Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فيلم اين‌گونه شروع مي‌شود: پليس در حال متفرق‌کردن مردم است؛ گاه درگيري فيزيکي دارند و گاه دادوفرياد است. چندثانيه بعد، چند نفر از نيروهاي انتظامي با خودشان درگير مي‌شوند و بعد هم همکارانشان آنها را جدا مي‌کنند.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، اين فيلم، حکايت تجمع‌هايي است که سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن‌الائمه ديروز مقابل شعب، براي پس‌گرفتن سپرده‌هايشان ترتيب داده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«ناجا» به‌سرعت به اين فيلم و حوادث امروز واکنش نشان داد؛ رئيس پليس تهران، سردار حسين ساجدي‌نيا، به خبرنگاران گفته است: باوجود اينکه هرگونه تجمع مقابل مؤسسات مالي غيرقانوني است، تنها روز گذشته ٢٤ تجمع مقابل مؤسسات مالي در تهران برگزار شد. او در پاسخ به پرسشي درباره تجمع مال‌باختگان مؤسسات مالي در تهران و برخورد پليس با آنها گفت: تجمع مقابل مؤسسات مالي قانوني نيست، اما با توجه به بحران‌هاي ايجادشده در مجموعه‌هاي مؤسسات مالي، مردم مقابل اين مؤسسات تجمع مي‌کنند. پليس سعي در مدارا با تجمع‌کنندگان دارد تا مشکل خاصي به‌وجود نيايد. روز گذشته ٢٤ مورد تجمع در ارتباط با مؤسسات مالي در تهران برگزار شد و به‌هرحال مردم نگران پول‌هايشان هستند. به مسئولان مؤسسات مالي توصيه مي‌کنيم به اين موضوعات رسيدگي کنند تا شاهد اين‌گونه تجمعات نباشيم.

قصه کش‌دار مؤسسات مالي و اعتباري، به نقاط بحراني رسيده است. مردم نگران، هرروز به پيشگاه يکي از مؤسسات هجوم مي‌برند و حقشان را مي‌خواهند. يک روز آرمان و کاسپين و حالا ثامن. اخبار متناقض و تأييد و تکذيب‌هاي خلاف هم، مردم را به شکلي لحظه‌اي نگران مي‌کند. اين‌بار قصه، انتشار خبر ادغام بانک مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباري ثامن‌الائمه در مؤسسه اعتباري کوثر و ايجاد «بانک کوثر» است که در فضاي مجازي منتشر شد؛ خبري که به‌سرعت شبکه‌هاي مجازي را درنورديد و سپرده‌گذاران را نگران کرد. پس از شروع ناآرامي‌هاي سپرده‌گذاران اين مؤسسات، معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد مصاحبه‌اي کرد و با تأکيد بر اينکه تاکنون هيچ مذاکره‌اي بين اين بانک و مؤسسات کوثر و ثامن براي ادغام انجام نشده است، گفت: اگر ادغام تصميم حکومتي باشد، از آن تبعيت مي‌کنيم. روابط‌عمومي مؤسسه اعتباري کوثر هم پس از انتشار اخباري در سايت‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي درباره اين ادغام و باوجود مذاکره‌هاي انجام‌شده و توافق حاصل‌شده بين بانک‌ها با موضوع مزبور خبر داده است که هرگونه تصميم‌گيري در حوزه نظام بانکي کشور منوط به مصوبه شوراي پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزي است که هنوز تأييديه‌اي از سوي بانک مرکزي، به اين مؤسسه نرسيده است.

روز يکشنبه حتي خبري هم منتشر شد که در آن يکي از مسئولان هشدار داده بود منتشرکننده‌هاي اين اخبار کذب را در فضاي مجازي پيدا و با آنها برخورد خواهيم کرد. پس اين اظهارنظرها و ديروز، روابط‌عمومي مؤسسه اعتباري کوثر از مذاکرات انجام‌شده و توافقات حاصله براي ادغام بانک مهر اقتصاد و تعاوني ثامن در مؤسسه کوثر خبر داد؛ خبري متناقض با اظهارنظر يک روز پيش روابط‌عمومي مؤسسه مهراقتصاد. روابط‌عمومي مؤسسه کوثر با صدور اطلاعيه‌اي با تأييد ادعاهاي مطرح‌شده، از انجام مذاکرات و توافقات حاصله براي ادغام بانک مهر اقتصاد و تعاوني ثامن در مؤسسه اعتباري کوثر خبر داد. البته مؤسسه اعتباري کوثر هرگونه تصميم‌گيري دراين‌باره را به مصوبه شوراي پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزي، منوط دانسته است. ازاين‌رو به نظر مي‌رسد بانک مهر اقتصاد هم در مسير ادغام‌شدن قرار دارد.

‌شرايط حساس نظام بانکي کشور
در اين ميان رئيس‌کل بانک مرکزي و دو نفر از معاونانش به اين رخدادها واکنش نشان دادند. ولي‌اله سيف در کانال تلگرامي خود، يادداشتي منتشر کرد و گفت: برخورد جدي با مؤسسات غيرمجاز فعال در بازار پول سياست قطعي بانک مرکزي است. پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانک مرکزي، هم گفته است: شرايط حساسي براي نظام بانکي ايجاد شده که بايد با اطلاع‌رساني مناسب از اين شرايط حساس گذر کرد. درهمين‌حال معاون نظارتي بانک مرکزي هم اعلام کرده است: مؤسسه ثامن در مسير پيوستن به مؤسسات مجاز است و سپرده‌گذاران نگران نباشند. اتفاقا همين اظهارنظر فرشاد حيدري هم متناقض با سخنان ديروز معاون مؤسسه مهر اقتصاد است. حيدري گفته که مؤسسه اعتباري ثامن يکي از مؤسسه‌هاي متقاضي دريافت مجوز از بانک مرکزي است. او با بيان اينکه اقدام‌هايي از سوي اين مؤسسه شامل پذيره‌نويسي در بورس و توديع سپرده قانوني نزد بانک مرکزي انجام شده است، گفت: براين‌اساس اين مؤسسه در حال پيوستن به مؤسسات مجاز است. فرايند قانوني و رسيدگي به تقاضاي اين مؤسسه در حال انجام و ممکن است منجر به صدور مجوز يا ادغام با يکي از بانک‌ها و مؤسسه‌هاي اعتباري شود. درهر‌حال هيچ‌گونه مشکلي براي سپرده‌گذاران اين مؤسسه به وجود نخواهد آمد. معاون نظارتي بانک مرکزي گفته که از سپرده‌گذاران مؤسسه اعتباري ثامن تقاضا مي‌شود حسب نياز، به شعب مؤسسه مراجعه و از خدمات آن استفاده کنند و اطمينان داشته باشند که صدور مجوز يا ادغام مؤسسه با حفظ حقوق و صيانت از سپرده‌هاي آنها انجام مي‌شود.

‌همان‌ها که مجوز دادند پاسخ‌گو باشند
«اين مؤسسات مجوز گرفته‌اند؛ منتها مجوزشان را از بانک مرکزي نگرفته‌اند. مجوز را از نهادهاي انتظامي گرفته‌اند. به‌هرحال آن نهادهايي که مجوز داده‌اند در وهله نخست مسئوليت دارند که پاسخ‌گو باشند که اصلا به چه دليل مجوز داده‌ا‌ند؟ بعد هم پاسخ دهند که زماني که به اين مؤسسات مجوز مي‌دادند، آيا فکر اين را کرده بودند که بايد بر اين مؤسسات نظارت وجود داشته باشد؟» اينها را کامران ندري، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه امام‌صادق(ع) مي‌گويد. او ادامه مي‌دهد: نکته مهم ديگر اين است که بانک مرکزي بارها در اين چندسال گذشته به مردم هشدار داده است که اين مؤسسات مجوز ندارند؛ تحت ‌نظارت نيستند؛ شرايطي را که بانک مرکزي براي مؤسسه‌هاي مالي و اعتباري تعيين مي‌کند، ندارند و مردم فريب اين مؤسسات، به‌ويژه سودهاي بالايي را که اين مؤسسات مي‌دهند، نخورند. اين اقتصاددان مي‌گويد: تا جايي که من به خاطر دارم، بانک مرکزي بارها اين هشدارها را به مردم داده است و حالا اين مؤسسه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

به گمان من با وجود جوي که ايجاد شده است، کمترين ملامت متوجه بانک مرکزي است؛ چراکه بانک مرکزي هشدارهاي لازم را داده است؛ اينها هم مجوز فعاليتشان را از بانک مرکزي نگرفته‌اند و بانک مرکزي هم قدرت پيشگيري از فعاليت اينها را نداشته است. ندري تأکيد مي‌کند: تنها نکته‌اي که مي‌توان امروز با آن بانک مرکزي را ملامت کرد، اين است که چرا بانک مرکزي فشار نياورد که اين مؤسسه‌ها زودتر تعطيل شوند که آن‌هم روشن است، در فضاي اقتصاد سياسي ايران، امري آسان نيست؛ چراکه بيشتر اين مؤسسه‌ها «به‌نوعي» وابسته به برخي نهادها هستند. به نظر مي‌رسد که در فضاي اقتصاد سياسي ايران، بانک مرکزي از نظر اجرائي توانايي اينکه بخواهد اين مؤسسات را تعطيل کند، نداشته است. تنها کاري که مي‌توانست بکند اين بود که به مردم بگويد اين کار را نکنيد. به گفته ندري، همين مردمي که امروز پيش‌روي شعب تجمع کرده‌اند، بايد هشدارهايي را که پيش از اين بانک مرکزي منتشر کرده بود به خاطر بياورند. خب آن هشدارها را حداقل درباره ثامن جدي نگرفتند؛ پس امروز هم سراغ همان مؤسساتي بروند که مجوز اين مؤسسه را صادر کرده بودند. اين اقتصاددان مي‌گويد: خود سپرده‌گذاران هم مقصرند؛ کساني که مجوز را صادر کرده‌اند مقصرند و آنهايي که پشت پرده اين مؤسسه‌ها هستند مقصرند و بانک مرکزي هم به‌هرحال نمي‌توانسته فشار بيشتري براي تعطيل‌کردن اين مؤسسات وارد کند.
شرق
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، گفت: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون،‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیئت دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روزهای اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشورهای غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دورغ بودن ادعاهای غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، افزود: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون، ‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا خواهد داشت.

دکتر رئیسی با اشاره به رویکردهای حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های ضد صهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آنها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمودها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمودها مضاعف است.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود ده‌ترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

مهندس اوجی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت مردمی به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

دکتر فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

دیگر خبرها

  • چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • داوطلبان عضویت در هیات مدیره موسسه ملل مدارکشان را تحویل بدهند
  • افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صنایع کوچک
  • افزایش ۲ برابری ضمانت‌نامه‌های اعتباری و غیراعتباری صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها