Web Analytics Made Easy - Statcounter

ثبت ۱۲۴ ژن از گونه‌های سرپایان خلیج‌فارس و دریای عمان برای اولین بار در بانک جهانی ژن توسط دکتر شادی خاتمی عضو هیئت‌علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس صورت گرفت.

‌به گزارش ایسنا، ‌عضو هیئت‌علمی واحد بندرعباس با بیان اینکه انجام این پروژه به مدت ۲ سال زمان برده است، گفت: انجام تمام مراحل این پروژه در آزمایشگاه ژنتیک واحد بندرعباس انجام‌ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شادی خاتمی افزود: نمونه‌برداری‌ها از آب‌های بندر بوشهر، بندرلنگه، جاسک، جزیره هرمز و چابهار در خلیج‌فارس و دریای عمان بوده است و نمونه‌ها به آزمایشگاه ژنتیک منتقل و استخراج DNA و سایر مطالعات در این آزمایشگاه انجام‌ شده است.

‌وی هدف از این کار پژوهشی را مطالعه بر روی گونه‌های سرپایان اعلام کرد و افزود: شناسایی این‌گونه‌ها در حوزه بیولوژی دریا بسیار حائز اهمیت است و می‌توان با شناسایی دقیق گونه‌ها، ذخایر آن‌ها را ارزیابی و مدیریت کرد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: سرپایان شامل ماهی مرکب، اسکویید و هشت پایان است که ازلحاظ اکولوژی و اقتصادی در جهان حائز اهمیت هستند و در ایران جنبه صادرات داشته و ارزآور است.

وی تصریح کرد: بعد از نفت، مهم‌ترین ثروت در خلیج‌فارس و دریای عمان ذخایر آبزیان و صیادی است که باید بامطالعه و دقت در آن علاوه بر بحث ارزآوری و تجاری‌سازی به حفظ و تکثیر آنان نیز توجه ویژه‌ای شود و از این پتانسیل خدادادی در مسیر درست استفاده شود.

خاتمی با تأکید بر اینکه دو گونه غالب در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، ماهی مرکب ببری و اسکویید هندی است، اظهار کرد: با آگاهی به این موارد می‌توان در مبحث حفظ این ذخایر ارزشمند همت لازم را به کار گرفت و علاوه بر اشتغال‌زایی در حوزه صنعت دریایی، راه را برای ارزآوری نیز هموارسازیم.

این استادیار دانشگاه، توجه به موارد پژوهشی را بسیار بااهمیت دانست و عنوان کرد: تشویق دانشجویان رشته‌های شیلات، بیولوژی دریا و محیط‌زیست در این دانشگاه برای مطالعه بر روی گونه‌های دریایی مختلف می‌تواند کمک شایانی به حوزه پژوهشی کند و راه را برای مطالعات و پژوهش‌های بهتر، تجاری‌سازی‌، تکثیر و پرورش و صادرات هموارتر سازد.

وی در پایان گفت: این پژوهش حاصل کار گروهی بوده و دکتر تورج ولی نسب، مهندس پرویز توکلی کلور و دکتر احمد فرهادی به‌عنوان همکاران این تحقیق، کمک‌های شایانی در اجرای این طرح کرده‌اند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۰۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون والیبال ایران و عمان

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، سید میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه با دعوت همتای عمانی خود راهی این کشور شد.

تقوی در این سفر در جلسات متعددی با رئیس فدراسیون والیبال عمان در خصوص تبادل مربی، برگزاری کمپ مشترک در بخش‌های و رده‌های سنی مختف رشته‌های والیبال ساحلی و سالنی به بحث و گفتگو پرداخت و با امضای یک تفاهم‌نامه مشترک، همکاری و تعامل ایران را با عمان آغاز کرد.

همچنین تقوی در این دیدار مذاکراتی در خصوص افزایش تعامل و همکاری با فدراسیون حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی داشت و مذاکراتی با دیگر روسای فدراسیون‌ها انجام داد.

رییس فدراسیون والیبال کشورمان در دیدار با سفیر ایران در عمان در خصوص لزوم حمایت فدراسیون‌های ورزشی در سفرهای بین‌المللی توسط وزارت امورخارجه و سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف صحبت‌هایی انجام داد و با حضور در کمیته ملی المپیک عمان با دبیر کل این کمیته به گفتگو نشست.

بازدید و بررسی بیشتر امکانات والیبال عمان و همچنین بررسی زمینه‌های مشترک دو فدراسیون برای ارتقای سطح والیبال دو کشور از دیگر برنامه‌های امروز تقوی در عمان است.

رییس فدراسیون والیبال ایران امشب(جمعه ۱۴ اردیبهشت) به تهران باز خواهد گشت.

کد خبر 6095559

دیگر خبرها

  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم
  • رئیس فدراسیون والیبال ایران در سفرش به عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون والیبال ایران و عمان
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • فیلم| رونمایی از ۴۰۰هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست