Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-28@18:19:41 GMT

تغییرات مناسک نذر و ظهور نذر فرهنگی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۳۹۷۲۷

تغییرات مناسک نذر و ظهور نذر فرهنگی


به گزارش بی‌باک نیوز به نقل ازکرب‌و‌بلا، نشست علمی «تغییرات مناسک نذر و ظهور نذر فرهنگی»با حضور دکتر «کاترین اسپلمن» دکترای جامعه‌شناسی ازدانشگاه «برک بک» لندندر گردهمایی مجمع دوستداران امام حسین علیه‌السلام کانون فرهنگی زیتون برگزار شد ودر آن دکتر اسپلمن جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در خصوص چیستی و امکان نذر فرهنگی با توجه به مطالعات آکادمیک خود و تجربه جهانی سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، در ابتدا سوده منصوری، پژوهشگر اجتماعیبه عنوان مسئول نشست در خصوص ایده نذر فرهنگی و دلیل پرداختن به آن در موسسه زیتون توضیحاتی ارائه داد و گفت: تغییر شکل در نذورات و حرکت آن‌ها به سمت فرهنگی شدن می‌تواند به ارتقای سطح جامعه مدنی، تقویت آن و افزایش میزان فعالیت‌های فرهنگی در جامعه یاری رساند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد هستند که قصد صرف مال خود در حوزه فرهنگ را دارند و مناسک نذر را نیز در زندگی روزمره خود تعریف کرده‌اند و به وسیله آن رابطه خود را با پروردگارشان مستحکم می‌کنند، این دسته از افراد می‌توانند مال خود را نذر فعالیت‌های فرهنگی مانند چاپ کتاب، برگزاری دوره آموزشی، انجام پژوهش و... کنند. از سوی دیگر، گروهی نیز هستند که تمکن مالی برای نذر را ندارند، اما این مناسک دینی را می‌پسندند، بسیاری از این افراد نیز تخصص‌هایی در زمینه‌های مختلف دارند. این افراد می‌توانند زمان خود و تخصص خود را نذر کنند. به عنوان مثال افرادی که می‌توانند به تدریس در دوره‌های آموزشی مشغول باشند، پژوهشگر حاذقی در زمینه‌های مختلف باشند و از این توانایی‌های خود در مسیر نذر استفاده نمایند.

منصوری افزود: موسسه زیتون به دنبال چنین ایده‌ای به سمت سامان‌دهی نذر فرهنگی و هدایت افراد مشمول این موضوع به سمت اجرای نذورات فرهنگی حرکت کرد. اما آن‌چه در این نشست به دنبال آن هستیم، امکان‌سنجی این موضوع و نگاه به نمونه‌های موفق در این زمینه است. آیا این امکان در جامعه ایران وجود دارد که نذر از شکل ملموس مادی به سمت فرهنگی و غیرمادی حرکت کند؟

در ادامه این نشست دکتر اسپلمن به بررسی‌های آکادمیک خوددر زمینه نذر در ایران و در میان ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد وبیان نمود:در مطالعه‌ای که حدود بیست سال پیش بر روی ایرانیان مقیم لندن آغاز کردم و تا کنون نیز بررسی ابعاد فرهنگی زندگی آنان ادامه دارد، متوجه تغییراتی در عرف ایرانی شده‌ام.

وی افزود: نسل دوم و سوم مهاجرین به انگلستان همچنان به سنت‌های ایرانی مانند مراسم خواستگاری، مراسم عروسی و عزاو همچنین مناسک دینی مانند عزاداری برای حسین‌بن‌علی (ع) و علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) یا سفره‌های نذری پایبند هستند،اما در شکل اجرای آن‌ها تغییراتی ایجاد نموده‌اند.

این استاد جامعه‌شناسی افزود: به نظر می‌رسد ایرانیان خارج از کشورفرهنگ خود را با زندگی مدرن پیوند زده‌اند و بنابر بستر اجتماعی جدیدی که تجربه می‌کنند سنت‌های خود را بازتعریف نموده‌اند.

وی با اشاره به تغییراتی که در شکل اجرایی برخی سنت‌ها یامناسک روی داده است، افزود: از جمله تغییراتی که به وجود آمده است در زمینه نذورات است. شکل برگزاری سفره‌های نذری همراه با دعا که بسیار رواج داشته است به شکل نذورات فرهنگی در قالب بسته‌های فرهنگی تبدیل شده است.

اسپلمن با استقبال از ایده نذر فرهنگی که مجموعه زیتون در صدد اجرایی کردن آن است، بیان کرد: این طرح می‌تواند به خوبی در ایران پیاده شود و نسل جوان ایرانی نذورات را در جهت تقویت جامعه مدنی و فعالیت فرهنگی هدایت کند.این مسیر یک فعالیت فرهنگی است و به نیروی انسانی از بدنه جامعه نیاز دارد،چرا که این نوع از اقدامات باید حرکت از پایین به بالا باشد و نه از سوی دولت یا منابع قدرت.

وی در پایان با تاکید بر آینده روشن چنین فعالیت‌هایی، بیان کرد: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگیاجتماعی می‌توانند از این طریق به صورت خودگردان اداره شوند که این نوع اقدامات، همراهی نهادهایمدنی را نیز می‌طلبد.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۳۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با موضوع تشریح برنامه‌های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی، به همراه رونمایی از پوستر حفظ عمومی با حضور حجت الاسلام تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و محمد مهدی بحرالعلوم، مسؤول دبیرخانه ملی حفظ و برخی مدیران قرآنی کشور امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اهمیت مساله حفظ قرآن و جایگاه آن واضح است و رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشات مشخصی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیان کردند. حفظ قرآن فعالیتی است که می‌تواند جامعه را به انس با قرآن سوق دهد از این باب حفظ یک فعالیت راهبردی در خصوص گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی ادامه داد: در نظرسنجی آمده است که بالغ از ۷۵ درصد افراد از عدم حفظ قرآن کریم حسرت می‌خورند و می‌توان گفت این مقدار تعداد قابل توجهی هستند. این امر سرمایه ویژه ای می‌شود که دغدغه مندان و سرمایه گذاران این ظرفیت را جدی بگیرند.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: در زمینه حفظ موضوعی جریان حفظ زندگی با آیه‌ها با هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی مختلف علی‌الخصوص آموزش و پرورش اجرا شد. امروز ۱۱ میلیون نفر در این طرح شرکت کردند که بالغ بر یک میلیون در امتحان نهایی شرکت کردند و هشتصد هزار نفر گواهی حفظ و فهم آیه‌ها را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ما جریان حفظ موضوعی را دروازه ورود جامعه به حفظ تخصصی و ارتباط گرفتن با قرآن می‌پنداریم.سازمان دارالقرآن دغدغه حفظ موضوعی داشته و این جریان در قالب طرح زندگی با آیه‌ها ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: در زمینه حفظ عمومی نیز ما نیاز داریم زمینه حفظ عمومی را فراهم کنیم. از ظرفیت دارالقرآن ها و مؤسسات باید استفاده شود و باید به صورت جدی تری فعالیت کنیم.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: تا امروز بالغ بر ۵۷ هزار نفر در حفظ عمومی وارد شدند. جریان حفظ موضوعی اگر موفق باشد باید افراد را به سمت جریان حفظ تخصصی سوق دهد. این ظرفیت بدون بستر جریان‌های آموزش و پرورش و صداوسیما بدون اثر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما امسال نوزدهمین اعطای مدرک تخصصی به حافظان را داریم و رکورد شرکت در این آزمون شکسته شد و این رویداد ویژه و فرصت فوق العاده ای و کاری زیرساختی محسوب می‌شود. از سال گذشته حضور اتباع را نیز داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین باید گفت برنامه محفل شوق و رغبت برای فعالیت‌های قرآنی را به وجود آورده و ولی افراد از ظرفیت‌های به وجود آمده در فضای جامعه بی اطلاع هستند.

از سال آینده طرح زندگی با آیه‌ها کاملاً در دروس تلفیق خواهد شد

در ادامه این نشست باقری مدیر کل قرآن و عترت نماز در ادامه گفت: در آموزش و پرورش موضوع حفظ از فعالیت‌های محوری اداره کل قرآن و عترت و نماز است و در همین راستا فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خاصی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره دبستان ۳۰۰ دانش آموز در سطوح مختلف مسابقات قرآن و عترت حضور دارند.

باقری اظهار داشت: آموزش را در سه سطح و سه عنوان برگزار می‌کنیم. حفظ تخصصی در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش انجام می‌شود و حفظ موضوعی با اجرای طرح زندگی با آیه‌ها تلفیق شده است. از سال آینده حفظ موضوعی کاملاً منطبق با طرح زندگی با آیه‌ها خواهد بود. دانشگاه فرهنگیان هم آموزگاران خود را برای ورود به مدارس به نحوی انتخاب می‌کند که سواد قرآنی اولیه برخوردار باشند.

وی ادامه داد: حفظ ترتیبی در صد مدرسه شبانه روزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین از زمانهای خالی این مدرسه می‌توان با هم افزایی نهادهای فرهنگی مختلف بهترین استفاده را برد.

با شناخت ذایقه مخاطب می‌توان اتفاقات خوبی در جامعه رقم زد

در ادامه این نشست خواجه پیری گفت: باوری نهادینه شده بود که دین گریزی دارد در جامعه گسترده می‌شود.

وی ادامه داد: نخبگان قرآنی تصمیم گرفتند روش خود را عوض کنند و این تغییر در برنامه محفل و مسطورا دیده شد. هماهنگی تمام دستگاه‌ها در این طرح دیده شد و به این نتیجه رسیدند اگر ذایقه مخاطب مورد توجه باشد و همه پای کار باشند اتفاق خوبی رقم می‌خورد .۸۷ درصد مردم به قرآن باور دارند و باید از این ظرفیت هم استفاده شود.

در پایان این نشست از پوستر حفظ موضوعی رونمایی شد.

کد خبر 6090805 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • ببینید | ظهور شتر مرغ نادر در عربستان پس از یک قرن
  • مردم‌محور بودن اساس و پایه فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر است
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • رایزن فرهنگی جدید ایران در کاراکاس فعالیت خود را آغاز کرد
  • فعالیت های فرهنگی در فرودگاه های کشور +فیلم
  • انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود
  • فعالیت مجدد اماکن ورزشی شهرداری یزد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور