Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان برنامه و بودجه و وزير نيرو روز گذشته به استان سيستان و بلوچستان سفر کردند. در اين سفر  1800 ميليارد تومان اعتبار به طرح هاي تأمين حوزه آب روستايي ، شهري و برق استان اختصاص پيدا کرد. محمدباقر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور با بيان اينکه دولت با محدوديت منابع مالي رو به رو است گفت: با اين وجود توسعه اين استان اولويت اصلي دولت است و با اعتباردهي به صددرصد طرح ها موافقت مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حميد چيت چيان، وزير نيرو نيز از موافقت دولت با حفر يک حلقه چاه عميق جهت دسترسي به آبهاي عميق خبر داد و اعلام کرد : در کمتر از يک ماه آينده اعتبار به اين طرح اختصاص پيدا مي کند. ساخت نيروگاه در اين استان نيز از ديگر طرح هايي بود که روز گذشته با آن موافقت شد.

به گزارش خبرگزاري آريا، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اين سفر به استان سيستان که به دعوت استاندار انجام گرفت، هم سفر کاري و هم سفري نمادين است. محمدباقر نوبخت با بيان اينکه سفر وزير نيرو در هفته هاي قبل و تشکيل جلسات متعدد و همچنين سفر فعلي نمادي از احترام و پاداش مردم سيستان و بلوچستان است که بايد از سوي دولت داده شود ضمن تقدير از مساعي و تلاشهاي استاندار در راستاي حل مسائل و مشکلات استان گفت : اين استان و مطالبات مردم استان براي دولت در اولويت قرار دارد و مطمئناً تلاش ها بيش از گذشته در راستاي توسعه استان شکل خواهد گرفت.
نوبخت در ادامه اظهار د اشت: در حاليکه با محدوديت منابع مالي روبه رو هستيم و توسعه را در اقصي نقاط کشور شروع کرديم اما توسعه استان سيستان و بلوچستان در اولويت کار دولت يازدهم و دوازدهم قرار دارد. به همين منظور 1800 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته به طرح هاي تأمين حوزه آب روستايي ، شهري و برق استان را هرچه سريعتر و به صورت صددرصد پرداخت خواهيم کرد.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور به سفر قبلي خود در مهرماه سال گذشته به استان اشاره کرد و گفت : در روز اول مهر ماه سال گذشته در منطقه کشتگان سراوان حضور يافتم که ماحصل آن اجراي سد ماشکيد سفلي و جاده در اين منطقه است.
تأمين اعتبار حفر يک حلقه چاه عميق جهت دسترسي به آبهاي عميق
وي موضوع تأمين آب را مسئله اي ملي عنوان کرد و گفت : اکثر استانها با مشکل تأمين آب مواجه هستند و با توجه به اينکه تأمين آب از محل شيرين سازي آب دريا با هزينه هاي هنگفتي همراه است لذا تأمين آب از محل آبهاي ژرف هدف گذاري شده است و استان سيستان و بلوچستان در اين زمينه اولين استان است .
نوبخت تأمين اعتبار لازم براي حفر يک حلقه چاه از تعداد دو حلقه چاه درخواستي وزير نيرو را مورد موافقت قرار داد و افزود : در کمتر از يک ماه آينده اعتبار حفر يک حلقه چاه براي دسترسي به آبهاي ژرف و تأمين آب شيرين تخصيص پيدا خواهد کرد.
سفر مسئولان به استان، نويد بخش آينده روشن براي رفع مشکلات آب و برق
به گزارش روابط عمومي استانداري، استاندار سيستان و بلوچستان عصر روز گذشته در حضور معاون رئيس جمهوري و وزير نيرو در نشست مديران شرکتهاي تابعه وزارت نيرو در استانداري، ضمن تقدير از حضور هيئت بلند پايه از سوي دولت در استان، سفر معان رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه به همراه وزير نيرو را نويد بخش آينده اي خوش براي استان عنوان کرد و گفت : استان پهناور سيستان و بلوچستان با 51/5 درصد جمعيت روستايي داراي 3800 روستاي فاقد شبکه آب شرب است که در حال حاضر 1300 روستا با تانکر آبرساني مي شود و با توجه به نبود ناوگان حمل و نقل مناسب در اين زمينه ،ميزان مطالبات بخش خصوصي در اين حوزه به 17 ميليارد تومان مي رسد.
هاشمي با اشاره به آسيب هاي کمبود آب در روستاها اشاره کرد و گفت : کمبود منابع آب در روستاها ،سقوط اقتصاد خانوار و جابجايي و مهاجرت به شهرها و حاشيه نشيني را بدنبال دارد و در استان با وسعت و پراکندگي سيستان و بلوچستان، مهاجرت و خالي شدن از جمعيت ، توليد ناامني را بدنبال خواهد داشت لذا تأمين آب روستايي با توجه به جمعيت روستايي زياد بايد در اولويت کار قرار گيرد.
وي افزود : از 43 سفره آبي در استان مجوز برداشت از 8 سفره وجود دارد و بقيه ممنوعه شده اند با اين حال در برخي نقاط منابع آب وجود دارد اما بدليل نبود شبکه ، بهره برداري از اين منابع امکان پذير نيست که از آن جمله مي توان به چابهار اشاره کرد که با وجود اينکه در محاصره سه سد زيردان ،کهير و پيشين قرار دارد اما به دليل نبود شبکه آبرساني شاخص برخورداري از آب شرب در اين شهرستان 27 درصد است در حاليکه شاخص کشوري اين رقم 81 درصد است.
استاندار سيستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات و نيازهاي استان در بخش آب و برق گفت : تأمين منابع آبي جمعيت يک ميليون و 200 هزار نفر در شهر زاهدان و منطقه سيستان مربوط به روان آبهاي حاصل از بارندگيها در افغانستان است و به گونه اي نيست که بتوان بر روي آن حساب باز کرد و اين امر موجبات زحمت و مشقت مردم را بدنبال دارد.
علي اوسط هاشمي افزود : 600 مگاوات برق در استان کمبود داريم که بخش عمده آن از استانهاي همجوار چون خراسان جنوبي و بم تأمين مي شود که اين موضوع مي شود در صورت بروز مشکل در استانهاي ديگر ، براي اين استان معضلاتي ايجاد شود.
وي ضمن تاکيد بر بازسازي شبکه برق افزود : هر ميزان که در استان توليد نيرو داشته باشيم اما معيوب بودن شبکه توزيع نيرو و نبود شبکه مطمئن نارضايتي مردم را در پي خواهد داشت .
پهناور بودن استان و طولاني بودن خطوط فشار قوي که در برخي نقاط به طول 600 کيلومتر است و نبود پست تقويتي در طول اين خطوط ،شرايط بسيار شکننده اي را براي مردم به وجود آورده است که در اين راستا لازم هست ژنراتورهايي در انتهاي خطوط به منظور پايداري ولتاژ برق نصب و راه اندازي شود.
برنامه ريزي براي حفاري حلقه چاه عميق آبهاي ژرف و ساخت نيروگاه
حميد چيت چيان، وزير نيرو نيز در اين جلسه با اشاره به درخواست خود براي حفاري دو حلقه چاه عميق آبهاي ژرف گفت: اگر حفاري چاه هاي عميق در سيستان و بلوچستان عملياتي شود تحول بسيار بزرگي در اين استان رخ خواهد داد.
وي با بيان اينکه براساس مطالعاتي که وزارت نيرو براي دستيابي به آبهاي ژرف در سيستان و بلوچستان انجام داده است بالاي 80 درصد اين طرح با موفقيت کامل انجام خواهد شد گفت: هزينه حفاري چاه هاي عميق به منظور دستيابي به آبهاي ژرف برابر سرمايه گذاري حفاري يک حلقه چاه نفت است.
وزير نيرو در ادامه اظهار داشت: مصوبات هيات دولت براي رفع مشکلات برق در سيستان و بلوچستان بسيار مفيد و کارگشا و تصميمات بسيار خوبي گرفته شده است.
چيت چيان با بيان اينکه سرمايه گذار بخش خصوصي مجوز ساخت نيروگاه بادي در منطقه ميل نادر واقع در شمال سيستان و بلوچستان را از وزارت نيرو دريافت کرده اند که هزار مگاوات برق توليد خواهد کرد گفت: 20 کيلومتر خط انتقال 400 کيلو ولت و يک پست 400 کيلو ولت در ميل نادر سيستان و بلوچستان ساخته مي شود تا بخش خصوصي اشتياق بيشتري براي سرمايه گذاري در اين منطقه داشته باشد.
وي در ادامه گفت: 200 مگاوات نيروگاه پراکنده در 25 نقطه در سيستان و بلوچستان ساخته خواهد شد که براي ساخت اين 200 مگاوات برق در سيستان و بلوچستان 2 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز داريم.
وزير نيرو با اشاره به اينکه دو سرمايه گذار خارجي آماده هستند تا در زاهدان براي توليد برق سرمايه گذاري کنند گفت: تا کنون کلنگ زني يکي از اين نيروگاهها با 540 مگاوات توسط يک سرمايه گذار بومي مقيم کشور تانزانيا انجام شده است.
وي در ادامه گفت: همچنين تصميم گرفته شد تا يک نيروگاه با سرمايه گذاري دولت در سيستان و بلوچستان به منظور برطرف کردن مشکل برق شمال اين استان ساخته شود.
وزير نيرو با بيان اينکه بخش بخار نيروگاه ايرانشهر هم بايد اجرا شود تا کمبود برق در سيستان و بلوچستان برطرف شود گفت: البته اجراي نيروگاه بخار ايرانشهر و چابهار نيازمند مصوبه شوراي اقتصاد است تا بتوانيم از مکانيزم ماده ي 12 قانون رفع موانع توليد استفاده کنيم.
چيت چيان ضمن اعلام اينکه از سازمان برنامه و بودجه درخواست داريم تا وزارت نيرو را در اين بخش کمک کند تا مشکل برق در سيستان و بلوچستان به طور کامل برطرف شود گفت: سازمان انرژي هاي تجديد پذير اين آمادگي را دارد تا براي ايجاد يک نيروگاه 50 مگاواتي بادي و يک نيروگاه 10 مگاواتي خورشيدي با استفاده از منابع مالي خودش در سيستان و بلوچستان سرمايه گذاري کند و اجراي اين ميزان سرمايه گذاري در سيستان و بلوچستان توسط سازمان انرژي هاي تجديد پذير نيازمند ابلاغ موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه است.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۳۵۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان

زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شمال سیستان و بلوچستان تامین شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، عطاءاله اکبری امروز در بازدید تعدادی از معتمدین و ریش سفیدان استان سیستان و بلوچستان از پرورژه های طرح نهضت ملی مسکن زاهدان از تامین زمین برای احداث بیش از 90 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره‌کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان افزود: این اداره کل با الحاق زمین به محدوده شهرها و بازگرداندن اراضی مازاد دستگاههای اجرایی به چرخه ساخت و ساز مسکن توانست گام های ارزشمندی  را برای مرتفع کردن چالش تامین زمین در این استان بردارد.

وی از ساخت بیش از 18 هزار واحد شهری و روستایی دز محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و ایجاد اشتغال برای بیش از 23 هزار نفر خبر داد و گفت: در این استان علاوه بر اهمیت دادن به کمیت پروژه‌ها، استفاده از مصالح استاندارد و رعایت مقررات ملی ساختمان و مسائل فنی از سوی متخصصان و ناظران در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان همچنین از واگذاری زمین برای ساخت بیش از 14 هزار واحد ویلایی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل خبر داد و افزود: در حال حاضر با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و شرایط اقلیمی و موضوعات فرهنگی در همه شهرهای این استان بجز زاهدان و چابهار واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود.

اکبری با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن برای توسعه، شکوفایی و تحولات اقتصادی این حوزه بسیار حایز اهمیت است، گفت: تاکنون بیش از 2100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اهمیت خدمات روبنایی در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن گفت: به منظور تسریع در اجرای این طرح مهم ملی در استان ساخت 9 پروژه روبنایی و 23 پروژه آماده سازی در سایت های نهضت ملی مسکن شامل چهار واحد آموزشی، 2 کلانتری، 2 مسجد و یک مرکز درمانی در حال انجام است و آماده سازی بیش از هزار و 200 هکتار زمین جهت اجرای طرح عملیاتی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان در نظر گرفته شده است.

اکبری از عزم جدی مسئولان سیستان و بلوچستان برای ساخت طرح‌های نهصت ملی مسکن در کمترین زمان و با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ممکن خبر داد و تاکید کرد: تمامی تلاش در استان برای افزایش اشتغالزایی، تولید و ساخت مسکن مناسب برای شهروندان است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در امیدآفرینی بین مردم و تحقق اهداف دولت نقش مستقیم ایفا می‌کند در این استان تلاش شده با استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی با کیفیت گام های موثری در این زمینه برداشته شود که نتایج ارزشمند آن در پیشتازی استان در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به شهروندان گرامی مشهود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران
  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در سیستان و بلوچستان
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان