Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شليک موفق و دقيق موشک‌هاي ميان‌برد و نه دور برد سپاه به محل استقرار تروريست‌هاي داعش در ديرالزور سوريه، با فاصله کوتاهي پس از شليک به «خبر اول دنيا» تبديل شد.

به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، در يادداشت روزنامه حمايت به قلم حسين کنعاني مقدم مي‌خوانيد: حمله موشکي دليرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به لانه تروريست‌هاي تکفيري در «ديرالزور» واقع در شرق سوريه، موجي از شادي و غرور در ميان مردم کشور به وجود آورد و ضرب شستي تاريخي و جانانه را به تروريست‌ها و حاميان آن‌ها نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شليک 6 فروند موشک ميان برد و نقطه‌زن که از درون مرزهاي ايران اسلامي شليک شد و دقيقاً به هدف نشست، از جنبه‌هاي مختلف حائز اهميت است و پيام‌ها و پيامدهاي متفاوتي به همراه داشته است. اقدامي که جمهوري اسلامي در هدف قرار دادن داعش و اتاق فکر تکفيري‌ها در ديرالزور انجام داد، دو معادله را در حوزه منطقه‌اي به چالش کشيد که هر دوي آن‌ها با مديريت عقيم آمريکايي و با عقبه صهيونيستي سعودي شکل‌گرفته بود. قانون «تحريم‌هاي جامع ايران» در مجلس سنا که با هدف محدود کردن قدرت موشکي ايران، تلقي کردن آن به‌عنوان «تهديد منطقه» و قرار دادن نام سپاه پاسداران در ليست گروه‌هاي تروريستي شکل گرفت؛ در حالي است که انتقام سخت سپاه از تروريست‌ها، پاتک و پاسخي به آدرس‌هاي غلطي بود که سياستمداران آمريکايي درصدد ارسال آن به جهان بودند. با اين عمليات، نقش سپاه در کسوت يک قدرت پيشتاز در مبارزه با تروريسمي که دامنه تهديد آن در سراسر دنيا گسترده شده و همچنين برخورداري از توان منحصربه‌فرد بازدارندگي و تهاجمي در برابر تهديد‌ها تثبيت و خط بطلاني بر تبليغات کذب کنگره و کاخ سفيد کشيده شد. افزون بر اينکه انتظار تغيير مواضع و حتي موضع‌گيري کشورهاي منطقه و جهان در برابر اتهام‌زني آمريکا و عربستان به ايران مبني بر حمايت از تروريسم، دور از انتظار نيست چراکه ائتلاف خودخوانده و دروغين آمريکا چندين سال است که هيچ اقدام مؤثري عليه داعش انجام نداده و در مقابل، با اولين ورود عملياتي ايران به معرکه سوريه با استفاده از موشک‌هايي که حاميان تروريست‌ها، آن‌ها را تهديدي براي امنيت منطقه مي‌دانستند، ضربات مهلکي بر پيکره تروريست‌ها وارد آمد و گامي محکم به‌سوي تأمين امنيت منطقه برداشته شد. شکست طرح «ناتوي عربي» با کارگرداني آمريکا و با تأمين مالي از طريق دلارهاي نفتي سعودي که بر اساس آن بنا بود 34 هزار مزدور براي به‌اصطلاح مقابله با داعش بکار گرفته شوند. درحالي‌که ايران اسلامي هم در زمينه حمايت از تروريسم ادعايي و هم تهديد ثبات منطقه متهم بود، مواضع تروريست‌ها را با صلابت مثال‌زدني هدف قرار داد و نشان داد که اقدام و عمل کشورمان در سياست‌هاي اعلامي و اعمالي برخلاف آل‌سعود و آمريکا کاملاً با يکديگر منطبق است. در دکترين دفاعي جمهوري اسلامي، مجهز شدن نيروهاي مسلح به توان موشکي از اهميت بسزايي برخوردار است و به‌عنوان يک قدرت بازدارنده در مقابل تهديدات محسوب مي‌شود. نيروهاي مسلح کشورمان قدرت دفاعي مشروعي را براي مقابله با دشمنان تعريف کرده‌اند، اما درعين‌حال از روش‌هاي تهاجمي جديدي نيز استفاده مي‌کنند که «دفاع و تهاجم متحرک» يکي از اين نوآوري‌هاي دفاعي است. جابجايي نيرو‌ها و پايگاه‌هاي نظامي در هر نقطه‌اي که لازم باشد از خصوصيات اين روش است که با توانايي‌هاي سيستم‌هاي «آفندي» موشکي ترکيب‌شده و قدرت برتر نظامي به نمايش درآمده در رزمايش‌ها را ثابت مي‌کند. باوجود اين حجم از آمادگي‌هاي پيشرفته موشکي و امکان تهاجم متحرک که قدرت ضربه زدن به دشمن در خارج از مرز‌ها را به نيروهاي نظامي مي‌دهد، ولي هدف قرار دادن تکفيري‌ها از داخل مرز‌ها و از منطقه‌اي که عمدتاً برادران اهل سنت در آن ساکن هستند، پيام روشن وحدت در برابر هرگونه دست‌درازي و تعرض به خاک ايران اسلامي را به حاميان تروريست‌ها مخابره کرد.


چه کساني صداي سيلي را شنيدند


حسين شريعتمداري در يادداشت روزنامه کيهان نوشت: شليک موفق و دقيق موشک‌هاي ميان‌برد و نه دور برد و ... سپاه به محل استقرار تروريست‌هاي داعش در ديرالزور سوريه، با فاصله کوتاهي پس از شليک به «خبر اول دنيا» تبديل شد، اين اقدام مقتدرانه با توجه به فضاي حاکم برعرصه سياسي جهان که به آن اشاره خواهيم کرد به اندازه‌اي براي محافل سياسي و مجامع خبري دنيا، غيرمنتظره و باور نکردني بود که دقايق اوليه را به کسب اطمينان از وقوع آن اختصاص دادند و پس از آن، سيل پرحجمي از تحليل‌ها و گزارش‌ها را روي خروجي رسانه‌هاي خود فرستادند. اهميت اين رخداد و دامنه تاثير آن را نمي‌توان در محدوده ديرالزور و حتي گستره پرماجراي منطقه غرب آسيا به ارزيابي نشست، چرا که موشک‌هاي يکشنبه شب سپاه به قلب نامعادلات جهاني شليک شده و سقف سياه آن را شکافته بود. داعش در حد و اندازه‌اي نبوده و نيست که هدف شليک چند فروند موشک سپاه باشد. نه اين که شليک موشک به محل استقرار آن‌ها ضروري نبوده است! بلکه در استفاده از موشک براي سرکوب آنها، ارسال پيام به اهداف مهم‌تري از داعش نيز مورد نظر بوده است؛ و اگر ارسال اين پيام‌ها نبود، شايد نيازي به شليک موشک هم نبود، مگر رزمندگان و سرداران ما، تروريست‌هاي تکفيري و مورد حمايت آمريکا و اسرائيل و آل‌سعود را در سوريه و عراق بدون استفاده از موشک قلع و قمع نکرده‌اند؟ اما، استفاده از موشک نه فقط لازم، بلکه فراتر از واجب بود و گزارش‌هاي رسيده و شواهد مستند موجود حکايت از آن دارند که موشک‌هاي يکشنبه شب سپاه، توانسته‌اند پيام ايران اسلامي را بدون کمترين خدشه و ابهام به مخاطبان مورد نظر برسانند. پيامي که ارسال آن بدون موشک امکان‌پذير نبود. خبرگزاري «اسپوتنيک» درست فهميده بود که در اولين گزارش خود آورده بود؛ «سيلي را داعش خورد تا صدايش را ديگران بشنوند. ايران با اين اقدام خود خواسته است اين پيام را بدهد، کشوري نيست که با تهديد عقب‌نشيني کند و از اين پس تهديد را با تهديد پاسخ خواهد داد».


پيام‌هاي سيلي موشکي


يدالله جواني براي روزنامه جوان نوشت: به فاصله کمتر از چهار ساعت از هشدار رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و مقام معظم فرماندهي کل قوا مبني بر اينکه «ما به آن‌ها سيلي خواهيم زد»، سيلي کوچک موشکي نيروي هوا فضاي سپاه بر چهره خبيث و کثيف گروهک تروريستي داعش نواخته شد. انتشار خبر پرتاب شش فروند موشک ميانبرد بالستيک ذوالفقار از سوي سپاه به مرکز کنترل و فرماندهي و پشتيباني داعش در ديرالزور سوريه، بسياري از محافل سياسي و رسانه‌هاي خبري در جهان را غافلگير کرد و اين خبر در همان ساعات اوليه انتشار، به تيتر اول رسانه‌ها تبديل شد. هرچند اين اقدام انقلابي سپاه، در راستاي انتقام‌گيري از تروريست‌هاي تکفيري داعش به خاطر اقدامات تروريستي آن‌ها در تهران بود، لکن پيام‌هاي اين سيلي کوچک موشکي، بسيار فراتر از ديرالزور و داعش است. مخاطبين اين پيام‌ها، بايد به درستي با شنيدن صداي اين سيلي کوچک، به خود آيند و در تحليل‌ها و برآوردهاي خود نسبت به ملت ايران و نظام مقدس جمهوري اسلامي، تجديدنظر کنند. روزي که حادثه تروريستي در حرم مطهر حضرت امام خميني (ره) و مجلس شوراي اسلامي رخ داد، در همان لحظات اوليه و در حالي که هنوز اقدامات مقابله با تروريست‌ها در ساختمان اداري مجلس پايان نيافته بود، فرمانده کل سپاه به همراه جانشين فرماندهي و چند نفر از ديگر فرماندهان اصلي اين نهاد انقلابي، در مجلس و صحنه مقابله با تروريست‌ها حضور يافته و با اين حضور، پيام‌هاي روشني را به ملت ايران از يک طرف و به دشمنان از طرف ديگر دادند. پيام صريح و روشن فرماندهان سپاه به مردم، اطمينان‌بخشي به آنان جهت انجام اقدامات مجاهدانه و به هنگام، براي تأمين امنيت و مقابله جدي با تمامي عوامل مخل امنيت بود. اما پيام سپاه به دشمنان، انتقام گرفتن خون بي‌گناهاني بود که روي زمين ريخته شده بود. فرماندهان سپاه با صراحت و قاطعيت اعلام کردند در زمان و مکان مناسب، پاسخ شرارت گروهک تکفيري و تروريستي داعش را به صورت کوبنده و باورنکردني خواهند داد. در آن زمان براي دوست و دشمن، اين سؤال مطرح شد که چگونه سپاه تلافي خواهد کرد؟ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قبل از پايان يافتن خردادماه خونين تهران، نشان داد که چگونه مي‌تواند از تهديد‌ها عليه انقلاب، کشور، مردم و نظام جمهوري اسلامي، توليد فرصت کرده و تمامي معادلات دشمنان اعم از تروريست‌ها و حاميان منطقه‌اي آنان را بر هم بزند. آري سپاه با هوشمندي هر چه تمام و با به دست گرفتن ابتکار عمل و مديريت زمان و انتخاب مکان مناسب، علاوه بر نواختن سيلي کوچک موشکي بر چهره پليد تروريست‌هاي تکفيري، پيام‌هاي بزرگي را به جهانيان و خصوصاً جبهه استکبار به سرکردگي آمريکا، از رهگذر اين اقدام انقلابي داد.


پيام اعلام نشده حملات موشکي سپاه


در يادداشت روزنامه خراسان به قلم محمدسعيد احديان مي‌خوانيد: حمله موشکي مقتدرانه سپاه به مواضع تروريست‌ها در سوريه، يک هدف اعلام شده رسمي داشت که دادن پاسخي محکم به حملات تروريستي در تهران به تروريست‌ها و حاميان منطقه‌اي و بين المللي شان بود، اما مي‌توان مدعي شد، اين اقدام پيام هايي بس مهمتر نيز داشت و مي‌توان متصور بود که در نحوه مواجهه آمريکا و اروپا با ايران در آينده نقش تاثيرگذاري خواهد داشت. اولين پيام در اين زمينه اين است که اين حملات درست بعد از تصويب تحريم‌هاي آمريکا عليه فعاليت‌هاي نظامي و به خصوص موشکي ايران با تمرکز بر فشار آوردن بر سپاه صورت گرفت، پيام روشن و شفاف ايران به آمريکا و در نتيجه کشورهاي غربي اين بود که ايران در صورت فشار بيشتر بر اين مسئله نه تن‌ها عقب نشيني نمي‌کند، بلکه حتي استراتژي خودش را هم در جهت حرکت رو به جلو تغيير مي‌دهد لذا آمريکايي‌ها اگر به دليل روي کار آمدن ترامپ يا نتايج انتخابات يا هر دليل ديگر دچار اشتباه محاسباتي شده اند، ديدگاه خود را اصلاح کنند و بدانند که مردم ايران يکپارچه با هر گرايش و سليقه‌اي از تقويت بنيه دفاعي خود حمايت مي‌کنند در نتيجه از اين پس فشار بيشتر بر فعاليت‌هاي نظامي ايران معادل خواهد بود با حرکت رو به جلوي ايران و تغيير قواعد بازي. امري که اگر تغييري در رويکرد سياستمداران جمهوري خواه و دموکرات آمريکايي ايجاد نکند، براي برخي سياستمداران اروپايي پيامي روشن دارد و حتما در تصميم گيري آن‌ها درباره آينده برجام و اين که جانب کدام طرف را بگيرند، تاثير تعيين کننده خواهد گذاشت.


هشدار سخت در راه است


محمدکاظم انبارلويي طي يادداشتي در روزنامه رسالت نوشت که رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا در شوراي روابط خارجي اين کشور مطالبي گفته که بيشتر به شوخي شبيه است، اما از آنجا که بايد شوخي‌هاي آمريکايي‌ها را جدي گرفت، لذا نبايد از آن به راحتي عبور کرد. تيلرسون مي‌گويد: «عده‌اي در ايران با آمريکا براي تغيير نظام و براندازي همکاري مي‌کنند واشنگتن هم در حمايت از آن‌ها ترديد ندارد». اين جماعت در داخل که با آمريکايي‌ها در تغيير رژيم جمهوري اسلامي همکاري وهمگرايي دارند چه کساني هستند؟ اين سوال را بايد وزارت اطلاعات و دستگاه‌هاي امنيتي پاسخ دهند. در اينکه آمريکايي‌ها تغيير رژيم را يک بار در فتنه 18 تير 78 و 10 سال بعد در فتنه 88 تست کردند شکي نيست لذا نبايد اظهارات تيلرسون را شوخي پنداشت. اما چرا بايد آن را يک شوخي بي‌مزه تلقي کرد براي اين که از آمريکا و عناصر خودفروخته داخلي آن‌ها کاري ساخته نيست. آن‌ها 40 سال است از اين حرف‌ها مي‌زنند!. آمريکايي‌ها بايد بدانند با يک انقلاب نمي‌توان جنگيد بويژه آن که آن انقلاب پسوند اسلامي دارد.


پيام‌هاي آشکار و نهان اقدام سپاه


محمدرضا رئوف‌شيباني معاون پيشين وزارت امور خارجه در يادداشت روزنامه جام جم نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران شنبه‌شب در واکنش به حملات تروريستي اخير به مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و مجلس شوراي اسلامي، اقدام به پرتاب شش فروند موشک ميان‌برد به مراکز فرماندهي و نقاط تجمع نيروهاي ترور يستي داعش کرد. انعکاس گسترده اين اقدام در رسانه‌هاي جمعي و شبکه‌هاي اجتماعي دنيا، حاکي از اهميت اين عمليات است. بدون شک اين اقدام از نگاه ناظران سياسي و تحليلگران نظامي، اقدامي بي‌نظير و بي‌سابقه است، چرا که اولين بار است نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران خطراتي که دور از مرزهاي کشور، امنيت و منافع ملي جمهوري اسلامي ايران را مورد تهديد قرار مي‌دهد، مورد هدف مستقيم قرار داده و به سمت آن موشک شليک مي‌کنند. نگارنده در وراي اين اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، اهداف پيدا و پنهاني را متصور است اينکه جمهوري اسلامي ايران در راستاي حفظ و حراست از امنيت خود جدي است و هر پديده‌اي که اين امنيت را مورد تهديد قرار دهد در هر مکان و زماني بدون ترديد مورد هدف قرار گرفته و با آن برخورد خواهد شد، چه اين هدف در داخل مرزهاي کشور مستتر باشد و چه آن‌که در بيرون از مرز‌ها واقع شده و چشمداشتي به امنيت ايران داشته باشد. نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران و سپاه، حافظ انقلاب اسلامي به‌عنوان نيرويي با استعداد و آماده قادر است در قالب دو اصل «واکنش سريع» و «جنگ پيشدستانه» با تهديدات امنيت ملي ايران مقابله کند. زماني اين رفتار در قالب اعزام نيرو به کشورهاي هم‌پيمان و زماني ديگر با پرتاب موشک تجلي مي‌يابد. سوم: جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي نظامي اين کشور همان‌طور که در گذشته ثابت کرده است، با اين اقدام بار ديگر تاکيد کرد همچنان در اصل مبارزه با تروريسم جدي بوده و با اين پديده شوم که امنيت و ثبات منطقه و جهان را مورد تهديد قرار داده است، بدون ملاحظه هيچ طرفي برخورد خواهد کرد.


نمايش اقتدار ملي


حسن کاظمي قمي سفير سابق ايران در عراق در روزنامه ايران نوشت: عمليات موشکي سپاه پاسداران عليه يکي از مواضع جريان تکفيري داعش در داخل خاک سوريه در منطقه ديرالزور که مقر فرماندهي و لجستيک اين گروهک تروريستي در خاک سوريه به‌شمار مي‌رفت، اقدامي بجا و بهنگام، همراه با پيامي روشن به گروه‌هاي تروريستي و همچنين کشورهاي منطقه در دفاع از آن‌ها در برابر تروريسم بود. بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل هر کشوري که توسط يک جريان تروريستي مورد هجمه قرار مي‌گيرد، حق دفاع از خود را دارد و اقدام نظامي احتمالي‌اش مشروع برآورد مي‌شود. عمليات موشکي يکشنبه شب نيز در همين راستا و در چارچوب امنيت ملي، منافع ملي کشور و دفاع مشروع انجام شد که پيامدهاي گسترده منطقه‌اي و جهاني را با خود همراه داشت. ايران که چه در 38 سال گذشته و چه در سنوات اخير که داعش ظهور کرده مبارزه با تروريسم را سرلوحه اهداف خود قرار داده است، با اين اقدام که با همکاري و هماهنگي دولت سوريه انجام شد، مرحله‌اي جديد از راهبرد عمليات مبارزه با تروريسم را رقم زد. اين عمليات در اقدامي تنبيهي عليه اقدام تروريستي داعش در حرم مطهر امام خميني (ره) و ساختمان مجلس شوراي اسلامي و همچنين در راستاي تأکيد مسئولان و مقامات عاليرتبه کشور درباره زدن سيلي محکم بر صورت داعش انجام گرفت. اين اقدام همچنين در فضايي انجام شد که امريکايي‌ها در دستگاه قانونگذاري خود به دنبال اقدامات يک جانبه و تحريم‌هاي جديد بويژه در مواضع دفاعي جمهوري اسلامي ايران بودند. در حقيقت اين اقدام پاسخي کوبنده به اقدامات غيرقانوني و به‌دور از قواعد بين‌المللي تحميل شده بر ملت ايران از جانب امريکايي‌ها بود. ايران با اين اقدام نشان داد از هيچ يک از اين تهديدات و تحريم‌ها که تلاش دارند مواضع دفاعي ايران را تضعيف کنند، ابايي ندارد و قادر است با تکيه بر موازين حقوق بين‌الملل، به هر اقدامي که منافع ملي و امنيت سرزمين‌هايش را تهديد کند پاسخي کوبنده دهد. اين اقدام تلافي جويانه، همچنين باعث ايجاد نوعي بازدارندگي در مقابله با جنگ‌هاي نيابتي خواهد بود. چراکه امروزه ترديدي وجود ندارد که جريان تکفيري تحت حمايت قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي که نمي‌توانند با اشغالگري نظامي در منطقه به اهداف خود برسند قرار دارد. اين قدرت‌ها با استفاده از جنگ‌هاي نيابتي و تروريستي در پي دست يافتن به اهداف خود در خاورميانه هستند. ايران با پرتاب موشک هايش به مواضع تروريست ها، جدا از تضعيف دشمنان و کمک به صلح و امنيت منطقه و جهان، اين را بر همگان آشکار کرد که آماده مقابله با پديده تروريسم در سطحي بالاتر از مشاوره نظامي است.


عمليات موشکي و منطق صلح ايراني


در يادداشت روزنامه آرمان مي‌خوانيد: حمله موشکي سپاه پاسداران به مناطق اصلي تجمع تروريست‌هاي داعشي در «ديرالزور» بازتاب‌هاي فراوني در محافل ديپلماتيک و رسانه‌هاي جهان داشت. واقعيت اين است که اين حمله موشکي در چارچوب موازين و قواعد بين‌المللي قرار دارد و به هيچ عنوان نبايد آن را به عنوان امري خارج عرف و قوانين بين‌المللي قلمداد کرد، زيرا در ابتدا اين اقدام با هماهنگي کشور سوريه و اطلاع آنان انجام پذيرفته است. ثانيا اين اقدام عليه بزرگ‌ترين گروه تروريستي جهان صورت گرفته و خواسته جهاني نيز نابودي اين پديده غيرانساني است. بنابرين اگر کشورهايي يا محافلي درصدد ريختن اشک تمساح براي اين مساله هستند بدين معني است که خود در خفا با گروه‌هاي تروريستي ازجمله داعش هماهنگ هستند. کليه کشورهاي جهان که خواستار حيات همراه با آرامش و ثباتند بايد از اين اقدام سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران قدردان باشند. از طرفي ديگر تقليل حملات موشکي به انتقام‌گيري شخصي ايراني‌ها اقدام رسانه‌هايي است که درصدد هستند جمهوري اسلامي ايران را يک طرف مشکلات در خاورميانه محسوب کنند. در حالي‌که اين اقدام براي حل مشکل بوده است، نه ايجاد تنش و مشکل جديد. جمهوري اسلامي ايران قطعا با اين اقدام به صلح جهاني خدمت ارزشمندي کرد. البته اين اقدام در درون خود نيز حامل پيام‌هايي است. اين اقدام پيام انتقام‌گيري از ترقه‌بازي کودکانه داعش و شهادت 18 ايراني را در درون خود مستتر دارد، اما بدين‌معني نيست که جمهوري اسلامي تن‌ها براي انتقام‌جويي دست به چنين اقدام بزرگي زده است. آنچه هدف راهبردي مقامات جمهوري اسلامي در اين اقدام بود، کمک به نابودي تروريسم در سطح منطقه و استقرار آرامش و صلح در کل جهان است. نگارنده بر اين باور است که اين اقدام جمهوري اسلامي ايران داراي پيام مستقيم و غيرمستقيم براي بسياري از دولت‌ها و محافل سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي است. اين اقدام پيام روشني به سناي آمريکا که درصدد تحريم ايران به خاطر برنامه‌هاي موشکي است، مخابره کرده است. بعد از اين حملات، نمايندگان کنگره به اين امر واقف خواهند شد که موشک‌هاي ايراني موشک‌هاي آزاردهنده براي هيچ کشوري نيست، بلکه موشک ايراني در خدمت ايجاد ثبات و امنيت در منطقه خواهد بود.

طرحي براي نجات بانک‌ها


در يادداشت روزنامه دنياي اقتصاد مي‌خوانيد: بايد هرچه سريع‌تر براي بانک‌ها تدبيري انديشيد. اگر وضعيت فعلي بانک‌ها ادامه يابد، بي‌ترديد رشد بلندمدت به شدت کُند خواهد بود. اگر هم وضعيت بانک‌ها بدتر شود، بحران مالي اقتصاد ملي را به پرتگاه خواهد کشاند. وضعيت جاري بانک‌ها ناشي از مشکلات متعددي است که در دهه‌هاي گذشته بر هم انباشته شده اند: تسهيلات پرداخت شده نه‌تن‌ها سودي براي بانک‌ها ندارند، بلکه گاه اصل آن‌ها نيز به بانک بازنمي‌گردد. انباشت زيان‌هاي گذشته، سرمايه را که حفاظ بانک‌ها در برابر وقايع پيش‌بيني‌نشده است کمرنگ کرده است و در نهايت، براي سرمايه‌گذاري در اين صنعت زيان ده انگيزه چند‌اني وجود ندارد. به‌نظر مي‌رسد در شرايطي که دولت نيز توان مالي ساماندهي به اين بخش را ندارد، تن‌ها راه نجات بانک‌ها و مهم‌تر نجات اقتصاد ملي تداوم اصلاحات در نظام مالي است. تجمع تفکرات، قوانين و اقدامات ناکارآمد باعث شده است صنعت بانکداري زيان‌ده باشد. رواج اين تفکر که بانک‌ها نهادهاي استثمارگري هستند که با گرفتن سود هر روز فربه‌تر مي‌شوند، زمينه اعمال هر محدوديتي را بر اين نهادهاي مالي فراهم کرده است. تعيين دستوري نرخ‌هاي سود و کارمزد، اعمال تکاليف اجباري، عدم احترام به حاکميت شرکتي، دخالت‌هاي بيروني و... باعث شده است سود در اين نهاد‌ها رويايي دست‌نيافتني باشد. در تفکر رايج، راه‌حل هر مشکلي استفاده از منابع بانکي است: وام ازدواج، وام دانشجويي، تسهيلات براي جبران خشکسالي، تسهيلات براي ساماندهي حاشيه‌نشيني شهر‌ها، خريد تضميني محصولات کشاورزي و ... نتايج اين تفکر ناميمون هستند. محيط نامناسب اقتصادي، بانک‌ها را در شرايطي قرار داده که نمي‌توانند کارکرد اصلي خود را که تامين مالي سرمايه‌گذاري براي ايجاد رشد و خلق فرصت‌هاي شغلي جديد است، انجام دهند. براي نجات بانک‌ها بايد آينده‌اي روشن براي صنعت بانکداري ايجاد کرد. تن‌ها با اعمال اصلاحات اساسي است که مي‌توان ضمن ايجاد محيطي سودآور براي بانک‌ها، اعتماد عمومي را براي سرمايه‌گذاري در اين نهادهاي مالي تقويت کرد.


انتهاي پيام/

خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه‌هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه‌اي منتشر مي‌شود.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۳۶۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان ایرانی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا چه کسانی بودند؟ + عکس و سند

همشهری آنلاین: در این روزهای حساس و به یادماندنی که تظاهرات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های مختلف به ویژه دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه، توجه رسانه‌ها و مردم جهان را به خود جلب کرده، بازخوانی برخی وقایع مشابه در تاریخ خالی از لطف نیست. بی‌گمان این صحنه‌ها در طول سال‌ها فعالیت ضدصهیونیستی آزادیخواهان جهان کم‌نظیر است، اما نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که در طول هشتاد سال جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین، با اوج‌گیری این جنایت‌ها اعتراضات جهانی به ویژه دانشجویی هم در اقصی نقاط جهان گسترش یافته است. در یکی از این اسناد که در گنجینه اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری می‌شود گزارشی از ساواک در مهر ماه سال ۱۳۴۹ به چشم می‌خورد. در این سند به اجتماع دانشجویان ایرانی، امریکایی و عربی در حمایت از فلسطین در دانشگاه کلمبیا پرداخته شده است.

متن این سند بدین شرح است:

« روز جمعه ۴۹/۷/۲۲ ساعت ۷ بعدازظهر دانشجویان ایرانی، دانشجویان آمریکایی، دانشجویان عرب که در حدود پانصد نفر می‌شدند در سالن نمایش دانشگاه کلمبیا اجتماع کردند. این اجتماع فقط بخاطر پشتیبانی از فلسطین تشکیل شده بود و دانشجویان ایرانی شرکت‌کننده عبارت بودند از ۱-حسن حلبیان ۲-علی‌اکبر زارعیان ۳-علی‌اصغر زارعیان ۴-دکتر محمدعلی خوانساری ۵-مجید سیادت ۶-دخی شعشعانی ۷-کیومرث ثابتیان ۸-فریدون دانش ۹-احمد شایگان ۱۱-هادی کیلک ۱۲-حسین زادنیا. ابتدا چند دانشجوی امریکایی سخنرانی کردند و بعدا احمد شایگان بزبان انگلیسی سخنرانی نمود. ضمنا در موقع سخنرانی یکی از دانشجویان آمریکایی گاز اشک‌آور پخش شد که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان مجبور بترک سالن شدند. نظریه نمایندگی. صحت خبر تائید میشود.»

کد خبر 849193 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو دفاع - بسیج دانشجویی خبر ویژه ایران و فلسطین فلسطین

دیگر خبرها

  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • فرمانده کل سپاه پیام داد
  • انعکاس صدای انتخابات در رادیو
  • پیام سپاه لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد
  • پیام تبریک فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن روز بسیج سازندگی
  • پیام نتانیاهو به آمریکا: نمی‌توانیم به کسانی که به ما وعده می‌دهند اطمینان کنیم
  • روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  • دانشجویان ایرانی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا چه کسانی بودند؟ + عکس و سند