Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون نظارتي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد: سپرده گذاران موسسه اعتباري «ثامن» نگران سپرده هاي خود نباشند و حسب نياز براي دريافت خدمات به اين موسسه مراجعه کنند. بانک مرکزي نيز همچون گذشته از اين موسسه و مديران آن حمايت لازم را دارد.

به گزارش روابط عمومي بانک مرکزي، «فرشاد حيدري» از انجام مذاکراتي ميان موسسه اعتباري کوثر و صاحبان سهام موسسه ثامن و مهراقتصاد خبر داد و گفت: اين قبيل موارد مطرح از سوي مديران اين موسسه ها لزوما ممکن است با نظر سهامداران آنها يکسان نباشد اما توافق اوليه اي شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حيدري درباره مذاکرات چند موسسه و برخي بانک ها براي روند ساماندهي يادآوري کرد: درخواست صدور مجوز و ادغام به طي مراحل قانوني آن بستگي دارد، در اين راه ممکن است 2 موسسه يا بانک با يکديگر مذاکراتي داشته باشند که امکان دارد به نتيجه منجر شود. اکنون مذاکراتي بين چند موسسه در حال انجام است که بانک مرکزي در اين باره خبر موثق و قطعي را به هموطنان اعلام خواهد کرد.
وي تاکيد کرد «چنانچه در نهايت تشخيص بانک مرکزي بر ادغام باشد، بانکي قوي تر و با ثبات مالي بيشتر بنا به مصلحت شکل مي گيرد».
اين مسوول ادامه داد: اولويت ما در بانک مرکزي، حفظ حقوق سپرده گذاران و صيانت از منافع مردم است و اگر احساس کنيم هر ادغامي به اين مهم خللي وارد مي‌کند، از آن جلوگيري مي کنيم.
وي اضافه کرد: بتازگي در فضاي مجازي مباحثي درباره موسسه ثامن عنوان شده است، در اين زمينه بايد يادآوري کرد اين موسسه از سال ها پيش درخواست خود را براي اخذ مجوز از بانک مرکزي ارايه کرده و در اين باره اقدام هايي مانند سپرده نويسي در بورس و پرداخت سپرده قانوني به بانک مرکزي را انجام داده است.
حيدري افزود:‌ چتر نظارت بانک مرکزي بر شبکه بانکي گسترده است و به هيچ عنوان جاي نگراني براي سپرده گذاران نيست.
وي گفت: بانک ها و موسسه هاي اعتباري که زير نظر بانک مرکزي فعاليت مي کنند از سلامت نسبي و کافي برخوردارند. از اين رو جاي هيچ گونه نگراني براي هموطنان درباره سپرده گذاري در بانک ها و موسسه هاي اعتباري مجاز کشور وجود ندارد.
حيدري موسسه «مهر اقتصاد» را نيز در شرف دريافت مجوز از بانک مرکزي خواند و گفت: اکنون اين موسسه را براي اخذ مجوز اقدام هايي کرده که البته در اين باره تصميم گيري برعهده شوراي پول و اعتبار است. بر اين اساس آنچه شوراي پول و اعتبار تصميم بگيرد بانک مرکزي اجرا مي کند.

** انتشار شايعه درباره بانک ها و موسسه ها با «نيت خاص»
معاون نظارتي بانک مرکزي درباره شايعاتي که از برخي بانک هاي مجاز در فضاي مجازي منتشر مي شود، گفت: بيشتر اين پيام ها و محتواهاي توليد شده مربوط به سال هاي پيش يا براي مثال مرتبط با صف فروش سکه در سال هاي 1390 است؛ اما در شرايط فعلي با انتشار دوباره اين پيام ها با عناويني چون «خروج سپرده ها از بانک ها و موسسات»، نيت خاصي دنبال مي شود که هموطنان ما به خوبي نسبت به مقاصد اين افراد آگاهند.
وي تاکيد کرد «مردم اطمينان داشته باشند شبکه بانکي ايمن است و با نظارت بانک مرکزي هيچ خلل و خدشه اي به سپرده هاي مردم نزد بانک ها و موسسه هاي داراي مجوز وارد نمي شود».
اين مسئول در بانک مرکزي خواستار تفکيک موسسه هاي مجاز از غيرمجاز از سوي مردم و سپرده گذاران شد و تصريح کرد: برخورد بانک مرکزي با موسسه هاي غيرمجاز همانند گذشته بسيار سخت خواهد بود؛ همچنانکه اين بانک توانسته است تاکنون 134 تعاوني غيرمجاز را ادغام يا منحل کند و در اين راه تلاش کرده است حقوق سپرده گذاران در حد کفايت دارايي هاي اين موسسه ها حفظ شود. بنابراين موضوع بانک ها و موسسه هاي اعتباري مجاز از غيرمجاز جداست و نبايد افکارعمومي اين 2 موضوع را با يکديگر اشتباه بگيرد.
«بر اين اساس برخورد با غيرمجازها با همکاري بانک مرکزي و مراجع قضايي با استحکام هرچه بيشتر ادامه مي يابد و اميدواريم بتوانيم در سال 1396 موضوع غيرمجازها را در بازار پولي کشور ساماندهي کنيم و از سال آينده شاهد حضور هيچ موسسه غيرمجازي در اين بازار نباشيم».
به گزارش ايرنا، معاون نظارتي بانک مرکزي ديروز نيز گفت: موسسه ثامن در مسير پيوستن به موسسه هاي مجاز است و سپرده گذاران نگران نباشند.
رئيس هيات مديره موسسه اعتباري ثامن شنبه در گفت وگو با ايرنا به مردم اطمينان داد نگران سپرده هاي خود در اين موسسه نباشند، زيرا هرگونه تصميم درباره ادغام و تغيير در ساختار آن با نظر بانک مرکزي انجام مي شود.
«عيسي رضايي» افزود: توصيه من به سپرده گذاران، حفظ آرامش است و هيچ جاي نگراني در تامين نقدينگي مورد نياز مردم نيست.
موسسه اعتباري ثامن الائمه فعاليت خود را در سال 1376 به عنوان يک تعاوني اعتباري با کسب مجوز از وزارت تعاون در مشهد آغاز کرد و براي کسب مجوز از بانک مرکزي تلاش مي کند.
رئيس کل بانک مرکزي بتازگي در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا تاکيد کرد اين بانک براي صيانت از سپرده هاي مردم در موسسه هاي غيرمجازي که در حال ساماندهي اند، به تناسب دارايي هاي شناخته شده اين موسسه ها، خطوط اعتباري به سپرده گذاران اختصاص مي دهد.
«ولي الله سيف» افزود: برخي موضوع را سياسي کرده اند و ابراز نظرهايي مي کنند که موانعي را بر سر راه ساماندهي به وجود مي آورد.
معاون نظارتي بانک مرکزي بارها وعده داده است امسال، سال ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي باشد که حوزه گسترده اي از شبکه بانکي، صرافي‌ها، ليزينگ‌ها و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه و تعاوني‌هاي اعتباري را دربرمي گيرد.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186*1961* تنظيم: هما همت خواه* انتشار: مريم مسعود



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۳۰۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل ‎بانک مرکزی به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

دیگر خبرها

  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • بررسی شایعه تغییر مدیریت در سرخابی‌ها توسط مالکان جدید