Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیژن لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: با توجه به آغاز برداشت محصول گندم و جو از کشاورزان شهرستان آبیک درخواست می‌شود در برداشت این محصولات به ویژه گندم عجله و شتاب نکنند.

وی افزود: بهتر است کشاورزان از پنجم تا 10 تیرماه سال جاری نسبت به برداشت محصول گندم اقدام کنند چراکه در برداشت زود هنگام ممکن است رطوبت محصول بالا باشد و قیمت گندم آفت خورده و موجب کاهش قیمت تضمینی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ادامه داد: طی دستورالعمل واصله میزان قیمت افت و رطوبت گندم به چگونگی نظارت بر آن هنگام تحویل محصول از سوی نمایندگان جهاد کشاورزی و غله مشخص شده است.

لطفی قیمت تضمینی گندم را 13 هزار ریال و جو را 10 هزار و900 ریال ذکر و اضافه کرد: در حدود 15 هزار هکتار از مزارع شهرستان آبیک محصول گندم کشت شده که بیش از یک هزار و 700 هکتار گندم دیم و مابقی گندم آبی است.

وی خاطرنشان کرد: در سه هزار و 700 هکتار از مزارع شهرستان آبیک محصول جو کاشته شده که از این میزان 203 هکتار به صورت دیم کاشته شده و مابقی به صورت جو آبی است.

این مسؤول اذعان کرد: سه مرکز خرید گندم شامل بخش خصوصی کیمیا خوشه واقع در جاده مگسال، شمس‌آذر مابین ناصرآباد و زاغه و انبار تعاونی روستایی واقع در شهرک خرم شهر آبیک پیش‌بینی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان افزود: یک مرکز شامل انبار تعاونی کمال‌آباد در نزدیکی شهر خاکعلی و همجواری با شهرستان الوند برای کشاورزان شهرستان آبیک در نظر گرفته شده است.

لطفی ادامه داد: محصول جو کشاورزان از طریق بورس خریداری می‌شود که برای این مهم کشاورزان در بورس ثبت‌نام کرده‌اند؛ بورس به قیمت روز جو کشاورزان را به فروش رسانده و دولت هم مابه‌التفاوت فروش جو توسط بورس را به حساب کشاورزان واریز می‌کند.

وی اضافه کرد: در هر یک از مراکز خرید گندم و جو و کلزا نمایندگانی از جهاد کشاورزی، ادارات تعاون روستایی، غله و دانه‌های روغنی حضور دارند که باید گفت نظر کارشناسان جهاد کشاورزی برای خرید محصولات ملاک است تا حقی از کشاورزان ضایع نشود.

این مسؤول قیمت تضمینی محصول کلزا را کیلویی 27 هزار و 800 ریال ذکر و خاطرنشان کرد: برای خرید این محصول از کشاورزان شهرستان آبیک تعاونی سینا مستقر در روستای قشلاق این شهرستان تعیین شده که نمایندگانی از جهاد کشاورزی اداره غله و دانه‌های روغنی در این مرکز حضور دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با بیان اینکه شهرستان آبیک رتبه نخست کشت کلزا در استان قزوین را دارد، تصریح کرد: امسال در دو هزار و 100 هکتار کلزا در اراضی شهرستان آبیک کشت شده که پیش‌بینی می‌شود حدود پنج هزار تن کلزا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

لطفی افزود: در سال گذشته در 578 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آبیک محصول کلزا کشت و یک هزار و 300 تن برداشت شده بود.

وی ادامه داد: محصول کلزا در روستاهای بخش بشاریات و مرکزی شهرستان آبیک از جمله صحرای زیاران، قشلاق، بهجت‌آباد، زاغه، کوندج و هزارجلفا کشت می‌شود.

این مسؤول میزان برداشت محصول گندم از مزارع آبیک بین 60 تا 65 هزار تن عنوان و اضافه کرد: تگرگ‌زدگی، سرمای سوزان و بارندگی نامناسب در پاییز سال گذشته در کاهش عملکرد تولید گندم تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به کشت بیش از ۶۵۰ هکتار کلزا امسال در این شهرستان، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توکل آبشناس، کم آب بر بودن، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبور عسل را از جمله مزایای کشت کلزا برشمرد.

او همچنین با اشاره به اینکه کلزا همه ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، گفت: از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند کلزاست.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید