Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@11:35:37 GMT

کمبود 350 لیتر برثانیه آب در 2 شهر بزرگ استان سمنان

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۴۳۴۷۷

کمبود 350 لیتر برثانیه آب در 2 شهر بزرگ استان سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به افزایش دمای هوا و ارتباط مستقیم آن با مصرف آب شرب در این استان از کمبود 350 لیتر برثانیه آب در دو شهر بزرگ این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد طاهری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در نشست خبری با رسانه‌های این استان اظهار کرد: در شاهرود 200 لیتر برثانیه و در سمنان 150 لیتر بر ثانیه کمبود منابع آب شرب وجود دارد که این نیاز آبی در حال حاضر از طریق اجاره برخی چاه‌های دستگاه‌های اجرایی، مدیریت مصرف و کاهش فشار آب تا حدود زیادی مدیریت شده و تاکنون مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وضعیت منابع آب شرب در این استان کویری افزود: شرکت آبفای شهری استان علاوه بر تامین آب شرب 19 شهر استان به 75 روستای همجوار شهرها و یا روستاهای در مسیر عبور خطوط انتقال نیز خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان سمنان با برشمردن منابع آبی در این استان گفت: 112 حلقه چاه، سه رشته قنات، سد شهید شاهچراغی در دامغان، دو دهنه چشمه و یک رودخانه(حبله‌رود در گرمسار و آرادان) عمده‌ترین منابع آب شرب در این استان را تشکیل می‌دهند.

تولید 62 میلیون مترمکعب آب شرب در استان سمنان

وی از تولید بیش از 61 میلیون مترمکعب آب در سال گذشته در این استان خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید آب در استان با سه تا چهار درصد افزایش در سال 96 به حدود 62 میلیون مترمکعب برسد.

طاهری با بیان اینکه این منابع آبی توسط بیش از 275 هزار مشترک استان به مصرف می‌رسد گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز بیش از 5000مشترک جدید در این استان متقاضی اشتراک آب شرب باشند ضمن اینکه این رقم در یک سال گذشته 5900 مشترک جدید بوده است.

وی از پیش‌بینی فروش 6000 انشعب جدید فاضلاب در آبفای شهری این استان در سال 96 خبر داد و اضافه کرد: شرکت آبفای شهری استان همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا شهروندان این استان تابستان امسال را نیز بدون قطعی جدی آب به پایان برسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از کمبود آب شرب در دو شهر بزرگ شاهرود و سمنان خبر داد و افزود: تاکنون به طرق مختلف و از جمله حفر چندین حلقه چاه جدید، اجاره منابع آب شرب از دستگاه‌هایی نظیر ورزش و جوانان، آب و خاک، شهرداری سمنان، راه‌آهن، بیمارستان امام حسین شاهرود و دانشگاه صنعتی شاهرود این کمبود آب را مدیریت کردیم و تاکنون مشکل جدی در این دو شهر نداشتیم.

این مقام مسئول از برنامه‌ریزی میان‌مدت برای رفع مشکل کم‌آبی در شاهرود و سمنان خبر داد و گفت: در همین راستا عملیات حفر چهار حلقه چاه در سوکان سمنان و طرح انتقال آب چشمه‌های قطری به شاهرود در دستور کار قرار دارد که کار اجرایی آنها مراحل پایانی خود را گذرانده و این منابع در آینده وارد مدار مصرف آب در این دو شهر خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه عمده آب مورد نیاز این استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، افزود: تنها در دو شهرستان دامغان و گرمسار از طریق سد شاهچراغی و رودخانه حبله‌رود از آب‌های سطحی نیز استفاده می‌شود.

فرسوده بودن یک‌سوم خطوط انتقال آب استان سمنان

وی از فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب به عنوان یکی از مهم‌ترین علل پرتی آب در این استان یاد کرد و گفت: بیش از 700 کیلومتر از شبکه توزیع آب استان سمنان فرسوده بوده و نیازمند اصلاح و بروز رسانی است و برای بازسازی این حجم از شبکه که شامل حدود یک سوم کل شبکه توزیع استان است نیازمند اعتبارات زیادی هستیم که در شرایط فعلی اصلاح همه آنها در کوتاه مدت عملی نیست.

مدیرعامل شرکت آبفای استان سمنان، با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی و رفع فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب استان، اظهار کرد: برای بازسازی و اصلاح این حجم از شبکه توزیع، به بالغ بر 105 میلیارد تومان اعتبار نیاز وجود دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به پروژه‌های دو سد چاشم و فینسک در استان سمنان ادامه داد: با اجرایی شدن این دو سد مشکل آب شرب در سه شهرستان مهدیشهر، سمنان و سرخه برای میان‌مدت مرتفع می‌شود.

حفر و تجهیز 8 چاه جدید برای آب شرب شهرهای مختلف استان

وی از عملیات حفر و تجهیز 8 حلقه چاه جدید در شهرهای مختلف این استان با هدف تامین آب شرب شهری در یک سال اخیر خبر داد و گفت: انجام 18 کیلومتر توسعه شبکه آبفای استان و انجام 30 کیلومتر اصلاح شبکه از دیگر خدمات آب و فاضلاب استان سمنان در یک سال اخیر بوده است.

طاهری از فرهنگسازی در مصرف آب به عنوان یک راه‌حل موثر برای مدیریت منابع آب شرب در این استان نام برد و گفت: با مصرف بهینه و جلوگیری از هدررفت آب تقریبا می‌توان کمبود منابع فعلی را جبران کرد اما برای تحقق این مهم نیازمند فرهنگسازی در این زمینه و همراهی مشترکین و کمک رسانه‌های استان هستیم.

وی با بیان اینکه منابع آب در این استان چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: منابع جدید آبی در برخی مناطق جنوبی استان وجود دارد اما کیفیت آنها چندان مناسب نیست و لذا از آنجا که کیفیت آب برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نیازهای آبی را از طریقمدیریت مصرف و فشار آب کنترل کردیم.

مدیرکل آبفای سمنان با بیان اینکه قیمت تمام شده برای تولید هر مترمکعب آب بیش از 1200 تومان است افزود: این آب به قیمت هر مترمکعب 250 تا 260 تومان در بخش مشترکین خانگی در اختیار شهروندان استان قرار می‌گیرد که رقم بسیار ناچیزی است.

وی با بیان اینکه 86درصد مشترکین آبفای شهری استان در بخش خانگی هستند، افزود: سایر مشترکین که حدودا 14 درصد مشترکین استان هستند نیز به ازای هر مترمکعب آب شرب تولیدی با قیمت تمام شده 1200 تومان را با یک سوم این قیمت یعنی حدود 400 تومان خریداری می‌کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۳۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف شد

عابدانی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از توزیع نزدیک به ۱۵ میلیون لیتر بنزین در دهه اول تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: در ۲۹ اسفند نزدیک به ۲ میلیون لیتر بنزین و یک میلیون و ۴۹۳ هزار و ۹۴۹ مترمکعب CNG در استان مصرف شده است.

 او با اعلان اینکه این رقم معادل با مصرف مدت مشابه پارسال در استان است، افزود: با مصرف این مقدار گاز CNG یک میلیون و ۴۹۳ هزار ۹۴۹ هزار لیتر در مصرف بنزین در استان صرفه جویی شد.

بیشتر بخوانید

افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

عابدانی با عنوان اینکه امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات نوروزی  سفر‌ها  در استان کاهش چشمگیری داشته است،  بر نظارت جدی بر روند عرضه سوخت در جایگاه‌های استان و آماده‌ باش کامل منطقه تا پایان تعطیلات نوروزی و لزوم مدیریت بهینه مصرف سوخت از سوی هم استانی‌ها و مسافران تأکید کرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اظهار اینکه  خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران با مساحت ۱۵۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع، دارای ۱۰۱ جایگاه عرضه‌ سوخت مایع و ٢۵ جایگاه CNG است، ادامه داد: در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، بیش از ۱۵۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که این عدد رکورد بی‌سابقه‌ای در مصرف بنزین کشور به‌ شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • روند مصرف سوخت در استان سمنان طی تعطیلات نوروزی چگونه بود؟
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت
  • حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف شد
  • مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته
  • افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین در فارس
  • مصرف ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در ششمین روز بهار ۱۴۰۳
  • ◄ کمبود راننده اتوبوس بین شهری/ درخواست کمک از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته
  • خبر ویژه دولت درباره بنزین
  • کشف محموله چوب تاغ قاچاق در سمنان