Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- حمله موشکي ايران به مقر تروريستها در ديرالزور احتمالا مقدمه اي براي تحولات بعدي در پرونده سوريه خواهد بود ضمن آنکه اين حملات بازتاب دهنده نگراني رژيم صهيونيستي درباره افزايش توان بازدارندگي ايران در برابر اين رژيم است .
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، پايگاه اينترنتي العهد لبنان در يادداشتي به قلم علي عبادي نوشت مي توان ابعاد حمله موشکي ايران را به مراکز (گروه تکفيري صهيونيستي) داعش در اين استان سوريه در ابعادي فراتر از دير الزور بررسي کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بي ترديد، اين حمله واکنش مستقيمي به حمله تروريستي عناصر گروه داعش به تهران در ماه کنوني بود. اين واکنش با اين مفهوم، نيازي روحي و عنصر مهمي در استراتژي بازدارندگي جمهوري اسلامي است.
انتخاب کردستان و کرمانشاه در غرب ايران به عنوان نقطه آغاز واکنش موشکي از آن جهت بود که به طور تلويحي به مناطقي که مجريان حملات اخير تروريستي از آنها برخاسته بودند، اشاره مي کند. چه بسا فرماندهان نظامي ايران اين دو منطقه را از آن جهت نام بردند که بگويند اين دو منطقه نيز با تروريسم مقابله مي کنند و هرگز تحت هيچ شرايطي يک ميدان پويا براي نفوذ تروريسم نخواهند بود.
موارد ذکرشده در ابعاد داخلي موضوع بود اما از نظر منطقه اي نيز حمله موشکي ايران حامل چند پيام بود:
1- از زمان پايان جنگ با رژيم پيشين عراق در سال 1988 يعني از حدود سي سال پيش، اين اولين بار است که جمهوري اسلامي موشک هاي بالستيک خود را در خارج از مرزهاي ايران استفاده مي کند. پيش از اين،‌ در ميدان آزمايش يا در رژه هاي نظامي در مناسبات رسمي شاهد موشک هاي متنوع ايران بوديم. ايران در اين جا مي خواهد بگويد توانمنديهايش زياد است و مرحله جديدي در عمليات نظامي خارج از مرزها وجود دارد به گونه اي که با تهديدات و چالش هاي مشابه متناسب باشد. اين همان مسئله اي است که (آيت الله) خامنه اي در آستانه حمله موشکي بر آن تاکيد کرد «همگان بايد بدانند -چه دشمن يا دوست مخلص يا دوستي که دلش مي لرزد- جمهوري اسلامي با تمام قدرت و اقتدار پايدار است و بايد بدانند دشمن نمي تواند به ما سيلي بزند، بلکه اين ما هستيم که به آنها سيلي مي زنيم.»
2- اين حمله موشکي به دير الزور در جريان درگيري و رقابت با نيروهاي آمريکايي و تجهيزات جنگي آنها در جنوب و شرق سوريه قرار مي گيرد. اگر نيروهاي آمريکايي حملات هوايي هشدار آميز عليه ارتش سوريه و نيروهاي متحد آنها انجام دادند و اخيرا سامانه موشکي سنگيني به منطقه التنف در مرزهاي سوريه و عراق آوردند، ايران از طريق شليک موشکهاي خود از غرب ايران و با گذر از مرزهاي هوايي عراق به سمت دير الزور اعلام مي کند براي مقابله با تهديدات آمريکا، برگه هاي قدرت و اعمال فشارزيادي در اختيار دارد. پيامي که تهران اخيرا در خصوص کنترل هواپيماهاي آمريکا در اين منطقه توسط هواپيماهاي بدون سرنشين ايراني ارسال کرد، نيز به اين تصوير اضافه مي شود.
3- حمله موشکي ايران نشانه ديگري از جانب تهران است مبني بر اين که ايران همچنان اصرار دارد در حال حاضر دير الزور در چارچوب اولويت هايش باقي بماند، چرا که دروازه اصلي براي ارتباط جغرافيايي ميان دو طرف مرزهاي سوريه و عراق است. مانور ميداني اخير ارتش سوريه و نيروهاي متحد در شرق منطقه التنف که با موفقيت انجام شد، تلاش واشنگتن براي خالي کردن اطراف مرزها و کنترل کردن آنها را با شکست مواجه کرد و فراتر از آن، نيروهاي سوري و عراقي در گذرگاه الوليد از سمت استان الانبار به يکديگر رسيدند.
4- ايران -پس از آمريکا و روسيه- سومين قدرتي است که از موشک هاي بالستيک خود براي هدف قرار دادن مواضعي در سوريه استفاده مي کند تا بار ديگر خود را به عنوان بازيگري معرفي کند که بازيگران بين المللي در تعيين آينده سوريه با هيچ گونه تلاشي نمي توانند آنرا به حاشيه برانند يا ناديده بگيرند. ايران بر وحدت سوريه و حاکميت و تماميت ارضي سوريه تاکيد مي کند و مخالف سرنگوني نظام سياسي اين کشور با استفاده از قدرت نظامي است.
5- حمله موشکي ايران پاسخي عملي و قاطع به تلاش هاي دولت آمريکا براي مهار کردن برنامه موشکي جمهوري اسلامي است؛ برنامه اي که ايران آن را به عنوان عنصر بازدارنده در راهبرد دفاعي خود در برابر هر گونه تلاش براي مهار آن مي داند.
6- نگاه اوليه اسرائيل به حمله ايران بازتاب دهنده نگراني اسرائيل درباره احتمال بهره برداري ايران از اين حمله براي افزايش عنصر بازدارندگي در مقابل اسرائيل است.
همان طور که رون بن يشاي در روزنامه يديعوت آحارانوت نوشت، اين موشک ها که از غرب ايران شليک شد و به دير الزور اصابت کرد، مي تواند به جولان يا مناطق ديگري در اسرائيل (فلسطين اشغالي) اصابت کند. شايد اسرائيلي ها در آينده بيش از همه، ابعاد پيام قوي ايران را بررسي کنند چرا که اين پيامها با تصويربرداري پهپادهاي ايران از لحظه اصابت موشک ها به اهداف خود همراه بود، که اين مسئله به نوبه خود،حصول اطمينان از دقت هدف گيري از فاصله 650 کيلومتري را نشان مي دهد. شايد حمله موشکي ايران مقدمه اي براي تحولات ديگري باشد که در پرونده سوريه در مرحله آينده بدان توجه خواهد شد، به طوري که درگيري ميان نيروهاي نظامي آمريکا و طرف مقابل به نمايندگي سوريه و با حمايت ايران، روسيه و ديگر متحدان شدت مي يابد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۴۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم

حادثه تروریستی مسجد امام زمان شهر هرات یکبار دیگر بحث حضور و فعالیت داعش در افغانستان را در کانون توجه قرار داد،به ویژه این که عملیات اخیر دومین حمله تروریستی یه غیر نظامیان و به طور خاص شیعیان افغانستان در کمتر از 10 روز گذشته بوده است.شواهد و قرائن و پذیرش مسئولیت حمله اول تروریستی در کابل توسط داعش،این گروه را در جایگاه مظنون اصلی حمله به مسجد شیعیان در هرات نیز قرار می دهد .بنابر این لازم است به نکاتی در مورد فعالیت داعش در افغانستان اشاره شود؛                                                 

1)مقامات امارت اسلامی طالبان مدتی است که مدعی نابودی کامل  داعش در افغانستان هستند و تاکید دارند که اگر در این میان مشکلات امنیتی هم وجود دارد،به طور خاص نتیجه کم کاری ،اهمال و حتی دسیسه چینی همسایگان است. اظهارات چند روز قبل "متقی" سرپرست وزارت خارجه طالبان در متهم ساختن سه کشور همسایه به تامین نیرو،انتقال و ترانزیت و در نهایت تجهیز و آموزش داعش دقیقا در همین راستا انجام گرفته و بازتاب  فراوانی یافت.اما عملیاتهای تروریستی اخیر علاوه بر این که استمرار فعالیت داعش در افغانستان را نشان می دهد،این موضوع را هم آشکار می کند که مسئله حضور داعش در منطقه با فرافکنی ،سلب مسئولیت از خود و مقصر جلوه دادن دیگران قابل حل نخواهد بود.در مقابل، نابودی داعش تنها در سایه همکاری ، تعامل  و درک کشورهای منطقه  از ملاحظات سیاسی و امنیتی یکدیگر حاصل خواهد شد؛همان نکته ایی که سفیر جمهوری اسلامی در کابل پس از حملات اخیر و با شریک خواندن کشورها در مبارزه با این تهدید مشترک،مورد تاکید قرار داد.

2)محدود کردن داعش به یک چارچوب سازمانی و تشکیلاتی مشخص،محدود و بسته، چه از جانب طالبان و چه از جانب دیگر کشورهای منطقه اشتباهی بزرگ محسوب می شود ، چرا که داعش یک طرز تفکر و ایدئولوژی است که از ظرفیت جذب و همراهی با اشخاص و گروههای تروریستی  مختلف دیگر در منطقه برخوردار است.دقیقا به همین دلیل است که پاکستان تفاوتی میان داعش و طالبان پاکستانی قائل نمی شود و جمهوری اسلامی گروههای  تروریستی جیش العدل و داعش را در یک راستا می نگرد.در افغانستان هم طالبان این نکته را در نظر بگیرند که بیش و پیش از مبارزه با سازمان و تشکیلات داعش،باید مانع بسط و گسترش تفکرات و ایدئولوژی های داعشی و یا داعش پسند در این کشور شوند.به عنوان نمونه و در بحث شیعیان باید گفت که اگر چه دیدگاهی که حملات اخیر را بر مبنای ایجاد تفرقه میان امارت و شیعیان و یا جمهوری اسلامی ایران تحلیل می کند،کاملا خور تامل به نظر می رسد،اما عملکرد مقامات و مسئولین امارت هم نباید به گونه ایی باشد که تمیز و تشخیص  تفکرات و عملکرد آنها با دیدگاه داعش در مورد شیعیان به دشواری انجام گیرد

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخری نیکا به مادرش
  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • فیلم/ حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در نتساریم
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • اصابت موشک روسیه به قلعه هری پاتر + فیلم
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم