Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@12:15:41 GMT

هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو براساس مصوبه شورای شهر

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۴۲۷۸۰

هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو براساس مصوبه شورای شهر

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح استفاده از دستگاه های پارکومتر در شهر تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، منصور نویریان با بیان این مطلب افزود: پارک های حاشیه ای در همه شهرهای توسعه یافته دنیا از اولویت های مدیریت ترافیک است که در شهر تهران نیز باید با اتخاذ سیاست ها و برنامه های درست در جهت افزایش ظرفیت معابر، مدیریت تقاضای سفر و در نهایت روان سازی ترافیک، هدایت و مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه متاسفانه در شهر تهران بخش زیادی از ظرفیت معابر توسط پارک های حاشیه ای اشغال می شود؛ ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه شاهد این مساله هستیم که برخی از شهروندان خودروهای خود را به صورت شبانه روزی در کنار معابر و خیابان ها پارک کرده و از معابر شهری به صورت یک پارکینگ شخصی استفاده می کنند که این مساله باید به صورت جدی اصلاح شود.

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در محدوده های مرکزی شهر مساله پارکینگ یک مشکل جدی است؛ بیان کرد: یکی از سیاست های مدیریت پارک حاشیه ای کاهش جذابیت سفر با خودروی شخصی و ترغیب مردم به ایتفاده از حمل و نقل عمومی و پاک در این مناطق است.

توسعه پارک سوارها و پارکینگ های عمومی

وی با اشاره به استفاده از پارکومتر به عنوان یکی از راه حل های مدیریت پارک حاشیه ای یادآور شد: تجربه استفاده از پارکومتر در معابر شهر تهران نیز در سال های اخیر با توسعه این دستگاه ها، تجربه موفقی بود که به دلایلی ادامه اجرای آن متوقف شد. اما در برنامه ریزی های جدید و با هماهنگی ای که بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ شده؛ این طرح با برنامه ریزی بهتری اجرا می شود.

به گفته نویریان؛ هزینه ای که در قبال استفاده از پارکومتر پرداخت می شود؛ صرف ساخت پارکینگ عمومی در شهر خواهد شد. در واقع براساس قانون این پول به حساب دولت ریخته شده و دولت آن را در اختیار شهرداری تهران قرار داده و شهرداری نیز موظف است این اعتبار را صرف ساخت پارکینگ های عمومی کند.

وی با اشاره به سیاست های جدید معاونت حمل و نقل در بحث مدیریت پارک حاشیه ای تاکید کرد: یکی از برنامه های شهرداری تهران در حوزه پارکینگ های عمومی انتقال این فضاها به ابتدا و انتهای خطوطو مترو حاشیه تهران در قالب ایجاد پارکسوار است. در واقع مردمی که از حاشیه تهران و شهرهای اقماری اطراف وارد این کلانشهر می شوند؛ می توانند خودروهای خود را در پارکینگ این پارکسوارهاو حاشیه ایستگاه های اصلی مترو پارک کرده و با استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به مرکز شهر برسانند.

به گفته وی؛ نمی توان محدوده های مرکزی شهر را پر از پارکینگ هایی برای پارک خودروها کرد. در حال حاضر کارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال جانمایی فضاهایی برای ایجاد پارکسوار در کنار ایستگاه های انتهایی خطوط مترو هستند.

توسعه حمل و نقل عمومی در مناطق مرکزی پایتخت

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سیاست های محدود کننده جدیدی در مناطق مرکزی شهر تهران با هدف کنترل و مدیریت پارک ها حاشیه ای به زودی اجرا می شود؛ یادآور شد: در نظر داریم تا با کنترل پارکحاشیه ای، ورود خودروهای شخصی را در این محدوده کمتر کرده و در مقابل ناوگان حمل و نقل عمومی را در مناطق مرکزی گسترش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر خطوط مترو به مناطق مرکزی پایتخت دسترسی دارند؛ گفت: در کنار توسعه مترو، توسعه قطارهای سبک شهری (LRT) نیز در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار دارد که اولین خطوط این مد حمل و نقلی در مناطق مرکزی شهر تهران راه اندازی خواهد شد.

منصور نویریان افزود: همچنین کار دیگری که در این محدوده انجام خواهد شد؛ تبدیل اکثر خطوط اتوبوسرانی مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران با یک برنامه ریزی مشخص به اتوبوس های برقی است تا با این کار علاوه بر بالا رفتن سطح سرویس خدمات حمل و نقل عمومی؛ شهروندان با آسودگی خاطر به جای استفاده از خودروها شخصی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

مدیریت ۳۰ هزار جای پارک با استفاده از پارکومتر در مناطق مرکزی

وی در بخش دیگر صحبت های خود استفاده از پارکومتر در مناطق مرکزی پایتخت را برنامه دیگر شهرداری تهران در مدیریت پارک حاشیه ای دانست و ادامه داد: در فاز نخست بهره برداری محدود از ۱۵۳۰۰ فضای پارک حاشیه ای در مناطق ۱۲ و ۱۱،۷،۶ تا ابتدای تابستان با نوسازی ۲۱۵۰ دستگاه پارکومتر انجام می شود.

به گفته قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در فاز دوم نیز تا پایان فصل پاییز ۳۸۰۰ دستگاه پارکومتر جدید در مناطق ۱ تا ۷ و ۱۱ و ۱۲ نصب شده که امکان ایجاد ۱۵۰۰۰ فضای پارک را ایجاد می کند.

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دورنمای ما در تهران مدیریت ۱۰۰ هزار فضای پارک حاشیه ای با پارکومتر است؛ تاکید کرد: هزینه استفاده از پارکومتر براسای مصوبه سال ۹۳ شورای شهر تهران محاسبه شده و به صورت الکترونیک دریافت می شود.

مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای

وی با اشاره به همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور تهران بزرگ در مدیریت پارک حاشیه ای در تهران بیان کرد: با اجری این طرح کنترل پارک حاشیه ای کاملا به صورت هوشمند انجام می شود.

به گفته نویریان؛ در حال حاضر تعدادی از خودروهای پلیس راهور که مجهز به دوربین های کنترلی هستند؛ کار نظارت برتخلف های ساکن در معابر مرکزی شهر تهران را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه این خودروها ۱۲ تخلف ساکن را در بحث پارک حاشیه ای ثبت می کنند، یادآور شد: شیوه نگهداری پارکومترها نیز تغییر کرده است به گونه ای که صحت کارکرد این دستگاه ها نیز به صورت مکانیزه چک می شود؛ چنانچه دستگاه پارکومتری از کار افتاده باشد، با گزارش های روزانه؛ پیمانکار در جریان مساله و مشکل قرار می گیرد.

هزینه پارک حاشیه ای براساس مصوبه شورای شهر

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نرخ پارک خودرو در محدوده طرح ترافیک بامحدوده هایی که خارج از طرح تافیک قرار دارند؛ متفاوت است؛ توضیح داد: براساس مصوبه سال ۹۳ شورای اسلامی شهر تهران پارک حاشیه ای خودرو تا نیم ساعت در هر دو محدوده رایگان است. اما پارک تا یک ساعت در محدوده طرح ۷۰۰ تومان از یک تا دو ساعت به ازای هر ساعت ۱۲۰۰ تومان، بیش از دو ساعت تا چهار ساعت به ازای هر ساعت ۱۸۰۰ تومان و برای بیش از ۴ ساعت نیز به ازای هر ساعت ۳۰۰۰ تومان باید هزینه پرداخت شود.

به گفته نویریان؛ همچنین در محدوده های خارج از طرح ترافیک نیز از نیم ساعت تا یک ساعت ۵۰۰ تومان، از یک ساعت تا ۴ ساعت ۱۰۰۰ تومان و برای بیش از ۴ ساعت شهروندان باید به ازای هر ساعت ۲۰۰۰ تومان هزینه پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان با استفاده از کارت بلیت الکترونیک می توانند هزینه استفاده از پارکومتر را پرداخت کنند. اما طبق برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم تا از کارت های شهروندی نیز دراین زمینه استفاده کنیم.

منبع: مهر

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهداف طرح مالیات بر سوداگری، گفت: طرح مالیات بر سوداگری کمک می‌کند فعالیت‌هایی که به سمت سوداگری می ‌روند و موجب اختلال در نظام اقتصاد واقعی کشور می‌شوند متوقف شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توقف فعالیت‌های سوداگری به معنای اقتصاد، تولید و اشتغال واقعی و همه موضوعاتی که در نظام اقتصادی به دنبال آن هستیم فعال می‌شوند، عنوان کرد: با توجه به اینکه ورود منابع به بازار دلالی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، عملا بازار سوداگری تبدیل به بازار افزایش قیمت ها تبدیل شده که به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این طرح تلاش شده چهار دارایی شامل خودرو، طلا، ارز و مسکن را مشمول قانون قرار دهیم که باعث می‌شود اثر آنها در حوزه سوداگری به کمترین حد برسد.

وی با اشاره به اینکه پیامد اجرای این طرح کاهش التهابات در قیمت چهار دارایی املاک، طلا، ارز و خودرو می‌شود زیرا تقاضا به این سمت می‌رود، ادامه داد: کلیه معاملاتی که با هدف سوداگری در حوزه املاک، ارز، طلا و خودرو صورت می گیرد پس از تبدیل شدن این طرح به قانون مهار می شود اقتصاد که منجر به کاهش قیمت در این چهار قلم و مهمتر از همه رفتن منابع به سمت اقتصاد واقعی که تولید و اشتغال را در نظام اجرایی کشور عملیاتی می‌کند، می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این قانون شامل افراد عادی نیست و شامل کسانی که عملیات اقتصادی را با هدف سوداگری دنبال می‌کنند می‌شود ، عنوان کرد: در بحث خودرو و املاک کلیه آنچه را که باید در شرایط کاملا مطلوب برای خانواده های حتی دارای توانمندی بالا باید لحاظ می‌کردیم که مشمول این قانون نشوند در نظر گرفته ایم، بنابراین با این رویکرد و نگاه فقط درصد بسیار جزئی از افرادی که در حوزه سوداگری عمل می‌کنند مشمول این طرح می‌شوند و اساسا به طبقات دیگر اصابتی نخواهد کرد.

وی گفت:البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و فرصت کافی را به افراد و گروه ها و مجموعه جامعه داده می شود که بتوانند خود را انطباق دهند و این کمک می‌کند ظرفیت را در بخش اقتصاد واقعی فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه نهایی شدن این طرح به فعال شدن بازار بورس نیز کمک کند، خاطرنشان کرد: هرچیزی که در حوزه فعالیت اقتصاد واقعی عمل کنیم بورس به عنوان نماد بازار اقتصاد واقعی، فعال می‌شود.

دیگر خبرها

  • شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
  • تشکیل شورای راهبردی سلامت با مصوبه شورا
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • تخلف در افزایش کرایه‌ برخی تاکسی‌ ها در پایتخت
  • افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد تخلف است
  • اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • وضعیت پارکینگ‌های کرمانشاه صدای فرماندار را درآورد