Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-02@20:22:33 GMT

علائم سردرد ناشی از کم آبی بدن و درمان آن

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۴۳۷۹۸

علائم سردرد ناشی از کم آبی بدن و درمان آن

سردرد ناشی از کم آبی بدن یک نوع سردردی است که به خاطر کم شدن آب بدن به وجود می آید و شبیه به سردرد میگرنی می باشد. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به علل، علایم و راه های درمان این سردرد بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سردرد ناشی از کم آبی بدن با ما همراه شوید.

وقتی افراد به حد کافی آب نمی‌نوشند، دچار نوعی سردرد شبیه به سردرد میگرنی می‌شوند که سردرد ناشی از کم‌آبی بدن نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون تحقیقات بسیار کمی برای اثبات اینکه کمبود آب در بدن موجب سردرد می‌شود انجام شده است، با اینحال، فقدان تحقیقات کافی بدین معنی نیست که این نوع سردرد وجود خارجی ندارد. به احتمال زیاد این پژوهش نیازمند بودجه کلانی است. جامعه پزشکی یک طبقه‌بندی برای انواع سردرد انجام داده که بخشی از آن به دلیل کم‌آبی بدن ایجاد می‌‌شود.

نشانه‌های سردرد ناشی از کم‌آبی

علائم سردرد ناشی از کم آبی بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما عموما مشابه سردردهای معمول دیگر است. برای بسیاری از افراد این نوع سردرد به صورت درد نبضی در دو طرف سر است که با فعالیت جسمانی افزایش می‌یابد.

در یک بررسی منتشر شده در مجله علمی «سردرد» که به صورت مصاحبه انجام شده، از هر 10 نفر فرد مورد مصاحبه یک نفر این نوع سردرد را تجربه کرده است. آنها شرح دادند که با حرکت سر به اطراف، خم شدن و یا راه رفتن، دردشان افزایش یافته است. بسیاری از این افراد تا سه ساعت پس از خوردن آب به مدت 30 دقیقه دردشان کاملا تسکین پیدا کرد. در بررسی دیگر در مورد افراد مبتلا به میگرن که در همان مجله منتشر شده، دریافتند که از میان 95 نفر شخص مورد بررسی، 34 نفر با کم‌آبی بدن سردرد میگرنی آنها شروع شده است. نشانه‌های میگرن بسیار متفاوت است اما معمولا شامل موارد زیر است :

درد شدید در یک طرف سر حالت تهوع تاری دید نشانه‌های خفیف تا ملایم کم‌آبی بدن : تشنگی خشکی یا چسبناکی دهان کاهش ادرار ادرار تیره رنگ سردی و خشکی پوست گرفتگی عضلات عوامل ایجاد کننده سردرد ناشی از کم‌آبی

کم‌آبی بدن هنگامی رخ می‌دهد که شما آب بیشتری نسبت به حجم دریافتی از دست می‌دهید. گاهی اوقات شما فراموش می‌کنید که آب کافی بنوشید. بسیاری از اوقات کم‌آبی به هنگام ورزش شدید رخ می‌دهد و شما نمی‌توانید دوباره آبی را که از طریق عرق کردن از دست رفته جبران کنید. در روزهای گرم بخصوص وقتی هوا شرجی است، شما مقدار زیادی از آب از طریق عرق کردن از دست می‌دهید.

کم شدن آب بدن یکی از عوارض جانبی استفاده خودسرانه از دارو است. بدن انسان برای انجام وظایف حیاتی به شدت متکی به آب است به طوری که کاهش مقدار کمی از آّب بدن میتواند خطرناک باشد. کم‌آبی شدید، سبب آسیب‌های شدید مغزی و حتی مرگ می‌شود. کم‌آبی شدید در این اشخاص بیشتر رخ می‌دهد.

کودکان سالمندان افراد دارای بیماریهای مزمن افرادی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

اما کم‌آبی حتی به میزان خفیف در بدن موجب سردرد می‌شود.

درمان سردرد ناشی از کم‌آبی بدن نوشیدن آب کافی

نخست اینکه، در اسرع وقت آب بنوشید. سردرد کم‌آبی در عرض سه ساعت پس از نوشیدن آب رفع می‌شود. نیازی نیست که آب زیادی بنوشید، یک یا دو شیشه کوچک آب، در اغلب موارد کافی است. نوشیدن زیاد آب در زمان کوتاه در بسیاری از افراد موجب کم‌آبی بر اثر استفراغ می‌شود.

نوشیدنیهای الکترولیتی

در همین حال که آب ساده تسکین دهنده درد است، نوشیدینهای الکترولیتی میزان الکترولیتهای بدن را بالا می‌برند. الکترولیتها مواد معدنی هستند که بدن برای عملکرد درست به آنها نیاز دارد. شما اغلب الکترولیتها را از طریق غذاهایی که می‌خورید و موادی که می‌نوشید بدست می‌آورید. کم شدن آب بدن تعادل الکترولیتها را مختل می‌کند، بنابراین جایگزینی آنها بوسیله یک نوشیدنی ورزشی کم قند موجب می‌شود که احساس بهتری داشته باشید.

داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه ایبوپروفن (ادویل، موترین) آسپرین (بافرین) استامینوفن (تیلنول)

سعی کنید از مصرف قرص‌های مسکن میگرن که حاوی کافئین هستند، خودداری کنید چون کافئین موجب کم‌آبی بدن می‌شود. مثل همیشه قبل از استفاده از داروهای جدید با دکتر خود مشورت کنید، حتی در مورد داروهای بدون نسخه. این داروها را همراه با غذا یا آب مصرف کنید و از مصرف آنها با معده خالی خودداری کنید.

کمپرس سرد

به هنگام سردرد، یخ بهترین دوست شما است. یک کیسه یخ ژله‌ای معمولا راحت‌ترین گزینه است. شما همیشه می‌توانید این یخ پک را با یک کاور خریداری کنید که در جلوی پیشانی شما بوسیله نوارهایی قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد با ریختن قطعات یخ خرد شده در یک کیسه پلاستیکی، یخ پک خانگی درست می‌کنند که بهتر از یخ پک صنعتی روی پیشانی قرار می‌گیرد. یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده، آن را روی سر بگذارید و در یک مکان ساکت و تاریک دراز بکشید.

پیشگیری از سردرد ناشی از کم‌آبی

اگر شما مطمئن هستید که کم‌آبی بدن موجب راه افتادن سردرد می‌شود، سعی کنید برای پیشگیری از آن موارد زیر را انجام دهید :

یک بطری آب را همیشه در کیف یا ماشینتان داشته باشید بطوری که همیشه، در درسترس شما باشد.

مقداری ترکیب بدون قند به آب اضافه کنید تا مزه بهتری پیدا کند.

به هنگام تمرینات ورزشی شدید، آب با خود ببرید. از یک کیف نگهدارنده بطری، کیف کمری یا کوله پشتی آبی مخصوص کوهستان استفاده کنید.

منبع: مجله قرمز

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اگزمای بهاره» چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟

 گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، «اگزمای بهاره» یک بیماری التهابی است که معمولاً در افراد با آلرژی به گل‌ها و گیاهان شروع می‌شود. در ماه‌های بهار که گیاهان در حال گرده‌افشانی هستند بدن افراد ممکن است واکنش‌های مختلفی به این گرده‌ها نشان دهند، در واقع مواد آلرژی‌زا از طریق خشکی پوست و ترک‌های پوستی وارد بدن می‌شوند و بدن به شکل‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد. یکی از واکنش‌ها، اگزمای بهاری است.

در این فصل تنها گرده اقشانی نیست که اگزما یا حساسیت ایجاد می‌کند بلکه چمن، گرد و خاک و حتی میوه‌های فصل بهار، باعث بروز و تشدید علائم حساسیت پوستی و در نتیجه اگزما می‌شوند.

علائم اگزمای بهاره چیست؟

اگزمای بهاره می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر شود. علائم اگزمای بهاره معمولاً در دستگاه تنفسی و چشم‌ها مشاهده می‌شوند. برخی از علائم شایع اگزمای بهاره شامل موارد زیر است: سرفه، عطسه، خارش و قرمزی چشم‌ها، آبریزش چشم‌ها، سردرد، خستگی و خواب آلودگی، تنگی نفس، احساس گلو درد و تورم

عوارض اگزمای بهاره چیست؟

برخی از عوارض این بیماری شامل افزایش ترشحات بینی، سرفه، عطسه، چشم خشک و خارش چشم، تورم صورت، خستگی و خواب آلودگی است. در برخی از موارد، اگزمای بهاره می‌تواند به عوارض جدی‌تر مانند آسم منجر شود. در صورت داشتن علائم اگزمای بهاره، مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق و درمان مناسب الزامی است.

چگونه از اگزمای بهاره جلوگیری کنیم؟

برای مقابله با اگزمای بهاره، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که به حفظ سلامتی خود و کاهش عوارض این پدیده کمک کند. برخی از راه‌های موثر برای

مقابله با اگزمای بهاره عبارتند از:

استفاده از ماسک تنفسی: استفاده از ماسک تنفسی در فضای با غلظت بالای ذرات گرده گیاهان می‌تواند کمک کند تا ورود ذرات گرده به دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

استفاده از تصفیه‌کننده هوا: استفاده از تصفیه‌کننده هوا در منزل یا محل کار، می‌تواند به تصفیه هوای داخلی از ذرات گرده کمک کند.

استفاده از عینک آفتابی: استفاده از عینک آفتابی با فیلتر UV می‌تواند به جلوگیری از ورود ذرات گرده به چشم‌ها کمک کند.

شستشوی منظم لباس‌ها و بدن: شستشوی منظم لباس‌ها و بوسیله حفظ بهداشت بدن، می‌تواند کمک کند تا ذرات گرده روی لباس‌ها و بدن کمتر بماند.

محافظت از خود در فضای باز: در صورت خروج به فضای باز در زمان‌های با غلظت بالای ذرات گرده، استفاده از ماسک تنفسی و عینک آفتابی مورد توصیه است.

با انجام این اقدامات، می‌توانید بهبود سلامت خود را در برابر اثرات منفی اگزمای بهاره تسریع دهید. در صورت داشتن عوارض شدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • «اگزمای بهاره» چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • علائم و نشانه‌های مالاریا (اینفوگرافی)
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد