Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@23:35:55 GMT

موسویان: بحران سیاسی بدتر هم خواهد شد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۳۲۵۹۴

موسویان: بحران سیاسی بدتر هم خواهد شد

سیدحسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در نشستی در موسسه مطالعاتی کارنگی با حضور یک کارشناس روس شرکت و درباره راه‌های حل بحران سوریه گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایسنا، متن اظهارات موسویان در این نشست به شرح زیر است:
مجری: آیا فکر می‌کنید که بحران سوریه یک راه‌حل سیاسی داشته باشد یا اینکه به یک وضعیت دوگانه‌ای ختم خواهد شد که هم دولت سوریه و هم‌گروه‌های مسلح مستقر باقی بمانند؟
موسویان: متاسفانه من در مورد راه‌حل سیاسی خوشبین نیستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فکر می‌کنم بحران ادامه یافته و بدتر هم خواهد شد و در شرایط فعلی من شانسی برای صلح واقعی در سوریه نمی‌بینم. اما اگر یک اراده واقعی و صادقانه برای راه‌حل سیاسی وجود داشته باشد، می‌توان در قالب یک فرمول قابل قبولی، بحران سوریه را ظرف کمتر از یک سال حل کرد.
وی ادامه داد: روسیه و آمریکا دو قدرت کلیدی جهانی و ایران، عربستان، مصر و ترکیه چهار قدرت موثر منطقه‌ای هستند که می‌توانند در نشستی ابتدا در مورد عناصر و اصول وضعیت پایانی بحران سوریه توافق کنند. در مورد بحران هسته‌ای هم ابتدا اصول و عناصر اصلی راه‌حل نهایی توافق شد بعد طرف‌ها 18 ماه در مورد جزییات مذاکره کردند.
موسویان این اصول 10 گانه را بدین شرح دانست:
1- راه‌حل بحران سوریه از طریق دیپلماسی به دست خواهد آمد و نه جنگ.
2- راه‌حل باید برای همه طرف‌های اصلی درگیر آبرومندانه باشد. این طرز تفکر که یک طرف بازنده و یک طرف برنده شود، کنار گذاشته شود. مثل توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ که یک خروجی آبرومندانه برای همه طرف‌ها بود.
3- همکاری مشترک جمعی جدی برای ریشه‌کن کردن تروریسم از سوریه. زیرا این خطر محدود به سوریه‌ای نیست که امروز تروریست‌ها60 درصد خاکش را در اشغال دارند، این خطری است که امنیت عراق، یمن، افغانستان، کشورهای منطقه و حتی اروپا و آمریکا را تهدید می‌کند.
4- حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از تجزیه این کشور. زیرا اگر سوریه تجزیه شود، تاثیر مستقیم بر تمامیت ارضی کشورهای همسایه خواهد داشت.
5- جلوگیری از سقوط ارتش و نهادهای امنیتی سوریه. ما تجربه عراق را داریم که بعد از فروپاشی ارتش و نهادهای امنیتی، آمریکا صدها میلیون دلار یا میلیاردها دلار برای تشکیل ارتشی جدید هزینه کرد. بنابراین با حمله داعش، ثابت شد که این تجربه شکست خورده‌ای است.
6- تشکیل حکومتی فراگیر. ایران و آمریکا در کنفرانس بن در سال 2001 افغانستان در مورد همین اصل توافق کردند و پشتون‌ها، سنی‌ها، تاجیک‌ها و شیعیان همه در حکومت جدید افغانستان مشارکت داشتند. در مورد عراق هم عملا همین اصل توافق شد. رییس‌جمهور کرد، نخست‌وزیر شیعه و رییس مجلس سنی است.
7- رای و خواست اکثریت مردم سوریه. اینکه "اسد باید برود" یا "اسد باید بماند" ربطی به قدرت‌های منطقه و جهانی ندارد بلکه این تصمیمی است که ملت سوریه باید بگیرد.
8- تامین مصونیت اقلیت‌ها در سوریه. برای مثال علوی‌ها در اقلیت هستند و باید مصونیت و امنیت داشته باشند.
9- برگزاری انتخابات آزاد در سوریه تحت نظارت سازمان ملل تا اینکه مردم سوریه در مورد آینده خود از جمله رییس‌جمهور و قانون اساسی تصمیم بگیرند.
10- یک بسته جامع کمک‌های اقتصادی برای بازسازی سوریه، بازگشت آوارگان و سایر مسائل بشردوستانه. مشابه طرح مارشال برای اروپا بعد از جنگ جهانی دوم.
وی ادامه داد: اینها 10 اصلی است که می‌تواند به بحران و جنگ در سوریه خاتمه دهد. قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی می‌توانند از ابتدا روی این 10 اصل به عنوان اصول راه‌حل نهایی سوریه توافق کنند و بعد در مورد جزییات مذاکره کنند.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۳۲۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار در پایگاه آمریکایی در دیرالزور سوریه

منابع خبری از وقوع انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه خبر دادند.

به گزارش مشرق، چندین انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه رخ داده است.

شبکه المیادین از شنیده شدن صدای چندین انفجار در پایگاه میدان نفتی عمر مقر نظامیان اشغالگر آمریکایی در حومه دیرالزور سوریه خبر داده است.

این رسانه به جزئیات بیشتری از این رخداد اشاره نکرده است.

این پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی بارها هدف عملیات پهپادی و موشکی گروههای مقاومت اسلامی عراق به سبب حمایت آمریکا از جنایات مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه و همدستی با این رژیم قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • انفجار در پایگاه آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • مولفه قدرت سپاه داشتن افراد بصیر است
  • حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • اذعان ژنرال صهیونیست به دستاورد راهبردی حزب‌الله/ حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است
  • بازیکنی که نگذاشت اوضاع گل‌گهر در دربی بدتر شود
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است