Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون در حال برنامه‌ريزي و تئوري‌سازي براي انتخابات سال 1400 هستند...

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم. 7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



***

جريان اصلاحات براي انتخابات بعدي چه برنامه‌اي دارد؟

«فيض‌ا... عرب‌سرخي» از فعالان سياسي اصلاح‌طلب به تازگي در بخشي از مصاحبه تفصيلي خود با خبرگزاري ايلنا و در پاسخ به اين سؤال که «جريان اصلاحات براي انتخابات بعدي چه برنامه‌اي دارد؟» گفته است:
«اصلاحات يک جريان سياسي است که بخش اصلي جامعه را در برمي‌گيرد. تعدادي از افراد آن شناخته شده که حرفشان بيشتر شنيده مي‌شود کساني نيز کمتر شناخته شده هستند که طبيعتاً حرفشان کمتر ديده مي‌شود. قطعاً اين اشخاص تکاپو و تلاش مي‌کنند که ديده شوند. سال 1400 مثل سال‌هاي 96 و 92 اصلاح‌طلبان نامزدي خواهند داشت و اگر هم اجازه ندادند قطعاً نامزدي خواهند يافت که از آن حمايت کنند. کما اينکه مشاهده کرديم در انتخابات مجلس ما از نامزدهاي اصولگراي معتدل حمايت کرديم چون نامزدي نداشتيم.»
وي همچنين با اشاره به مجلس دهم مي‌افزايد: به رغم اينکه مجلس دهم اکثريتش را فهرست اميد تشکيل مي‌دهد اما مي‌بينيم که يک مجلس اصلاح‌طلب نيست بلکه معتدل است آن هم به اين دليل است که اصلاح‌طلبان نامزدي نداشتند بنابراين تصميم گرفتند از آدم‌هاي عاقل حمايت کنند، اين نشانه فهم سياسي ما مي‌تواند باشد که کنار نکشيديم تا تندروها وارد مجلس شوند. نتيجه‌اش هم انتخاب هيات رييسه براي دوره دوم بود. آقاي لاريجاني رقيب نداشت قطعاً آقاي پزشکيان و مطهري رقيبان خود را داشتند اما مشاهده کرديم جريان اعتدال چگونه رفتار کرد.[1]

*اصلاح‌طلبان از آنجا که در انتخابات گذشته نامزد رسمي نداشتند، از هفته‌هاي مانده به برگزاري انتخابات 96، زمزمه‌هاي خود نسبت به انتخابات مجلس يازدهم در سال 98 و انتخابات رياست‌جمهوري دولت سيزدهم در سال 1400 را آغاز کردند.
در ايام پيشاانتخابات، عبدالواحد موسوي لاري، وزير کشور دولت اصلاحات طي اظهاراتي در کنگره حزب انجمن اصلاحات گفته بود: بايد مسيري برويم که مسير 92 و 94 را در 96 ادامه دهيم و براي 98 و 1400 برنامه‌ريزي کنيم. [2]
قبل از او نيز حميدرضا جلايي‌پور طي يک مصاحبه تأکيد کرد: آقاي جهانگيري در مناظره‌ها بسيار خوب ظاهر شد و اينکه اصلاح طلبان در سال ١٤٠٠ روي آقاي جهانگيري حساب کنند، ايده بي ربطي نيست!»[3]
دايره اين صحبت‌ها در پساانتخابات نيز بسيط‌تر شد.
داريوش قنبري بر «رئيس‌جمهورساز شدن روحاني» تأکيد کرد و ابراهيم اصغرزاده هم در يک مصاحبه با اشاره به انتخابات 1400 گفت: از حالا پيش‌بيني مي‌کنيم اصلاح‌طلبان در 1400 در شرايطي مي‌توانند موفق باشند و ثبات اجتماعي را حفظ کنند و اعتمادبنفس خود را بالا ببرند که دستاوردهاي چهار سال دوم دولت روحاني براي مردم نتيجه ملموس به همراه داشته باشد. [4]
بر مبناي اين اظهارات و تحليل‌ها، صحبت‌هاي عرب‌سرخي را نه‌تنها نبايستي از سر شتابزدگي ارزيابي کرد بلکه آنرا بايستي در راستاي طرحي جريان‌محور دانست که قصد کرده از هم‌اکنون و براي 2 و 4 سال ديگر اقدام انتخاباتي داشته باشد.
بديهيست که با توجه به اين فرايند، جريان ارزشي و جبهه نيروهاي انقلابي نيز بايستي برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده و متناسب با رقيب، رفتارهاي سياسي و اجرايي خود را شکل‌بندي کند.
لازم به توضيح است که اصلاح‌طلبان طي 16 سال گذشته در هيچ انتخاباتي نتوانسته‌اند برنده اکثريت باشند و پيروزي‌هاي آنها صرفا استاني و يا شهري بوده است. به اين مسئله بايستي افزود که آنها از سال 88 به اين سو نيز در انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري هرگز نامزد رسمي خود را نداشته‌اند و از آقاي روحاني هم هرگز به عنوان نامزد رسمي و امضادار حمايت نکرده‌اند.
در همين حال آناليز آنها بر اين مبناست که بنا به شرايطي در سال 1400 خواهند توانست از مغناطيس فتنه 88 خارج شده و نامزد رسمي را معرفي کنند.

***

طرح اصلاح‌طلبان براي گوشمالي قاليباف!

مرتضي الويري، شهردار سابق تهران و از منتخبان اصلاح‌طلب راه‌يافته به شوراي شهر پنجم تهران، به تازگي در بخشي از يک مصاحبه با اشاره به چيزي به نام «تخلفات مطروحه در شهرداري تهران» گفته است:
من با گوشمالي متخلفان، مخالفتي ندارم. ‌ فساد نهادينه شدن اعتماد مردم را نسبت به حاکميت نابود خواهد کرد. وقتي مردم براي پيشبرد کارهايشان مجبور باشند رشوه بدهند، اعتماد خود را به سيستم از دست مي‌دهند. زماني که پروژه‌اي صد ميليارد توماني با 500 ميليارد تومان به انجام مي رسد، پولش از جيب مردم مي‌رود. مردم مشتاق هستند روزي را ببينند که شهرداري شفاف، بدون ابهام و تخلف است و هر کس در جاي خود قرار دارد. البته برخورد و محاکمه متخلفان بر عهده قوه قضائيه است و وظيفه ما ارائه گزارش است.
به گزارش ايلنا، او مي‌افزايد: يکي از چالش‌هاي اصلي شهرداري نهادينه شدن فساد است. در حال حاضر گزارش‌هاي نگران کننده‌اي از فساد در عزل و نصب مديران، فساد در مناقصه‌ها ومزايده‌ها، فساد در واگذاري‌ها و تغيير کاربري‌ها به گوش مي‌رسد و همه اين‌ها ايجاب مي‌کند که برخوردي سيستماتيک براي جلوگيري از فساد در شهرداري تهران شکل بگيرد.[5]

*همانطور که در شماره‌هاي قبلي وبلاگ مشرق توضيح داده شد، چهره‌هاي جريان سياسي خاص، برنامه‌ريزي موسّعي را براي تخريب «محمدباقر قاليباف» و مديريت جهادي‌اش تدارک ديده‌اند.
در انتهاي اين برنامه‌ها نيز قرار است که از دوران 12 ساله شهرداري قاليباف، يک سياه‌نمايي همه‌جانبه صورت گيرد و به سخن ديگر يک نوع احمدي‌نژادسازي (به لحاظ سياه‌نمايي از عملکرد اجرايي دولت وي) از شهردار اصولگراي تهران در حافظه افکار عمومي ايجاد شود.
در اين زمينه البته ترور شخصيت قاليباف و متهم کردن وي به مقولاتي مثل فساد، بي‌اخلاقي و... نيز در سطوح مختلف انجام خواهد شد کما اينکه اصلاح‌طلبان در حالي مدعي فساد در شهرداري تهران هستند که ادعاي آنها در زمينه املاک نجومي هرگز مورد تأييد دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي قرار نگرفت و هيچ سندي هم در اين زمينه و ساير زمينه‌هاي مورد ادعا، اثبات نشد.
آنها همچنين در پساانتخابات نيز در حال کوبش قاليباف هستند و با اينکه او حتي در انتخابات شرکت هم نکرد اما او را در نزد مردم بعنوان «بازنده اصلي» انتخابات معرفي مي‌کنند.
برخي معتقدند اصلاح‌طلبان، ترويج روحيه مديريت جهادي در کشور و چشاندن طعم شيرين آن به ذائقه عمومي را شکسته شدن شيشه عمر خود تلقي مي‌کنند و براي همين به مبارزه با آن برخاسته‌اند.

***

آقاجري: ذهن و زبان روشنفکران با دردهاي مردم فاصله عميق دارد

هاشم آقاجري، از استادان اصلاح‌طلب، به تازگي در يک سخنراني که با موضوع بررسي ابعاد شخصيت مرحوم دکتر شريعتي و تفکر او برگزار شد، گفته است:
«امروز روشنفکري ما هيچ گروه يا طبقه يا قشري از جامعه را نمايندگي نمي کند. امروز در جامعه ما بخشي از نيروهاي طبقه سنتي مذهبي را روحانيون نمايندگي مي کنند که البته در اين زمينه به تدريج متاسفانه مداحان جاي آنها را مي گيرند. بخشي از طبقه مذهبي سنتي نيز از حمايت بروکراسي نظامي و اقتدارگرايي نهادي بهره مند هستند. طبقه کارگر هم که اصلا نماينده ندارد، البته يک جريان افراطي سعي مي کند به صورت کاذب خود را نماينده ايشان معرفي کند. در اين ميان طبقه متوسط خرده بورژوازي و طبقه متوسط مدرن که اساسا در شبکه هاي مجازي زندگي مي کنند، ارتباط شان با روشنفکران قطع شده است «.
به گزارش اعتماد، او با بيان اينکه ذهن و زبان روشنفکران تک ساحتي شده و با دردهاي مردم فاصله عميق دارد، تصريح کرده است: اين در حالي است که پيش از انقلاب روشنفکران مي کوشيدند اين فاصله را پر کنند و يکي از راه ها کار و همزيستي و همدردي با مردم بود. امروز روشنفکران ما مثل انسان تک ساحتي مارکوزه يا انسان تقليل يافته رنه گنون تا حدودي به متخصص بدل شده اند. در حالي که ما هنوز به روشنفکر عمومي نياز داريم، زيرا مسائل ما در هم تافته است و جزء را بدون توجه به کل نمي توان حل کرد. شريعتي مي گفت روشنفکري ادامه رسالت پيامبري است و روشنفکر کسي است که آگاه و خودآگاه است و اين خودآگاهي او را دچار تعارض کرده و موضع انتقادي يافته و احساس تعهد مي کند به سرنوشت جامعه حساس باشد و مي کوشد از طريق آگاهي روح و عقل مردم را بيدار کند. [6]

*هاشم آقاجري يکي از چهره‌هاي جنجالي اصلاح‌طلبان است که در ايام دولت اصلاحات حواشي بسياري را ايجاد کرد.
اگرچه اظهارات آقاجري در زمينه بي نماينده بودن کارگران و غيره نمي توانند صحيح باشند، با اينهمه ولي صحبت‌هاي او درباره تک‌ساحتي شدن روشنفکري نوين در ايران و فاصله‌يابي انتلکتوال‌ها (روشنفکران) با مردم صحبت‌هاي درستي هستند.
انشقاق و گسلي که نشانه‌هاي بارز آن در پايان دولت اصلاحات به چشم ديده مي‌شد و در فتنه سال 88 نيز تجلي تامّ و تمامي يافت.
به اين معني که مردم فهميدند و به عينه هم ديدند که چيزي به نام روشنفکري اصلاح‌طلبانه(به معناي ساحت مانور جريان چپ) اگر جاي روشنفکري متعهدانه مذهبي را بگيرد، دست آخر نه تنها به له شدن مردم زير چرخ‌هاي توسعه مي‌انديشد بلکه پنجه به رأي مردم هم مي‌کشد و فکر او در واقع اسلحه‌اي خواهد شد در دست معارضين سياسي.
بالاشهري شدن، دل در گرو غرب داشتن، احساس انزجار يافتن از توده مردم، معارضه سياسي با نظام اسلامي و روي خوش نشان ندادن به مباني ديني از ديگر خصائل روشنفکري اصلاح‌طلبانه در عهد جديد خويش است که همانطور که آقاجري نيز اشاره دارد، در بارزترين جلوه وجودي خود، با دردهاي مردم فاصله عميقي را ايجاد کرده است و به سخن ديگر به درد مردم نمي‌خورد.
در ادامه به يکي از سخنراني‌هاي کمتر اشاره شده رهبر معظم انقلاب درباره روشنفکران غير متعهد و روشنفکري مذهبي اشاره مي‌کنيم.
اين سخنراني در سال 58 و در دانشگاه اهواز ايراد شده و منبع آن نيز نشريه شماره يک حزب جمهوري اسلامي، منتشره در سال 58 است.
معظم‌له در اين رابطه مي‌فرمايند:
«... حوادث در آن روزها(دوران ستمشاهي) ساعت به ساعت بود، نه روز به روز. هر ساعت يک حادثه بود. هر ساعت يک انگيزه بود. يک تکليف بود. وقت اينکه کساني بنشينند 10 ساعت، 15 ساعت، 20 ساعت يک مسئله را تمام کنند، باقي نمي‌ماند. نگاه نکنيد به آن روشنفکر حرفه‌اي غير متعهد که هيچ کار ندارد، مي نشيند پشت ميز کارش روزي چند ساعت بيانيه و مقاله و جزوه مي‌نويسد.
آنها حسابشان جداست. همانطوري که صبح گفتم روشنفکران حرفه‌اي در طول اين مدت مبارزات مردمي؛ مأيوس کننده‌ترين گروه‌ها بودند. اين فريادي بود که مرحوم آل احمد بارها مي‌کشيد. هر وقت اين مرد را ديديم، همانطور که در کتاب‌هايش هم منعکس است، فرياد و فغان و خروشش از روشنفکران حرفه اي بلند بود.
يادم نمي رود سال 47 در مشهد. آخرين سال زندگي آل احمد جلسه‌ي بسيار دوستانه ي پُر سودي داشتيم. و برادران همگام و همفکر ما در مشهد جمع بودند و بحث هاي زيادي مي رفت.
خيلي از چهره‌هايي که از مشهدي ها مي‌شناسيد در آن جلسه حضور داشتند. آل احمد مي گفت: از بعد از مشروطيت تا امروز يعني تا سال 47، روشنفکران ما سه کتاب خوب ترجمه نکرده و ننوشته اند. اين حرف او بود.
در زمان خود ما و در طول اين دوران مبارزه، روشنفکرها بعد از آنکه جلسه شان را ميرفتند، باشگاهشان را مي رفتند، مهمانيشان را مي رفتند، بورس تحصيليشان و يا تحقيقي شان را از دولت شاهنشاهي مي گرفتند و مي رفتند و برمي گشتند، کارهاي روزمره شان را انجام مي دادند. در اداره يا مؤسسه اي کارشان را مي کردند، سينما و گردش و تفريح عصرشان را مي رفتند و خلاصه بعد از آنکه همه ي کارهاي واجب و مستحب زندگي را انجام مي دادند، دو، سه ساعتي هم مي نشستند پشت ميز کارشان آقا وار، تميز، بي دغدغه پاي کولر يا بخاري قلم مي زدند.
اين خيلي کار آساني بود. اين غير از آن روشنفکر مذهبي و يا بخصوص روشنفکر روحاني است که با مردم و در ميان مردم است و توي برج عاج نيست.
روشنفکر يعني آن کسي که آن چيزهايي را مي بيند که مردم نمي بينند، کسي که از سطح بالاتري دارد نگاه مي کند، مشرف بر مسائل است. جهت گيري ها را مي بيند. دشمن ها را مي بيند. دشمني را مي شناسد.
او وظيفه دارد که زودتر از هرکس ديگر فرياد بزند. خروش برآورد. مردم را بسيج بکند و خانه اي را که دشمن در آن سنگر گرفته تصرف کند. و دزدها را بيرون بريزد؛ اما نمي کند. او مشغله ها و گرفتاري ها، دردها و انگيزه هاي ديگر دارد.
روشنفکر حرفه اي ما تا نيمه ي شب در باشگاه، در کلوپ، در کافه گذرانيده، قهوه اش را خورده، شور علي‌اف و سمفوني پنجم بتهوون را گوش کرده، درباره ي مسائل آفريقا و آمريکاي لاتين گپ فراواني زده و حالا با وجدان آسوده! آمده خانه و مي خواهد بخوابد. او وقت آمدن به داخل صحنه را ندارد.
اگر در کوچه و در ميان مردم و از سوي خود مردم سر و صدايي نبود، او اکنون در بستر راحت لميده بود و حالا هم که غوغاي مردم خواب او را برآشفته، انگيزه ي او فقط او را تا روي ايوان مي آورد و روي صندلي مي نشاند. مردم فقط او را مي بينند اما حضور او را در ميان خود حس نمي کنند. اين است روشنفکر حرفه اي.
اما روشنفکر مذهبي درست عکس اين است. نمونه اش دکتر شريعتي. يا روشنفکر روحاني. نمونه اش روحانيون مترقي و مبارزي که در طول اين سال ها شما در همه جاي اين مملکت ديده ايد. او در ميان مردم است. با صدها گونه خواسته و توقع مردم روبرو است. براي او با مردم و در ميان آنها بودن خودش کاري، و کار مهمي است.
پس وقت آن را که از سَر صبر و حوصله به قلم زدن بپردازد، ندارد.
هزار مسئله برايش مطرح است. هزار درد، هزار سئوال، هزار نياز در برابرش قرار مي گيرد. مشغله هاي نقد، او را از پرداختن به طرح هاي دراز مدت و غير نقد باز مي دارد. اين از جهتي خسارت است و در اين شک نيست. اما خسارت اجتناب ناپذيري است... »[7]

***
1_ http://khabarfarsi.com/u/40300190
2_ http://www.mashreghnews.ir/news/719760
3_ http://www.mashreghnews.ir/news/719760
4_ http://www.mashreghnews.ir/news/735986
5_ http://akharinkhabar.ir/politics/3546913
6_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3579336
7_ http://www.jahannews.com/analysis/175160

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۸۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»

ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسان‌هاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمى‌گیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمى‌کنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.

این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیه‌السلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مى‌کنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمى‌شمرد مگر این که من بى‌نیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزى او قرار مى‌دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • بعد از ورزش بدن‌درد دارید؟ برای تسکین، این روش‌ها را امتحان کنید
  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد خرسان است
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!