Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود سیادت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک افزون بر هزار دستگاه کامیون پشت مرز دوغارون شهرستان تایباد در مرز شرق خراسان رضوی با افغانستان در صف 16 کیلومتری انتظار برای عبور مانده اند. همین تعداد کامیون نیز که قرار بود راهی دوغارون شوند به دلیل ازدحام در مرز، در بندرعباس نگه داشته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این وضعیت موجب شده مسیری که در مدت شش روز تا خروج از مرز طی می شد به زمان یک ماه افزایش یابد که این امر منجر به افزایش کرایه حمل بار به دو برابر، کاهش صادرات و کندی ارسال کالا به افغانستان و درهم ریختگی وضعیت شده است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: در شرایط فعلی در مرز دوغارون هم زیرساختهای فیزیکی به شدت دچار محدودیت است، هم در بعد نرم افزاری و نبود مدیریت واحد هیچ همخوانی و هماهنگی در عملکردها نیست.
وی افزود: خروج به موقع و مناسب کالا مستلزم حضور هماهنگ و عملکرد سریع همه بخشهای دست اندرکار است اما طی هفته های اخیر این وضعیت نامناسب شده است. برخی بخشها به موقع سر کار حاضر نمی شوند چنانکه در هفته جاری به دلیل شب قدر ساعت 11 فعال شدند و روزهای دیگر هم با کندی عمل کرده اند.
سیادت ادامه داد: در آن سوی مرز در طرف افغانستان هم‌ به رغم پیگیریها برای رفع مشکلات همچنان نتوانسته ایم مسائل را حل کنیم، نمی توان انتظار معجزه از طرف افغان داشت اما در طرف ایران نیاز است سریعتر اقدامات لازم برای تسریع کار انجام شود.
وی گفت: دوغارون از اصلی ترین و قدیمی ترین مرزهای مشترک است و در این میان افغانستان برای ترانزیت و تامین کالاهای مورد نیاز خود به کشورهای همسایه چون ایران و پاکستان وابسته است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: با تکمیل مرز چابهار که اکنون با مشارکت هند در حال انجام است با توجه به کاهش 700 کیلومتری، مسیر دسترسی افعانستان به آبهای آزاد بسیار تسهیل می شود در عین آنکه باید پیوند بین دو کشور و اهمیت مرز دوغارون هم حفظ شود.
وی ادامه داد: در شرایطی که افغانستان به دلیل مداخلات پاکستان روابط خود را با آن کشور کاهش داده فرصتی برای توسعه مناسبات ما با افغانستان فراهم شده اما با کم توجهی، بی توجهی و حتی سهل انگاری مسئولان در مرز دوغارون شاهد انباشت کالا و کامیون هستیم.
سیادت گفت: انتظار است نماینده ای از سوی استانداری خراسان رضوی برای رفع مشکلات و مدیریت مستقیم شرایط به دوغارون اعزام شود تا به هر شکل ممکن قبل از عید فطر تراکم کامیونها در مرز کاهش یابد.
وی افزود: اگر این وضعیت به ایام عید فطر برسد با توجه به تعطیلی پنج روزه در افغانستان شاهد شدت یافتن تراکم کامیونها و بار در مرز دوغارون و نیز بندرعباس خواهیم بود. این شرایط می تواند مسیر ترانزیتی را از حیز انتفاع خارج کرده و فرصتها از دست برود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود: رفت و آمد کامیونهای ترانزیتی از بندرعباس به مقصد افغانستان از طریق مرز دوغارون طی 70 روز گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال به میزان 68 درصد بیشتر شده است.
جواد وحدتی فرد افزود: هر روز بر تعداد کامیونهای در صف خروج از مرز دوغارون افزوده می شود و هم اکنون افزون بر هزار کامیون در صف انتظار خروج قرار دارند که بیشتر آنها را کامیونهای ترانزیتی تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که باعث بوجود آمدن این صف خودروهای سنگین شده فقدان امنیت و امکانات لازم در مرز و گمرک افغانستان است. این نقیصه باعث شده رانندگان تمایلی به اقامت در آن کشور و خروج فوری از ایران نداشته باشند لذا بگونه ای برنامه ریزی می کنند که پس از ورود به گمرک اسلام قلعه در افغانستان بلافاصله بار خود را تخلیه کرده و با شتاب به داخل ایران بازگردند.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: البته کامیونهای صادراتی چنین مشکلی ندارند و در نهایتا مجبورند یک شب در صف بمانند لذا تولیدکنندگان، کارخانه داران و صادرکنندگان ایرانی از این بابت با مشکل مواجه نخواهند شد.
مرز دوغارون در 18 کیلومتری تایباد و این شهر در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۳۴۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899942

دیگر خبرها

  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • فوری | درخواست برخی چهره‌های حامی اغتشاشات برای بازگشت به ایران
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • درخواست رانندگان برای رسیدگی به جاده باریک و خطرناک نشتیفان - قائن + فیلم
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد