Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در تحلیل تنش جدید میان روسیه و آمریکا در عرصه میدانی تحولات سوریه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مبداء تحولات اخیر منطقه و خصوصاً تنش میان روسیه و آمریکا در موضوع‌های نظامی را باید درگیری‌های گسترده در مرز سوریه و عراق دانست. بر خلاف اینکه در سال‌های گذشته کانون تنش‌ها در شمال سوریه بوده است اما طی یک ماه گذشته که تحرکات آمریکا در عراق افزایش یافته است، شاهد هستیم که اوضاع تا حد زیادی به هم ریخته است و حتی درگیری‌ها در آنجا افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از نگاهی دیگر باید بگوییم که پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه و همچنین حملات تروریستی تهران، نمایی شکننده از وضعیت امنیتی در منطقه به تصویر کشیده شد که باید تمامی آنها مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گرفت. از سوی دیگر گذر زمان، نوع و جنس سیاست‌های ترامپ را نشان می‌دهد که تا حدودی به سمت روسیه متمایل است اما باید بدانیم که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مطلقاً به دنبال همکاری با روسیه در این زمینه نیستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بروز تنش سخت میان روسیه و آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: احتمال به وجود آمدن تنش در سطوح دیپلماتیک و سیاسی بسیار زیاد است اما اینکه درگیری نظامی و سخت میان واشنگتن و مسکو قوت بگیرد، موضوعی است که نمی‌توان آن را متصور دانست. چراکه در گذشته هم چنین تنش‌هایی صورت گرفته است اما موجب درگیری عملی و سخت نشده است و دو طرف هیچ علاقه‌ای به اتفاق افتادن این موضوع ندارند. اما باید توجه داشت که پیشروی آمریکایی‌ها در سوریه از مرز اردن و میدان‌داری آنها در پرونده رقه موجب نارضایتی روس‌ها شده است و احتمال دارد که مسکو در این برهه از زمان واکنش‌هایی از خود نشان دهد.

وی در پایان با تاکید بر این‌که شاهد به وجود آمدن رقابت از سوی روسیه و آمریکا در جهت افزایش پرستیژ در حوزه میدانی و سیاسی سوریه هستیم، گفت: از ماه‌های گذشته شاهد به وجود آمدن یک رقابت تنگاتنگ میان روسیه و آمریکا هستیم که دامنه آن تا انتشار خبر کشته شدن البغدادی ادامه دارد و هر طرف می‌خواهد این موضوع را به نفع خود مصادره کند. اما مساله مهمتر این است که در حالت فعلی که غربی‌ها مجدداً یکی از جنگنده‌های سوریه را سرنگون کردند، روس‌ها مجدداً وارد فاز تقابل با آمریکا شدند. تا جایی که وزارت دفاع روسیه رسماً جنگنده‌های آمریکا را تهدید می‌کند و غربی‌ها بر تماس‌های خود با روس‌ها تا کید دارند تا درگیری سخت حاصل نشود. از این جهت اگر آمریکا بخواهد مجدداً و همانند گذشته در روند مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق خلل ایجاد کند، قطعاً روسیه سناریوی جدیدی را نمایان می‌کند و این ممکن است به ضرر تمامی منطقه تمام شود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۹۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، هادی قبیسی نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی تاکید کرد که آمریکا برای احیا و فعال سازی گروهک‌های تکفیری برای باقی ماندن در منطقه تلاش می‌کند.

وی افزود: این کشور از داعشی ها در تونس برای منفجر کردن مسجدهای شیعیان در کویت استفاده کرد. آمریکایی‌ها همچنین از عناصر داعشی در سوریه به نفع خود استفاده کردند.

قبیسی اضافه کرد: آمریکا به خوبی از شکست راهبرد خود در جنگ غزه و پیشروی‌های محور مقاومت در منطقه از طریق هدف گرفتن مستقیم رژیم صهیونیستی خبر دارد.

وی گفت: این کشور می‌داند که حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی در جهان اسلام به دلیل همبستگی میان گروه‌های مختلف حول محور حمایت از مقاومت فلسطین کمرنگ شده است.

پیش از این «سعید فارس السعید» تحلیلگر مسائل امنیت ملی سوریه تاکید کرده بود که سرویس اطلاعات آمریکا برای ایجاد تشکیلات تروریستی جدید با استفاده از اتباع کشورهای عربی برنامه ریزی می‌کند.

وی افزود: این عناصر دارای سوابق تروریستی هستند و به سرکردگان و اعضای داعش وابستگی دارند. آنها تفکرات تروریستی تکفیری دارند.

فارس السعید تصریح کرد: این پروژه آمریکا امنیت ملی عراق و سوریه را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: واشنگتن می کوشد امنیت عراق و سوریه را بی ثبات و شکننده جلوه دهد تا بتواند به راحتی در این ۲ کشور نفوذ کند.

کد خبر 6089741

دیگر خبرها

  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند