Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@20:39:19 GMT

خطر مسمومیت بارداری را جدی بگیرید!

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۴۳۳۱۸

خطر مسمومیت بارداری را جدی بگیرید!

به همین دلیل یکی از آموزش‌هایی که همیشه به مادران باردار داده می‌شود این است که سردرد را جدی بگیرند و همیشه در صورت ابتلا به آن به پزشک معالج خود گزارش دهند.

البته به گفته دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان، معمولا بیشتر بارداران طی ۱۶ هفته اول بارداری، یک سردرد خفیف را تجربه می‌کنند که به درمان‌ های معمول پاسخ می‌دهد و گذراست و شدت آن هم چندان زیاد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بیان دیگر، سر درد‌ های مربوط به بارداری بدون هیچ علامت دیگری هستند و فشار خون مادر و سایر بررسی‌ های وی طبیعی است. این سر درد‌ ها اهمیتی ندارند وپس از پایان سه ماهه اول به خودی خود بهبود می‌یابند.

سردردهای غیر‌خطرناک در سه ماهه اول بارداری

به‌ نظر می‌رسد به علت تغییرات هورمونی و تغییرات جریان خون در مغز، بخصوص در سه‌ ماهه اول بارداری، شاهد سر درد در بارداران هستیم.

این متخصص با بیان مطلب فوق به جام‌جم می‌افزاید: استراحت، خواب کافی، رژیم غذایی مناسب، ورزش‌های سبک، اجتناب از استرس‌ های شدید روحی و جسمی، پرهیز از مصرف دخانیات، نوشابه‌های گازدار، مواد محرک و موادغذایی تند در بهبود این سردردها موثرند.

دکتر فرشته نادری، متخصص بیماری‌ های مغز و اعصاب نیز با تاکید بر این که در بارداری نیز مانند هر زمان دیگری شخص می‌تواند مبتلا به سردرد شود به جام‌جم توضیح می‌دهد: پدیده‌هایی که در این امر دخیل هستند مانند زمان غیر بارداری شامل نور، سر و صدا و بویایی می‌شوند. حملات ناشی از سردردهایی که از نوع میگرن بدون او را (اختلالات حسی ـ بینایی) باشند، در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از خانم‌های باردار کاهش می‌یابند و جای نگرانی ندارند. به طور کل در هر سر دردی باید به علائم هشدار و خطر توجه کرد. فراموش نکنید افرادی که سابقه میگرن داشته‌اند، ممکن است با باردار شدن سر درد هایشان افزایش یا کاهش یابد.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید می‌کند: سر درد‌ ها ممکن است در سه ماهه اول کمی بیشتر تظاهر کنند که علت آن افزایش سطح هورمون‌ هاست، ولی در سه ماهه دوم و سوم معمولا بهبود دارند و سیر ثابتی را طی می‌کنند. بجز پدیده هورمونی که در سر درد در این دورهموثر است، بقیه عوامل محرک سر درد مانند زمان غیر بارداری است .

باردارانی که سردرد می‌گیرند

توجه داشته باشید سر درد میگرنی ممکن است حتی به دلیل استرس، شرایط محیطی گرم یا پرنور، خستگی، بی‌خوابی یا موادغذایی هیستامین‌ دار مثلا تخم‌ مرغ و گوجه‌ فرنگی شروع شود.

دکتر لاهوتی با بیان مطلب فوق می‌افزاید: بنابراین خانم‌هایی که قبلا سابقه میگرن داشته‌اند و حالا می‌خواهند باردار شوند، بهتر است قبل از اقدام به بارداری به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا علت میگرن آنها مشخص و از آن دوری شود، زیرا در دوران بارداری امکان افزایش شدت و تکرار این سردردها وجود دارد که به مسکن‌های معمولی هم جواب نمی‌دهند. مثلا اگر کسی با قرار گرفتن در نور شدید آفتاب یا شلوغی دچار سر درد می‌شود، بهتر است مراعات کند تا در این دورهگرفتار این سر درد های شدید نشود تا مجبور شود از مسکن استفاده کند.

دکتر نادری نیز اظهار می‌کند: خانم‌ های بارداری که سر درد از نوع میگرن بدون اورا دارند معمولا روند بهبود را هنگام حاملگی حس می‌کنند؛ ولی در میگرن با اورا، تغییری در شدت و تعداد حملات طی حاملگی ایجاد نمی‌شود.

قرص‌های ضد بارداری سردرد می‌آورد

چرا گفته می‌شود مصرف قرص‌های ضد بارداری در بروز سردردهای تنشی در زنان موثر است؟

دکتر نادری پاسخ می‌دهد: تاثیر قرص ضد بارداری در سردرد متفاوت است. مصرف این قرص‌ها در بعضی از انواع میگرن‌های قاعدگی به عنوان درمان استفاده می‌شود، ولی در عده‌ای از خانم‌ها هم ممکن است با شروع این قرص‌ها سردرد‌ها افزایش یابد. تاثیر متفاوت این قرص‌ها به علت تفاوت فیزیولوژیک در خانم‌ها ست. در واقع این تفاوت فیزیولوژیک منجر به اثرات متفاوت این قرص‌ها در خانم‌ها می‌شود.

خطر مسمومیت بارداری را جدی بگیرید

برخلاف سر درد‌ های سه ماهه اول بارداری که اهمیت بالینی چندانی ندارند، سر درد های سه ماهه سوم این دورههمیشه زنگ خطری برای سایر بیماری‌ ها هستند و نمی توان ساده از کنار آنها گذشت.

دکتر لاهوتی در این باره با تاکید بر این که مهم‌ترین وضعیتی که ممکن است با سردرد سه ماهه سوم بارداری همراه باشد، مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) است، توضیح می‌دهد: مسمومیت بارداری وضعیتی است که در آن معمولا فشار خون مادر بالاست و غالبا دفع پروتئین از ادرار وجود دارد. در این شرایط ممکن است همه ارگان‌ های بدن ازجمله کبد و کلیه هم در گیر شوند. اهمیت سر درد در مسمومیت بارداری این است که ممکن است مقدمه تشنج مادر باردار باشد. به همین دلیل سر درد در بارداری یک علامت مهم و خطرناک است .

درمان بدون عارضه سر درد بارداری

به گفته دکتر نادری، شکی وجود ندارد که بهترین روش برای درمان سر درد در دوران بارداری استفاده از روش‌های غیردارویی مانند خواب کافی و منظم، دوری از گرسنگی، وعده‌های غذایی سالم و کم حجم در وعده‌های متناوب، پیاده روی منظم، ریلکسیشن و کاهش استرس است.

البته می‌توان از استامینوفن ساده نیز بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای بر جنین سود برد. بسیاری از داروهای دیگر هم وجود دارند که با نظارت پزشک متخصص بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای قابل استفاده هستند.

دکتر لاهوتی نیز تاکید می‌کند: علت سر درد هرچه باشد و شدت آن هر چقدر هم خفیف باشد و در هر زمانی از بارداری که باشد باید به پزشک گزارش شود. فقط پزشک است که پس از اخذ شرح حال و انجام معاینه و در صورت لزوم آزمایشات لازم می‌تواند تشخیص دهد آیا سردرد مادر باردار نیاز به پیگیری و درمان خاص دارد یا این که با درمان‌ های حمایتی و اطمینان خوب می‌شود.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۳۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان

بی‌وای‌دی چین اثرات جنگ قیمت را با درآمدهای ضعیف‌تر سه ماهه اول نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تولیدکننده خودروهای برقی چینی روز دوشنبه (۲۹ آوریل) ضعیف‌ترین رشد سود سه ماهه خود از سال ۲۰۲۲ را به ثبت رساند در حالی که رشد درآمد این شرکت به پایین‌ترین سطح نزدیک به چهار سال گذشته کاهش یافت که تحت تأثیر کاهش تقاضای خودروهای برقی و جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودرو جهان قرار گرفت.

بی‌وای‌دی در گزارشی اعلام کرد که سود خالص سه ماهه اول با ۱۰.۶ درصد افزایش به ۴.۵۷ میلیارد یوان (۶۳۱.۰۸ میلیون دلار) رسید در حالی که درآمد با رشد چهار درصدی به ۱۲۴.۹۴ میلیارد یوان رسید.

نتایج سه ماهه حاکی از آن است که بی‌وای‌دی همچنان جلوتر از تسلاست که اولین کاهش درآمد سه ماهه خود از سال ۲۰۲۰ و در زمان همه گیری کووید را گزارش کرد. بزرگترین رقیب چینی تسلا در سه ماهه اول پس از کسب آن در سال گذشته، عنوان فروشنده برتر خودروهای برقی جهان را به این غول آمریکایی پس داد.

بی‌وای‌دی با داشتن مجموعه‌ای از برندها در مقاطع قیمتی متفاوت، تلاش‌ها را برای ارتقاء بازار و در عین حال دو برابر کردن تخفیف‌ها برای رقابت برای مصرف‌کنندگان محتاط در بحبوحه بهبود اقتصادی افزایش داده است.

خودروی جدید بی‌وای‌دی در نمایشگاه پکن

بی‌وای‌دی از U۷، سومین مدل فوق لوکس خود با نام تجاری یانگ وانگ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد. بی‌وای‌دی با هدف جهش ۲۰ درصدی فروش سالانه در سال ۲۰۲۴ نسبت به رکوردشکنی فروش در سال گذشته، تحت فشار شرکت‌های الکتریکی محلی است که روی آینده تمام الکتریکی متمرکز شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ چوان فو، مدیرعامل بی‌وای‌دی و لی جون، مدیرعامل شیائومی، از غرفه‌های یکدیگر در نمایشگاه خودرو پکن بازدید کردند. لی با عرضه اولین خودروی SU۷ این سازنده گوشی‌های هوشمند، قول داد تا همکاری با بی‌وای‌دی را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • عملکرد نه چندان خوب بانک ملت در 9 ماهه