Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در تفسیر آیه بیست و یکم سوره «حدید» گفت: خداوند متعال در این آیه مؤمنان را دعوت به شرکت در یک مسابقه بزرگ معنوی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه بیست و یکم سوره حدید «سابِقُوا إِلی‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ» اظهار داشت: موضوع این آیه سبقت به سمت مغفرت و رسیدن به بهشت برین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعوت قرآن به شرکت در مسابقه بزرگ معنوی

وی با بیان اینکه خداوند متعال در این آیه دعوت به یک مسابقه کرده است، تصریح کرد: مسابقه دو نوع است، مادی و معنوی، در این آیه خداوند متعال مومنین را دعوت به یک مسابقه بزرگ معنوی کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: این مسابقه چند ویژگی دارد، نخست آنکه شرکت در آن برای همه آزاد است و از جوان و پیر و زن و مرد می توانند در آن شرکت کنند؛ دوم آنکه برگزار کننده این مسابقه خداست و در این مسابقه زمان و مکان خاصی مطرح نیست و هر زمان انسان می تواند در این مسابقه شرکت کند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه نوع جایزه و کیفیت آن نیز مشخص است و خداوند متعال به تعداد شرکت کنندگان در این مسابقه جایزه تعیین کرده است، گفت: جایزه این مسابقه بزرگ بر اساس فضل الهی است و فضل خداوند نیست عظیم و بزرگ است.

وی با اشاره به ترجمه آیه بیست و یکم سوره حدید «به جانب مغفرتی از پروردگارتان و بهشتی که عرض آن مانند عرض آسمان وزمین است، بشتابید که آن برای کسانی آماده شده که به خدا و رسولان او ایمان آورند واین فضلی است ازناحیه خداکه به هرکس بخواهد می دهد و خدا دارای فضلی عظیم است» افزود: در آیه بیستم سوره حدید خداوند متعال در رابطه با مسابقه مادی در دنیا که شامل ثروت اندوزی، زینت و تجمل، تفاخر و فخر فروشی و سرگرمی و بازی بود سخن گفته است و در آیه بیست و یکم به مسابقه معنوی اشاره می کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه مسابقه دنیوی پایدار نیست و زوال پذیر بوده و از بین می رود، تصریح کرد: مسابقه دنیوی در سرمایه کم ارزش و بی ارزش است و هرچه انسان در این مسابقه دنیوی تلاش کند بیشتر ضرر می بیند.

رسیدن به مغفرت و بهشت هدف مسابقه معنوی است

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه مسابقه معنوی یک مسابقه پایدار و با ارزش است و هرچه تلاش کنید قرب و منزلت بیشتری خواهید یافت، ادامه داد: قرآن کریم در ۳ آیه ما را دعوت به مسابقه مغفرت کرده است.

وی با اشاره به آیات ۱۳۳ سوره آل عمران و ۲۱ حدید اظهار داشت: در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران از لفظ «سارِعُوا» و در آیه ۲۱ سوره حدید از لفظ «سابِقُوا» استفاده شده است، سابقو به معنای غلبه پیدا کردن بر دیگری برای رسیدن به هدف است و سارعو به معنای کوشش بیشتر و سرعت گرفتن است و ممکن است در آن غلبه ای نباشد.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در مسابقه معنوی هم سرعت نیاز است و هم سبقت، تصریح کرد: هدف از این مسابقه در درجه نخست رسیدن به مغفرت و در درجه دوم رسیدن به بهشت است.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه مسابقه در رسیدن به مغفرت به معنای مسابقه در اسباب مغفرت است، افزود: توبه و استغفار یکی از اسباب مغفرت است؛ در قرآن کریم آمده است که اگر استغفار کنید ما بدی های را شما را می پوشانیم و از بین می بریم.

احسان به یکدیگر از اسباب مغفرت است

وی با اشاره به اینکه عبادت و انجام فرایض الهی از دیگر اسباب مغفرت است، اظهار داشت: هجرت، جهاد و شهادت و انفاق، ایثار و احسان به مردم از دیگر اسباب مغفرت است؛ خداوند متعال می فرماید به همدیگر احسان کنید همچنان که خدا به شما احسان می کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه پرهیز از گناهان کبیره از اسباب مغفرت است، ارتکاب گناهان کبیره باعث می شود خدا ما را نیامرزد، تصریح کرد: در قسمت دیگری از آیه بیست و یکم سوره حدید می خوانیم «عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»، کلمه عرض در اینجا به معنای وسعت و پهنا است.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه خداوند در این آیه وعده بهشتی را داده که عرض آن همانند عرض آسمان و زمین است، افزود: خداوند در این آیه تشبیه می کند که عرض بهشت مانند وسعت آسمان و زمین است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به مغفرت و بهشت فعالیت های عادی و معمولی کافی نیست و لنگان لنگان نمی توان به مقصد رسید بلکه باید تلاش کرد، گفت: برای رسیدن به سعادت ابدی سرعت و سبقت می خواهیم چون عمر کوتاه و مقصد دراز است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۳۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟

بدون شک در عصر ما که افراد غرب زده، بی‌حجابی را جزئی از آزادی زنان می‌دانند، سخن گفتن از حجاب برای این دسته افراد، ناخوشایند و گاهی افسانه‌ای است متعلق به زمان‌های گذشته.

این گروه از افراد که توسط بیگانگان و دشمنان داخلی وخارجی حمایت می‌شوند، مدام دررسانه‌های مجازی در اذهان عمومی چنان وانمود می‌کنند که حجاب، حکم قرآن نیست ودرهیچ جای این کتاب، الزام و اجباری به رعایت حجاب نشده است، اما فلسفه حجاب از کجا آمده و چرا حاکم جامعه اسلامی، حجاب را لازم‌الاجرا و واجب اطاعت می‌داند وحتی در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، نظر قاطع ایشان مبنی بر شرعی و قانونی بودن حجاب است و باید توسط همه افراد، چه کسانی که به شرع معتقدند و چه آنهایی که اعتقادی ندارند، رعایت شود و قابل صرف نظر کردن نیست؟ شیخ مهدی عسکرآبادی، کارشناس معارف و استاد حوزه علمیه و خادم تشکل‌های مردمی قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر امام خامنه‌ای  به تمام ابهامات ما پاسخ می‌دهد و می‌گوید: تمام احکامی که ما در جامعه اسلامی به آن عمل می‌کنیم بر مبنای قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) است. قرآن، این احکام را تدبیر و ابلاغ کرده وحاکم جامعه اسلامی در هرعصر و زمانی فقط موظف به حفظ و اجرای آن است و هیچ حکمی، مصلحتی عمل نمی‌شود. اسلام، حکم قطعی برای رعایت حجاب درمحیط اجتماعی صادرکرده و این موارد را باید حاکم جامعه اسلامی الزام و اجرا کند.

حاکم شرع جامعه اسلامی ما نیز در تلاش است که بتواند احکام را به‌خوبی اجرا کند و مسئولیت ضمانت اجرایی حجاب که یکی از مسلمات دین مبین اسلام بوده و در مرحله اول برای حفظ حریم زنان و در مرحله دوم برای حفظ جامعه‌ای اجتماعی اعم از زن و مرد است با حکومت اسلامی گذاشته شده است. 
 
آیات حجاب کدامند؟ 
وی به آیات متعددی که در قرآن کریم به حجاب و مصادیق این پوشش اشاره کرده، می‌گوید: قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب به‌صراحت، جلباب (روسری بلند و چادر) را مطرح می‌کند و در آیات۳۰و۳۱سوره مبارکه نور به بحث رعایت نگاه، حجاب و مصادیق پوشش در برابر محارم و نامحرمان اشاره می‌کند. سوره احزاب یکی از پربارترین سوره‌های قرآن است که در آیه ۵۹ در مورد حجاب سخن می‌گوید و همه زنان باایمان را به رعایت این دستور اسلامی توصیه می‌کند. در این آیه آمده است: «ای پیامبر، به همسران، دخترانت و زنان مومنین بگو: جلباب‌ها را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این است که شناخته شوند و مورد آزار قرارنگیرند.» این آیه به برخی زنان باپوشش نامناسب هم که در عین داشتن حجاب، آن چنان بی‌پروا هستند که قسمت‌هایی از بدن‌شان نمایان و همین سبب جلب توجه افراد بیمار و نگاه‌های آلوده می‌شود نیز اشاره دارد.

سوره مبارکه نور، سوره دیگری است که به پاکدامنی، عفت و مبارزه بانگاه‌های آلوده اشاره دارد. درآیاتی ازاین سوره، مسأله نهی از چشم‌چرانی مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، چراکه تا چشم چرانی و بی‌حجابی ریشه کن نشود، آلودگی‌ها برطرف نخواهد شد. در آیه ۳۱نور آمده است: به زنان با ایمان بگو، چشمان خود را فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. آنها نباید زینت خود را آشکارسازند، جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و روسری‌های خود را برسینه خود افکنند تا گردن و سینه آنها پوشانده شود و در ادامه این آیه به مصادیق پوشش دربرابر محارم و نامحرمان به تفکیک اشاره می‌کند و در آخر بیان می‌کند زنان هنگام راه رفتن پا‌های خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان به گوش مردان بیگانه نرسد و سرانجام با دعوت عمومی همه مومنان به توبه و بازگشت به سوی خدا این آیه را پایان داده است؛ بنابراین با مروری در آیات قرآنی، متوجه لزوم رعایت حجاب می‌شویم و تمام احکامی که تاکنون در مورد حجاب به آن عمل شده بر مبنای قرآن کریم و سخن خداوند بوده است. 
 
انتظار جامعه‌ای رها شده از زنان بدحجاب 
دربرگزیده تفسیر نمونه آیت ا... مکارم شیرازی آمده است بدحجابی طبعا پیامد‌هایی همچون آرایش، عشوه‌گری وامثال آن رابه همراه داردکه مردان به‌خصوص جوانان رادرحالتی قرارمی‌دهدکه سبب ایجادالتهابات جنسی وهیجانات بیمارگونه عصبی وگاهی سرچشمه بیماری‌های درونی می‌شود. غریزه جنسی نیرومندترین وریشه‌دارترین غریزه آدمی است که درطول تاریخ سرچشمه حوادث زیادی بوده است. جامعه‌ای که زن را با اندام برهنه و بی‌حجاب بخواهد، طبیعی است که روز به‌روز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزون‌تر از اودارند وهنگامی که زن ازطریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها، دکور اتاق‌های انتظار، مسبب افزایش دنبال‌کنندگان صفحات مجازی و عاملی برای جلب توجه جهانگردان، سیاحان ومبلغان رسانه‌ای قرارگیرد درچنین جامعه‌ای شخصیت زن تا سرحد یک عروسک یا یک کالای بی‌ارزش سقوط می‌کند و ارزش‌های والای او به کلی به دست فراموشی سپرده می‌شود و تنها افتخار او جوانی، زیبایی و خودنمایی اش است و تبدیل به وسیله‌ای می‌شود برای اشباع هوس‌های سرکش یک گروه آلوده فریبکار و انسان نما‌های دیو صفت. 

چالش حجاب و نقشه شوم دشمن 
به گفته عسکر آبادی، حجاب یک مسأله کاملا دینی است و دین اسلام برای سعادت بانوان، آن را واجب کرده که دشمنان با به چالش کشیدن حجاب بانوان کشور ما و همسویی آن با بهانه‌های اقتصادی و سیاسی، پاکی و قداست زن مسلمان را نشانه گرفته‌اند و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیستند. به فرمایش مقام معظم رهبری، حجاب درکشور ما به یک چالش تبدیل شده و دشمنان در حال تحمیل بی‌حجابی هستند که دخالت ومسأله‌سازی بیگانگان دراین خصوص آشکار وواضح است. دشمن ازبیرون وداخل درحال هنجارشکنی و تلاش برای برداشتن حجاب بانوان ماست که دراین خصوص زنان وبانوان عاقل وفهیم ما باید آگاه باشند و مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه به نحو مطلوبی مسئولیت خود رااجرا کنند.

به گفته رهبری، مهم‌ترین هدف دشمن ازتحمیل بی‌حجابی و بدپوشی، تغییر تدریجی کشور به وضعیت فضاحت‌بار دوران طاغوت است. عسکرآبادی می‌گوید: وظیفه اصلی مسئولان این است که همگام بافرهنگ آفرینی وترویج رسانه‌ای وفرهنگی، رعایت حجاب وعفاف راازطریق اداره‌ها الزامی وبابی‌حیایی و بی‌بندوباری، طبق قانون حکومت اسلامی برخورد کنند. علاوه براین، بانوان محجبه ما ضمن رعایت پوشش اسلامی، دیگران را نیز به این پوشش تشویق کنند و درجا‌هایی که می‌بینند جامعه اسلامی مورد توهین واقع می‌شود، وظیفه دارند با برخوردی محبت‌آمیز در قالب نهی از منکر انجام وظیفه کنند. آن دسته ازبانوانی هم که متأسفانه گرفتار نقشه شوم دشمنان شده‌اند و در حال ترویج بی‌حجابی در کشور هستند، بدانند و آگاه باشند اولین گروهی که موردتعرض افرادهوس بازقرارگرفته ودچار آسیب ومشکل می‌شوند خود همین افراد هستند. به امید روزی که تمام بانوان ارزشمند کشورمان بدانند که آزادی یک زن مسلمان در پناه رعایت حجاب و عفاف اسلامی محقق می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • (تصاویر) بهشت اردیبهشت اصفهان
  • بهشت اردیبهشت اصفهان
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها