Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - صف طولاني تريلي‌ها در گمرک دوغارون همچنان مشکلاتي را براي تردد در اين منطقه ايجاد کرده و رانندگان در اين زمينه گلايه‌مند هستند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از مشهد مقدس مرز دوغارون مهم‌ترين مرز ترانزيتي ايران و افغانستان بوده و در موضوع تجارت خارجي استان خراسان رضوي اهميت زيادي دارد زيرا بيش از 50 درصد صادرات خراسان رضوي به کشور افغانستان از اين طريق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين مرز هم اکنون داراي مشکلات زيادي بوده و تعداد زيادي از رانندگان تريلي در صفي بسيار طولاني در انتظار انجام دادن کارهاي مربوط به ترانزيت کالاي خود هستند.
فيلم‌ها و تصاوير زيادي از صف طويلي که در جاده دوغارون به تايباد در اثر کُند بودن حرکت تريلي‌ها به وجود آمده به دست خبرنگار تسنيم خراسان رضوي رسيده و مخاطبان از اينکه به وجود آمدن چنين صفي راه حمل و نقل مردم را بسته شکايت زيادي کرده‌اند.
البته اين موضوع به همين جا ختم نمي‌شود؛ نبود زيرساخت‌هاي مرزي مناسب و برخي از مشکلات ديگري که در اين منطقه وجود دارد خود به خود نشان از اين دارد که آن طور که بايد به اين مرز توجه نمي‌شود چرا که در غير اين صورت هر از چند گاهي اتفاقاتي در آن رخ نمي‌داد که کار منطقه عملاٌ چند روز مختل شود.
طولاني شدن صف کاميون‌ها و رسيدگي نکردن به آنها براي تسريع انجام امور سبب مي‌شود که هزينه صادرکنندگان افزايش پيدا کرده و مشکلات صاحبان کالا بيشتر شود و در دراز مدت به ارتباطات اقتصادي بين ايران و افغانستان لطمه وارد شود.
مشکلات تردد به منطقه ويژه ارتباطي ندارد
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي دوغارون در اين زمينه مي‌گويد: بالا‌بودن تعداد کاميون‌هاي در صف انتظار در مرز دوغارون ارتباطي به منطقه ويژه ندارد.
ناصرالدين گرامي ادامه مي‌دهد: اصلي‌ترين مشکلي که در اين زمينه بيان شده برخي از اختلالات در گمرک اسلام قلعه است.
رشد 68 درصدي تردد کاميون‌ها
جواد وحدتي‌فرد؛ معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان رضوي گفت: رفت و آمد کاميون‌هاي ترانزيتي از بندرعباس به مقصد افغانستان از طريق مرز دوغارون در شرق خراسان‌رضوي در 70 روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل به ميزان 68 درصد بيشتر شده است.
وي افزود: هر روز بر تعداد کاميون‌هاي در صف خروج از مرز دوغارون افزوده مي‌شود و هم‌اکنون افزون بر هزار کاميون در صف انتظار خروج قرار دارند که بيشتر آنها را کاميون‌هاي ترانزينتي تشکيل مي‌دهند. يکي ديگر از مشکلاتي که سبب به وجود آمدن اين صف خودروهاي سنگين شده، فقدان امنيت و امکانات لازم در مرز و گمرک افغانستان است. اين نقيصه سبب شده رانندگان تمايلي به اقامت در آن کشور و خروج فوري از ايران را نداشته باشند بنابراين به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌کنند که پس از ورود به گمرک اسلام قلعه در افغانستان بلافاصله بار خود را تخليه کرده و با شتاب به داخل ايران بازگردند.
کم‌توجهي به دوغارون
البته با وجود اين صحبت‌ها نظر محمود سيادت رئيس اتاق مشترک ايران و افغانستان قدري متفاوت بوده و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم مي‌گويد: متأسفانه مشکلي که در مورد مرز دوغارون به وجود آمده نياز به همکاري مسئولان دولتي در رده بالا دارد اما توجه چنداني به آن نشده و از سال گذشته ما به کرات شاهد به‌وجود آمدن مشکلات مختلف در اين مرز بوده‌ايم.
وي بيان مي‌کند: هم‌اکنون حدود هزار کاميون و تريلي در مرز دوغارون باقي مانده‌اند؛ يکي از علل آن اين است که در اسلام قلعه تنها يک باسکول وجود داشته و تردد کاميون‌ها کند مي‌شود اما بخشي هم به موضوع هماهنگ نبودن دستگاه‌هاي دولتي مختلف موجود در منطقه با هم براي رفع اين مشکل در طرف ايران بازمي‌گردد.
رئيس اتاق مشترک ايران و افغانستان تأکيد مي‌کند: هم اکنون ورود کالا از بندرعباس و رسيدن آن به افغانستان از طريق مرز دوغارون حدود يک ماه طول مي‌کشد و اين موضوع به ترانزيت کالا از مسير ايران لطمه زيادي وارد مي‌کند زيرا کالاها به موقع به بازار افغانستان نمي‌رسند و ممکن است اين کشور از مسير ديگري براي ترانزيت خود استفاده کند.
سيادت خاطرنشان مي‌کند: اگر سيستم مديريت هماهنگي حداقل براي يک ماه تا رفع بحران کنوني در مرز دوغارون قرار داده شود مي‌توان مشکل کنوني را مديريت کرد در غير اين صورت در زمان عيد فطر با وجود تعطيلي حداقل 4 روزه در افغانستان و تعطيل بودن مرز پيش‌بيني اين است که تعداد کاميون‌ها به بيش از 3000 عدد برسد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت

رئیس کل گمرک ایران و حسن حمود حسانی مشاور وزارت مالیه و رئیس کل گمرک عراق ضمن توافقات جدید گمرکی میان دو کشور بر تسهیل تجارت تاکید کردند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،رئیس کل گمرک ایران و حسن حمود حسانی مشاور وزارت مالیه و رئیس کل گمرک عراق ضمن توافقات جدید گمرکی میان دو کشور بر تسهیل تجارت تاکید کردند.

رضوانی‌فر در این دیدار از مرزهای طولانی و همجواری 5 استان مهم هم مرز ایران با کشور عراق یاد کرد که اهمیت تجارت ایران با عراق را دوچندان کرده است و توسعه روابط و هماهنگی و همکاری عمیق‌تر و همه جانبه دو کشور را ضروری‌تر می‌کند.

وی افزود: ملاقات‌های منظم مرزی بین مدیران گمرکات مرزی دو کشور می‌تواند به اثربخشی این همکاری کمک کند.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: گمرک ایران با هدف تسهیل و توسعه تجارت برای تبادل اطلاعات گمرکی با گمرک عراق آمادگی کامل دارد.

وی ضمن اشاره به موقعیت ممتاز ایران در ترانزیت و عبور خارجی حدود 17 میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال گذشته در زمینه کامیونی و ریلی، رتبه اول ایران در کارنه تیر در دنیا را یادآور شد و در خصوص‌ مبادله اطلاعات در راستای توسعه کارنه تیر و همچنین اجرای تیر الکترونیک در طرف عراقی اعلام آمادگی کرد.

رضوانی‌فر در ادامه اشتراک‌گذاری و هماهنگی در رویه‌ها و سیاست‌ها و اعمال شیوه‌های مشابه در مبادی مرزی مختلف و همچنین انطباق روزها و ساعات کاری گمرکات دو کشور را مفید و موجب تقویت تجارت و کاهش سردرگمی تجار و بازرگانان دو کشور دانست.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه تسریع در اطلاع رسانی از تغییرات در رویه‌ها و مقررات گمرکی دو کشور را خواستار شد.

رضوانی فر با بیان اینکه سنگ بنای سیاست‌های گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت در سازمان جهانی گمرک نهاده می شود، اهمیت این سازمان را یادآور شد و همفکری‌ و رایزنی کشورهای مسلمان را در پیشبرد اهداف و منافع مشترک خواستار شد.

وی همچنین از همکاری گمرک عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد و خواستار تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور جهت روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران شد.

در این دیدار حمود حسانی رئیس کل گمرک عراق، جمهوری اسلامی ایران را از جمله مهمترین شرکای تجاری عراق معرفی کرد و توسعه روابط تجاری دو کشور را از اولویت‌های کشورش برشمرد. 

وی با اظهار خرسندی از پیشبرد همکاری‌های گمرکی بین دو کشور، اظهار کرد:  موضوعات مشترک با استمرار در همفکری و تبادل نظر پیگیری شود.

رئیس کل گمرک عراق وعده داد هماهنگی بیشتر دولت متبوعش با دولت اقلیم کردستان عراق را به منظور اعمال وحدت رویه گمرکی در این دو منطقه پیگیری کند. 

وی همچنین از پدیده قاچاق سوخت در مبادی مرزی مشترک دو کشور اظهار تاسف کرد و افزود: گمرک عراق در رفع این معضل با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

حمود حسانی ضمن اشاره به اهمیتی که کشورش در برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی قائل است، بر تصمیم کشورش در تسهیل انجام امور گمرکی زائران و تجهیزات و مواکب تاکید کرد.

بر اساس این گزارش مذاکره برای امضای موافقت‌نامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت‌های دو کشور به منظور تسهیل در تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و ارائه تسهیلات در انجام رویه های گمرکی در مرزهای مشترک دو کشور، توافق بر امضای توافق‌نامه تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه موتوری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ایجاد تیر پارک اختصاصی در خارج از مرزهای گمرکی دو کشور به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از توقف کامیون‌های حامل مواد سوختی در محدوده مرزی، همچنین استقرار نمایندگان سازمان‌های صدور مجوزهای ورود کالا از جمله استاندارد، واحدهای بهداشت و قرنطینه و سازمان‌های مرتبط در گمرکات مرزی عراق، از دیگر محورهای این دیدار عنوان شده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توقیف ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی
  • اعلام آمادگی شرکت راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • آخرین وضعیت محموله ترانزیتی افغانستانی در گمرک
  • تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا کند شد
  • لحظه واژگونی تریلی درحال حرکت بر اثر طوفان+ فیلم