷ بتواند پروازهای با استفاده از یک موتور تا ۱۲۰ دقیقه را نیز انجام دهد. این قانون جدید به بوئینگ ۷۶۷ اجازه داد که در طول اقیانوس اطلس به پرواز درآید و فرصت های جدیدی را در اختیار کمپانی های سازنده هواپیما قرار دهد.

با تولید هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ شرکت بوئینگ توانست سازمان هوانوردی فدرال را به کاهش دادن محدودیت های مربوط به مسافت های پروازی ترغیب کند.

قوانین تازه باعث شد که هواپیماهای سه موتوره ی مدرنی مانندمک دانل داگلاس ام دی ۱۱ یک شبه بی مصرف شوند زیرا این هواپیماها توانایی رقابت با جمبوجت های چهار موتوره را نداشتند و از طرف دیگر از لحاظ هزینه و کارآیی نیز در حد جت های دو موتوره نبودند.

البته هواپیماهای جمبوجت چهار موتوره نیز با حضور هواپیمایی مانند بوئینگ ۷۷۷ نمی توانستند سیطره ی خود بر بازار فروش هواپیما را ادامه دهند. بوئینگ ۷۷۷ همراه با هواپیمای دو موتوره ی ایرباس A330 بازار را به قبضه ی خود درآوردند.

حتی هواپیمای رکوردشکن ایرباس A380 سوپرجمبو و هواپیمای منحصر به فرد بوئینگ ۷۴۷-۸ اینترکانتیننتال نیز نتوانستند مانع سیطره ی بوئینگ ۷۷۷ بر بازار شوند. این موضوع باعث کاهش تولید این دو هواپیمای پیشرفته و دوست داشتنی شد.

در سال ۱۹۹۶ شرکت بوئینگ نسخه ی پیشرفته تری از بوئینگ ۷۷۷ با نام ۷۷۷-۲۰۰IGW را با قدرت پرواز طولانی تر معرفی کرد که بعدها نام آن به ۷۷۷-۲۰۰ER تغییر داده شد.

در سال ۱۹۹۸، شرکت بوئینگ طول هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را افزایش داد و نسخه ی ۷۷۷-۳۰۰ را با توانایی حمل ۵۵۰ مسافر تولید کرد.

درس ال ۲۰۰۲، بوئینگ با تولید نسخه ی موسوم به ۷۷۷-۳۰۰ER بار دیگر حرکت فوق العاده ای از خود نشان داد. این هواپیمای غول پیکر با ۸۰۰ فروند فروش تاکنون پرطرفدارترین مدل بوئینگ ۷۷۷ لقب گرفته است.

در سال ۲۰۰۶، شرکت بوئینگ نسخه ی ۷۷۷-۲۰۰LR با قدرت مسافت پروازی بسیار بالای هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را معرفی کرد.

این نسخه که به «WorldLiner» نیز معروف است می توانست ۳۰۱ مسافر را تا مسافتی بیش از ۱۷٫۵۰۰ کیلومتر منتقل کند.

امروزه هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ یکی از هواپیماهای محبوب در جهان به شمار می آید و در بسیاری از خطوط هوایی جهان از جمله آمریکن ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز، سنگاپور ایرلاینز، قطر ایرلاینز، اتحاد ایرلاینز، ایرفرانس، ایر کانادا و ترکیش ایرلاینز به کار گرفته می شود.

با این وجود هیچ کس به اندازه ی شیخ احمد بن سعید آل مکتوم به هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ علاقه نداشت. در سال ۱۹۹۶ خطوط هوایی کوچک متعلق به این میلیاردر عرب که در دوبی واقع بود اولین هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ خود را دریافت کرد.

در طول دو دهه بعد از آن خطوط هوایی امارات به یکی از بزرگ ترین خطوط هواپیمایی جهان تبدیل شد و بیش از ۱۲۰ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را در اختیار گرفت که بزرگ ترین ناوگان این هواپیما در جهان به شمار می آمد.

در واقع خطوط هوایی امارات بیش از ۱۵ درصد از کل خریدهای هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را به خود اختصاص داد.

با بیش از دو دهه حضور موفقیت آمیز در آسمان، بوئینگ ۷۷۷ خود را برای یک بروزسازی بزرگ آماده می کند. قرار است در سال ۲۰۱۹ شرکت بوئینگ نسل جدید هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷X را معرفی کند. جالب این که نیمی از پیش سفارش های هواپیماهای ۷۷۷X نیز از طرف خطوط هواپیمایی امارات ارائه شده است.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۲۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!

تین نیوز نوید حداد :

مهماندار زن سابق اکنون رئیس هواپیمایی ژاپن است. هواپیمایی ژاپن پس از ورشکستگی در سال 2010 در حال پوست اندازی و رشد است.

به گزارش تین نین نیوز به نقل از بی بی سی، انتخاب میتسوکو توتوری (Mitsuko Tottori) به عنوان رئیس خطوط هوایی ژاپن در ژانویه سال جاری موجی از شوک را در میان شرکت های بزرگ ژاپن ایجاد کرد. خانم توتوری نه تنها اولین رئیس زن شرکت هواپیمایی ژاپن (Japan airlines) بود، بلکه کار خود را به عنوان یکی از خدمه کابین (cabin crew) آغاز کرده بود. 

بعد از انتصاب به عنوان رئیس، یک وب سایت حتی او را با عنوان " مولکول جهش یافته " یا " جهش یافته " توصیف کرد، اشاره به آنکه توتوری در سیستم هوایی ژاپن (JAS) - یک شرکت هواپیمایی بسیار کوچکتر که Japan Airlines دو دهه پیش آن را خریداری کرد - کار کرده بود. 

به طور خلاصه، او از جمع تجار نابغه نبود که به طور معمول به جایگاه بالاتر در شغل خود نایل می شوند. لازم به ذکر است که از میان 10 مردی که این پست مدیریتی را تصاحب کرده بودند هفت نفر آنها فارغ التحصیل دانشگاه های برتر ژاپن بودند، در حالیکه خانم توتوری فارغ التحصیل یک کالج با اعتبار پایین است.

با انتصاب خانم توتوری، هواپیمایی ژاپن در میان کمتر از یک درصد شرکت های برتر ژاپن به رهبری زنان پیوسته است. رئیس فعلی این شرکت هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار بی بی سی گفت: من خودم را به عنوان اولین زن یا مهماندار سابق هواپیما نمی بینم، بلکه می خواهم به عنوان یک فرد عمل کنم، بنابراین انتظار نداشتم که این همه توجه را جلب کنم.

لازم به ذکر است که انتصاب توتوری تنها دو هفته پس از آن صورت گرفت که مهمانداران شرکت هواپیمایی ژاپن برای تخلیه موفقیت آمیز مسافران از هواپیمای ایرباس A350 که هنگام فرود با یک هواپیمای گارد ساحلی برخورد کرده بود، مورد ستایش قرار گرفتند. هواپیمای پرواز شماره 516 خطوط هوایی ژاپن پس از برخورد در باند فرودگاه هاندا توکیو به آتش کشیده شد. 

در این سانحه، پنج نفر از 6 خدمه هواپیمای گارد ساحلی کشته و کاپیتان نیز زخمی شدند. با این حال در عرض چند دقیقه پس از برخورد، تمامی 379 نفر از ایرباس A350-900  با خیال راحت فرار کرده بود. آموزش دقیق مهمانداران در فراری دادن مسافران به طور ناگهانی در کانون توجه قرار گرفت.

به عنوان یک مهماندار سابق، خانم توتوری اهمیت ایمنی حمل و نقل هوایی را در وهله اول آموخت. چهار ماه پس از اینکه او در سال 1985 مهماندار هواپیما شد، خطوط هوایی ژاپن مرگبارترین حادثه هواپیمایی تاریخ حمل و نقل هوایی را در کوه اوسوتاکا تجربه کرد که 520 نفر را به کام مرگ فرستاد. 

توتوری ضمن اشاره به این سانحه مرگبار هوایی گفت که به هر یک از کارکنان JAL فرصتی داده می شود تا از کوه اوسوتاکا بالا بروند و با کسانی که حادثه را به یاد دارند صحبت کنند. همچنین بقایای هواپیما را در مرکز ارتقاء ایمنی خود به نمایش گذاشته می شوند تا به جای خواندن در مورد آن در یک کتاب، کارکنان هواپیمایی  ژاپن با چشمان خودشان نگاه کنند و با پوست خودشان احساس کنند تا در مورد حادثه یاد بگیرند.

انتصاب توتوری به عنوان یک مقام ارشد در حالی به عنوان یک شگفتی قلمداد شد که شرکت هواپیمایی ژاپن از زمان ورشکستگی در سال 2010 به سرعت تغییر کرده است و به لطف حمایت مالی عمده دولت موفق به ادامه پرواز شده و کسب و کار با هیئت مدیره جدید بازسازی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • نگاهی به شادترین کشور‌های جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴
  • ◄ بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی